ik weet niet echt of dit in de juiste subcategorie zit, maar het leunde het meest aan bij audio, video & hifi, vandaar dat het hier staat...
Wat ik dus graag zou bouwen is zo'n 100 disk (ongeveer) cd/dvd changer.
Ik weet dat die te toop zijn, maar DIY is altijd toffer, en je kan het volledig aanpassen zoals je zelf wil
De bedoeling is dus om een soort tower (of kan ook een bak met draaischijf zijn) waarin ongeveer 100 schijfjes zitten, met een mechanisme om deze uit het rek te halen en in de dvd speler te steken.
Het geheel zou aangestuurd worden via een (oude) pc
Wat moet het kunnen:
- Dvd/cd opslaan, en afspelen (mp3/dvdfilm/audiocd/divx/...)
- bijhouden wat waar staat, en ad random afspelen
- kleine fileserver (hd en de data die op cd/dvd staat)
- webserverke
- afstandsbediening
Wat zijn de problemen?
het afspelen van de cd/dvd en bijhouden wat waar staat, lijkt me niet zo'n groot probleem, noch de andere dingen die het moet kunnen.
Het grootste probleem zit in het halen en terugbrengen van het schijfje van en naar de dvd.
Ik dacht hiervoor stappenmotoren uit een oude printer te gebruiken en ze aan te sturen via parallelle of seriele poort, maar het mechanische gedeelte lijkt me niet zo vanzelfsprekend.
Een tray die op een neer gaat tot op de correcte hoogte lijkt me doenbaar.
Maar dan? de tray moet de schijf pakken zonder deze te krassen en dat weet ik niet hoe doen.
Ik heb reeds rondgekeken hier op got, en op google, maar veel wijzer ben ik niet geworden, ook niet bij de reviews van de commerciele dingen (die vijzen ze natuurlijk nooit open
)
Heeft er iemand al zoiets gezien/gemaakt of weet er hoe dit te doen?
Wat ik dus graag zou bouwen is zo'n 100 disk (ongeveer) cd/dvd changer.
Ik weet dat die te toop zijn, maar DIY is altijd toffer, en je kan het volledig aanpassen zoals je zelf wil
De bedoeling is dus om een soort tower (of kan ook een bak met draaischijf zijn) waarin ongeveer 100 schijfjes zitten, met een mechanisme om deze uit het rek te halen en in de dvd speler te steken.
Het geheel zou aangestuurd worden via een (oude) pc
Wat moet het kunnen:
- Dvd/cd opslaan, en afspelen (mp3/dvdfilm/audiocd/divx/...)
- bijhouden wat waar staat, en ad random afspelen
- kleine fileserver (hd en de data die op cd/dvd staat)
- webserverke
- afstandsbediening
Wat zijn de problemen?
het afspelen van de cd/dvd en bijhouden wat waar staat, lijkt me niet zo'n groot probleem, noch de andere dingen die het moet kunnen.
Het grootste probleem zit in het halen en terugbrengen van het schijfje van en naar de dvd.
Ik dacht hiervoor stappenmotoren uit een oude printer te gebruiken en ze aan te sturen via parallelle of seriele poort, maar het mechanische gedeelte lijkt me niet zo vanzelfsprekend.
Een tray die op een neer gaat tot op de correcte hoogte lijkt me doenbaar.
Maar dan? de tray moet de schijf pakken zonder deze te krassen en dat weet ik niet hoe doen.
Ik heb reeds rondgekeken hier op got, en op google, maar veel wijzer ben ik niet geworden, ook niet bij de reviews van de commerciele dingen (die vijzen ze natuurlijk nooit open
Heeft er iemand al zoiets gezien/gemaakt of weet er hoe dit te doen?