Corrupt Master File Table

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
In windows krijg ik de volgende error als ik de schijf wil benaderen:

E:\ is not accessible.
The file or directory is corrupted and unreadable

In explorer geeft ie 'm ook aan als "local disk" ipv van zn normale naam. Daarbij zegt ie in de properties File system: Unkown en doet ie alsof de schijf 0 bytes is.

Als ik chkdsk e:\ /F doe geeft ie het volgende aan:
Corrupt master file table

Het is alweer een tijdje geleden dat 't is ontstaan, maar ik weet wel dat ik vanaf 't begin (maandje of 3 nu) problemen heb gehad met de schijf in de vorm van dat hij zo af en toe een fout gaf, ik restarte en hij dan ALLE files ging fixen. Er staat 150 gb aan data op. Het is een Seagate 160 GB 8MB cache ATA100 ST3160023A.

Is er een methode om die master file table te repareren?

[ Voor 10% gewijzigd door Ed. op 01-06-2004 19:48 ]

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
kan heel goed zijn dat die schijf kapot is een vriend van me had hetzelfde
(hij werd in de bios nog wel herkend)

Verwijderd

Misschien heb je hier wat aan:
http://www.ntfs.com/quest14.htm

• Solovine
Alexio schreef op 01 juni 2004 @ 19:49:
kan heel goed zijn dat die schijf kapot is een vriend van me had hetzelfde
(hij werd in de bios nog wel herkend)
Edit: je schijf is veelzzzzzz te vol , op een 160gb hd staat meestal maar 140-150 gb en als dan ook nog je pagefile en miss je os op staan, zou ik eens ff wat van je schijf afgooien.
ik denk niet dat ie kapot is.
hij gaat gewoon data overwriten denk ik omdat hij helemaal vol staat en dan krijg je dat soort fouten.

[ Voor 9% gewijzigd door Solovine op 01-06-2004 19:52 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-03 21:54

TheBorg

Resistance is futile.

Alexio schreef op 01 juni 2004 @ 19:50:
Edit: je schijf is veelzzzzzz te vol , op een 160gb hd staat meestal maar 140-150 gb en als dan ook nog je pagefile en miss je os op staan, zou ik eens ff wat van je schijf afgooien.
ik denk niet dat ie kapot is.
hij gaat gewoon data overwriten denk ik omdat hij helemaal vol staat en dan krijg je dat soort fouten.
:?

• guillaume
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:35
Alexio schreef op 01 juni 2004 @ 19:50:
hij gaat gewoon data overwriten denk ik.
Als dat zo is, dán heb je 'n ander probleem: je OS is niet compatible met 48-bit LBA. Wat voor controller heb je en ondersteunen de drivers die je gebruikt wel 48-bit LBA? En je BIOS?

Voor wat oppervlakkige info (wat toch wel de essentie bevat) over 48-bit LBA: http://www.48bitlba.com/

[ Voor 3% gewijzigd door guillaume op 01-06-2004 19:55 ]

• Solovine
wat bedoel je met deze reactie?

• Ed.
Het bios herkent de schijf. Alleen in Windows 2000 (met SP4) kan ik noch de schijf benaderen noch de files bekijken...

Ik ben nu bezig met http://www.ntfs.com/quest14.htm en de recovery software die erbij gegeven wordt. Maar dat betekend dat ik files van mijn E naar een ander partitie moet zetten. Is het niet gewoon mogelijk die master tabel te herstellen zonder alle files te hoeven copieren?

Verwijderd

Alexio schreef op 01 juni 2004 @ 19:58:
[...]

wat bedoel je met deze reactie?
Ik denk dat hij het een beetje een raar verhaal vindt dat data overschreven wordt door het OS indien een schijf te vol zou staan. Als dat zo is sluit ik me bij hem aan.

• Ed.
Ik zou het knap vinden dat ie data kan overwriten terwijl ik er niet eens meer bij kan. En daarnaast, een OS overschrijft naar mijn weten nooit zomaar data zonder dat je daar zelf invloed op uitoefend.

Ik heb eerder dus ook al vage dingen mee gemaakt met deze schijf. Dat ik opnieuw opstarte en hij alle files ging fixen (dit duurde ongeveer een half uur - uur). Dat deed ie in chkdsk bij het opstarten van win2k.

[ Voor 20% gewijzigd door Ed. op 01-06-2004 20:20 ]

Verwijderd

Saegos schreef op 01 juni 2004 @ 20:09:
Is het niet gewoon mogelijk die master tabel te herstellen zonder alle files te hoeven copieren?
Zoals ik het verhaaltje lees, moet chkdsk werken. Als dit niet werkt, vervolgen ze, zou je software moeten gebruiken om een backup van de partitie te maken. Ik denk dus dat jouw probleem onder het kopje If the damage to MFT is serious valt... :|

edit: Op http://msdn.microsoft.com...ry/en-us/w2kmsgs/2418.asp staat het volgende:

Error Message:
Corrupt master file table. CHKDSK aborted.

Explanation:
Chkdsk could not interpret the master file table or its mirror on the NTFS volume.

User Action:
Reformat the NTFS volume. Then restore the data from a backup.

De mirror kan dus ook niet gelezen worden dus het is idd te ernstig om te herstellen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2004 20:28 ]

Pagina: 1