[Kapot] Processor, voeding, of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:34

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Ik wilde mijn oude PC even oplappen. Hij stond een tijd lang ergens, was plots uitgevallen, en heb er vervolgens nooit meer naar gekeken. Ik zal even beginnen met de belangrijkste specs:

- Athlon 700 (Slot A)
- Asus K7V (met een "Just Cooler" dubbele fan koeler erop)
- Highlight 250 Watt voeding
- 512mb geheugen
- Diamond Viper V770
- Maxtor 9gb 5400rpm
- Behuizing: Aopen HQ-08

Bij het opstarten reageert ie momenteel vrijwel nergens op. Er gebeuren slechts drie dingen. Ten eerste gaat de voeding draaien. Daarnaast gaat ook het moederbord lampje groen branden. Als derde gaat er slechts één processorfan draaien, zij het op een erg lage snelheid (hij lijkt een beetje stroef te lopen).

Ik heb een paar vragen:
  • Dat het moederbord lampje groen is, is dit een teken dat het moederbord en de voeding sowieso okee zijn?
  • Hoe groot is de kans dat de processor kapot is?

[ Voor 8% gewijzigd door vanDaal op 01-06-2004 18:53 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zo'n lampje is geen grote belasting voor je voeding en test niet meteen alle verschillende voedingslijnen. Nee dus.

Je CPU kan stuk zijn, maar bij oude pc's die zomaar uitvallen, zit het probleem veel vaker in een andere hoek, zoals bijvoorbeeld rotte elco's/gaar mobo/voeding.

En post aub gewoon al je specs, of vermeld expliciet dat je nu met een minimale config test.

[ Voor 21% gewijzigd door Voutloos op 01-06-2004 18:36 ]

{signature}

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Voutloos schreef op 01 juni 2004 @ 18:35:
Je CPU kan stuk zijn, maar bij oude pc's die zomaar uitvallen, zit het probleem veel vaker in een andere hoek, zoals bijvoorbeeld rotte elco's/gaar mobo/voeding.
Hmm.... dat maakt het probleem wat lastiger. Ik heb helaas niet al te veel middelen om het te gaan testen. De voeding heb ik wel geprobeerd te testen. Eerst had ik er een Aopen 300 Watt in zitten. Die heb ik vervangen door een Highlight 250 Watt. Een verschil was er echter niet merkbaar (de fans van de processor draaiden er niet harder van). Overigens is die Aopen momenteel zeker onbruikbaar, aangezien ie zojuist is doorgefikt (ik had de compu uitgezet, en vervolgens in een ondoordacht moment het schuifje van 230 naar 115 gezet :/ ). Momenteel zit de Highlight voeding er dus in.

Dus zelf gok ik erop dat het niet aan de voeding ligt. Maar hoe kom ik er nu achter of het de processor, het moederbord, of iets anders (condensatortje) is?

(specs uitgebreid trouwens)

• Voutloos
  • Niet online
vanDaal schreef op 01 juni 2004 @ 19:00:
...vervolgens in een ondoordacht moment het schuifje van 230 naar 115 gezet :/
Ook als je pc standby staat, kan je met zo'n actie meer beschadigen dan alleen de voeding. :X

Je hdd gaat dus ook niet draaien? En probeer dus een keer met een minimale setup.
En bijvoorbeeld zonder RAM of VGA, even de beep codes testen, dan kan je oorzaken uitsluiten.

[ Voor 37% gewijzigd door Voutloos op 01-06-2004 19:04 ]

{signature}

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Voutloos schreef op 01 juni 2004 @ 19:02:
Ook als je pc standby staat, kan je met zo'n actie meer beschadigen dan alleen de voeding. :X
Ja, dat vermoeden had ik al :/
Je hdd gaat dus ook niet draaien? En probeer dus een keer met een minimale setup.
En bijvoorbeeld zonder RAM of VGA, even de beep codes testen, dan kan je oorzaken uitsluiten.
Okee, ga ik even proberen :)

BRB

Verwijderd

Haal je geheugen er eens uit, als je dan repeterende beeps krijgt is je processer (meestal) nog wel ok. Check de site van de bios manufacturer voor de beepcodes)

(Als je een goeie voeding had heeft je bord niet een al te grote oplazer gekregen van 110V, maar ik vrees het ergste... 8)7 )

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Hmm... ik krijg uberhaupt geen beeps. Grote kans dat het mobo kaduuk is?

• Voutloos
  • Niet online
vanDaal schreef op 01 juni 2004 @ 19:17:
Hmm... ik krijg uberhaupt geen beeps. Grote kans dat het mobo kaduuk is?
Kijk, nu kan je oorzaken wegstrepen. Voor echte zekerheid zou het mooi zijn als je je CPU in een ander bord zou kunnen testen, maar dan moet je iemand met een slot A mobo vinden.

Maar aangezien het uitvallen dus opeens was, zonder overclock en acute warmteproblemen (dan had je het toen wel geroken), is het wel aardig zeker dat je mobo dood is.

edit:
Offtopic: zandbak, ik zie maar 1 post van je (en die is nu nog leeg ook).

[ Voor 8% gewijzigd door Voutloos op 01-06-2004 19:22 ]

{signature}

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Voutloos schreef op 01 juni 2004 @ 19:21:
Maar aangezien het uitvallen dus opeens was, zonder overclock en acute warmteproblemen (dan had je het toen wel geroken), is het wel aardig zeker dat je mobo dood is.
Okee, daar lijkt het inderdaad wel op :)

Hij was inderdaad op dat moment niet overgeclockt. Overigens was ik er niet bij toen ie uitviel (hij kan toen goed al een week uit zijn geweest), dus qua geur weet ik niet precies of er iets te ruiken viel. Maar het kan dus inderdaad zijn dat de processor gewoon nog leeft, aangezien het mobo (+ compu) hoogstwaarschijnlijk eerder is uitgevallen dan dat de fans langzamer zijn gaan lopen (dat lijkt me namelijk dodelijk voor de cpu).

• cemtex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 20:52

cemtex

Version 1.1.1

vanDaal schreef op 01 juni 2004 @ 19:45:
[...]
Okee, daar lijkt het inderdaad wel op :)

Hij was inderdaad op dat moment niet overgeclockt. Overigens was ik er niet bij toen ie uitviel (hij kan toen goed al een week uit zijn geweest), dus qua geur weet ik niet precies of er iets te ruiken viel. Maar het kan dus inderdaad zijn dat de processor gewoon nog leeft, aangezien het mobo (+ compu) hoogstwaarschijnlijk eerder is uitgevallen dan dat de fans langzamer zijn gaan lopen (dat lijkt me namelijk dodelijk voor de cpu).
Niet helemaal mee eens ... Althans deels :D
Ik heb namlijk precies hetzelfde gehad na het verwisselen van een netwerkkaart.
Pc aangezet, alleen de fans gaan draaien, lampje brand voor de rest niets ! Vreemd zeg 30 seconden deed hij het gewoon nog , dus ik de netwerkkaart er weer uit (dacht daar zal het wel aan liggen) maar nee hoor. Nog allemaal andere sprongen uitgehaald andere voeding, gehuegen etc...
Einde verhaal proc. dood , zomaar ineens, nooit overgeclockt , ..

Hoop dat jer iets aan hebt /..
Pagina: 1