Beste Codec om te capturen

Pagina: 1
Acties:

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
Ik was al een tijdje tevreden met de kwaliteit waarmee ik tv kan opnemen op mijn computer. Maar wetend dat de techniek nooit stilstaat ben ik toch maar op zoek gegaan of er al iets beter was.

Voorheen deed ik het veel met divx 5.1.1 en windows media V9. In principe best leuke resultaten.

Maar nu vond ik op divx-digest het alpary soft lossless codec (freeware) en als ik nu capture is de kwaliteit gewoon niet te vergelijken met alle divx/xvid/wmv codecs die ik tot nu toe heb geprobeerd.

Deze lossless codec levert werkelijk sublieme kwaliteit.

Ik gebruik nu als instellingen:

yuyv, 512 x 384, 25fps als input
en de codec zet ik dan op visually lossless codec (oid, in ieder geval de tweede optie) met hoogste compressie.
ook vink ik de yuv12 conversie aan.

Ik krijg zo prachtig beeld en kleine bestanden, en wat ook heel leuk is:
de processorbelasting tijdens opnemen was voorheen ongeveer 50-60%

Als ik tijdens het capturen een xvid film keek wilde die nog wel eens schokken.

met deze nieuwe codec zit ik op ongeveer 20-30% belasting en geen dropped frames meer.

Een klein minpuntje:

zonder yuv12 conversie zijn de filmpjes alleen automatisch fullscreen op mijn tv als ik ze in wmp afspeel, in winamp blijft het windowed (gebruik matrox dualhead zoom voor beste kwaliteit en vloeiend beeld)

met yuv12 zijn ze zowel in wmp als winamp windowed.

Ik kan ze uiteraard met een druk op de knop ook op het primaire scherm fullscreen zetten, alleen heb je dan niet de maximale prestaties. Beeld blijft dan overigens wel beter dan met andere codecs die wel van deze functie gebruik kunnen maken.

De reden dat ik winamp gebruik ipv mediaplayer is het feit dat winamp makkelijker met de afstandsbediening werkt, en dan vooral het vooruitspoelen en terugspoelen in een film (reclame overslaan).

Wat ik me afvraag is of er anderen zijn die ook al gebruik maken van deze codec, en of er misschien nog goede tips zijn, en natuurlijk ook interessant: aangezien ik zomaar op deze codec stuitte, heb ik het vermoeden dat er misschien nog wel andere super codecs zijn om mee te capturen.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-08 13:12

Tachyon

pop the glock

je zegt dat je kleine bestanden krijgt met die codec. Dat lijkt me onmogelijk met een lossless codec.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarschijnlijk "kleine" bestanden :+

Tja, als winamp ruk is, dan zou ik niet zoeken naar een andere codec, maar naar een andere mplayer. winamp is voor audio als je het aan mij vraagt, niet voor video. Probeer eens media plater classic ofzo. Die kan vast ook overweg met afstandsbedieningen. Probeer anders toch eens een andere codec. MJPEG ofzo, gaat lekker snel, en geeft goede kwaliteit.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• pianoman
deze codec heeft een echte lossless mode, bestanden worden dan niet echt klein.

maar er is ook een "semi"-lossless mode, en dan is de kwaliteit hoog, en de compressie factor ligt hoger dan bij divx codecs. Heeft in feite natuurlijk weinig
met lossless te maken, maar het is wel een goede codec :-)

Met klein bedoel ik dan ongeveer tussen 2 a 3 gig/uur, hetgeen voor capturen wel ok is, audio is namelijk nog in pcm formaat, en na recompressie kom je dan op de gebruikelijke bestandsgroottes. Ik moet nog testen hoe deze codec presteert bij het maken van een film in virtualdub in multipass mode t.o.v. bijv. xvid.

Aangezien mijn video is overleden, gebruik ik sinds kort mijn pc als video. Ik moet zeggen dat mijn tevredenheid groeiende is.

En een van de redenen - naast het gebruik van AB - om winamp te gebruiken is dat ik nog geen ander programma heb gezien dat zo makkelijk is in gebruik (bestanden naar playlist spelen etc) en zo snel opstart en van videobestand switcht. (soms heb je bijvoorbeeld een aantal afleveringen van een serie opgenomen of gedownload, zitten soms dubbele tussen, sommigen heb je al gezien etc)

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-08 13:12

Tachyon

pop the glock

maar er is ook een "semi"-lossless mode, en dan is de kwaliteit hoog, en de compressie factor ligt hoger dan bij divx codecs. Heeft in feite natuurlijk weinig
met lossless te maken, maar het is wel een goede codec :-)

Met klein bedoel ik dan ongeveer tussen 2 a 3 gig/uur
Je spreekt jezelf tegen, of ik begrijp je niet... ;)

Aan de ene kant zeg je dat je met die semi-lossless mode een betere compressiefactor (en dus kleinere bestanden!) haalt dan met divx codecs, om vervolgens te vertellen dat de bestanden die dat oplevert zo'n 2 a 3 GB per uur zijn :?

Als 3GB per uur geen probleem is, dan kun je net zo goed meteen in DVD/MPEG2 capturen. Hoef je niks meer om te zetten en dat kun je zo op DVD-branden.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Gebruik gewoon Cyberlink PowerVCR II deze heeft zijn eigen MPEG2 Codecs. Gebruikt alle features van je CPU en geeft perfecte beeld kwaliteit, bij minimaal cpu gebruik.

Ik heb zelf ook geexpirementeerd met DSCALER in combinatie met een stuk of 30 codecs maar die gaven of grote bestanden, of frame drops, of slechte beeldkwaliteit. PowerVCR zorgt er ook gewoon voor dat tvruis wordt weggewerkt en dat zorgt weer voor betere beeld kwaliteit op lage bitrates.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• pianoman
In tegenstelling tot dezelfde kwaliteit capturen met een ander codec zijn die bestanden klein ja. Vergeet niet dat de audio ook al gauw 600 mb van die 2 gig in beslag neemt omdat dat niet gecomprimeerd is.

En als je een bestand hebt van 2gig kan je dat met een multipass codec zo naar 250-500 mb krijgen met bijna geen verlies aan kwaliteit.

Maar bij het opnemen moet je hogere bitrates gebruiken, omdat het anders niet om aan te zien is.

De kwaliteit die ik nu haal is overigens in mijn ogen hoger dan mpeg-2, vooral bij veel bewegende objecten of pannen van de camera.
Pagina: 1