[excel] grafiek: stapelkolommen en lijn

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-07 14:09

Padvinder

doet z'n best

Topicstarter
Beetje vage titel, meer kon ik er niet van maken :P

Ik zit hier op m'n werk (stage) en een collega vroeg me om hulp bij een excel grafiekje.

Het idee:
Het gaat om cijfers van gas-productie van een aantal landen over een aantal jaren (incl. prognose) en cijfers van gas-consumptie in diezelfde landen over een aantal jaren.
De productiecijfers moeten in gestapelde kolommen per jaar worden uitgezet, dat is geen probleem.
De consumptiecijfers (per jaar één getal) moeten in dezelfde grafiek komen als een lijn. Deze lijn sluit in de afgelopen jaren dus aan op de productie, en zal in de toekomst de productie overstijgen. (welke gevolgen dat heeft is voor dit topic verder niet interessant)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/33929/thumb.png
Zoiets dus, maar dan de consumptiecijfers als een lijn hierbij...

Ik heb ongeveer alle grafieken die excel kan produceren geprobeerd, en alles geprobeerd aan te passen, maar het wil niet lukken.

De enige die in de buurt komt is het grafiektype "lijn-kolom" maar die zet ten eerste alle kolommen naast elkaar (en ze moeten dus op elkaar) en ten tweede is ie nogal eigenwijs over welke data nu een lijn moet worden en welke data een kolom...

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/33930/thumb.png

Wie-o-wie kan mij de verlossende tip geven? Ik zoek me helemaal gek, want het moet kunnen volgens mij. De search biedt helaas dit maal geen oplossingen.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Gestapelde grafiek maken, één reeks selecteren, Rmuisknop, grafiektype...lijn.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-07 14:09

Padvinder

doet z'n best

Topicstarter
Niesje schreef op 02 juni 2004 @ 16:49:
Gestapelde grafiek maken, één reeks selecteren, Rmuisknop, grafiektype...lijn.
Ja, thankx!!!

M'n collega was er net ook achter gekomen dat het dus zo moest...

Probleem opgelost! :)

Weer één voor in het archief :P