[XP] Geen IP-Adres meer !?

Pagina: 1
Acties:

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-04 15:20
De situatie:

Een klein kantoortje, 4 PC's verbonden met UTP via een Draytek 2200E routertje en een kabelmodem.
3 van de 4 PC's werken prima en krijgen netjes een DHCP adres, 1 PC krijgt een standaard IP van XP wat er op wijst dat er iets niet helemaal meer in de haak is.
Dit probleem is er sinds 2 dagen, hiervoor werkte alles keurig.

Wat heb ik geprobeerd:

Een ping over de netwerk-kaart werkt wel (127.0.0.1) dus die doet het in ieder geval ook netjes.
Voor de zekerheid heb ik het ook al getest met een andere netwerkkaart, geen resultaat. Evenals het de- en installeren van de netwerkkaart binnen XP.
Als ik de UTP kabel los trek uit de Draytek die ik dat de netwerk-connectie verbroken wordt dus ook daar zit het wel goed.
Wat ik ook doe, ipconfig /release of /renew .. niets wil werken.
Het eventlog geeft aan dat de netwerkkaart met nummer (0070xxxxxxxxx) geen automatisch Ip adres kan krijgen.

Ik ben al een tijdje niet meer bezig met workstations maar ik kan me niet voorstellen dat ik daarom ergens overheen kijk. :/

Bijkomstigheid: NAV2004 auto-protect schakeld zichzelf ineens uit (Virus ?!)
Als ik een scan doe komt er echte niets uit en een online scan is niet mogelijk omdat ik niet op internet kan.

Iemand een helder idee ? Ik heb geen zin deze bak weer opnieuw te installeren .. :|

Verwijderd

Geef die pc even een vast ip-adres in de juiste range, ik heb die problemen soms ook in mijn netwerkje, soms werkt DHCP niet op een bepaalde pc.

• K-2SO
Hmmz. Dat is inderdaad 1 ding wat ik nog niet geprobeerd heb .. ik werk bij zulke kleine gevallen enkel met DHCP tegenwoordig.
De PC staat nu bij me thuis en hangt aan me eigen netwerk, ik zal het straks thuis eens effe testen.

Maar wat kan de reden hiervoor nu zijn dan ?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 08:39
K-2SO schreef op 02 juni 2004 @ 09:14:
Een ping over de netwerk-kaart werkt wel (127.0.0.1) dus die doet het in ieder geval ook netjes.
Onjuist. De TCP/IP stack van Windows werkt juist, niet de netwerkkaart. Kun je niks over zeggen.
Kijk eens goed naar de kabels. Heb wel eens meegemaakt dat er wel link was maar omdat 1 pin van UTP het niet deed er geen IP adres kon worden verkregen.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:58
Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 09:17:
Geef die pc even een vast ip-adres in de juiste range, ik heb die problemen soms ook in mijn netwerkje, soms werkt DHCP niet op een bepaalde pc.
dit is geen oplossing maar een work around ;)

Ligt het niet aan de media modus, dus 10/100 Mbit en/of full/half duplex.

Zet je netwerk kaart eens op 10Mbit/half duplex, en kijk of er zowel incoming als outgoing verkeer is.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• K-2SO
MetHod schreef op 02 juni 2004 @ 09:21:
[...]

Onjuist. De TCP/IP stack van Windows werkt juist, niet de netwerkkaart. Kun je niks over zeggen.
Kijk eens goed naar de kabels. Heb wel eens meegemaakt dat er wel link was maar omdat 1 pin van UTP het niet deed er geen IP adres kon worden verkregen.
Ja ok, maar ik heb weer wat uitgesloten.
En met het vervangen van de netwerkkaart daarna ook.
Grolsch schreef op 02 juni 2004 @ 09:21:
[...]

dit is geen oplossing maar een work around ;)

Ligt het niet aan de media modus, dus 10/100 Mbit en/of full/half duplex.

Zet je netwerk kaart eens op 10Mbit/half duplex, en kijk of er zowel incoming als outgoing verkeer is.
Die duplex of speed modussen hebben hier niets mee te maken, dit staat allemaal standaard. Zoals op iedere andere PC het geval is.

• Grolsch
K-2SO schreef op 02 juni 2004 @ 09:26:
[...]

[...]

Die duplex of speed modussen hebben hier niets mee te maken, dit staat allemaal standaard. Zoals op iedere andere PC het geval is.
dat heeft hier wel mee te maken.

Als je netwerk kaart met de auto detect stand verbinding maakt op een "modus" welke niet werkt dan zegtie wel dat er verbinding is, maar toch is er dan vaak geen verkeer 1 richting op.

Toevallig gisteren nog weer mee gemaakt met een lowbudget netwerkkaart (waarschijnlijk realtek oid ) op een multi-pc modem van ADSL.

PC kreeg ook geen IP-adress (uit de 10.0.0.* range)
Modus stond op "automagische detectie".
ff met de hand verandert naar 10Mbit HD, en het draaide als een tierelier.
Kreeg netjes een IP adres van de DHCP server, en internetten/netwerken gaat als een tiet

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 02-06-2004 09:33 ]

• K-2SO
Grolsch schreef op 02 juni 2004 @ 09:32:
[...]

dat heeft hier wel mee te maken.

Als je netwerk kaart met de auto detect stand verbinding maakt op een "modus" welke niet werkt dan zegtie wel dat er verbinding is, maar toch is er dan vaak geen verkeer 1 richting op.

Toevallig gisteren nog weer mee gemaakt met een lowbudget netwerkkaart (waarschijnlijk realtek oid ) op een multi-pc modem van ADSL.

PC kreeg ook geen IP-adress (uit de 10.0.0.* range)
Modus stond op "automagische detectie".
ff met de hand verandert naar 10Mbit HD, en het draaide als een tierelier.
Hier niet dus.
Ik zeg net dat ik alles daarop al heb nagekeken.
Daarnaast staan alle 3Com kaartjes hier hetzelfde en aan de instelling is totaal niets veranderd.

En ook die NAV2004 zit me niet lekker. :/

[ Voor 11% gewijzigd door K-2SO op 02-06-2004 09:37 ]

• Snoeiman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-04 11:53

Snoeiman

Snoeien maar!!!

Laatst ook gehad met een machine met XP erop...

Mijn denkbare oplossingen toen:

(check elke keer met ipconfig ip adres moet in de reeks van de DHCP reeks liggen)

Kaart herinstalleren : NO GO
Kaart in ander slot : NO GO
NWkaart drivers verwijderd : NO GO

Oplossing : NIEUWE INSTALLATIE XP

Het wordt tijd de modificaties van de aanpassingen bij te stellen!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Gisteravond had ik hetzelfde probleem nadat ik de netwerk wizzard uitvoerde. XP had zelf de firewall aangezet en ook maar even DHCP geblokkeerd :z

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:42

MRic3

Of praat ik weer poep?

en natuurlijk heb je al wel die kabel in een andere poort / computer gestoken om te testen of het aan de router / kabel ligt he...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• K-2SO
MRic3 schreef op 02 juni 2004 @ 09:47:
en natuurlijk heb je al wel die kabel in een andere poort / computer gestoken om te testen of het aan de router / kabel ligt he...
Yep.

[ Voor 10% gewijzigd door K-2SO op 02-06-2004 09:50 ]

• K-2SO
Ploink schreef op 02 juni 2004 @ 09:46:
Gisteravond had ik hetzelfde probleem nadat ik de netwerk wizzard uitvoerde. XP had zelf de firewall aangezet en ook maar even DHCP geblokkeerd :z
Dit zou kunnen natuurlijk, geeft XP daar geen melding van in het Eventlog ?

• Grolsch
K-2SO schreef op 02 juni 2004 @ 09:36:
[...]

Hier niet dus.
Ik zeg net dat ik alles daarop al heb nagekeken.
Daarnaast staan alle 3Com kaartjes hier hetzelfde en aan de instelling is totaal niets veranderd.

En ook die NAV2004 zit me niet lekker. :/
Je zegt niet dat je alles hebt nagekeken en dat je hem met de hand op 10Mbit half duplex hebt gezet.
je zegt dit:
K-2SO schreef op 02 juni 2004 @ 09:26:
[...]

[...]

je zegt dus dattie op standaard staat net zoals die andere pc's.

Standaard is automatische detectie, en dit gaat nogal eens verkeerd.

Maar ik neem aan dat je dus ook al met de hand geprobeert hebt hem op die 10Mbit/HD te zetten/

[ Voor 53% gewijzigd door Grolsch op 02-06-2004 11:15 ]

Verwijderd

Hetzelfde probleem heb ik ook eens gezien.
Dit had te maken met ip autoconfiguration (APIPA) wat liep te rotzooien met de IP instellingen van de LAN adapter:

Voeg het volgende toe:
Registry-key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters

Key: "IPAutoconfigurationEnabled"
Value type: REG_DWORD
Value: 0

Je dwingt de pc nu via DHCP een IP te verkrijgen (en niet via de makkelijke weg)

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
heb je een IP 'hard' instellen nu al geprobeerd?

Mijn rig

• K-2SO
marko77 schreef op 02 juni 2004 @ 11:57:
heb je een IP 'hard' instellen nu al geprobeerd?
Dit ga ik straks thuis proberen ja ..

• K-2SO
Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 11:51:
Hetzelfde probleem heb ik ook eens gezien.
Dit had te maken met ip autoconfiguration (APIPA) wat liep te rotzooien met de IP instellingen van de LAN adapter:

Voeg het volgende toe:
Registry-key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters

Key: "IPAutoconfigurationEnabled"
Value type: REG_DWORD
Value: 0

Je dwingt de pc nu via DHCP een IP te verkrijgen (en niet via de makkelijke weg)
Ga ik even nader bekijken .. thanks !

[ Voor 5% gewijzigd door K-2SO op 02-06-2004 13:04 ]

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 22:31

Valkyre

Kitesurf FTW!

handmatig een IP adres in de juiste reeks invoeren is niet een workaround maaj elimineert een heleboel mogelijk dingen.
werkt het met een vast IP wel dan is het niet de PC/NIC/Kabel.
dan kan het gewoon aan de router liggen, heb je de router alleen eens opnieuw opgestart?

(had namelijk hetzelfde vanochtend, was de dhcp server van de linux doos vastgelopen restart dhcp en klaar, misschien wel hetzelfde met de router)

iRacing Profiel

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
wat hier vaak de boel oplost op die studente notebookjes is het volgende;
kabel los trekken stuk of 10x ip releasen (vervolgens geeft windows aan dat dat niet kan omdat er geen kabel inzit maar het werkt normaal wel)

heb je hiernaast al gekeken of er geen firewall op draait :?

het gebeurt hier ook nogal eens dat een student een firewall heeft draaien die dus dhcp requests tgenhoud (lekker handig)

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• K-2SO
Gohan-san schreef op 02 juni 2004 @ 14:01:dan kan het gewoon aan de router liggen, heb je de router alleen eens opnieuw opgestart?
Ook al gedaan. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door K-2SO op 02-06-2004 15:20 ]

• Grolsch
je moet nu eerst thuis gaan testen of het wel werkt als je de boel statisch insteld.

Zolang we daar de resultaten niet van weten is en blijft het gissen.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Je hebt het over een kabelmodem waat die router aanhangt. Misschien krijg je dan ook van je internet provider een dyn. IP? Als dat zo is kan je misschien ff die PC die niet werkt direct op die modem gooiem om te kijken of in dat geval hij wel een IP krijgt. Dan weet je dus dat DHCP goed werkt. En het dus aan iets anders ligt dan het DHCP gebeuren zelf.

TROUWENS
Schiet me net iets te binnen. Ga naar configscherm -> systeembeheer -> services (zo gaat het iig in Win2K) en check de instellingen van de DHCP client eens. Misschien staat ie op "gestopt" ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door DeMoN op 02-06-2004 15:33 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Heb je de laatste patches al geinstalleerd voor NAV2004? Zit een lek in zie dit

Maak maar ff een scan cd met een antivirustool voor de desbetreffende PC, want ik denk dat het probleem daar ligt. Tevens had NAV er altijd een handje van om zijn eigen serice het adres 127.0.0.1 te geven voor smtp en pop3 verkeer.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-05 22:19
Ik heb t ook vaker meegemaakt, als gevolg van diverse vage spyware.

WinsockXPFix did the trick, die fixed register weer zodat ie wel DHCP leases pakt (en dus weer internet op kon)

Losse regfiles heb ik op mn host:
http://www.djsmiley.com/wsock/wsock.reg
http://www.djsmiley.com/wsock/wsock2.reg

Die 2 importeren, reboot, en werken weer.. (als dat t probleem is tenminste)

[ Voor 2% gewijzigd door DJSmiley op 02-06-2004 17:45 . Reden: url fixed ]

• K-2SO
DJSmiley schreef op 02 juni 2004 @ 17:44:
Ik heb t ook vaker meegemaakt, als gevolg van diverse vage spyware.

WinsockXPFix did the trick, die fixed register weer zodat ie wel DHCP leases pakt (en dus weer internet op kon)

Losse regfiles heb ik op mn host:
http://www.djsmiley.com/wsock/wsock.reg
http://www.djsmiley.com/wsock/wsock2.reg

Die 2 importeren, reboot, en werken weer.. (als dat t probleem is tenminste)
Bij deze oplossing had ik het gevoel van .. dat moet het zijn. Ik weet dat deze persoon z'n PC al vaker het slachtoffer was van Spyware en hij gebruikt ook erg veel AdAware zag ik.

En wat denk je ? OPGELOST ! Thanks man ! _/-\o_
Deze REG files staan nu in m'n archief. :Y)
Pagina: 1