[toast 6] hoe fatsoenlijk een hybride cd branden?

Pagina: 1
Acties:

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03-2023
Ben nog niet 100% wegwijs op de Mac, en probeer een hybride CD te maken met Toast 5 of 6 (heb Toast 5 voor OS 9 en Toast 6 voor OS X).

Ik heb op een Mac (OS X 10.3) een dir met alle files die op het Mac-gedeelte van de CD moeten komen, en een PC in m'n netwerk heeft een dir met windows files geshared die op het PC-gedeelte van de CD moeten komen.

Tot nu toe heb ik het altijd als volgt gedaan:

• In OS X alle files en folders die op de CD moeten ordenen en recht zetten.
• Een aparte dir op de Mac aanmaken en daar de PC-files in kopiëren.
• In die dir met PC-files alle ".DS_Store" files deleten, want die maakt OS X aan maar die wil ik niet op m'n CD.
(en niet meer in die folders kijken, anders maakt OS X ze weer opnieuw aan)
• Rebooten in OS 9.
• in OS 9 wederom alle files en folders voor het Mac-gedeelte ordenen / recht zetten.
(want die instellingen lijkt hij voor OS 9 en OS X apart te bewaren, en ook mee te branden op de CD!)
• In Toast 5 (onder OS 9) een nieuwe Custom Hybrid maken, een Temp Partition createn, daar sleep ik alle Mac files in, voor het Mac gedeelte selecteer ik dan die Temp Partition, en voor het ISO gedeelte (voor PC) sleep ik de inhoud van de dir met m'n PC files.
• Het zooitje burnen.

Dit gaat redelijk goed, het enige nadeel is dat het nogal omslachtig is (telkens die .DS_Store files deleten, alle files recht zetten in OS 9 en X, enzovoort). En sowieso vind ik het ietwat lastig om te burnen in OS 9, want als blijkt dat ik nog een PC file vergeten ben te kopiëren van m'n netwerk moet ik weer terug naar OS X (want OS 9 kan geen samba) enzovoort.

Wat ook vervelend is: als ik de gebrande CD daarna in OS X bekijk staat er in de root een (lege) folder genaamd "Desktop Folder" die ik daar niet heb neergezet. Heb ook geen controle over waar die folder qua layout terecht komt, dus met wat pech staat hij soms ook nog half over m'n eigen folders heen.

Als ik in Toast 6 brand (onder OS X dus), volg ik ongeveer dezelfde procedure als boven, ik zet dan eerst de files & folders goed onder OS 9, en daarna nog een keer onder X. Probleem is echter dat Toast 6 niet blijkt te kunnen branden: "the volume couldn't be found" (?) en Error code -35.

Ik heb wel een keer een normale Mac-only CD (dus geen Hybrid) kunnen burnen in Toast 6, en die deed het wel goed in OS X en 9, dat wil zeggen geen vreemde "Desktop Folder" in de root.

Mijn vragen:
• Moet het echt zo ingewikkeld als hierboven beschreven?
• Wat doe ik fout waardoor het niet in Toast 6 werkt?
• Nu kopieer ik m'n PC files naar de Mac en burn daar een Hybride CD. Kan het ook omgekeerd, dus dat ik de Mac zooi naar een PC kopieer en daar de CD brand?

Wat betreft dat laatste punt: domweg de files kopieren werkt in ieder geval niet, want bij het kopieren naar een Windows bak gaan de resource forks van de Mac bestanden verloren. Kan ik eventueel een Temp Partition maken zoals hierboven, daar m'n Mac files in slepen, en op de één of andere manier dat hele ding als één groot bestand naar de PC kopieren en dat (met bijv. Nero) als Mac-gedeelte burnen?

Dank!!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Waarom geen normale ISO9660 ?

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Jace / TBL
Uhm... hoe bedoel je?

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
het programma MacImage kan heel eenvoudig hybride cd's maken.
Dit programma creeert een iso file die je vervolgens met elke fatsoenlijk fik programma kan branden.

Mijn rig

• Jace / TBL
Dat MacImage lijkt indd te doen wat ik wil, maar hoe krijg ik m'n Mac files op een PC zonder dat de mac-specifieke dingen (resource forks e.d.) verloren gaan?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een echte hybrid maken? Dus 1 filesystem dat voor zowel Mac als Windows leesbaar is. Toast kan dat zonder problemen maken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Je kunt op de Mac met Toast 6 een "Custom Hybrid" CD maken. In de help van toast wordt het netjes uitgelegd.

Het komt erop neer dat je eerst een "temporary partition" aanmaakt voor je Mac files.
In het toast scherm moet je vervolgens onder het ISO knopje aangeven dat je windows filenames toestaat, met het joliet filesystem format.

Het is wel even van alles instellen, maar niet zo heel erg omslachtig als je nu doet.

• Jace / TBL
CyBeR schreef op 03 juni 2004 @ 12:34:
Een echte hybrid maken? Dus 1 filesystem dat voor zowel Mac als Windows leesbaar is. Toast kan dat zonder problemen maken.
Oh, nee dat bedoel ik niet, misschien heb ik de term hybrid dan in de verkeerde context gebruikt.

Ik bedoel één CD met daarop wat Mac files die je ziet als je hem in een Mac doet, en wat PC files (andere files dus) die je ziet als je hem in een Windows bak doet.
Broer schreef op 03 juni 2004 @ 12:42:
Je kunt op de Mac met Toast 6 een "Custom Hybrid" CD maken. In de help van toast wordt het netjes uitgelegd.

Het komt erop neer dat je eerst een "temporary partition" aanmaakt voor je Mac files.
In het toast scherm moet je vervolgens onder het ISO knopje aangeven dat je windows filenames toestaat, met het joliet filesystem format.

Het is wel even van alles instellen, maar niet zo heel erg omslachtig als je nu doet.
Uhm, ja dit doe ik nu ook al, maar op het moment dat ik wil burnen krijg ik die vreemde error (volume couldn't be found, error -35). In Toast 5 doe ik hetzelfde, daar gaat het wel goed, maar dan krijg ik dus die vreemde "Desktop Folder" op m'n CD als ik hem in OS X bekijk.

Kan ik ook op een andere (d.w.z. minder omslachtige) manier zorgen dat de indeling van m'n files en folders in OS 9 of OS X door de war staan? Als ik ze nu namelijk in één van beide OS'en niet recht zet, komen ze op de CD een beetje random door elkaar te staan als ik hem in het betreffende OS bekijk.

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
JaceTBL schreef op 03 juni 2004 @ 10:10:
Dat MacImage lijkt indd te doen wat ik wil, maar hoe krijg ik m'n Mac files op een PC zonder dat de mac-specifieke dingen (resource forks e.d.) verloren gaan?
alles in een dir gooien, zippen en dan overzetten naar pc ?

Mijn rig

• Broer
Gebruik je wel de laatste versie van Toast, er is een update, naar versie 6.0.5, in de opmerkingen staat dit:

Custom Hybrid CD burning from a Toast temporary partition now works correctly.

• Jace / TBL
marko77 schreef op 03 juni 2004 @ 12:54:
alles in een dir gooien, zippen en dan overzetten naar pc ?
Maar zelfs als .zip die extra Mac-data kan bevatten, als ik het dan uitpak in Windows zal ik alsnog alleen de normale file inhoud (d.w.z. hun data forks) krijgen lijkt me?

• Jace / TBL
Broer schreef op 03 juni 2004 @ 13:45:
Custom Hybrid CD burning from a Toast temporary partition now works correctly.
Oh, hoezee! Die ga ik ff checken :)

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Een ISO9660 cd is gewoon een standaard cd-rom, te lezen op zowel Mac als PC. Volgens mij ondersteunt Nero dit wel gewoon. Probleem ook opgelost lijkt me.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Jace / TBL
Hydraulik-Phunk schreef op 04 juni 2004 @ 15:25:
Een ISO9660 cd is gewoon een standaard cd-rom, te lezen op zowel Mac als PC. Volgens mij ondersteunt Nero dit wel gewoon. Probleem ook opgelost lijkt me.
Oh zo, okee. Da's voor mij misschien niet helemaal geschikt, want

• Ik heb voor PC en Mac verschillende files (er komen o.a. executables op).
• Support ISO9660 al die Mac-extra's, zoals een resource en data fork per file enzo? En hoe ziet dat er dan uit op een PC?

• Broer
Kijk A.U.B. ook even in de help van TOAST.
Er staat wat in over wanneer een ISO en wanneer een HYBRID CD te maken.

Zoals je zegt dat je voor Mac een andere directory wil laten zien dan voor Windows, lijkt mij de Hybrid het mooiste.

Let ook op dat je voor de ISO9660 moet kiezen tussen Mac filenames of Windows filenames.
Pagina: 1