[Mac OS X] filenaam extensies?

Pagina: 1
Acties:

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03-2023
Ik heb op m'n Mac (OS X 10.3) een tekstbestand staan genaamd "bla.txt", en hij heeft als icon zo'n text dingetje (documentje). Als ik erop dubbelklik opent hij hem in de default text editor.

Als ik hem rename naar "bla" (dus zonder .txt) blijft hij dat ikoontje houden, en opent nog steeds met het juiste programma. Kijk ik echter met de terminal in die dir, dan heet hij nog steeds "bla.txt" dus met extensie! Dit snap ik al niet helemaal, onthoudt OS X soms twee namen per bestand, één hoe hij echt heet en één hoe je hem in de Finder ziet o.i.d.??

Anyway, als ik hem vanaf de terminal rename (met mv bla.txt bla) in plaats van in de Finder, dan gaat het wel goed... (heet nu op beide plekken "bla") echter nu verandert het ikoon in de Finder van dat bestand naar een Terminal-ikoontje, en opent niet meer met de text editor. :/

Hoe bepaalt OS X precies welk ikoon hij bij een bestand toont, met welk programma het opent, en kun je dat ook veranderen? (per bestand, of voor meer bestanden tegelijk) En werkt dat dan ook in OS 9?

Ik heb ook tekst-bestanden zonder extensie (ook indien bekeken vanaf terminal) die wel default met de text editor openen, dus het moet kunnen. Weet alleen niet hoe die bestanden zijn aangemaakt :)

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
MacOS X gebruikt de fileextensies om te bepalen welk programma ie gebruiken moet.
Als je echter file-info oproept van je file, dan kun je hier ook opgeven met welk programma de file geopend moet worden. Afhankelijk van de extensie kun je dan soms een ander programma gebruiken.

Je kunt in de finder opgeven, bij preferences, of je altijd de extensies wilt laten zien.

edit:

Op de developer-site van apple wordt het e.e.a. uitgelegd:
filesystem MacOSX

[ Voor 28% gewijzigd door Broer op 03-06-2004 14:15 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
We hebben sinds kort een appelflapforum voor al je applevragen, dus ook OSX heb ik me laten vertellen :)
Bij deze een duwtje in de richting van het appelforum.

Verwijderd

Volgens mij kijkt OSX ook naar de doctype maar ik kan het mis hebben.

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03-2023
Bedoel je met "doctype" het creator of file type, of nog iets anders? En hoe edit ik die?

Verwijderd

Er kunnen een paar dingen aan de hand zijn, vandaar een stukje uitleg.

"Vroegah" (os9 dus) gebruikte MacOS alleen maar "file attributes": Een stukje code voor welk programma het moest openen, bijvoorbeeld -PHTS- voor photoshop, en een code voor wat voor bestand het is -JPEG-. Deze twee werken onafhankelijk van elkaar en zijn niet zichtbaar, hoewel er wel progjes zijn om ze te wijzigen.

osX gebruikt unix, en dus extensies. Dit is in feite een stap terug van de file attributes van os9, dus heeft apple een dubbele valkuil geinstaleerd: Eerst kijkt het os naar de file attributes om daarmee het bestand te openen. Zijn die er niet, en steeds meer programma's binnen osX gebruiken ze niet meer, dan kijkt osX naar de extensie. Intern zetten inmiddels alle programma's een extensie achter een filename, alleen osX verbergt dat automatisch.

Daar zit hem nu dan waarschijnlijk de grap: je zult dat bestand "bla.txt" genoemd hebben --> en dat ook daadwerkelijk getypd hebben. textedit (o.i.d.) zet er vervolgens netjes .txt achter. Het bestand heet dan in feite bla.txt.txt . Als je dat in de finder bekijkt haalt de finder weer automatisch de extensie weg, dus laat ie het zien als bla.txt

Als je een bestand vanuit een bepaald programma opnieuw saved, en dat is wat je vanuit de terminal eigenlijk gedaan hebt, dan wordt het openen met file attribute gewijzigd in het programma dat het bestand als laatste gesaved heeft.

hoop dat dit een beetje duidelijk is, nog geen koffie op :'(

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Dikke kans dat OSX het UNIX programma 'file' of een eigen implementatie gebruikt om het filetype te achterhalen. Deze kijkt naar de eerste paar honder bytes van een bestand, waar immers vaak een header staat en met een beetje statistiek kan het dan bepalen welk type het is.

code:
1
2
christian@ranger pts/3% file project.logo
project.logo: PNG image data, 500 x 100, 8-bit/color RGBA, non-interlaced

Ik weet het dus niet zeker, want ik heb (nog) geen OSX machine

[ Voor 9% gewijzigd door AntiChris op 09-06-2004 09:45 ]

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-02 17:47

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

AntiChris schreef op 09 juni 2004 @ 09:45:
Dikke kans dat OSX het UNIX programma 'file' of een eigen implementatie gebruikt om het filetype te achterhalen. Deze kijkt naar de eerste paar honder bytes van een bestand, waar immers vaak een header staat en met een beetje statistiek kan het dan bepalen welk type het is.

code:
1
2
christian@ranger pts/3% file project.logo
project.logo: PNG image data, 500 x 100, 8-bit/color RGBA, non-interlaced

Ik weet het dus niet zeker, want ik heb (nog) geen OSX machine
nee, dit is geheel niet waar, OSX ondersteunt meerdere manieren om filetypes te bepalen.

de basis is het HFS+ filesysteem, dat specifiek extra metadata per file opslaat
ieder apart file kent een eigen filetype/creator, los van een eventuele extension.
hiernaast ondersteunt mac OSX ook nog de traditionele resource Fork van Classic

http://developer.apple.co...s/FilenameExtensions.html

een goed artikel over metadata van arstechnica:
http://arstechnica.com/reviews/01q3/metadata/metadata-1.html

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1