DIY cd/dvd changer voor 100disks

Pagina: 1
Acties:

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-02 21:25
ik weet niet echt of dit in de juiste subcategorie zit, maar het leunde het meest aan bij audio, video & hifi, vandaar dat het hier staat...

Wat ik dus graag zou bouwen is zo'n 100 disk (ongeveer) cd/dvd changer.
Ik weet dat die te toop zijn, maar DIY is altijd toffer, en je kan het volledig aanpassen zoals je zelf wil

De bedoeling is dus om een soort tower (of kan ook een bak met draaischijf zijn) waarin ongeveer 100 schijfjes zitten, met een mechanisme om deze uit het rek te halen en in de dvd speler te steken.
Het geheel zou aangestuurd worden via een (oude) pc

Wat moet het kunnen:
- Dvd/cd opslaan, en afspelen (mp3/dvdfilm/audiocd/divx/...)
- bijhouden wat waar staat, en ad random afspelen
- kleine fileserver (hd en de data die op cd/dvd staat)
- webserverke
- afstandsbediening

Wat zijn de problemen?

het afspelen van de cd/dvd en bijhouden wat waar staat, lijkt me niet zo'n groot probleem, noch de andere dingen die het moet kunnen.
Het grootste probleem zit in het halen en terugbrengen van het schijfje van en naar de dvd.
Ik dacht hiervoor stappenmotoren uit een oude printer te gebruiken en ze aan te sturen via parallelle of seriele poort, maar het mechanische gedeelte lijkt me niet zo vanzelfsprekend.

Een tray die op een neer gaat tot op de correcte hoogte lijkt me doenbaar.
Maar dan? de tray moet de schijf pakken zonder deze te krassen en dat weet ik niet hoe doen.

Ik heb reeds rondgekeken hier op got, en op google, maar veel wijzer ben ik niet geworden, ook niet bij de reviews van de commerciele dingen (die vijzen ze natuurlijk nooit open :( )

Heeft er iemand al zoiets gezien/gemaakt of weet er hoe dit te doen? :?

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:16
Afbeeldingslocatie: http://subsonik.mine.nu:6200/pics/forum_images/cdwisselaar.png

Je stapelt de CD's in de hoogte, de CD's liggen horizontaal op een rekje. Een schap van het rek bestaat uit 2 profieltjes, die de CD aan de randen ondersteunen. Eventueel bekleden met een laagje vilt tegen krassen. De CD-rom kan op en neer bewegen met een stappenmotor langs een stel rails (koperen buizen uit de gamma).

De lade van de CD-rom moet je enigszins verneuken: het voorste klepje moet er volledig af, zodat de lade niet te hoog is. Van de zijkanten moet er ook een stukje af, zodat de randen van de CD pakweg een centimeter uitsteken. De CD rust in het rek op die uitstekende randen.

Om nu een CD uit het rek te nemen, beweeg je de CDrom tot de gewenste positie. Lade uitschuiven, en de CDrom een klein beetje omhoog laten gaan, zodat de CD uit het rek gelicht wordt. Lade toe doen, done. Om een CD terug in het rek te steken gebruik je uiteraard de omgekeerde procedure :)

Als je rekent op 2cm tussen elke lade van het rek, kom je op een totale hoogte van 2 meter voor 100 CD's. Je kan natuurlijk meerdere rekken naast elkaar bouwen, maar dan moet je CD-rom ook in de breedte kunnen bewegen.

Ik hoop dat je iets bent met m'n warrige uitleg ;)

• Promy
Zoveel ken ik niet van stappenmotors af, maar als ze idd, zo secuur aangestuurd kunnen worden, kan dit principe misschien aangepast worden?

Probleem dat ik nu zie met het voorstel is volgende:
- cdromlade fameus aanpassen
- redelijk veel tussenafstand tussen de cd's
- het ganse gewicht van de cdspeler moet verplaatst worden door de stappenmotor
- lange kabel nodig tussen cdrom en mobo

Misschien is het eenvoudiger om ipv de cd op en neer te doen gaan, een tray op en neer te laten gaan.
Deze kan veel dunner dan de cdrom lade zijn (1cm of minder voor 1 cd?)
En de cdrom halverwege inbouwen om de gemiddelde afstand tot de uitersten te verminderen.

Lijkt me misschien wel haalbaar! :P

[ Voor 11% gewijzigd door Promy op 01-06-2004 22:30 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-02 13:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat dacht je van zuignapjes om de CD's vast te pakken :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Promy
mijn ervaring met zuignapjes is dat deze rap verslijten/slecht werken tenzij je er met luchtdruk hebt (vacuum trekken) maar dan zit je weer met vacuumpompje :(

(tenzij ik malchance had natuurlijk, en die dingen wel kunnen werken? iemand?)

Verwijderd

misschien zou je het principe van de (grotere) tape robots kunnen bestuderen, en daar idee-en uit kunnen halen? bv barcode lezer enzovoorts zou het wel heel erg afmaken :)

• Promy
nog eens zitten over denken en ik dacht het principe van een commerciele cd changer te gebruiken (naar voorbeeld van die van m'n buur op kot)

Systeem is dus een schijf waarop de 106 cd's rechtstaan, te draaien via een stappenmotor uit een oude printer.
Via een hendelke dat op een andere stappenmotor staat, kan een cd in de slotin dvd geduwd worden. Uitwerpen is ver genoeg normaal gezien ter plekke te vallen.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/sennesael/changer1.jpg

Bovenzicht van de bak. Schijf met straatl 18cm waar 106 dvd's op passen (500Gig met 4.7gig schijfkes :) ) met de slotin dvd speler rechts boven... restruimte is voor voeding etc

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/sennesael/changer3.jpg

Het induwmechanisme :)

schijfke in 2 uiterste standen; in een rekje (tussenschot op schijf)
stappenmotor met hendelke eraan om de disk in de slotin (links) te duwen.

Bedoeling is om het geheel via parallel en seriële poort te besturen.
Ik dacht ook om onderaan bubbelkes te plaatsen die uitgelezen worden mbv knopjes om te weten welke disk er op de laadplaats staat.

Het laden zou handmatig van bovenaf gebeuren, of via een deurke aan de voorkant.

Opmerkingen zijn altijd welkom!!! (want dit is natuurlijk nog altijd maar een idee, dat waarschijnlijk nog vol fouten/onefficiënte dingen zit ;))

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-02 09:16
Wat zou je hier dan zelf aan kunnen passen wat je niet hebt als je zo'n wisselaar koopt? Ik vind het knap als je zoiets soepel werkend zelf kunt maken, ben benieuwd of dit iets gaat worden.

Verwijderd

Wat een ontzettend tof idee, maar zal erg lastig zijn. Het idee van Subsonic is heel redelijk, maar je moet wel zeker zijn van een CD-ROM-speler die de CD volledig naar buiten laat komen. Ik heb genoeg van die dingen gehad/gezien waarbij er een randje van de CD 'binnen' blijft en dat zal voor jou idee niet gunstig zijn. Verder is dit idee uitvoerbaar.
Waar ik ook aan zat te denken is een CD-Rom speler waarbij je de CD in een gleuf duwt (ben ff naam kwijt, slot-in anyone?). Hierdoor kunnen de CD's veel dichter op elkaar gezet worden. Voorwaarde is wel dat de CD-Rom-speler voor een bepaalde afstand van en naar het CD-rek kan bewegen.
Een ander idee is natuurlijk om de CD naar de speler te transporteren. Het rek met CD's zou dan naar boven en naar beneden moeten kunnen bewegen en er moet dan naast het rek een armpje komen die de CD uit het rek tilt (1mm is genoeg) en vervolgens om een verticale as naar de lade van de CD-ROM-speler draait.
Veel plezier!

• Promy
@ Korné :

zou idd de bedoeling zijn om met slot-in te werken.
heb het ding getest, en zonder de voorkant aan de drive (dat plastic coverke dus) smijt hij echt de disk eruit (hij rolde zowaar de ganse kamer door :) )

@baldbelow :

ik weet dat die dingen die je kan kopen, een feilloze(?) en waarschijnlijk betere werking zullen geven, maar het is om me mee te amuseren, bij het bouwen, en achteraf, moest het werken, plezier aan te hebben...
Ik heb het ding niet echt nodig :p (dus ik geef er geen +400euro voor in de winkel), maar aangezien ik de meeste stukken liggen heb, leek het me tof zijn om te maken.
Het idee van subsonik is idd ook m'n eerste idee geweest, maar het probleem daar was dat het veel plek pakt tussen de cd's (maar met een slotin zou dat misschien veranderen, moet ik nog ff bekijken)

Kwestie van ons bezig te kunnen houden op de regenachtige dagen van deze *prachtige* belgische zomer he ;)

Wat ik me bij het idee van subsonik afvroeg was of een stappenmotor uit een printer wel sterk genoeg zou zijn om een cdrom te verplaatsen...zoiets weegt toch redelijk veel dacht ik :?

[ Voor 10% gewijzigd door Promy op 22-07-2004 12:27 ]

Verwijderd

Ik heb ook ooit wel eens een eind in deze richting geknutseld :)

Het plan was toen (met wat bestaande machines als inspiratie) als volgt:
- stevige grondplaat
- daar op zes 12 mm kolommen van een cm of 20 met daaromheen stapels losse CD's in een zeshoek
- In het midden van de zeshoek een vork met zuignapjes aan de uiteinden die omhoog en omlaag kan en in zijn geheel om zijn as kan draaien. Kan CD's oppakken van de ene stapel en laten zakken op de ander. Zuignapjes op een vacuumpompje + elektrisch klepje

- (ruim) Boven de kolommen met CD's is ruimte waarin 1 (of een aantal :p ) CDROM lades openen. De geschikte hoogte komt grofweg overeen met een normale tower.

De arm kan dus ook CD's in het laadje van de drives leggen als dat geopend is.

+ / - punten:

+ Armconstructie kan relatief simpel, slap zijn, er hangt maar 1 CD aan
+ Er passen gemakkelijk ERG veel CD's in
+ naar verhouding simpel (dacht ik)

- CD's liggen direct op elkaar
- CD's zijn niet random uit het magazijn te halen

Als men dat leuk vind wil ik wel even een schetsje maken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 12:56 ]

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-02 09:16
Het idee van AJWS vind ik wel stoer, doet een beetje fabricage-achtig aan. Ben benieuwd of dit uitvoerbaar is.
Pagina: 1