Ik heb hier een FreeBSD server die in de toekomst als router gaat fungeren. Op dit moment verzorgt hij alleen nog maar DHCP en RTADVD. De volgende stap is nu dat al mijn computers in mijn netwerk de juiste tijd krijgen. Dus, dan zorg je dat de NTPD service wordt gestart zodat de tijd netjes wordt gesynchroniseerd.
Zo gezegd, zo gedaan en dus draait die service nu. In de /etc/ntp.conf staat:
De tijd op deze server van xs4all is okay, als ik hem hier gelijk zet op mijn werkstation komt de tijd gewoon overéén.
Het probleem is echter dat de tijd een beetje sneller loopt dan de bedoeling is, sinds ik die NTPD service draai. Op mijn FreeBSD bak dus.
Als ik als test het 'date' commando gebruik en 2 seconden later nog eens, is de tijd vaak al 12 seconden vooruit gesprongen. Ik heb geen idee waar het door komt. Als ik ntpdate wil gebruiken is de socket al in use, maarja, met éénmalig terugzetten kom ik niet ver.
Met zoeken ben ik al zover gekomen dat het te maken zal hebben met mijn systemdrift. Maar hoe steekt dit precies in elkaar? Mijn BIOS-clock loopt gewoon prima, alleen FreeBSD heeft blijkbaar een eigen clock die het gebruikt daar bovenop.
Ik draai FreeBSD 5.2 op een vrij oude machine, een AMD K6-II 500.
Kan iemand mij uitleggen wat nu de bedoeling is?
Zo gezegd, zo gedaan en dus draait die service nu. In de /etc/ntp.conf staat:
code:
1
2
3
| server ntp.xs4all.nl prefer driftfile /var/db/ntp.drift |
De tijd op deze server van xs4all is okay, als ik hem hier gelijk zet op mijn werkstation komt de tijd gewoon overéén.
Het probleem is echter dat de tijd een beetje sneller loopt dan de bedoeling is, sinds ik die NTPD service draai. Op mijn FreeBSD bak dus.
Als ik als test het 'date' commando gebruik en 2 seconden later nog eens, is de tijd vaak al 12 seconden vooruit gesprongen. Ik heb geen idee waar het door komt. Als ik ntpdate wil gebruiken is de socket al in use, maarja, met éénmalig terugzetten kom ik niet ver.
Met zoeken ben ik al zover gekomen dat het te maken zal hebben met mijn systemdrift. Maar hoe steekt dit precies in elkaar? Mijn BIOS-clock loopt gewoon prima, alleen FreeBSD heeft blijkbaar een eigen clock die het gebruikt daar bovenop.
Ik draai FreeBSD 5.2 op een vrij oude machine, een AMD K6-II 500.
Kan iemand mij uitleggen wat nu de bedoeling is?