9800pro + Arctic VGA silencer probleem

Pagina: 1
Acties:

• JorgV
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-08-2025
Ik ben sinds gisteren aan het klooien met deze combi, maar het wil niet echt :(

Ik heb de cooler al een aantal keer op nieuw gemonteerd (met meer of minder koelspul erop, strakker of minder strak), maar ik blijf problemen hebben:

meteen in de BIOS zie ik al 'fouten' - Van die blauwe dos-blokken in een vrij regelmatig patroon. De kaart zou dan toch nog niet eens warm mogen zijn? Verder lijkt Windows normaal te draaien. ATItool kan niet draaien zonder fouten. Meteen overal gele of groene pixels. Ook als de kaart zwaar ondergeclocked is. De heatsink van de cooler lijkt ook wel heel erg warm te worden, maar ik weet eerlijk gezegd niet wat normaal is hier. Een spel heb ik nog niet eens geprobeerd...

De gewone cooler terugzetten lukte mij niet zo makkelijk (met die idiote veerpennetjes), maar ik heb niet echt het idee dat het daaraan ligt omdat ik meteen in de BIOS al fouten zie...

Zou ik iets beschadigd kunnen hebben? Volgens mij zit alles goed en ben ik redelijk voorzichtig te werk gegaan... Beetje vreemd ook dat Windows goed loopt, terwijl het BIOS al fouten geeft :?

Als iemand hier een helder licht op kan werpen, ben ik blij!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-02 22:06

Martijn02

/* No Comment */

Ik ben bang dat je ergens iets verkeerd gedaan hebt. Bij mij wordt de silencer op dezelfde kaart (inmiddels gemod naar een XT) niet meer dan handwarm onder windows.

Die pinnetjes waarmee de oude koeling vast zitten zijn eigenlijk best wel handig. Je moet alleen ff snappen hoe het werkt, helaas had ik ze toen al gemold :D

Heb je trouwens het metalen stripje wat het koelblok met de aarde verbind ook gemonteerd, ik las ergens dat het problemen kan veroorzaken als je het koelblok niet aard.

• JorgV
Ja, alles zit zoals het zou moeten zitten... Ik zal best iets fout doen, maar kweenie wat??? Ik hoop alleen dat de kaart niet permanent beschadigd is, al begin ik het wel te vrezen...

Echt heel warm wordt ie bij nader inzien toch niet... ik heb net ff gecheckt, maar het valt mee. Wel warmer dan handwarm, overigens, en dat bij geen belastig... cooler staat op high, voor de zekerheid...

EDIT:
net toch ff de standaard cooler teruggezet, met het resultaat wat ik wel verwachtte: het probleem blijft hetzelfde ;( Alleen krijg ik nu nog meer puntjes in de test van Atitool, wat volgens mij betekent dat de Arctic cooler beter koelt als de standaard cooler ;)

Maar als ik de kaart beschadigd zou hebben, kan ik dan een dergelijk probleem krijgen? (Winodws goed, BIOS fout, ATItool fout?)

[ Voor 35% gewijzigd door JorgV op 02-06-2004 11:01 ]

Verwijderd

JorgV schreef op 02 juni 2004 @ 10:45:
Ja, alles zit zoals het zou moeten zitten... Ik zal best iets fout doen, maar kweenie wat??? Ik hoop alleen dat de kaart niet permanent beschadigd is, al begin ik het wel te vrezen...

Echt heel warm wordt ie bij nader inzien toch niet... ik heb net ff gecheckt, maar het valt mee. Wel warmer dan handwarm, overigens, en dat bij geen belastig... cooler staat op high, voor de zekerheid...

EDIT:
net toch ff de standaard cooler teruggezet, met het resultaat wat ik wel verwachtte: het probleem blijft hetzelfde ;( Alleen krijg ik nu nog meer puntjes in de test van Atitool, wat volgens mij betekent dat de Arctic cooler beter koelt als de standaard cooler ;)

Maar als ik de kaart beschadigd zou hebben, kan ik dan een dergelijk probleem krijgen? (Winodws goed, BIOS fout, ATItool fout?)
weet je zeker dat de koeler goed contact maakt met je gpu? Als je het koelblokje extra met de hand aandrukt krijg je het dan nog steeds?

waarschijnlijk nutteloos, maar probeer de kaart eens in een andere pc. Beschadigen van een videokaart door het verwijderen van een koelblok valt niet mee of je moet wel erg ruw te werk zijn gegaan. Of met je nieuwe koelblok een (kort)sluiting hebben gemaakt.

• JorgV
Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 11:06:
[...]
weet je zeker dat de koeler goed contact maakt met je gpu? Als je het koelblokje extra met de hand aandrukt krijg je het dan nog steeds?
Ik heb de cooler er net ff afgehad, maareuh... ik kan het ATI logo zien staan op het koelblok... Is dat genoeg contact? :?

Hij houd ATItool hooguit 30s vol op de pro clocksnelheid, terwijl hij met het standaard coolertje op XT snelheden liep :'(

EDIT:
Ik heb hem nu ondergeclockt naar een standaard 9800 snelheid, en dat lijkt redelijk goed te gaan. Volgens mij is m'n kaart dan toch nog goed. En als conclusie kan ik dan denk ik ook trekken dat dit een hitte-probleem is. De cooler zit goed bevestigd (zie boven :)), en met de standaard cooler (die zichzelf klemt) heb ik nu hetzelfde probleem. Het enige wat er dan overblijft is de koelpasta, denk ik. Moet dit nou echt een heel dun laagje zijn (zodat je het zwart van de gpu nog ziet), of moet het nét egaal wit zien, of moet er een flinke klodder op? Ik heb een beetje genoeg van dat ding demonteren, dus wil het nu graag in één keer goed doen... ;)

[ Voor 36% gewijzigd door JorgV op 02-06-2004 12:33 ]

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-02 22:06

Martijn02

/* No Comment */

koelpasta moet je zo dun mogelijk aanbrengen. Het is om er voor te zorgen dat er goed contact is tussen de koeler en de gpu. een dikke laag van dat spul maakt de thermische weerstand juist weer hoger

Er zijn trouwens meer dan voldoende handleidingen voor het aanbrengen van koelers/koelpasta te vinden.

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Heb je niet toevallig mem sinkjes derop zitten? misschien dat die dan net iets te groot zijn en dat je gpu cooler net niet de core raakt. of als je geen mem heatsinkjes derop heb zitten dat kan natuurlijk ook.

[edit]Sorry las et net wat later, denk dan dat toch je kaart beschadigt is ofzo, als je de normale koleing derop heb gezet maar dan alleen maar erger word, das wel vaag, terug brengen die kaart!

[ Voor 33% gewijzigd door zBEASTORz op 02-06-2004 14:22 ]

Blaad

Pagina: 1