Toon posts:

Radeon 9500 Pro: stroomvoorziening stuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn systeem (mobo: Asus P4G8X Del., P4 2,4GHz, 512Mb DDR, Windows XP, Laatste Hercules drivers) een Hercules Radeon 9500 Pro videokaart zitten. Deze heeft altijd perfect gewerkt. Tot een kleine maand geleden. Qua hardware of software zijn er geen noemenswaardige veranderingen gebeurd.
Het probleem:
Ik zet de computer uit, wanneer ik hem terug aanzet begint hij te piepen als gek en krijg ik de melding op het scherm dat de stroomkabel van de videokaart niet inzit. Ik maak mij niet echt zorgen, zet hem weer uit, doe de kast open en kijk het eens na. Wat blijkt? De kabel steekt in en zit er zelfs goed in. Ik probeer hem nog eens op te starten, maar geen verandering. Ik neem een andere kabel van de voeding, zelfde probleem.
Het was al laat dus ik ga slapen en kijk morgen wel verder. De volgende ochtend start hij gewoon op zonder problemen. :?
Een week later: weer hetzelfde. Ik kijk de voltages van de voeding na, die lopen nagenoeg perfect. Voor de zekerheid steek ik er toch een nieuwe 400 Watt voeding in (Antec), en ja hoor, het werkt,... 2 weken dan toch.

Af en toe krijgt hij dus blijkbaar geen stroom, aan de voeding ligt het niet.
Ik heb op Google en in de search gekeken, ik vind niks over dit probleem.

Loopt mijn kaart op zijn laatste benen, of heb ik iets over het hoofd gezien?

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Hoe ziet de kaart er op dit moment aan de buitenkant uit? Ik weet van m'n eigen 9500 dat het stekkertje nogal op een vervelende plek zit. Niet ondersteunt door het slot, op de uiterste hoek, waarbij vooral bij het eraf halen van het stekkertje er nogal veel spanning en beweging op komt te staan.
Ziet het printje en de bevestiging er nog een beetje goed uit, en zit de kaart strak in het slot?
Ik kan zelf niet veel andere dingen bedenken aangezien het blijkbaar incidenteel voorkomt, en als de voltages verder o.k. zijn zou het daar ook niet aan mogen liggen....misschien kan je nog proberen alleen de hoognodige apparaten aan te sluiten op de 12 volt(boot-schijf etc)en dan kijken hoe hij het volhoud :)

Verwijderd

Topicstarter
De aansluiting ziet er nog volledig normaal uit. Ik heb hem er nog eens uitgehaald een goed bekeken, maar ik zie echt niks mis. Ik heb me al rot gezocht maar ik vind het probleem niet.
Het is wel zo (tot nu toe) dat wanneer het niet lukt, en ik laat hem gewoon lang genoeg met rust, dan doet ie het daarna wel.
:?

Verwijderd

Die aansluiting wordt geregeld met een splitter - en die zijn veelal boosdoeners. Vervang die eens, of sluit de videokaart direct aan op de voeding.

Meet ook even je voeding na met een multimeter of de +5V/+12V wel stabiel blijven want software zit er vaak heel erg naast. Het zou ook kunnen dat de condensatoren van je mobo aan het falen zijn, en dan in dit geval bij het AGP slot.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
Ik heb het ook wel eens met mijn harde schijf. Die zit idd aan zoon molex splittertje en die willen nog wel eens falen door slecht contact. Ik heb ook altijd het idee dat de molexjes die direct aan de voeding zelf zitten wat beter van kwaliteit zijn dan die stomme splitters. Als je aan de kabeltjes vrot bij een echt molex zit er helemaal geen speling in en bij de splitter wel. Dan zie je gewoon de stekkertjes meebewegen .

Als ik zowiezo even een kabeltje aan de kant duw terwijl mijn pc aanstaat hoor ik de schijf al af en op spinnen omdat dat stomme ding ff geen contact maakt. :(

Verwijderd

Pakjebakmeel schreef op 04 juni 2004 @ 13:51:
[..]
Als ik zowiezo even een kabeltje aan de kant duw terwijl mijn pc aanstaat hoor ik de schijf al af en op spinnen omdat dat stomme ding ff geen contact maakt. :(
Doe dat maar niet meer, want daar kun je de harddisk behoorlijk mee slopen (headcrash en informatieverlies).

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
I know, daarom doe ik het niet maar ik bedoel dat dat wel eens is gebeurd :P om alleen maar aan te geven hoe snel zoiets gaat. niet dat ik het elke dag doe voor de lol ofzoow :P
Pagina: 1