Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

powerbook op 19" iiyama: wazig beeld en streaking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje met mijn nieuwe powerbook 15" aluminium 1,33 ghz, hij werkt namelijk niet goed op mijn 19" iiyama. Hij geeft een enorm wazig beeld met daarnaast ook nog streaking (naast een zwart lijntje komt automatisch een witte "schaduw". Heb hem ook al even aangesloten op een andere monitor maar daar werkt hij wel prima op. Toch raar want mijn iiyama werkt met mijn pc perfect, en het is nou ook niet wat je zegt een paupermonitor.

Ik heb al even wat onderzoek gepleegd op het internet; ik kan opzich wel meer onderwerpen vinden van mensen met hetzelfde probleem maar een echte oplossing ben ik nog niet tegen gekomen. Ik weet wel dat ivm de dvi aansluiting een flatpanel natuurlijk het beste werkt met deze laptop, maar met een goede convertor moet het toch ook goed kunnen werken op een CRT? Misschien dat de apple convertor bijgeleverd met de powerbook van slechte kwaliteit is en dat ik met een andere meer succes heb?

Hier nog even een plaatje van hoe het er op mijn beeldscherm uitziet mocht het onduidelijk zijn (let vooral op het witte lijntje naast het zwarte lijntje in het GoT venster):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jaapf/zooi/zoomin.jpg

ik zie ook dat de titel afgekapt is omdat ik er een quote in had staan, het moet zijn: powerbook op 19" iiyama: wazig beeld en streaking

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 03:09 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 03:07:
Ik heb een probleempje met mijn nieuwe powerbook 15" aluminium 1,33 ghz, hij werkt namelijk niet goed op mijn 19" iiyama. Hij geeft een enorm wazig beeld met daarnaast ook nog streaking (naast een zwart lijntje komt automatisch een witte "schaduw". Heb hem ook al even aangesloten op een andere monitor maar daar werkt hij wel prima op. Toch raar want mijn iiyama werkt met mijn pc perfect, en het is nou ook niet wat je zegt een paupermonitor.

Ik heb al even wat onderzoek gepleegd op het internet; ik kan opzich wel meer onderwerpen vinden van mensen met hetzelfde probleem maar een echte oplossing ben ik nog niet tegen gekomen. Ik weet wel dat ivm de dvi aansluiting een flatpanel natuurlijk het beste werkt met deze laptop, maar met een goede convertor moet het toch ook goed kunnen werken op een CRT? Misschien dat de apple convertor bijgeleverd met de powerbook van slechte kwaliteit is en dat ik met een andere meer succes heb?

Hier nog even een plaatje van hoe het er op mijn beeldscherm uitziet mocht het onduidelijk zijn (let vooral op het witte lijntje naast het zwarte lijntje in het GoT venster):
[afbeelding]

ik zie ook dat de titel afgekapt is omdat ik er een quote in had staan, het moet zijn: powerbook op 19" iiyama: wazig beeld en streaking
Check je mail!

Veder geeft mijn powerbook behalfe moederboard problemen erg slecht beeld op niet apple schermen, volgens het machouse is dit gedaan om je bij apple producten te houden, er is overgens een adapter voor te kijkgen die dit weer recht trekt.
(of een reparatie van 180 euro, machouse woerden, geen garantie)

[ Voor 5% gewijzigd door Zwerver op 02-06-2004 09:19 ]

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
heb je al andere refresh rates geprobeerd? en detect screen in os x?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 22:17

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 05:55:
[...]

De meeste apple kunnen internet niet goed weergeven, dat is normaal voor apple.
Niks aan te doen.
Ik weet niet wat je hiermee wil zeggen, maar laat het maar achterwege. Of ik mis een smiley hier ?

Meer on topic; het zou idd kunnen dat je adapter misschien brak is - kan je het hele verhaal op een andere TFT uitproberen?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 09:41
[...]
Veder geeft mijn powerbook behalfe moederboard problemen erg slecht beeld op niet apple schermen, volgens het machouse is dit gedaan om je bij apple producten te houden, er is overgens een adapter voor te kijkgen die dit weer recht trekt.
Dit is echt pure onzin. Ik weet niet waar je het vandaan haalt en ik weet ook zeker dat ze bij MacHouse jou deze informatie niet hebben gegeven.

Ik werk zelf bij een AppleCentre en zie dus wel meer Apple computers op andere schermen. Onder andere op Sony CRT's van minstens 6 jaar oud dmv een Apple DVI naar VGA verloop stukje. Er is geen enkel verschil waar te nemen met een Apple scherm behalve de verwachte verschillen tussen CRT en TFT. Ook laat ik regelmatig de LaCie Photo19Vision aan klanten zien, wederom aangesloten via DVI op een PowerBook 15", en de klanten zijn altijd zeer onder de indruk van de kwaliteit van het scherm.

Om het probleem op te lossen voor de topicstarter zou ik even vragen bij de dealer waar jij je PowerBook hebt gekocht om te kijken of je met een ander verloopstukje nog steeds dezelfde klachten hebt. Lijkt mij vreemd en lijkt mij eerder aan het scherm te liggen dan aan de PowerBook of het verloop stukje omdat het dus op andere schermen wel goed werkt. Ik neem hierbij wel aan dat je al meerdere resoluties en refreshrates hebt geprobeerd op het iiyama scherm. ;)

kleurbleur.nl

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

[...]

<span style='color:blue;'>Check je mail!</span>

Als ze 180 voor een reparatie vragen is het een defect, geen tekortkoming die je rechttrekt met een adapter. Je weet zelf ook dat dat onzin is.

Maar TS, heb je de stekkers wel allemaal goed aangestampt ? Ik heb het zelf ook eens gehad en je zoekt je suf, tot je ff je verstand (en spierkracht :+) gebruikt.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

wat voor kabel gebruik je?

Als ik mijn g4 desktop aansluit met zo'n cheapo dunne kabel ziet het beeld er ook zo uit, pak ik daarintegen een goede coaxiale kabel -> probleem opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad alle mogelijke resoluties en refreshrates uitgeprobeert maar steeds krijg ik hetzelfde effect. Hij werkt wel op een andere crt (17-inch) dus het kan aan de kabel liggen. Maar ik vind het in dat geval weer vreemd dat het op mijn pc er wel allemaal scherp uitziet. De stekkers zitten er allemaal ook goed in, ik heb daarnaast ook nog geprobeert de stekkers minder goed aan te drukken maar dat werkt ook niet :) BTW zo onscherp als op de foto is het ook weer niet, dat ligt voor een groot deel aan de focus van de camera.

morgen test ik het trouwens op een tft uit. Kijken wat dat voor een beeld geeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 19:52 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 19:50:
Ik heb inderdaad alle mogelijke resoluties en refreshrates uitgeprobeert maar steeds krijg ik hetzelfde effect. Hij werkt wel op een andere crt (17-inch) dus het kan aan de kabel liggen. Maar ik vind het in dat geval weer vreemd dat het op mijn pc er wel allemaal scherp uitziet. De stekkers zitten er allemaal ook goed in, ik heb daarnaast ook nog geprobeert de stekkers minder goed aan te drukken maar dat werkt ook niet :) BTW zo onscherp als op de foto is het ook weer niet, dat ligt voor een groot deel aan de focus van de camera.

morgen test ik het trouwens op een tft uit. Kijken wat dat voor een beeld geeft.
Probeer eerst idd een andere VGA kabel. Je wilt niet weten wat voor een verschil dat soms geeft :) Ik heb zelfs (op windows, weliswaar) gehad dat ik op een tft niet de native resolutie (1024x1280) kon krijgen. Kabel vervangen -> gaan met die banaan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Ik wil niet lullig doen maar dit is grote onzin, ik zet dagelijks laptops uit met externe beeldschermen zowel CRT als TFT en dat is altijd een super beeld. Dus IMHO is de bovenstaande gewoon uit de beruchte vinger gezogen..

Wat mij wel is opgevallen dat DVI poorten heel snel kapot gaan. Maar in dat geval doet de boel het gewoon echt helemaal niet meer. Ik heb de problemen die jij beschrijft nog niet gezien. Misshien dat het een rotte DVI-adapter is? Daarnaast heb je ook mogelijkheden om de beeldschermen te callibreren, misschien is dat nog een idee.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nu op een 19" lcd aangesloten, maar hij geeft nog steeds hetzelfde effect. Wel een iets mindere mate maar dan nog. Lijkt me dan toch dat de kans minder groot is dat het aan het kabeltje ligt.

• Sage
Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 20:28:
Ik heb hem nu op een 19" lcd aangesloten, maar hij geeft nog steeds hetzelfde effect. Wel een iets mindere mate maar dan nog. Lijkt me dan toch dat de kans minder groot is dat het aan het kabeltje ligt.
En de LCD was gelijk aangesloten op de DVI out van de PowerBook neem ik aan dus zonder het eerder genoemde verloopstukje?

kleurbleur.nl

Verwijderd

Topicstarter
Sage schreef op 05 juni 2004 @ 21:01:
[...]

En de LCD was gelijk aangesloten op de DVI out van de PowerBook neem ik aan dus zonder het eerder genoemde verloopstukje?
Nee wel op het verloopstukje omdat het medion scherm geen dvi ingang heeft (vreemd maargoed), opzich kan het dus ook nog aan het verloop stekkertje liggen.

• Sage
Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 22:12:
[...]

Nee wel op het verloopstukje omdat het medion scherm geen dvi ingang heeft (vreemd maargoed), opzich kan het dus ook nog aan het verloop stekkertje liggen.
Probeer de PowerBook anders even op een DVI scherm of ga anders even naar een Apple dealer bij jou in de buurt en vraag even of je het mag testen. Als het aan het verloopstukje ligt dan scheelt dat natuurlijk behoorlijk. ;)

kleurbleur.nl

Verwijderd

heb je het probleem nog opgelost? Aangezien ik er over zit te denken een ibook g3 te gaan kopen, en volgens mij exact hetzelfde iiyama scherm heb waar hij op aangesloten gaat worden..

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-11 15:38
Even ter informatie, zo'n DVI -> VGA verloop dingetje doet idd niet veel meer dan verlopen ;) Het zijn twee stekkers met wat draadjes, meer niet. Er zit geen electronica in om een DVI signaal om te zetten naar een analoog VGA signaal over je SUB-D connector.

Maar goed, het zou in theorie nog steeds aan dat blokje kunnen liggen als daar een ENORM brakke verbinding in zit. Je hebt echter een grotere kans op een brakke kabel tussen je monitor en je laptop. Heeft die Iiyama een vervangbare kabel? Als dat zo is zou ik deze eens vervangen. Je zou ook nog kunnen kijken of je op een lagere refresh rate of lagere resolutie nog steeds even veel problemen hebt (hoewel je dat niet echt heel erg veel vertelt ;) ). Anyway, eerste stap is denk ik het zoeken van een andere VGA kabel. Bv van de 17" monitor.

Verwijderd

ander vraagje ik wil ook zo'n kabeltje kopen voor mijn ibook 12" echter die ondersteund max 1024x768 als resolutie en mijn 19" iiyama staat altyd een resolutie standje hoger, kan ik dat alsnog instellen dan, herkent de ibook dat wanneer ik mij scherm aansluit of moet ik iets aanpassen?

• dolby
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 11:40:
ander vraagje ik wil ook zo'n kabeltje kopen voor mijn ibook 12" echter die ondersteund max 1024x768 als resolutie en mijn 19" iiyama staat altyd een resolutie standje hoger, kan ik dat alsnog instellen dan, herkent de ibook dat wanneer ik mij scherm aansluit of moet ik iets aanpassen?
ffies de screen hack installeren

http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

Verwijderd

is dat linke soep, of werkt het gewoon aangezien ik teksten op de website zie waarin ze zeggen dat ze niet verantwoordelijk zijn voor damage aan je apple

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10 15:36
Even over het verloopstukje, dit maaktr wel degelijk verschil.

Een vriendin van mij had met het bijgeleverde verloopstukje (mac mini) een paarse zweem over het beeld. en met een verloop adapter van een G4 was er niks aan de hand :)

Dus ik ben benieuwd of de topic starter het probleem ook al heeft opgelost en wat de oplossing was.

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• dolby
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 13:59:
[...]

is dat linke soep, of werkt het gewoon aangezien ik teksten op de website zie waarin ze zeggen dat ze niet verantwoordelijk zijn voor damage aan je apple
Als je iBook de juiste is werkt het zonder problemen, de personen die ik ken die die patch gebruiken hebben nergens last van.

Verwijderd

scan schreef op zondag 27 februari 2005 @ 14:13:
Even over het verloopstukje, dit maaktr wel degelijk verschil.

Een vriendin van mij had met het bijgeleverde verloopstukje (mac mini) een paarse zweem over het beeld. en met een verloop adapter van een G4 was er niks aan de hand :)

Dus ik ben benieuwd of de topic starter het probleem ook al heeft opgelost en wat de oplossing was.
om het even op een rijtje te zetten, die adapter zit gewoon standaard in je ibook toch? en dat verloopstukje is zo kabel die je in je ibook steekt. Hoe check je of adapter okay is? voordat ik zo'n kabel koop en ontdek dat de adapter niet okay is.

Verwijderd

ik heb de kabel gekocht maar ik lees dus net op de site dat de ibook 500mhz niet wordt ondersteund door hun patch.... weet iemand een ander adres?

Verwijderd

Wanneer het niet ondersteunt wordt dan betekent het dat je videokaart de mogelijkheid niet heeft. Bij de genoemde modellen zit een videokaart die het hardwarematig wel ondersteund maar door Apple softwarematig wordt uitgeschakeld. De hack zorgt ervoor dat die sofware beperking wordt weggehaald. Je hebt dus wel de juiste hardware nodig. Je kunt er niet iets bij maken wat er niet is.
Pagina: 1