Pentium 4 Northwood en Windows 98 SE

Pagina: 1
Acties:
  • 87 views sinds 30-01-2008

• cbmjeeck
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11-2024
'llo all,

ik ben van plan een nieuwe laptop te kopen met een P4 Northwood onder de moterkap.

Echter weet ik niet of dat de mogelijkheid laat om nog Windows 98 SE te installeren en draaiende te krijgen (naast XP uiteraard). Ik niet vertrouwd met het feit of dat alles backwards compatible is...

Mvg,
Andy

Verwijderd

Dit gaat wel werken, alleen wordt de processor niet als p4 herkent, dus ook alle p4 snelheden werken niet naar behoren.

• amiga1260
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-07 17:40
Ik denk dat het wel mogelijk is, maar vraag de verkoper of de drivers voor Windows 98 geschikt zijn. Alleen bij een configuratie met meer dan 512 MB zal het niet lopen.

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-03 00:05

DJH

Waarom zou je in gotsnaam win98 op je laptop willen hebben!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
DJH schreef op 02 juni 2004 @ 13:38:
Waarom zou je in gotsnaam win98 op je laptop willen hebben!
Niet alle programma's werken onder XP namelijk. Ik gebruik zelfs DOS nog regelmatig voor oude programma's.

Verwijderd

RoamoR schreef op 02 juni 2004 @ 13:41:
[...]

Niet alle programma's werken onder XP namelijk. Ik gebruik zelfs DOS nog regelmatig voor oude programma's.
Compatibility mode geen optie? Of anders VMWare?

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 13:42:
[...]

Compatibility mode geen optie? Of anders VMWare?
Je zou denken dat zo'n supermodern OS als XP met gemak DOS progs zou moeten kunnen draaien. Helaas geldt dat niet voor alle programma's :'(
Vaak is het makkelijker om gewoon even DOS te starten, geeft veel minder problemen.

[ Voor 16% gewijzigd door Roamor op 02-06-2004 13:46 . Reden: w ]

• cbmjeeck
alvast bedankt voor de reactie.

aan DJH: omdat ik een progje heb dat enkel onder win 98 draaien wil... hoger crasht het onherroepelijk...

aan Servor: de Compatibility mode zou een optie zijn, ware het niet dat het progje er dan nog minder van bakt, meer dan een zandlopertje krijg ik niet meer, hehe...

VMWare zou misschien wel nog lukken... zou ik eens moeten uitchecken...

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 13:32:
Dit gaat wel werken, alleen wordt de processor niet als p4 herkent, dus ook alle p4 snelheden werken niet naar behoren.
Een OS hoeft een multiplier en een FSB van een CPU X niet te ondersteunen, dit staat los van elkaar. Dus de CPU zal op de goede snelheid draaien.

Een ander punt is dat een feature als hyperthreading niet benut wordt, omdat 98 niet voor dual cpu's en co ontworpen is. Maar dit staat los van kloksnelheid.

{signature}

Verwijderd

waarom maak je niet gewoon dual boot? win98SE voor dat ene proggie en de rest gewoon lekker in WINXP draaien.

Kan je win98 nog effe beetje bij tunen zodat ie niet gaat flippen als je meer dan 512mb geheugen gebruikt enzo.. en dat loopt dan trager dan het zou *moeten* met een p4 met HTT enzo.. , maar ik neem aan dat jouw DOS proggie daar geen last van heeft :)

.. en ik heb weer eens lekker goed gelezen 8)7 not |:(

maareh.. als je drivers voor al je zut kunt vinden zou het gewoon moeten werken , en je proc doet het gewoon als het goed is, maar zonder HTT en dat soort zaken

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 14:26 ]

• cbmjeeck
dual boot is de bedoeling hoor

enkel wordt het dus tsjekken of alle divers voor win98 te vinden zijn

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je moet wel een patch installeren want Windows 98 draait standaard niet op systemen die op een hogere kloksnelheid draaien dan 2.1 GHz door een of andere bug die een division by zero veroorzaakt. Had geloof ik te maken met netwerkdrivers geloof ik. Iig, als je bij de eerste boot een vaag blauw scherm krijgt weet je wat het is...

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

amiga1260 schreef op 02 juni 2004 @ 13:32:
Ik denk dat het wel mogelijk is, maar vraag de verkoper of de drivers voor Windows 98 geschikt zijn. Alleen bij een configuratie met meer dan 512 MB zal het niet lopen.
met meer dan 512MB werkt het ook stabiel hoor.
heb het hier draaiende gehad op mijn nforce machinetje met 1024MB intern en dat was behoorlijk stabiel.
desnoods limiteer je het geheugen in win98.
dat hij die 1GB nooit gebruikt is waar, maar problemen geeft het niet.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-08 14:24

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Terw_Dan schreef op 02 juni 2004 @ 15:53:
[...]

met meer dan 512MB werkt het ook stabiel hoor.
heb het hier draaiende gehad op mijn nforce machinetje met 1024MB intern en dat was behoorlijk stabiel.
desnoods limiteer je het geheugen in win98.
dat hij die 1GB nooit gebruikt is waar, maar problemen geeft het niet.
true, 98 cached niet meer dan 512mb, maar draait prima op 1 gig.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een CPU heeeft geen drivers nodig. Dus maakt dat geen steek uit.

Wel is het belangrijk dat je chipset ondersteund is. En gezien je niet vermeldt wat voor een chipset je wilt kunnen we hier niets over zeggen dan dat je op ALi/ATi/Intel/nVidia/SiS/Via website moet kijken daarnaar...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.