Toon posts:

[Delphi/SQL] Data uit firewall verwerken *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een vraagje aangaande een project waar ik samen met nog 7 andere gasten bezig ben.

We moeten een logfile van een firewall inlezen, filteren en dan in een dbase gooien zodat we met delhpi(moeten we gebruiken) een interface kunnen maken waarmee gebruikers een rapportje kunnen genereren.

Wij willen dat dus met sql gaan doen, maar nu weten we niet waar we moeten beginnen met koppelen.

Ik vraag niet om een product oid, maar om tips die ons hierbij kunnen helpen bijvoorbeeld. Mijn vraag is dus, hebben jullie suggesties of andere dingen die belangrijk zijn hierbij.

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

zoek eens op ODBC

Multimonitor is relax :P

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Je hebt volgens mij geen idee waar je moet beginnen, wat je moet maken en hoe je dat wilt doen.

Begin eens bij het begin: hoe ga je die data uit de firewall halen?

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
We gaan die logfile proberen te filteren met AWK, dat gaan we naar een Dbase schrijven, en we willen dus vanuit delphi die Dbase kunnen benaderen zodat we kunnen bepalen welke info we eruit willen hebben.

Ik had zelf de suggestie gedaan van PHP/MSQL maar dat sloot niet echt aan bij ons afgelopen leerjaar... vandaar dus delhpi en SQL

• Raenius
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-08-2021
Ik neem aan dat je dus toegang hebt tot de logfiles va de firewall...waarom begin je niet eerst met uit te zoeken hoe je deze gegevens kunt uitlezen / filteren en aan de database kan toevoegen....? Als dat stuk in orde is kan je je zorgen gaan maken om de rapporten hieruit te genereren...

[edit] Wat je hierboven zei dus...never mind :)

[ Voor 9% gewijzigd door Raenius op 02-06-2004 11:13 ]

http://www.catalogged.net/

Verwijderd

Topicstarter
Raenius schreef op 02 juni 2004 @ 11:10:
Ik neem aan dat je dus toegang hebt tot de logfiles va de firewall...waarom begin je niet eerst met uit te zoeken hoe je deze gegevens kunt uitlezen / filteren en aan de database kan toevoegen....? Als dat stuk in orde is kan je je zorgen gaan maken om de rapporten hieruit te genereren...

[edit] Wat je hierboven zei dus...never mind :)
hehe maakt niet uit, maar het is wel ff klote om een begin ergens aan te krijgen.... vandaar dit topic

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:56

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 11:21:
[...]

hehe maakt niet uit, maar het is wel ff klote om een begin ergens aan te krijgen.... vandaar dit topic
Maar wat is je vraag of probleem nu dan?
Je gaat de logfile filteren met AWK. Ok. Hoe ga je dat nu in een database stoppen? In wat voor database ga je dat stoppen?

SQL klinkt zo vaag. SQL is een taal om gegevens uit een database op te halen. Elk RDMBS ondersteunt SQL.

Met Delphi is het vrij makkelijk om een database te benaderen, tutorials hiervoor liggen voor het oprapen (google!).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• curry684

curry684

Het is dus blijkbaar een lokale firewallapplicatie, geen los apparaat zoals een Netscreen 5000 series. Ergo je hebt een lokale logfile ergens staan in een formaat dat dat programma al begrijpt, en jij dus met minimale moeite ook zal kunnen parsen (zal tab- of commaseparated zijn). Als je dat kunt parsen kun je de afzonderlijke velden identificeren en dus een datamodel opstellen. Zodra je de inputfile kunt parsen en een datamodel hebt kun je de data in de DB gooien. Zodra je dat hebt kun je intelligente queries erop los laten.

Ik zie je probleem eerlijk gezegd niet? :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg ook om tips en dergelijke....

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Wat curry684 op zijn ietwat botte maar liefbedoelde manier probeerde te zeggen is, je hebt je tips, je kunt nu een datamodel opstellen, code gaan prototypen om te zien of je AWK goed kunt gebruiken, debuggen en als je dan nog problemen hebt kun je weer terugkomen. Toch?

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 10:50:
Ik vroeg ook om tips en dergelijke....
Tips zijn bedoeld om een gelokaliseerd geidentificeerd probleem op te lossen. Je hebt nu nog gewoon helemaal niets, en wij weten niets, dus veel meer tips dan die we reeds geven (stel je datamodel op adh van de logfile en maak een basic design) kunnen we je simpelweg niet geven... :)

Verwijderd

Topicstarter
curry684 schreef op 03 juni 2004 @ 12:23:
[...]

Tips zijn bedoeld om een gelokaliseerd geidentificeerd probleem op te lossen. Je hebt nu nog gewoon helemaal niets, en wij weten niets, dus veel meer tips dan die we reeds geven (stel je datamodel op adh van de logfile en maak een basic design) kunnen we je simpelweg niet geven... :)
i know, alvast bedankt... we hebben alwel een datamodel en we hebben de file ook al gefilterd met awk, nu moet dat nog in een dbase(acces) ingelezen worden. Jullie horen nog wel of het wat wordt, en hoe dat gaat gebeuren.
Pagina: 1