Toon posts:

[VB6] RichTextBox: problemen met regelafbreking/scrollbars

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Programma:
Een documentformulier met daarop een tekstbox van het type richtextbox.

Probleem:
Het document doet nu regelafbreking bij te lange regels die niet in het venster passen (horizontaal). Dit doet hij door een minieme horizontale scrollbar weer te geven en de regel direct buiten het beeld af te breken en op de volgende regel door te gaan.

Er moet dus een horizontale scrollbar komen in plaats van dat het RichTextBox de regels afkapt.

Hetgeen al geprobeerd:
De waarden van “disablenoscroll” en van “scrollbars” op verschillende waarden gezet, dit had geen gewenst effect. Bovendien hebben we “rightmargin” aangepast en ook dat had geen effect.

Systeem:
Microsoft Windows 98SE en Microsoft Windows XP Pro (getest)
Microsoft Visual Basic 6.0 SP6 (Enterprise Edition)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 00:51 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Hum heb je hiervan een screenshotje? Klinkt als een bug in je controls :?

Professionele website nodig?

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:59

RayNbow

Kirika <3

Volgens mij is dat een bekende bug van de RTF control, ik zal ff naar een linkje zoeken...

Gevonden links:
Q175501 - BUG: RichTextBox Horizontal Scroll Bar Does Not Always Appear
Experts Exchange - RichTextBox and Scrollbars

[ Voor 63% gewijzigd door RayNbow op 03-06-2004 00:25 ]

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Verwijderd

Topicstarter
Het RichTextBox heeft wel beide scrollbars, maar hij kapt de lange regels af als ze langer zijn als het oorspronkelijke venster. (Dus als de scrollbasr verschijnen word venster paar pixels kleiner door verticale scrollbar, en door dat kleine stukje word door de horizontale scrollbar gescrolled.) Ik wil eigenlijk gewoonweg dat regels niet automatisch worden afgebroken als ze langer zijn als mijn RichTextBox.

*Maakt even een screenshot

Afbeeldingslocatie: http://www.jellehellings.nl.eu.org/prob1.png

Zoals je ziet: Een regel, zonder enters neemt vijf regels in beslag en er ontstaat een lullig, nutteloos horizontaal scrollbarretje die me presies de dikte van de verticale scrollbar laat scrollen. Dit doet hij zowel met ingeladen als met getypede teksten.

Ik zou willen dat de regel niet afgebroken word, en dat de scrollbar gewoon heel de niet-afgebroken regel weergeeft.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 01:12 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Heb je die rightmargin fix van Experts Exchange al eens geprobeerd uit ([rml]RayNbow in "[ VB6] RichTextBox: problemen met regelaf..."[/rml]). Lijkt erop dat dit vrijwel hetzelfde probleem is....

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
curry684 schreef op 03 juni 2004 @ 01:12:
Heb je die rightmargin fix van Experts Exchange al eens geprobeerd uit ([rml]RayNbow in "[ VB6] RichTextBox: problemen met regelaf..."[/rml]). Lijkt erop dat dit vrijwel hetzelfde probleem is....
Zoals ik in de topicstart al had vermeld heb ik al met de waarde van Rightmargin gespeeld, (dit tot een maximum van (2^15)-1). Maar dat had geen invloed op het afkapgedrag van Visual Basic. (ook niet bij veranderende Scrollbars/disablenoscrollbar/multiline-instellingen)

*Gaat zo slapen, betrapt zichzelf al veel te vaak op echt wazige programmastructuren, veroorzaakt door probleemoplossingen@night...

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2004 01:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
*Schopt

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:59

RayNbow

Kirika <3

Wat zijn precies de instellingen van je control, want dit werkt bij mij wel:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
   Begin RichTextLib.RichTextBox RichTextBox1 
      Height          =   4332
      Left            =   60
      TabIndex        =   0
      Top             =   120
      Width           =   6312
      _ExtentX        =   11134
      _ExtentY        =   7641
      _Version        =   393217
      HideSelection   =   0   'False
      ScrollBars      =   3
      DisableNoScroll =   -1  'True
      RightMargin     =   1,00000e5
   End

(Ik heb dus voor RightMargin gewoon een willekeurig groot getal geprobeert, 100000)

Edit:
Hmm, dat is opmerkelijk... als ik wat grotere waardes probeer voor RightMargin zoals 2^31 - 1 of 2^31 - 2... dan maakt VB er -0 van :?

[ Voor 12% gewijzigd door RayNbow op 11-06-2004 14:31 ]

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Pagina: 1