Sinds vandaag de Antec Sonata binnen gekregen. Mooie kast en lekker stil, alles leuk en aardig behalve één ding. Uit mijn oude servercase heb ik de 12cm Papst fan gehaald. Als ik deze aansluit op de 'fan-only' connector is deze niet in staat te gaan draaien. Hij wilt wel, hij beweegt halve slag, stopt, halve slag, stopt. Op 12V doet hij het uiteraard maar dan maakt deze extreme herrie en dat wil ik dus niet, ook al verplaatst hij dan een mega hoeveelheid lucht. Iemand die hier een oplossing voor heeft? Op 7 en 12 volt doet hij het wel op een andere aansluiting maar 5 vond ik toch wel het fijnst in mijn oude kast. Heel wat luchtverplaatsing zonder geluid. In die kast had ik twee voedingen zitten 'bridged' maar ik ging er toch wel vanuit dat de 380watt van de Antec instaat was deze papst op 5V aan te kunnen of in ieder geval de 'fan-only' aansluiting.
5 volt zal in het geval van een Papst 12 cm niet voldoende zijn om hem op te laten starten. Op het forum hier staan meen ik nog wel topics waarin beschreven staat hoe het mogelijk is om hem op 5 volt te laten draaien nadat hij opgestart is met een hoger voltage..
ben alleen ff de term kwijt waarop je moet zoeken.. als ik em kan herinneren, post ik het wel ff..
ben alleen ff de term kwijt waarop je moet zoeken.. als ik em kan herinneren, post ik het wel ff..
[ Voor 16% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 03-06-2004 00:07 ]
Hier staat tekst
hoe kan het dan dat het eerder in m'n oude kast wel werkte?
daarnaast vind ik het erg vreemd dat de speciale fanonly connector (waar hij toch echt voor bedoeld is) ook niet wilt werken.
daarnaast vind ik het erg vreemd dat de speciale fanonly connector (waar hij toch echt voor bedoeld is) ook niet wilt werken.
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 09:29 ]
Verwijderd
Ik dacht dat zo'n ding een kickstart werd genoemd.
Het is eigenlijk een schakelingetje met een condensator die even het voltage verhoogd zodat de fan gaat draaien en dan op 5 volt doorkachelt..... koelt.
Het is eigenlijk een schakelingetje met een condensator die even het voltage verhoogd zodat de fan gaat draaien en dan op 5 volt doorkachelt..... koelt.
Waarschijnlijk trekt de fan teveel stroom bij het opstarten en kan de voeding dat over de fan-only aansluiting niet aan. Je oude voeding(en) konden dat blijkbaar wel. Of de schakeling achter het fan-only principe laat dat niet toe.
Sluit hem anders eens op 5 volt via een gewone molexconnector aan. Als hij daarvan gewoon opstart ligt het in ieder geval niet aan de fan. Om hem via de fan-only aan te sluiten zal je alsnog een aparte schakeling moeten gebruiken. Ik heb echter geen idee hoe de fan-only aansturing van Antec in zijn werk gaat en of de schakelingen in combinatie goed zullen functioneren.
Sluit hem anders eens op 5 volt via een gewone molexconnector aan. Als hij daarvan gewoon opstart ligt het in ieder geval niet aan de fan. Om hem via de fan-only aan te sluiten zal je alsnog een aparte schakeling moeten gebruiken. Ik heb echter geen idee hoe de fan-only aansturing van Antec in zijn werk gaat en of de schakelingen in combinatie goed zullen functioneren.
Uit de handleiding valt ook niet veel op te maken.The rear fan is installed so that the air is blowing out of the case. Connect a
4-pin connector from the power supply to the connector on the fan. We recommend
connecting the fan to TruePower's Fan Only connector so that Low Noise
Technology can control the RPM of the fan according to the temperature
changes within the case.
[ Voor 4% gewijzigd door breinonline op 03-06-2004 09:37 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Het is zo koud in je kast dat je voeding een lekker laag voltages aan je fans doorgeeft om ze zo weinig geluid te laten maken. Alleen is dit te laag voor deze fan. Nou maakt dit eigenlijk niks uit want je case is toch nog lekker koel
Zodra de temperatuur hoger wordt zal het voltage voor de fans ook hoger worden en uiteindelijk zal het hoog genoeg worden om de fan aan te laten slaan.
(evt. zorgt dit weer voor een temperatuurdaling waardoor hij n'og zachter zal gaan draaien of zelfs weer stilstaat, maar tenzij je wil overclocken is dit geen probleem. Sterker nog; als je wil overclocken zou ik helemaal geen fans op die aansluiting doen omdat je niet het optimale uit je systeem haalt)
Kortweg, gewoon laten zitten, hij gaat vanzelf aan als het warmer wordt
Zodra de temperatuur hoger wordt zal het voltage voor de fans ook hoger worden en uiteindelijk zal het hoog genoeg worden om de fan aan te laten slaan.
(evt. zorgt dit weer voor een temperatuurdaling waardoor hij n'og zachter zal gaan draaien of zelfs weer stilstaat, maar tenzij je wil overclocken is dit geen probleem. Sterker nog; als je wil overclocken zou ik helemaal geen fans op die aansluiting doen omdat je niet het optimale uit je systeem haalt)
Kortweg, gewoon laten zitten, hij gaat vanzelf aan als het warmer wordt
Twee draadjes, en hij leverd daarop een voltage van iets van 6~12 afhankelijk van de temperatuurPollewob schreef op 03 juni 2004 @ 10:00:
Hoeveel draadjes zitten er op de fan only molex? Kan best zijn dat die alleen 12v kan leveren
[ Voor 17% gewijzigd door OnTracK op 03-06-2004 10:14 ]
Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.
Hoe heb je die extra fan vastgezet?
ik heb deze case namelijk ook en ook een extra Nexus 120mm Real Silent fan erbij gekocht.
Maar ik snap niet hoe ik em moet vastmaken, met welke schroeven
er zitten wel 4 rubberen "schroefjes" vij de case, maar ik weet niet of ik die moet gebruiken en hoe?
ik heb deze case namelijk ook en ook een extra Nexus 120mm Real Silent fan erbij gekocht.
Maar ik snap niet hoe ik em moet vastmaken, met welke schroeven
er zitten wel 4 rubberen "schroefjes" vij de case, maar ik weet niet of ik die moet gebruiken en hoe?
[ Voor 10% gewijzigd door Bokkie op 03-06-2004 10:42 ]
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Verwijderd
Die 4 rubberen nopjes zijn om je fan mee op te hangen. Kwestie van in de juiste gaatjes steken en klem trekken. Blijft hij ook lekker stil van
dat vermoeden had ik alVerwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 10:45:
Die 4 rubberen nopjes zijn om je fan mee op te hangen. Kwestie van in de juiste gaatjes steken en klem trekken. Blijft hij ook lekker stil van
maar dat klemtrekken kan maar van 1 kant, dwz hij zit of klem inhet metaal en dan zit de fan zelf dus niet vast
die rubberen dingen zien er als volgt uit
code:
1
| <====|=| |
dat stukje rechts kan ik hem idd mee klem zetten aan het frame, maar er zit dus niets aan wat de fan vast zou moeten houden ik kan em wel aan de linkerkant eropschuiven, maar dan hangt ie los
Je mist nog een randje op die rubberen dingen in je tekening. Je hebt twee ringen erop zitten, daartussen moet de fan, en dan heb je nog een soort van driehoekje erop zitten, en daarachter klemt ie in de kast.
Zoiets dus...
En de fan only aansluiting kan van 5 - 12 volt leveren. Er zit in de voeding een temp control unit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| afknippen
| kast
| | fan
| | |
v v v
_ _ _
_____/ |_| |_| | |
Zoiets dus...
En de fan only aansluiting kan van 5 - 12 volt leveren. Er zit in de voeding een temp control unit.
hmmz zal vanavond ff kijken dan maarobsidian schreef op 03 juni 2004 @ 11:21:
Je mist nog een randje op die rubberen dingen in je tekening. Je hebt twee ringen erop zitten, daartussen moet de fan, en dan heb je nog een soort van driehoekje erop zitten, en daarachter klemt ie in de kast.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8afknippen | kast | | fan | | | v v v _ _ _ ___/ |_| |_| | |
Zoiets dus...
iig bedankt
Even het tekeningetje wat duidelijk gemaakt... En np, doe maar een balmung ofzo
Erg fijne kast he? Ik heb hem al een hele tijd, ben er zeer tevreden over. Jammer alleen dat het lastig is om er een zwaardere voeding voor te krijgen.
je moet hem iig niet aan de aansluiting houden als hij niet draait!! als de fan net stil blijft staan vreet hij veel meer stroom dan wanneer hij draait, is dus slecht voor je fan én voor de aansluiting op je mobo!!
dus : doe er wat aan!
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Dat het slecht is heb je gelijk in, hij zit alleen niet op het mobo maar op speciale connectors op de voeding. Maar het blijft slecht ja.WVL_KsZeN schreef op 03 juni 2004 @ 11:33:
je moet hem iig niet aan de aansluiting houden als hij niet draait!! als de fan net stil blijft staan vreet hij een meer stroom dan wanneer hij draait, is dus slecht voor je fan én voor de aansluiting op je mobo!!
Sommige grote fan's hebben "busjes" tussen de schroefgaten, om doorbuigen bij vastschroeven tegen te gaan. Nadeel is dat de meeste bevestigingsrubbers dan niet meer werken. Voor stille fans die op lage voltage wel draaien/aanslaan kun je eens naar Noiseblocker kijken, dacht dat die wel werkten op lage voltage.
[ Voor 23% gewijzigd door _XipHiaS_ op 03-06-2004 13:44 ]
Hoe krijg je de voorkant er eigenlijk af? aan de linkerkant krijg ik hem wel los maar rechts niet. Ook die usb ports werken niet bij mij, heb alle drie de voetjes al aangesloten maar het werkt gewoon niet?!? Iemand suggesties?
thnx
thnx
Hmm naja irritant dat die fan het niet doet. Wat betreft de ophanging van de fan (hij is nogal dik) heb ik gewoon m'n oude schroefjes en moertjes gebruikt ipv die rubberen dingen.
\edit
ook bizar, net weer even zitten spelen met die fan, eerst op 12V, toen 7V en uiteindelijk weer de fan-only connector geprobeerd...hij doet het nu
. Nouja ik ben tevreden
\edit
ook bizar, net weer even zitten spelen met die fan, eerst op 12V, toen 7V en uiteindelijk weer de fan-only connector geprobeerd...hij doet het nu
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 14:42 . Reden: update ]
hmmz zal vanavond el ff fototje maken van dat rubbertje want ik snap het niet 100%obsidian schreef op 03 juni 2004 @ 11:30:
[...]
Even het tekeningetje wat duidelijk gemaakt... En np, doe maar een balmung ofzo![]()
Erg fijne kast he? Ik heb hem al een hele tijd, ben er zeer tevreden over. Jammer alleen dat het lastig is om er een zwaardere voeding voor te krijgen.
maar idd heel fjine kast, lekker stil
maar die ledjes zijn nog best wel fel trouwens en hij weegt wel een stuk zwaarder dan mijn lanboy die ik eerst had
Maar je kan toch aan de fan die aan de achterkant zien hoe die moet?
Voeg me anders even toe op ICQ/MSN ofzo...
hmmz ik zie al wat het probleem isobsidian schreef op 03 juni 2004 @ 19:04:
Maar je kan toch aan de fan die aan de achterkant zien hoe die moet?
die nexus fan is het probleem

moet gewoon ff wat wegzagen uit die nexus
of die nexus ruilen voor een andere stille fan
is alleen wel een maand geleden dat ik die fan gehaald heb, ff die bon opzoeken
[ Voor 67% gewijzigd door Bokkie op 03-06-2004 20:28 ]
Die busjes bedoelde ik dus een paar post's hierboven-=BoKKiE=- schreef op 03 juni 2004 @ 20:10:
[...]
hmmz ik zie al wat het probleem is
die nexus fan is het probleem
[afbeelding]
moet gewoon ff wat wegzagen uit die nexus
of die nexus ruilen voor een andere stille fan
is alleen wel een maand geleden dat ik die fan gehaald heb, ff die bon opzoeken
En de fan die ik bedoelde: http://www.noiseblocker.d...d_UltraSilentFan_SX1.html werkt vanaf 6v, ff meten dus wat er uit de fan-only komt. Kan helaas ff niet op plaatje zien of die ook busjes heeft (heb deze fan niet zelf).
Deze: http://www.noiseblocker.d..._SX2Pro_Blacksilence.html werkt al vanaf 5V, alleen weer busjes
[ Voor 14% gewijzigd door _XipHiaS_ op 03-06-2004 20:38 ]
Ik heb twee 120mm papst fans erin zitten, werken beide perfect hoor.
Pagina: 1