Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

optische scheiding

Pagina: 1
Acties:

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-10 15:25
Ik heb hier een regelaar die een modulerende uitgang heeft van 0...20volt, nu heeft deze regelaar een eigen voeding en kan op die modulerende uitgang maar 50mA uitsturen,
Weet er iemand een manier om die stroom te vergroten (liefst optisch geschieden)
Dus een soort 2e circuit maken waar de fans dus (optisch) gescheiden zijn van de regelaar.

EDIT: de stroom die ik eruit wil gaan halen zal rond de 2 a 3 amp liggen

[ Voor 10% gewijzigd door casemodder op 01-06-2004 21:14 ]

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:26

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Optisch gescheiden? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Galvanisch gescheiden ken ik wel.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

optocoupler?

Misschien met een buffer werken? Een opamp als spanningsvolger?

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2004 21:18 ]

• casemodder
Verwijderd schreef op 01 juni 2004 @ 21:16:
optocoupler?

Misschien met een buffer werken? Een opamp als spanningsvolger?
Optocoupler heb ik al geprobeert maar dat is bij een bepaalde spanning gewoon open of dicht, en niet langzaamaan :X
opamp als spanningsvolger, kun je dat mischien iets verder uitleggen, mijn kennis is nog niet zo heel groot.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Verwijderd

Je kunt ook een LED+LDR in 1 behuizing stoppen. De led sluit je dan met voorschakelweerstand aan op de uitgang van je regelaar. De LDR sluit je via een transistor aan op de fans. Op deze manier werden vaak bij de hele oude orgels het volumepedaal geregeld (door aan het pedaal een schuif te zetten die het licht tussen Led en Ldr afdekte).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2004 21:28 ]

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:21
Heb je geen schema en specificaties van wat je wilt en hebt? Dat maakt het wat interessanter.
Er zijn wel lineaire opto-couplers, bijvoorbeeld van HP. Conrad heeft ze wel.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• casemodder
jaja 1337 paint skilzz :*)
Dit is wat ik ong. wil (ik hoop dat jullie het een beetje snappen)
zoals je ziet heb ik de - van beide voedingen al aan elkaar gehangen.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/fam.donders/shema.JPG
Verder weet ik echt niets van de regelaar :'(

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Om te beginnen zou ik die tor maar aan de massakant van de fans zetten. Daarna zou je een beetje kunnen experimenteren met weerstanden (Rb) tussen de regelaar en de basis van de tor.
De stroom door de fans wordt dan Hfe*Vreg/Rb. Hfe is de stroomversterkingsfactor van de tor en kun je globaal opzoeken in de datasheet op meten met een gemiddelde multimeter.

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:43
Henk B schreef op 01 juni 2004 @ 22:56:
Om te beginnen zou ik die tor maar aan de massakant van de fans zetten. Daarna zou je een beetje kunnen experimenteren met weerstanden (Rb) tussen de regelaar en de basis van de tor.
De stroom door de fans wordt dan Hfe*Vreg/Rb. Hfe is de stroomversterkingsfactor van de tor en kun je globaal opzoeken in de datasheet op meten met een gemiddelde multimeter.
Aan de massa kant ?

dan moet je idd gaan zooien met de HFE van de tor en zit je in een heel instabiel en temperatuurs afhankelijk gebied van de tor te klooien.

Laat hem lekker als emmitter volger staan zoals ie nu staat is spanning op de emitter is spanning op de basis -.7 V

Ik weet niet precies wat er uit die regelaar komt, maar als er een spanning van 0 tot 20V uit komt ben je nu al klaar gewoon de uitgang van de regelaar aan de basis van de transistor knopen en het zou moeten werken

[ Voor 8% gewijzigd door Sine op 01-06-2004 23:02 ]

Repareren doe je zo.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op 01 juni 2004 @ 21:28:
Je kunt ook een LED+LDR in 1 behuizing stoppen. De led sluit je dan met voorschakelweerstand aan op de uitgang van je regelaar. De LDR sluit je via een transistor aan op de fans. Op deze manier werden vaak bij de hele oude orgels het volumepedaal geregeld (door aan het pedaal een schuif te zetten die het licht tussen Led en Ldr afdekte).
Wat je nu beschrijft zijn dus linieare optocouplers :)
De reden dat deze gebruikt worden in orgels zijn omdat licht continu is en dus geen kraak en ruis bij de volume regeling :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Die transistor trekt echt geen 2-3 ampere hoor! Je moet maar eens een mosfet erin gaan gooien. Maar hoe je het verder wilt doen???? Volgensmij gaat het met die regelaar niet lukken.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:43
Verwijderd schreef op 01 juni 2004 @ 23:04:
Die transistor trekt echt geen 2-3 ampere hoor! Je moet maar eens een mosfet erin gaan gooien. Maar hoe je het verder wilt doen???? Volgensmij gaat het met die regelaar niet lukken.
Er staat ook oid :P

Maar een bd-tje trekt dat niet nee ...

Maar een beetje power darlington doet dat op z'n zokken

Repareren doe je zo.

Pagina: 1