[Ghost] Schoolcomputers - bootable dvd

Pagina: 1
Acties:

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-08 10:53
Ik werk in een winkel die net een grote levering aan computers heeft gedaan aan een paar basisscholen. Het gaat hier om 125 identieke pc's waar de leerlingen mee komen te werken. Nu kregen wij de opdracht om tevens te zorgen voor een bootable dvd die zo een image kan terug zetten indien dat nodig is.

Aangezien ik het meeste "verstand" op dit gebied had heb ik dus de opdracht gekregen om een image te maken die op een bootable dvd komt. Dus in theorie zouden de mensen op die school alleen een dvd in de pc te hoeven doen als de windows installatie kaduuk en dat alles dan word terug gezet.

Nu weet ik dat iets soortgelijks wel mogelijk is met Ghost alleen ik vraag me af of het uberhaupt mogelijk is om dit zonder floppydisk of iets dergelijks te doen. Dus alle boot en setup bestanden + image zouden op 1 dvd komen.

En dan heb ik nog te weinig ervaring om te weten of hier ook nadelen aan hangen.

Persoonlijk had ik liever een server gewild met Ghost shout server en dan een bootflop maar dat zit er niet in. :{

Ik heb al wat zitten rommelen met Ghost maar tot op heden heb ik nog geen geschikte manier gevonden om dit voor elkaar te krijgen. Ik heb via Google al wat tutorials gevonden maar niet over wat ik hier voor elkaar moet krijgen.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:25

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Het volgende wat jij nodig hebt is:

- Je DVD dus bootable maken zodat je een dosprompt krijgt
- Daarna met config.sys en autoexec.bat een klein simpel menuutje maken (zet back up terug bijv.)
- Door in het menu op enter te drukken start je ghost met de desbetreffende commando's.

En believe me .. er zijn echt meer dan genoeg topics hier over geweest!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Ik heb het een aantal jaar geleden ook gedaan, alleen dan een image op CD, maar voor de rest werkt het het zelfde denk ik

als je ghost.exe hebt, en een nette image van je pc, dan kun je denk ik het beste een nette bootfloppy maken met CD-rom/DVD-rom driver support (die kun je weer gebruiken om je DVD bootable te maken)
Als je alles meteen wilt laten starten moet je een autoexec.bat hebben die ghost.exe aanroep met alle gewenste parameters.

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:07

mr_petit

opperprutser

en al die zelfde netwerknamen.....
krijg je daar geen problemen mee?

"man is not truly one, but truly two,"

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Symantec heeft een handleiding ervoor voor cd deze zal waarschijnljik ook wel op dvd werken, mits enkele aanpassingen.

http://service1.symantec....&prod=&ver=&osv=&osv_lvl=

ook relevant

http://service1.symantec....&prod=&ver=&osv=&osv_lvl=

[ Voor 28% gewijzigd door Tomsworld op 02-06-2004 01:00 ]

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

mr_petit schreef op 02 juni 2004 @ 00:59:
en al die zelfde netwerknamen.....
krijg je daar geen problemen mee?
Daarvoor bestaat sysprep, maar dat zal de ts wel weten, verder vrij offtopic he ;)

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Remi
Tomsworld schreef op 02 juni 2004 @ 01:01:
[...]

Daarvoor bestaat sysprep, maar dat zal de ts wel weten, verder vrij offtopic he ;)
Eeerr.... ik begin alvast met schamen maar heeft hij een punt of niet? :P

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Remi schreef op 02 juni 2004 @ 01:08:
[...]

Eeerr.... ik begin alvast met schamen maar heeft hij een punt of niet? :P
Met sysprep te draaien na voor een ghost draait iedere pc nog een mini setup als hij restored is waarbij je de pcnaam kan ingeven en hij een unieke sid krijgt.

http://www.microsoft.com/...eploying/introduction.asp

• Remi
Tomsworld schreef op 02 juni 2004 @ 01:13:
[...]

Met sysprep te draaien na voor een ghost draait iedere pc nog een mini setup als hij restored is waarbij je de pcnaam kan ingeven en hij een unieke sid krijgt.

http://www.microsoft.com/...eploying/introduction.asp
Wat stom dat ik daar niet eerder heb aan gedacht. Er moet simpelweg altijd een serial worden ingevuld met overige info. |:(

• Smattie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09-2024
Ik wil je ook wel mijn "config.sys en autoexec.bat" geven ben je zo klaar.

Maar je mag het ook zelf uitzoeken hoor ik hoor het wel. Succes :)

• Remi
Smattie schreef op 02 juni 2004 @ 08:36:
Ik wil je ook wel mijn "config.sys en autoexec.bat" geven ben je zo klaar.

Maar je mag het ook zelf uitzoeken hoor ik hoor het wel. Succes :)
Hiiiiierrrrr met dat spul, tis een tijd geleden dat ik met autoexec heb zitten spelen dus wat oefenmateriaal kan geen kwaad. ;)

Mijn e-mailadres is.. rcnossen[at]home.nl

• Remi
Remi schreef op 03 juni 2004 @ 08:30:
[...]

Hiiiiierrrrr met dat spul, tis een tijd geleden dat ik met autoexec heb zitten spelen dus wat oefenmateriaal kan geen kwaad. ;)

Mijn e-mailadres is.. rcnossen[at]home.nl
*minor topic kick*

Ik neem aan dat je deze reply nog niet hebt gelezen maar ik zou die files alsnog graag willen ontvangen. ;)

• Remi
Nou in theorie is een bootable restore dvd maken heel erg simpel alleen ik wil het net weer anders.

Nu heb ik dus een bootable dvd maar er moet nog steeds opgegeven worden in het Ghost menu hoe en wat er moet gebeuren. Ik zou graag willen dat dit niet eens aan de orde komt, dus dat de dvd in de dvd-rom word gedaan en de pc zelf alles terug zet.

Ik heb de handleiding zitten doorspitten maar het is me zover nog niet gelukt om met de backup functie van Ghost en de command line zo'n dvd te maken. Is dit eignelijk wel mogelijk of ben ik verplicht om alles handmatig op een dvd te branden zoals staat aangegeven in de handleiding?

• Xlnt
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 08:11
Remi schreef op 17 juni 2004 @ 19:12:Ik heb de handleiding zitten doorspitten maar het is me zover nog niet gelukt om met de backup functie van Ghost en de command line zo'n dvd te maken. Is dit eignelijk wel mogelijk of ben ik verplicht om alles handmatig op een dvd te branden zoals staat aangegeven in de handleiding?
Da's toch niet zo erg? Je hoeft het maar een keer op DVD-rom te zetten. Daarna kun je die DVD-rom steeds gebruiken om een image terug te zetten.

Waarom zou je trouwens zo'n DVD-rom willen maken met de commando prompt? Een boot disk maken met de boot disk wizard. Daarna autoexec.bat aanpassen voor het automatisch terugzetten van die image. Dan met bv. Nero een bootable DVD-rom maken, waarbij je die boot disk gebruikt als boot image en die ghost image als bestand op de DVD-rom plaatst. Zie jij hier ergens het woord commando prompt voorbij komen ;).

Maar als je het hoe dan ook met de commando prompt wil doen, dan kan ik je mkisofs aanraden.

[ Voor 4% gewijzigd door Xlnt op 17-06-2004 20:57 ]

"It's not that I'm lazy. It's that I just don't care."

• Remi
Xlnt schreef op 17 juni 2004 @ 20:56:
[...]

Da's toch niet zo erg? Je hoeft het maar een keer op DVD-rom te zetten. Daarna kun je die DVD-rom steeds gebruiken om een image terug te zetten.

Waarom zou je trouwens zo'n DVD-rom willen maken met de commando prompt? Een boot disk maken met de boot disk wizard. Daarna autoexec.bat aanpassen voor het automatisch terugzetten van die image. Dan met bv. Nero een bootable DVD-rom maken, waarbij je die boot disk gebruikt als boot image en die ghost image als bestand op de DVD-rom plaatst. Zie jij hier ergens het woord commando prompt voorbij komen ;).

Maar als je het hoe dan ook met de commando prompt wil doen, dan kan ik je mkisofs aanraden.
Ik zeg het verkeerd of jij begrijpt me verkeerd. :P

Ik bedoelde dat ik probeerde via de command line optie van Ghost bij het maken van een image probeer om hem meteen de juiste parameters mee te geven.

De uiteindelijke bedoeling is een bootable dvd met image die ze daar op school alleen maar in de dvd-rom hoeven te stoppen en dat alles dan vanzelf gaat.

Maar ik ga die manier van jou eens proberen. :)

• Xlnt
Remi schreef op 18 juni 2004 @ 00:45:

Ik zeg het verkeerd of jij begrijpt me verkeerd. :P

Ik bedoelde dat ik probeerde via de command line optie van Ghost bij het maken van een image probeer om hem meteen de juiste parameters mee te geven.
Dan begrijpen we elkaar nu ;).

Het maken van een image voor automatisch terugplaatsen is niet anders dan het maken van een image voor handmatig terugplaatsen. Het verschil zit hem in het aanroepen van ghost.exe bij het terugplaatsen.

Standaard wordt ghost.exe vanuit autoexec.bat aangeroepen zonder paramaters. Je krijgt dan de interactieve interface. Je kunt ghost.exe echter zó aanroepen dat alles wordt uitgevoerd zonder tussenkomst van de gebruiker.
De uiteindelijke bedoeling is een bootable dvd met image die ze daar op school alleen maar in de dvd-rom hoeven te stoppen en dat alles dan vanzelf gaat.
In dat geval zou je eens moeten kijken in Ghost_Guide.pdf dat staat tussen de programmabestanden van Ghost. In appendix A vind je de command-line switches. Jij zult in dit geval de cloning switches nodig hebben. Er zijn ook voorbeelden bij gegeven, dus dit kan niet meer mis gaan :).

• struik978
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-08 13:48
Als je besluit images te gebruiken met ghost, gebruik dan nadat je de image terug hebt gezet " ghostwalk" dit om te verkomen dan iedere pc dezelfde SID heeft. :7

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 23:14
Je zou misschien ook even moeten overleggen met die school/scholen voordat je deze disk nu gaat maken. Zij willen natuurlijk dat ook gelijk alle standaard te gebruiken software voor die pc's erop staat. Dus niet alleen stomweg een kale windows maar ook hun office pakketje, en school specifieke software ed. Anders heeft het nog geen zin want dan zullen ze alsnog enige uurtjes die pc's moeten inrichten met dat spul.

[ Voor 3% gewijzigd door siknu op 08-07-2004 15:00 ]

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-08 14:49
Vergeet 1 belangrijk dingetje niet:

De ghost licentie!!

Die is bij mijn weten per PC. (bij PQDI iig wel)
Dus als je 125 pc's uitlevert met image (ookal is het maar 1 schijf voor alle pc's) dan moet je voor al deze pc's ook een ghost licentie hebben

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:57
Is 't niet mogelijk Ghost te dumpen, en onder DOS gewoon via XCopy alle files te copieren?

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 20:02
Xandrios schreef op 08 juli 2004 @ 15:11:
Is 't niet mogelijk Ghost te dumpen, en onder DOS gewoon via XCopy alle files te copieren?
Zit je wel met het probleem dat je de schijven eerst moet formateren. Op zich is dat niet zo'n klus, maar het is wel lekker dat Ghost alles voor je regelt. Bovendien denk ik dat het wegschrijven van een image veel sneller is, omdat je dan niet alle files los hoeft aan te spreken.

[ Voor 18% gewijzigd door eborn op 08-07-2004 15:18 ]

• Sjakskus
alles over bootdisks
http://www.bootdisk.com/

er is ook een andere manier om dit te doen:
Windows automatische installatie cd maken.

las ik toevallig vorige week nog een internetpagina over hoe dat in zijn werk ging...
ik zal eens in mijn history duiken

edit: wat ik eerst had geplaatst was niet waar

[ Voor 20% gewijzigd door Sjakskus op 08-07-2004 15:29 ]

• Sjakskus
Unattended WinXP installatie.. dat was em...

http://unattended.msfn.org/

ben aan het overwegen om hier zelf nl. tijd in te steken (hebben nu +/- 20 verschillende types pc's en dus ook 20 verschillende images

Als ik de site moet geloven, kun je ook met deze cd's extra applicaties mee installeren

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 20:02
Sjakskus schreef op 08 juli 2004 @ 15:36:
Als ik de site moet geloven, kun je ook met deze cd's extra applicaties mee installeren
Als je meerdere type machines hebt is het de beste (enige?) oplossing. Enige nadeel is dat het wel lang duurt. Een image terugzetten is sneller, vooral als er nog allemaal extra software geinstalleerd moet worden.

• Sjakskus
daar heb jij weer gelijk in,

Images is ook een betere oplossing, maar het kost je 125 licenties a 55 euro (symanticstore.com) = 6875 euro.

en aangezien het voor een klant is moet dit toch wel goed geregeld zijn...

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Ghost 8.0 voor DOS is wat je nodig hebt en op de website zijn alle mogelijke parameters terug te vinden, daarbij staat ook een parameter om de DVD in DOS te beschrijven en er meteen een bootable DVD van te maken. Als je dan een Windows 98 bootflop bij de hand hebt is het een piece of cake!

• mhr-zip
  • Laatst online: 29-08 23:53

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

*kuch* isolinux, fdisk en dd?

[ Voor 18% gewijzigd door Skinkie op 08-07-2004 16:24 ]

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Xlnt
Wat heet gratis, een XP-licentie kost net zo goed geld.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Xlnt schreef op 08 juli 2004 @ 16:26:
[...]

Maar die XP licentie zijn ze toch al kwijt want ze gebruiken het produkt. Het gaat erom dat een makkelijke manier om de boel geautomatiseerd terug te zetten gratis is of iig niet veel kost.

• mhr-zip
  • Laatst online: 29-08 23:53
Xlnt schreef op 08 juli 2004 @ 16:26:
[...]

Dat gratis stond ook tussen aanhalings tekens. Want XP kost geld, en de tijd die je er in stopt ook natuurlijk.

Maar als je XP al hebt, is het 'gratis'

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Xlnt
mhr-zip schreef op 09 juli 2004 @ 22:48:
Maar als je XP al hebt, is het 'gratis'
Als je Ghost al hebt is het ook gratis ;). Ik moet wel toegeven dat meer mensen een licentie voor Windows XP dan voor Ghost zullen hebben.

Verwijderd

Je zou uit kunnen zoeken wat de diverse pakketten nu precies kosten,
ghost, drive image en true image server weet ik zo,
wellicht dat de prijzen nog een aangename verrasssing op kunnen leveren.

Wacht, ik vergeet "image for dos" nog,
hebben zelfs een betaalbare versie liggen voor:
100-999 $6.18/ea
Image for DOS 100 Distribution Computers license (email)
€280.25 excl btw...
Image for DOS 25 Distribution Computers license (email)
€145.50

Luxere versies komen tot een dikke 11 euro maar image for dos doet hetgeen jij wilt dacht ik ook.
(Van de makers van Bootit NG (btsoftware) een uitstekend proggie om de hardwarecheck van xp van de hdd te omzeilen).

Denk dat het niet goedkoper zal gaan of je moet de unattended setup gebruiken.
Evengoed moet je een dikke 500 euro (+ wat winst of goodwill) d'r toch wel door kunnen drukken:-)
Nu kregen wij de opdracht om tevens te zorgen voor een bootable dvd die zo een image kan terug zetten indien dat nodig is.
Je geeft al aan dat het in opdracht is ná levering van de pc's,
je kunt daar gerust een schappelijk bedrag voor in rekening brengen.
Is in principe de fout van de opdrachtgever dit niet met de aankoop van de pc's mee te nemen.

Mag het echt nix kosten dan zul je echt met de unattended setup aan de gang moeten gaan.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2004 06:12 ]

Pagina: 1