Toon posts:

DVD beeld komt door tv beeld heen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Gotters,

Ik heb sinds een tijdje een combi DVD/VIdeo speler. (gekocht uit ruimtegebrek)Verbonden met een scart kabel naar de TV geeft dat goed beeld. Ik heb echter pasgeleden een beamer aangeschaft en vervolgens een scart/s-video stekker gebruikt om via s-video de beamer aan te sluiten. DVd beeld komt goed door, maar tv beeld heeft het beeld van de dvd erdoorheen, zeer storend. Ik heb al meerdere stekkers geprobeerd, maar niets helpt. Wanneer ik vanaf deze stekker weer doorlus naar de TV gebeurt hetzelfde. Het ligt dus aan de stekkers.
Ik heb al gekeken bij de verschillende pins van de scart stekker (http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html) maar weet niet aan welke verbinding het zou kunnen liggen. Heeft iemand advies?
Alvast bedankt

Verwijderd

Rolt het beeld van de DVD roodgekleurd door het TV-beeld heen?

[ Voor 171% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 14:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad!

Verwijderd

Ik had nl. eenzelfde iets, maar dan met losse apparaten: het DVD beeld (RGB) scrolde dan door het videobeeld (S-video) heen. Dit kwam omdat het DVD beeld nog steeds werd doorgegeven via de R-G-B+Blanking Signal. Het verbreken van deze pinnen (door er een fullwired 21 pin RGB+Svideo+Composiet switch tussen te gooien) lostte het probleem op.

Een overzichtje waarbij wat duidelijker is waardoor het fout gaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/33918/full.gif

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 14:33 ]

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:32 ]

Verwijderd

Aangezien het apparaat een combispeler is kun je niet zomaar een switch ertussen hangen zoals je bij 2 losse apparaten doet. Ik denk dat je toch zelf een switch moet maken die omschakeld tussen DVD (RGB) en Video (S-video/Composiet) - in feite dus je SCART uit elkaar trekt en alleen die signalen doorlaat die je op dat moment wilt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
DVD/Video Combi SCART:

Svideo/Composiet ----------
(2+6+15+19+20)             \ 
                            > switch < ======== TV
                           /
RGB------------------------
(2+6+7+11+16)
De grounds mag je wel gewoon laten doorlopen, die hoef je niet apart te schakelen.

Serial Data (10,12,14) wordt door je video gebruikt om met de TV te communiceren, bijv. om de zenders in dezelfde volgorde te programmeren als de TV. Voor dagelijks gebruik is die niet echt nodig.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 15:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 14:30:
...Het verbreken van deze pinnen (door er een fullwired 21 pin RGB+Svideo+Composiet switch tussen te gooien) lostte het probleem op.
Bedankt voor je reactie.
Bedoel je met (een fullwired 21 pin RGB+Svideo+Composiet switch) zo'n stekker met aan de ene kant scart en aan de andere s-video en composiet ingangen? Daar heb ik er al meerdere van geprobeerd. Kan ik zonder problemen de verbinding met die "ground" pin verbreken? Zou dat dan pin 16 of 18 zijn?

Verwijderd

Pin 16 is je blanking signal - vergelijk het voor het gemak met V-sync van een PC. Die wordt in combinatie met de RGB kleursignalen gebruikt. Hierdoor zal je beeld iig niet meer rollen (maar nog wel de verkleuring hebben van de overblijvende RGB signalen - afhankelijk van je TV/beamer of die wel een goede scheiding maakt van de inputs [dus geen RGB doorlaat in Svideo/Composiet modus] - het belangrijkste probleempunt is pin 15 die ook gebruikt wordt door Svideo).

Probeer het gewoon, de metalen lipjes van een SCART stekker kun je loskrijgen door met een dunne schroevendraaier/naald het lipje vlakker te buigen. Terugzetten kan altijd nog - net zoals je bij een PC molex stekker kan ;)

Welke DVD/Video combispeler is het eigenlijk :?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 15:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het uitproberen. Ik heb inmiddels 4 van die stekkers, dus als ik er één sloop is dat niet zo erg. :)

PS: Het is een philips dvd 740vr (http://www.kieskeurig.nl/...45861C1256C3600533DDD.htm)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 16:15 ]

Verwijderd

Bij het aansluiten van deze video/dvd op tv is het beeld prima. echter bij het aansluiten op een beamer via de scart aansluiting en een svideo kabel komt bij het kijken naar tv na een tijdje het dvd beeld erdoorheen. (een half jaar in bezit)
Jouw reactie of toevallig een ander met hetzelfde probleem?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 16:51:
[...]
Jouw reactie of toevallig een ander met hetzelfde probleem?
Nee dat was ik ook :o

Verwijderd

Maar het probleem van dubbelsignaal treedt dus niet gelijk op - maar pas na een tijdje?

Verwijderd

Topicstarter
Nee het treed metteen op. Ik heb gisteren avond allerlij pinnetjes losgemaakt, totdat alleen nog de pinnetjes van het geluid verbonden waren, maar het is niet opgelost. Halverwege werd het beeld zwart wit. Maar helaas het dvd beeld kwam er nog steeds doorheen. :'(

Verwijderd

In dat geval zal het signaal in het chrominance / Rood+ signaal zitten. Wellicht dat het intern opgelost kan worden in de speler :?
Pagina: 1