Toon posts:

[xp] Maxtor 6Y120L0 write speed op IDE 4 belachelijk laag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai XP op een Epox 8k3a+ met 512 pc 400 corsair ram. Mobo heeft 2x ide "normaal"en 2x IDE RAID (IDE 3 en 4 in mijn verhaal).

Ide 1: WD 120 GB master <> Nec 2500a DVD-fikkerdt slave
Ide 2: Maxtor 40 GB masterd <> LiteOn 163d DVD-lezerdt slave

Tot eergisteren draaide ik op IDE 3 en 4 een raid1 array van 2 maxor's 6Y120L0 schijven, lekker veilig.
Ik heb die array gedelete, waarna ik de waarschuwing kreeg dat alle data op die array, IMO beide schijven dus, zou verdwijnen. En dat gebeurde ook (alles was gebackupped).
Vraag1: is het niet mogelijk om dus 1 van die 2 schijven uit de array te halen terwijl op die andere gewoon de data blijft staan? Als je HD stukgaat is dit toch ook zo met raid1?

Nu de hoofdzaak: Beide maxtors zitten op een apart IDE kanaal (3&4) als Master (jumpertjes CableSelect).
Nu zijn de schijven dus gewoon opslag en ze zijn allebei identiek gepartitioneerd.
Alleen is de writespeed van Maxtor op IDE 3 ongeveer 40 mb per seconde en die van IDE 4 is 6-7 mb per seconde!! Een enorm verschil dus.

Mijn troubleshooting-acties:
- Ide3 en Ide4 omgewisseld, had geen effect
- Maxtor site FAQ: alle stappen gevolgd, oa WriteVerify tooltje toegepast, alles in orde
- Nu de powermax diagnostic tool, full scan test laten doen, HD passed, alles okee.
- Read speed getest, die is normaal, rond de 52 mb/sec
- Van de ene naar andere partitie op de brakke schijf "moven"is ook tergend sloom vanwege de lage writespeed

- Toen heb ik de brakke schijf op IDE 2 aangesloten ipv de 40 gb Maxtor en wonderbaarlijk genoeg bleek hij niet meer brak te zijn! Ondertussen hing de schijf zonder problemen nog altijd probleemloos op IDE3.
Wat ik het bijzonderst vind is dat het omwisselen van IDE3 en IDE4 geen effect had en dezelfde schijf langzaam bleef terwijl die OP IDE2 dus wel goed werkt.

Laatste stap die ik nam was het weer terugzetten van de originele config omdat ik wist dat de schijf wel goed KAN werken. Dus op de IDE3&4 raid poorten, beide 1 120 gb maxtor zonder raid-config. En jawel, weer is dezelfde schijf sloom op IDE4.

Vraag2: Help wat is dit voor actie?!? 8)7

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 10:47:
Vraag1: is het niet mogelijk om dus 1 van die 2 schijven uit de array te halen terwijl op die andere gewoon de data blijft staan? Als je HD stukgaat is dit toch ook zo met raid1?
Zie voor het antwoord de RAID FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden :)
Vraag2: Help wat is dit voor actie?!? 8)7
Probeer de schijf eens compleet leeg te halen, wellicht zitten er 'resten' van de arrayinstellingen op? Je kunt hiervoor de ZeroFill optie in PowerMax gebruiken :)

Zijn de schijven in de RAID BIOS ook niet op een speciale manier ingesteld danwel gedetecteerd?

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 02-06-2004 11:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okee die RAID FAQ heb ik in tegenstelling tot de andere faq niet braaf gelezen >:) meer omdat dit een toevallig ontstaan vraagje was bij formulering van mijn hoofdprobleem: vreselijk write speed :9

In de RAID bios valt geen flikker in te stellen, tis de Highpoint3.72 uit m'n hoofd waar geen instellingen als optie staan. Slechts het maken, verwijderen of herstellen of toevoegen van een reservdedisk behoort tot de mogelijkheden.

Ik denk wel dat het de schijf betreft die als Backup functioneerde in de RAID1 array en dus status: HIDDEN heeft. Dus de schijf die alles op de achtergrond realtime mirrort. Tijdens het gebruik van de raid1 array was de writespeed inderdaad ook zo rond de 6-7 mb /seconde schat ik zo. Precieze snelheid weet ik niet, maar duidelijk langzamer dan 30-40 mb/sec als writespeed.

De zerofill optie kan ik jammergenoeg nu niet bekijken (zit op mijn werk, heb het hele verhaal al uit mijn (blow)hoofd gedaan :7 . Ik kan wel zeggen dat ik em niet kan herinneren; is deze optie hetzelfde als format (full) of format (quick)...
Als ZeroFill er wel bij staat, negeer deze opmerking maar, dan zie ik em thuis wel staan vanmiddag.

edit: Ik heb lopen googlen op de Zerofill optie en kom er niet echt uit, staat zelfs erg weinig over, helemaal in combinatie met PowerMax. Zerofill is Lowlevel format is de conclusie die ik trek. Correct? Wat overeenkomt met FullFormat, niet de fast maar FULL? Correct?

Ik lees veel over en heb minimale kennis van DMA en PIO modi opgedaan bij het zoeken naar mijn probleem; daar zal het niet mee van doen hebben aangezien IDE3 en IDE4 geen PIO ondersteunen omdat het RAID porten zijn? (waar sowieso geen CD/DVD-rom op draait).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 12:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okee ZeroFill is geen optie onder die naam. Ik heb gekozen voor Full format, elk bitje is overschreven, van bootsector tot laatste bitje. Geen resultaat, nog steeds 6500 kb/seconde ipv 35-40 mb/seconde.

Beide schijven aan IDE3 (1e raid port) gehangen, slave master doe ik wel goed, heb beide combinaties geprobeerd. Geen resultaat.

De langzame schijf wederom als master aan de IDE2 port gehangen en jawel, normale 35 mb+/seconde writesnelheden. ONVERKLAARBAAR 8)7 |:( |:( |:(

Beide schijven als slave-master aan de IDE4 port gehangen, IDE kabels gewisseld om uit te sluiten dat het daar niet aan lag. Nog steeds geen resultaat.

Dus het ligt niet aan resten van de raid1 array > die zijn gefull format + hij werkt wel normaal aan de IDE2 port.
De IDE raid porten (3 en 4) zijn dus ook in orde > heb ze beide geprobeerd.
De schijf is in orde volgens Powermax diagn. en de partitieindeling identiek aan de schijf met normale writespeed.

Iemand enig idee, ik heb er inmiddels UREN tijd ingestoken, braaf alles doorzocht, lopen googlen als een konijn met paringsdrang, wat kan het zijn? :? :?
:(

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, is mijn verhaal te uitgebreid waardoor niemand em graag leest en al voortijdig afhaakt?

Of is mijn probleem echt zo onverklaarbaar als ik het omschrijf?

Voor mij is het een tamelijk frustrerend probleem, DVD/iso/media wegschrijven met 6 mb/seconde ipv 40........

Maw, ik geef em n schopje... *help*!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-03 23:01
hmmm , andere aanpak

Heb je de cpu belasting al eens een keertje in de gaten gehouden als je de test doet op die "trage" controller?
Als die naar de 100% gaat staat UDMA niet aan op die controller en krijg je dus ook van die lage waarde's en wordt je pc traag als je op de schijf bezig bent.
Wat je in dat geval kan doen als je deze niet kan activeren is de controller in de "devices" verwijderen, rebooten, vindt hij ze direkt terug en dan zou UDMA standaard moeten aanstaan.

Volgens mij heeft het dus niks te maken met wat er op die schijf zou gestaan hebben!

Verwijderd

Topicstarter
Oke CPU belasting stelt niks voor, ergens tussen de 5 en 15 % met nog wat taakjes op de achtergrond. Het is geen DMA kwestie. Het verwijderen en toevoegen van de RAID controller heeft ook geen nut.
Ik heb namelijk ook alle drivers vernieuwd voor de controller, wat in principe hetzelfde inhoudt.

Die 2 opties kunnen we weer wegstrepen, iig bedankt, elke toevoeging is me dierbaar inmiddels, aangezien niemand een idee schijnt te hebben. Zelfs niet op de internatonale fora :( :(

Iemand nog zelfde soort ervaring met nare RAID controllertjes?

Verwijderd

Topicstarter
Nou gebrek aan kennis over dit onderwerp zeker..... wil niet lullig doen maar de respons valt me een beetje tegen. Mensen die nog steeds niet zelf hun DMA aan kunnen zetten krijgen 12 replies en ik...... :( :( Houden jullie niet van lezen?

Afijn, zal ik jullie effe informeren over de status van mijn slome schijfje.

Ik heb al een paar keer gedacht een vreem tikje te horen.... ja, zo'n tikje waarvan je denkt, als dat mijn hardeschijf maar niet is. (heb er al een paar vernaggeld persoonlijk).

Gebeurde bij het spelen van een 50 mb divxje, mijn Total Commander bleef n beetje hangen en WMP opende wel maar kon de film niet initialiseren.

Proces hardcore afgebroken en toen deed ie het wel weer bij een 2e poging.
Toen bennik effe wat filetjes gaan moven naar die disk om te kijken wat er nog meer mis kon gaan. Ik kwam erachter toen ik besloot te gaan kopieren van binnen diezelfde disk (lekker intensief writen dacht ik bij mijzelf).

Toen begon die disk van me met 2 mb per seconde maar halverwege het filetje stopte Total Commander weer met de operatie en begon mijn schijf te tikken als een beest. >:) >:) :Y) Ik ruk mijn kast open om te kijken welke van mijn 4 schijven het nou is, en jawel, was natuurlijk die slome. Na een reeks harde tikken achter elkaar kwam er zelfs een hoge pieptoon uit, soort op hol geslagen geluidje van snerpende opspinacties, en maar tikken als een beest.

PC uitgegooid, harde poweroff, en toen gereboot, schijf weer piepen en tikken als een beest bij RAID bios detectie, maar goed, hij kwam er toch doorheen. Vlak voor je winXP induikt (donker scherm, vlak voor het baluwe welkomstscherm) bleef ie hangen, zeker 3-4 minuten. HD ledje om de zoveel tijd in actie en die schijf maar herrie maken......
Weer een harde reboot, weer herrie, weer erg lang wachten, en jawel, ik dook windows in.

Had nog een klein beetje data op die disk die ik er maar snel af ging pompen; dit was SLOOOOM en zenuwslopend (was leuke data). Na elk filetje hing het systeem, muis 2 seconden vast, snelheden enorm laag. Halverwege een file van 60 mb stoptie die soms 30 seconden en ging weer verder met 500 kb/seconde..

Toch alles gelukt eraf te krijgen. Sindsdien heb ik zojuist mijn systeem weer opnieuw gestart en geen herrie, geen probleem. Schijf is nog hardstikke sloom en 1 keer in de zoveel tijd terwijl ik dit typ begint ie te ratelen als een gek, wat eindigt met de bekende vage tik (geluid dus).

Nou jongens, nu jullie weer. :7

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 11:38

woutur

Klauwtjes uit!

Al aan gedacht dat het kreng naar de tering is? En dat het slecht tot niet te verhelpen is?
Je ziet meestal op fora dat wanneer mensen posten dat hun harde schijf gaat tikken; het einde nabij is.

Mijn advies: alternate.nl , 89 euro, 160GB. Sorry, maar volgens mij is je schijf aan het overlijden.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen nieuwe nodig, veel te warm in mijn kastje.

Maarre verklaar dan eens waarom die schijf alle Powermax diagnostics goed heeft doorlopen? Naja stuk zal die wel gaan, maar wanneer?

Inmiddels detecteert de bios hem perfect, hij blijft toegankelijk vanuit winXP, alleen dat vage geratel, gevolgd door de tik-of-death......

Heb inmiddels wat read testjes gedaan met HDtach, echt absurde grafeken en elke keer anders. (ik post ze hopelijk nog wel) Max snelheidvan 60 mb/s en minimum van 0.2 mb / seconde midden in de schijf.
Pagina: 1