Toon posts:

[Ervaring] Fuji en hotpixel-reparatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een 3 a 4jaar oude Fuji Finepix 2800 zoom, echt een prima camera, alleen zit ik met 1 probleem. Vanavond heb ik even foto's van mijn tuin gemaakt, maar nu kwam ik er achter dat ik 2 "hete" pixels heb. Oftewel, 2 nare puntjes die ik er constant uit moet filteren. Opzich niks mis mee, maar met een panorama foto bestaande uit 30 foto's is dit nogal lastig.

Nou heb ik een pixeltest gedaan op mijn camera en hij gaf die 2 pixels inderdaad als defect aan.

Beetje google'n en kwam op een site uit over het repareren van deze pixels. De kosten liepen al gauw uiteen van 70 tot 100 euro.

Heeft iemand ervaring met het laten repareren van fuji camera's, want ik zit te twijfelen of mijn camera het nog wel waard is. (ben beetje verliefd geworden op de canon ixus 4xx serie).

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~gk.hoogenberg/pixels.JPG
(klikbaar)

edit: Mods: ik had in mijn topicnaam "hete" neergezet, dat kan die dus niet aan, kan iemand de naam veranderen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 01:02 . Reden: topicnaam ]

• tjerk_de_boer
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Voor zo'n oude camera zou ik het niet meer laten repareren. De kosten zijn gewoon te hoog. Ik denk dat je beter deze camera kan verkopen en er dan bij vermelden dat er 2 pixels dood zijn, en dan die canon ixus kopen.

Verwijderd

is die bovenste geen ster? hij is niet zo fel als die andere namelijk

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Was er ook niet wat software om dit automatisch te corrigeren?
Of kan de camera het niet automatisch niet? (Duurdere modellen zoals de Dimage wel geloof ik).

Senile! Senile Oekaki

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

_bas_ schreef op 02 juni 2004 @ 10:45:
Was er ook niet wat software om dit automatisch te corrigeren?
Of kan de camera het niet automatisch niet? (Duurdere modellen zoals de Dimage wel geloof ik).
Uiteraard wil je er vanaf dmv hardware reparatie en niet software trucjes ;)
Ik had in december in mijn nikon coolpix 3100 3 hotpixels (2 boven, 1 midden) die alleen te zien waren bij lange sluitertijden in het donker.
Na het opsturen had ik na 1.5week een refurbished terug (binnen de garantietermijn dus)

Van Fuji weet ik het niet maar Als 1 fabrikant het zo doet zullen er vast meerderen zijn ;)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 09:35:
is die bovenste geen ster? hij is niet zo fel als die andere namelijk
Dan zou er een ster in mijn rozen moeten hangen :P

Nee, het is met alle foto's, en even sterk. Toch maar eens met Fuji bellen

*Update*

Heb net contact gehad met Fuji, en mijn ccd chip moet vervangen worden. Enige probleem, de kosten zijn meer dan de nieuwwaarde van de camera. Helaas, word dus opzoek naar een nieuwe camera. (ach, heb nog een leika R4 achter de hand 8) )

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 15:42 . Reden: Update ]

• Johnvh
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 13:05
Ik heb een hot pixel in mijn Canon Powershot S1
Teruggegaan naar de winkel waar ik h'm kocht, vrijdag kan ik hem ruilen tegen een nieuwe. Geen enkel probleem dus.

Verder zie ik op je foto nog meer vreemde puntjes, ik weet niet precies wat het is, maar weet je zeker dat het er maar 2 zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Johnvh schreef op 02 juni 2004 @ 21:54:
Verder zie ik op je foto nog meer vreemde puntjes, ik weet niet precies wat het is, maar weet je zeker dat het er maar 2 zijn?
Je hebt gelijk, er zit er nog 1 bij het raam rechts :S

Boven het dakje zitten takken, die lijken vrij wazig, maar dit is nog een onbewerkte foto. Maar in ieder geval, in dit geval is het veel te duur om te laten repareren. De ccd chip scihjnt in mijn camera op zo'n moeilijke plek te zitten, dat het gewoon gigantisch duur is. Maarre, hoe kan zo'n pixel ontstaan? Is het dezelfde reden als tft schermen het hebben?

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik dacht dat het mogelijk was om zo'n pixel de kleur van de pixel ernaast te geven door middel van een firmware aanpassing. Is dat niet bij alle camera's of ben ik nu in de war met tft schermen?

[ Voor 7% gewijzigd door WouterG op 02-06-2004 23:38 ]

Pagina: 1