sinds gisteren 4 van de 6 partities 'access denied' onder XP

Pagina: 1
Acties:

• DrMacabr3
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 09:54
ik heb een asus p4pe met 1024MB ram (1 latje van 333 en 1 van 400 sinds gisteren) en een p4 2.4.

als hard disks heb ik een maxtor van 120GB (3 partities)
en een IBM van 60 GB (ook 3 partities)

er staat een installatie van WinXP op de C partitie (IBM) en eentje op de G partitie (de maxtor).

als volgt:
IBM(slave):
C: WinXP (wordt altijd gebruikt)
E: hier stond vroeger win2k maar das nu enkel voor files.
F: gewoon files

Maxtor(master):
G: WinXP (ingeval van problemen zoals nu.. )
I: files
J: files

D: cdrom
H: dvd rw sinds gisteren (maar die heb ik alweer eruitgehaald om zeker te spelen)

het enige dat er sinds gisteren nieuw in zit is het latje van 512MB pc3200.
gewoon om alles eens geprobeerd te hebben zal ik het er eens uithalen om te zien of het iets uithaald..

Het probleem is dus dat ik onder men XP C,E,F en J niet kan accessen... das dus de hele IBM schijf en 1 partitie van de Maxtor.
In de BIOS echter is er geen probleem.. sterker nog, om te dualbooten moet hij de files van de IBM halen en de eerste XP die hij boot staat op de maxtor.. ik dacht gisteren, ik boot ff de XP van de IBM om te kijken of het probleem niet gewoon aan deze windows ligt (ik had net een een nieuwe update geinstalleerd met windowsupdate: KB840374: Beveiligingsupdate voor Windows XP)

Het vreemde is dat, ook al kan ik niet aan de files op de C:schijf onder windows.. dat hij WEL XP boot en ik kan er zelfs op werken maar eens in XP werkt internet niet bvb of kan ik NET ZOALS op men andere installatie die 4 schijven niet zien.. en ik denk dat er daarom ook bvb internet niet werkt omdat hij, eens hij in windows is, de drive niet kan accessen voor evt een cache op internet ofzo..

DUS heb ik 2 apparte XP installaties.. de eene helemaal up to date, en de andere een standaard XP-SP1 en BEIDE vertonen hetzelfde probleem.. en zelfs als ik later de nieuwste update van men XP (op G) verwijderde deed het niks.

Dan ben ik hier aan het zoeken geweest en ik heb 'Finaldata' gevonden en Finaldata heeft helemaal geen problemen om AL mijn partities te zien en ALLES wat hierop staat.

Ik vermoed dat ik dus ZEKER NIET hoef te formatteren want dat zou een kleien ramp zijn aangezien het meer dan 100GB aan files is die ik dan kwijt ben.. en ook aangezien beide XP installaties het probleem vertonen vrees ik dat een format of nieuwe install weinig gaat helpen.

Ik heb ook een programmatje gevonden via dit forum en het noemt PTEDIT maar ik wil dit nog niet gebruiken ik wil eerst eens horen wat jullie ervan denken, ik heb dit nog nooit meegemaakt.. en volgens Finaldata staat alles waar het hoort.

PS: als ik de drives die hij niet kan accessen met properties bekijk staat er File system: RAW en bij capacity 0 bytes overal.

Disk manager (administrative tools) zegt dat alle drives healthy en online zijn.. zoals ik al zei, alles LIJKT zoals tevoren, ENKEL kan XP die 4 drives niet accessen om een of andere reden.. en het enige nieuwe is dat geheugen, de liteon (die er momenteel niet aanhangt) en 1 windowsupdate die er ondertussen alweer af is, en die btw geen invloed kan hebben op de XP-SP1 install op men C drive (die hetzelfde probleem vertoond).

Zo hopelijk was dit genoeg duidelijk uitgelegd en hopelijk is de oplossing simpeler en korter dan dit te schrijven 8)7

Verwijderd

Take Ownership en dan jezelf toevoegen aan degenen die toegang hebben misschien? Of gewoon everyone.

Het klinkt alsof er een gebruiker uit de security gegooid is, en dan zul je dat probleem bij beide XP versies hebben als je NTFS gebruikt
"System" staat ook in de ntfs security, dus dat kan verklaren waarom XP wel boot...

(Wel inloggen als 1 of andere admin, en in het geavanceerde scherm bewerken, anders gaat het niet werken)

Als dat het niet is, dan weet ik het ook niet

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-03 17:13
Ook alle machtingingen laten overnemen door onderliggende objecten zodat je ook in alle submappen en bestanden kan.

• DrMacabr3
mja mijn account is de admin account..
het is de enige account die er is ..
en guest account staat op off ... hmm ik zal toch eens gaan kijken en zien of er niks scheelt maarja..

oh ja zelfs in safe mode ziet hij ze niet :s
maargoed ik herinner me op de andere XP als ik op safe mode inlog is er toch nog een andere administrator dus ik zal eens gaan kijken.

• Tom_G
Probeer eens deze voorstellen. 99% zeker dat het daar aan ligt. :Y)

Verwijderd

Misschien handig voor in de toekomst om toch even een image te maken? Kan je wel in de recovery console e.d komen? ZOja probeer een system restore of zoiets

Succes Mase

• DrMacabr3
Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 09:20:
Take Ownership en dan jezelf toevoegen aan degenen die toegang hebben misschien? Of gewoon everyone.

Het klinkt alsof er een gebruiker uit de security gegooid is, en dan zul je dat probleem bij beide XP versies hebben als je NTFS gebruikt
"System" staat ook in de ntfs security, dus dat kan verklaren waarom XP wel boot...

(Wel inloggen als 1 of andere admin, en in het geavanceerde scherm bewerken, anders gaat het niet werken)

Als dat het niet is, dan weet ik het ook niet
die take ownership heb ik gevonden en aangepast tot everyone maar voor de rest heb ik niet gevonden wat je net bedoeld denk ik, ik ben nog beetje een noob denk ik als het op het advanced (administrative tools etc) aankomt..

die take ownership heeft na een reboot niet echt geholpen :'( ...
tja ik kan er momenteel nog op werken en als ik niet formateer ben ik ook nog niks kwijt dus op zich kan het niet zoveel kwaad, de oplossing zal zich wel aanbieden, hopelijk zonder drastische maatregelen.

• Tom_G
Met Take ownership ben je de eigenaar van alle objecten (mappen en bestanden). Je moet dat ook laten overnemen op de onderliggende objecten (kan je aanvinken).

Eens je de eigenaar bent, kan je makkelijk je rechten veranderen. Normaal kun je met een admin account altijd je rechten veranderen. Enkel beperkte gebruikers kunnen pas de rechten veranderen als ze ook eigenaar zijn van die objectren als ik me niet vergis.

• DrMacabr3
Om een lang verhaal kort te maken, het is gelukt!!!! en ik heb het via Properties - security kunnen doen, daar heb ik de admins toegevoegd van beide installaties en nu werkt het weer perfect.. zou het aan die windowsupdate van gisteren kunnen gelegen hebben?

alvast hartelijk bedankt !!!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door DrMacabr3 op 02-06-2004 10:05 ]

• Tom_G
DrMacabr3 schreef op 02 juni 2004 @ 10:04:
ok mensen, ik ben onder safe mode op admin gegaan op de IBM schijf (omdat dit oorspronkelijk de eerste install was.. maar op een tragere schijf.. daarom staat bootloader daarop maar das bijzaak..)

Om een lang verhaal kort te maken, het is gelukt en ik heb het via Properties - security kunnen doen, daar heb ik de admins toegevoegd van beide installaties en nu werkt het weer perfect.. zou het aan die windowsupdate van gisteren kunnen gelegen hebben?

alvast hartelijk bedankt !!!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Het is inderdaad via de tab security dat je moet gaan.

Veilige modus is daar niet eens voor nodig. :+

• DrMacabr3
Tom_G schreef op 02 juni 2004 @ 10:05:
[...]

Het is inderdaad via de tab security dat je moet gaan.

Veilige modus is daar niet eens voor nodig. :+
blijkbaar kan ik aan die security tab niet aan op de nieuwtse XP installatie ook al zit ik op de enige account die op deze installatie staat.. ik ben administrator met alle rechten en toch kon ik dat niet doen.. is het mogelijk dat mijn oudere installatie op men slave (die vroeger men primary was...) een beetje de baas is, of hoe moet ik het zeggen ...

ntloader enzo staan wel op de slave enzo en in deze installatie krijg ik nergens die security tabs.. misschien beter ook zo dan kan niemand hiermee knoeien hier thuis.. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door DrMacabr3 op 02-06-2004 12:48 ]

Pagina: 1