[ADSL] Speedtouch IP Adres

Pagina: 1
Acties:

• NetXtreme
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-02 20:22
Ik ben bezig met het "verbouwen" van mijn netwerk, en nu wil ik het opsplitsen in 2 delen, voor veiligheid en gemak. Nou wou ik op mijn router gewoon een extra ip-adres aanmaken, namelijk 192.168.1.1. Dit heb ik ingevoerd via IP Adresses op mijn router, nou wert mijn internet niet op die ip-range

IP Adres van mijn router: 192.168.1.1
IP Adres van mijn pc: 192.168.1.150

Subnet: 255.255.255.0

Gateway, etc allemaal goed ingesteld, alleen verdere instellingen op mijn router weet ik niet.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kan je modem niet zomaar 2 ip's geven. Is ook niet erg nuttig. Koop een extra switch als je graag je netwerk wilt splitsen.

[ Voor 35% gewijzigd door dr snuggles op 02-06-2004 14:34 ]

• SteveV
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 12:51

SteveV

Schtiefv Meister

Ik heb het volgende ooit is op een website gevonden en in een txt bestand opgeslagen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt, bij mij werkte het prima.

Om je Speedtouch een ander IP te geven moet je het volgende doen:

- Sluit je pc direct aan op de Speedtouch 510
- Surf naar http://10.0.0.138
- Onder Advanced ga je naar Static Routing
- Onder IP address Table ga je naar new en voor je het nieuwe IP adres in (192.168.0.1/24)
- Save All en browser uitzetten
- PC op 192.168.0.x zetten (mag dus geen 192.168.0.1 zijn) met als gateway 192.168.0.1
- Log in op je Speedtouch http://192.168.0.1
- Onder Advanced ga je naar Static Routing
- Delete 10.0.0.138
- Save All

Je Speedtouch draait nu onder 192.168.0.1 je kan nu 2 dingen doen:

- De server kan je als DHCP-server laten draaien met DHCP range 192.168.0.x
- De Speedtouch kan als DHCP-server laten draaien. Hiervoor moet je onder Advanced naar DHCP gaan en daar de range aanpassen.

Wellicht dat als je voor het laatste kiest je onder Setup een backup moet maken (user.ini) en in deze .ini file de ip adressen onder DHCP moet veranderen (alle 10.0.0.x adressen kan je veranderen naar 192.168.0.x) (10.0.0.0 = 192.168.0.0, 10.0.0.138 = 192.168.0.1, etc.)

https://www.driven2shine.eu voor al uw auto detailing artikelen

• chewbacca
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-12-2025
wwillem schreef op 02 juni 2004 @ 14:33:
Je kan je modem niet zomaar 2 ip's geven. Is ook niet erg nuttig. Koop een extra switch als je graag je netwerk wilt splitsen.
Waarom zou je dat modem geen twee ip's kunnen geven? Volgens mij kan dat zeker wel. Sterker nog. Ik weet het zeker want zo is het bij mij thuis ingericht.

En met een switch kun je geen netwerk splitsen. (Maar ik neem aan dat je router bedoelt)

• dr snuggles
  • Niet online
chewbacca schreef op 02 juni 2004 @ 14:47:
Waarom zou je dat modem geen twee ip's kunnen geven? Volgens mij kan dat zeker wel. Sterker nog. Ik weet het zeker want zo is het bij mij thuis ingericht.

En met een switch kun je geen netwerk splitsen. (Maar ik neem aan dat je router bedoelt)
Als het al kan, dan kan ik geen nuttige toepassing verzinnen.

En ik bedoel wel een switch, geen router:

------------Modem = router -----------
-----------//--------------\\----------
--------Switch-------PC1 en PC2------
--------//-----------------------------
---PC 4 en PC5------------------------

• chewbacca
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-12-2025
wwillem schreef op 02 juni 2004 @ 14:53:
[...]

Als het al kan, dan kan ik geen nuttige toepassing verzinnen.

En ik bedoel wel een switch, geen router:

------------Modem = router -----------
-----------//--------------\\----------
--------Switch-------PC1 en PC2------
--------//-----------------------------
---PC 4 en PC5------------------------
Ok, maar wat heeft die switch dat dat voor zin? D'r vanuitgaande dat het hier om de 4-poorts versie van de SP510 heeft de switch absoluut geen meerwaarde (zit ook nl toch al in de SP). Het blijft een groot broadcast-domain.

NB. De speedtouch kan volgens mij alleen routeren tussen de ADSL-kant en de ethernet-kant. En niet tussen de ethernet poorten onderling.

Meerdere ip ranges over een netwerk heeft kan trouwens wel degelijk zin hebben. In feite is het gewoon een el-cheapo manier om VLAN's op te zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door chewbacca op 02-06-2004 15:15 ]

• dr snuggles
  • Niet online
[quote]chewbacca schreef op 02 juni 2004 @ 15:07:
Ok, maar wat heeft die switch dat dat voor zin? D'r vanuitgaande dat het hier om de 4-poorts versie van de SP510 heeft de switch absoluut geen meerwaarde (zit ook nl toch al in de SP). Het blijft een groot broadcast-domain.[]
Achter de switch kan je een linux pc'tje met een firewall zetten voor extra veiligheid (wat de topicstarter volgens mij bedoelt).
Meerdere ip ranges over een netwerk heeft kan trouwens wel degelijk zin hebben. In feite is het gewoon een el-cheapo manier om VLAN's op te zetten.
Daar heb je idd gelijk in, had ik nog niet aan gedacht :).

• NetXtreme
Nou, het zit zo, ik ben bezig met VPN server en als ik op de zelfde iprange zit als de mensen die naar mij connecten, dan 1 of ik krijg je niet op mijn netwerk of 2 hun kunnen thuis nix meer...

Daarom ga ik maar naar een andere range.

• dr snuggles
  • Niet online
NetXtreme schreef op 02 juni 2004 @ 18:42:
Nou, het zit zo, ik ben bezig met VPN server en als ik op de zelfde iprange zit als de mensen die naar mij connecten, dan 1 of ik krijg je niet op mijn netwerk of 2 hun kunnen thuis nix meer...

Daarom ga ik maar naar een andere range.
Komt dat niet gewoon omdat je VPN servers ip's uitgeeft met als adres: 192.168.1.x of 192.168.0.x ?

Probeer het eens met 10.0.0.x :).

• NetXtreme
Dat werkt niet, dan kan ik ze niet zien, maar missschien komt dat ook wel door verkeerde instellingen toen, maar nu zit ik met een ander probleem trouwens.....

Mijn Debian Server (PPTP) kan wel iedereen op komen alleen ze zien elkaar niet, ze kunnen allemaal de server pingen, maar niet elkaar

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb ook 2 subnetmasks, 1 voor normale pc's en 1 voor mobiele computers (met DHCP). Valt prima te doen met de speedtouch (510)

Je moet niet vergeten routes toe te voegen, omdat die voor het eigenlijke routerwerk zorgen. Ik zie dat je dit nog niet gedaan hebt. Dit doe je op de pagina 'IP Routing'.

[ Voor 8% gewijzigd door GlowMouse op 02-06-2004 19:11 ]

• TRASH_LORD
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-02 11:45
- IP Adres van mijn router: 192.168.1.1 -
Je zegt dat dit je adres is van je router, nu wil je dir zelfde adres aanmaken. Dat kan dus niet, je moet een ander gebruiken.
Meestal is 192.168.1.1 het adres van je router maar dat kan ook 192.168.0.1 zijn.

Het makkelijkste is om alle comps een eigen ip adres te geven b.v. 192.168.1.10. En de dhcp uit schakelen op je router. Zo kun je dus per comp/ip-adres aangeven welke poorten open staan e.d.
Pagina: 1