[Borland CBuilder 5] Desktop vervangen door eigen form

Pagina: 1
Acties:

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-05 21:51
hoi allemaal,

ik wil graag een eigen gDesklets maken, onder windows wel te verstaan, zodat ik eindelijk is van die irritante desktop van windows afben.

ik heb gegoogled en op got gezocht, maar het enige wat ik te weten kom is dat je met GetDesktopWindow de HWND van de desktop krijgt, en dat je um dan zou kunnen vervangen. Ook zou je de oorspronkelijke desktop eerst kunnen hiden, maar dit werkt bij mij niet eens.... :-(

ik heb alles al zo ongeveer werkend op een TForm, maar ik krijg het dan niet voor elkaar de desktop te vervangen door mijn eigen form.
ik heb ook het topic gelezen wat gevonden kan worden met de searchstring 'iDesktop', daar is ook iemand die het wil proberen, maar de dingen die hij doet werken bij mij niet onder WinXP

zou iemand me kunnen helpen hiermee, want ik wil dit programma ook voor het publiek toegankelijk maken.

bvd,
_/-\o_

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Met GetDesktopWindow kan je m natuurlijk alleen opvragen, niet vervangen. Ik kan me ook weinig voorstellen bij het Hiden van het Desktop Window. Ik denk niet dat het zo makkelijk is en dat Windows de Desktop speciaal behandeld.

Je kan een vervangende shell maken.
Windows NT
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
Set the Shell value to c:\yourpath\yourapp.exe

Windows95
Edit Win.Ini, under [Desktop] put
Shell=c:\yourpath\yourapp.exe
Of kan je niet de Active Desktop te gebruiken? Je kan dan met ActiveX (ActiveX Forms?) werken als ik me niet vergis.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• tafkaw
ik zou een shell kunnen gebruiken, maar moet mijn progsel dan niet naar bepaalde requests/functies luisteren die in mijn progsel zouden moeten zitten. daarom vervang ik eingenlijk liever de desktop
en de active desktop gebruiken is niet echt een id, want ik wil eigenlijk in c/c++ proggen, en sowieso kun je niet echt opengl gebruiken in een website (voor zover ik weet, maar die kennis daarover is beperkt)

maar ik weet dus niet als ik een vervangende shell zou maken hoe goed dat zou werken, maar ik wil graag dat mijn progsel iets gaat doen als op de volgende site: http://gdesklets.gnomedesktop.org/(daar kun je ff bij de screenshots kijken wat ik bedoel) het enige wat ik dan toe wil voegen is dat k ook de taskbar uit die stomme windows sloop, want dat vind ik een vreselijk irritant ding

ik weet btw ook wel dat je met GetDesktopWindow alleen de HWND krijgt, maar ik d8 dat je daarmee dan ook wel de desktop kon wijzigen/vervangen. tenminste, dat hoopte ik, maar het is mij niet gelukt :'(

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

ipv dat explorer.exe wordt opgestart wordt jouw programma opgestart. Jouw programma is dan de desktop en moet zelf de icoontjes er op zetten, taakbalk en menu regelen enz...

Je kan toch alles in die website stoppen die je wilt? Bijvoorbeeld ActiveX Forms die je gewoon met je BCB kan maken alsof het gewonen TForms zijn.

Misschien kan je gewoon elke keer op de desktop tekenen.

De taakbalk kan je simpel verstoppen en m dan door een eigen vervangen. Hoewel het implementeren van alle functionaliteit van de taakbalk toch wel heel wat werk vergt.

Je zou met die HWND de boel kunnen subclassen ofzo, maar het blijft gewoon een handle tot iets anders, niet de magic key.

Denk je niet dat je iets teveel hooi op je vork neemt?

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• tafkaw
ik heb het liefst een desktop wat mn eigen programma is, omdat het sneller is, en omdat ik die taal al redelijk ken...

ik weet alleen niet, als ik die zooi idd vervang, wat ik dan vervolgens allemaal moet doen, want hoeft mijn progsel bijvoorbeeld niet naar speciale calls te luisteren, en dat soort dingen. wat MOET ie doen, en hoe stel ik mn form bijvoorbeeld goed in, enz.

ik weet dat die HWND van de desktop niet iets magisch is, maar ik d8 er wel genoeg mee te kunnen om die desktop te kunnen besturen (wat volgens mij ook moet kunnen, maar dan alleen objecten toevoegen/verwijderen enz, en niet een ander form er neer zetten, wat ik veel liever zou doen :'()

alvast bedankt voor de hulp LordLarry... 8)