Toon posts:

Nieuw systeem...een en al ellende...wat is er mis??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben al een tijdje bezig een nieuw systeem te bouwen en ben voor het eerst overgestapt op een AMD oplossing.

Een korte history:
1. Ik heb een Geforce4 kaart, 2 goede HD's, dvd ram, cd r/w, kast, 350Watt voeding liggen.
2. Ik koop een AMD Athlon Xp 2600+ 333Mhz FSB, 2x 512Mb DRAM (333 FSB), El cheepo moederboard.
3. Sluit alles aan en.... NIKS. Fans beginnen te draaien maar mijn display blijft zwart. Lichtje knippert op de monitor.
4. Stuur MB terug en koop een Asus A7V8X-X moederboord.
5. Stuur processer terug en krijg een zelfde nieuw.
6. Sluit alles weer aan: zelfde probleem.
7. Koop Ati Radeon 9600XT. Zelfde probleem
8. Koop 1x 512mb DRAM maar dit keer niet merkloos. Zelfde probleem
9. Stuur proc wederom terug en krijg een nieuw.. Nu start de PC op WOOHOOO!!
10. Pak Win2k cd -> Installatie blue screen na de boodschap "startin Windows 2k net na het laden van alle drivers die nodig zijn voor een install.
11. Pak WinXP cd -> laad drivers, blue screen
12. Pak Mandrake 10 CD -> installlatie start, maar vindt dan de CD drive niet meer
13. Fedora Core 1 CD -> installatie vindt cd niet meer na aangeven installatie van CD.
14. Starten oude mandrake 10 installaite die nog op de HD zit -> een keer text based login gekregen, de rest hangen tijdens starten systeem.

Heb verschillende mogelijkheden met de 3 memory sticks geprobeerd, BIOS herkent steeds het juiste aantal mb's. Starten met 1 of 2 HDs (ook gepseeld met Master/Slave settings van de disks) maakt niet uit. Zelfde principe losgelaten op de cd/dvd drives maar maakt ook geen verschil.

Ben inmiddels de kluts kwijt en weet niet waar ik nu moet zoeken voor een oplossing...iemand een idee???

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Voeding eens testen? Het kan er best aan liggen, ik heb het wel eens zien gebeuren met een brakke 400watt voeding :)

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Even een andere en betere voeding aansluiten idd.

Maarehm, waarom heb je meteen een lading nieuwe hardware gekocht in plaats van te testen waar het probleem zat? Zonde van het geld imho..

[ Voor 20% gewijzigd door Laurenz op 01-06-2004 22:42 ]

Leave only footprints, take only memories

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-01 20:30

Speedpete

was barman

Hang eens alleen 1 hd, cd/rw en simpele videokaart in je systeem en probeer dan te booten/installen.

Werkt het? Dan mondjesmaat hardware toevoegen totdat het probleem terugkomt... Ik heb hier een Radeon 7500, 512mb, Athlon XP 2800+, DVD-/+RW en een HD aan 350 watt hangen (Aopen) en dat werkt zeer stabiel... maar een brakke voeding gaaft idd problemen.

Verder zou je ook kunnen kijken naar aarding en statische elektr. Was je netjes ontladen toen je alles in elkaar zette?

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Verwijderd

Als ik de TS een beetje goed begrijp heeft ie in ieder geval een POST. Feitelijk is dan de eerste stap om in de BIOS eventuele parameters goed te zetten, Asus staat bijvoorbeeld standaard op de hoogste performance ingesteld, dat kun je voor installatie bijvoorbeeld terug zetten naar de meeste stabiele toestand, komt in de praktijk neer op minder agressieve geheugen-timings en video-instellingen. Dan krijg ik verder het idee dat er iets mis is met die cd/rw, het zou natuurlijk geen kwaad kunnen om voor 2 tientjes een cheap-ass CD-ROM geval te kopen, wetende dat die inmiddels zodanig zijn gestandaardiseerd dat ze het op de meest brakke systemen nog doen. Wat ik wel heb gemerkt is dat je beter niet van die line-select instelling van IDE-devices gebruik maakt, maar het inderdaad het best handmatig instelt met HDD's op de primary channel en de CD-ROM secondary. En ook master en slave toewijzen met de jumpers van die dingen. En bovenal, geef de moed niet op, als de harde waren goed zijn moet het kunnen werken.

Nog even ter aanvulling, bij Asus is het inderdaad wel eens nodig om een driver voor de promise-ultra-ATA-133-controller voor te laden, die moet je even van de CD op een flop kopiëren, en anders gewoon even neerladen van de Asus-site, en op flop zetten. Zomaar een idee, maar het kan de oplossing natuurlijk wel zijn, dit naar aanleiding van de mededeling dat win2k na het instellen van de drivers niet meer verder gaat, hetgeen ik persoonlijk heb meegemaakt met mij geliefde A7V8X.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 13:40 ]

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
Dit probleempje had ik ook en toen lag het aan het geheugen (twinmos 8)7 ). nadat ik een ander in had gedaan deed hij het keurig netjes. en werd stabiel
Pagina: 1