Toon posts:

gebruiken onboard devices stroom na uitzetten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Mede-Tweakers,

Zoals de titel al zegt vraag ik me af of componenten die op het moederboard verwerkt zijn ( giga-lan, firewire, sound etc) na het uitzetten in de bios nog stroom verbruiken.

Ik probeer namelijk aan alle kanten stroom te sparen bij men system (vanwege voeding).

Korte specs: Asus a7n8x-E Deluxe , 3200+ oc'ed amd

Ik heb dus laatst een sblive 5.1 pci kaart in mijn pc gestopt omdat ik omdat ik ontevreden was over het achtergrondgeruis van soundstorm. Daarom heb ik dus ook in de bios de Onboard AC97 audio controller op disabled gezet.

Staat die dus nu ook werkelijk uit en slurpt het moederboard nu minder stroom? Het is mischien niet veel,maar wel zonde als het aanstaat en niet gebruikt word.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De verantwoordelijke chips zullen minder doen, meer idlen en wellicht minder stroom verbruiken (technisch iets kort door de bocht), maar dit is tov de CPU die je hebt niet bepaald een significant verschil te noemen.

Als het puur voor het verbruik is: onderclock je CPU.
Als het puur voor het meer juice hebben voor het OC'en: neem aub gewoon een betere voeding (je zegt niet eens welke je nu hebt).

{signature}

Verwijderd

De chip zal inderdaad minder functies gebruiken en daardoor minder energie - maar de chip zal nog steeds idle wat verbruiken al is het alleen maar om de overige functies of vanwege het tussentijds scannen of hij weer uit idle modus mag komen.

Een PCI kaart tov onboard: een onboard kan ontworpen worden zodanig dat hij minder resources en stroom zal verbruiken. Bij een PCI kaart is men gebonden aan de spanningen van de PCI bus.

Als je ivm overklokken aan energiebesparing wilt doen: qua voedingsspanningen maakt dat geen bal uit. Wat wel uitmaakt is dat door de uitgeschakelde hardware er minder resources nodig zijn, minder RFI/EMI en stabielere signaalspanningen iha.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2004 19:23 ]

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
dit is niet echt iets belangrijks wat maakt die 10 - 20 watt uit

1337

Verwijderd

Haha, stroom besparen en dan wel je AMD XP oc-en?

Dus je moet gewoon je monitor uitztten en dan kan je XP ook weer een tandje harder!

Maarre, waarom moet je stroom besparen (brakke voeding zei je), loopt ie vast dan ?(reboot)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 350 watt be quiet voeding, maar zo zeer om stroom besparen ging het me in eerste instantie niet.Ik wou gewoon weten in welke mate het verschil maakt of je bepaalde onboard functies uitzet of niet.

Want als je het al niet nodig hebt kost het alleen stroom.

Nog een vraag: Als ik sommige functies via Windows XP uitzet, heeft dat dan hetzelfde effect als uitzetten in de bios? Want bijvoorbeeld de gigabit lan aansluiting op men moederboard kan ik niet in de bios uitzetten (of ik heb het niet gevonden,maar in het moederboard boekje stond het niet vermeld), dus moet ik het via de Windows XP device manager op disable zetten.

Als het zoals zandbak zij 10 - 20 watt zijn (nemen we maar even het midden, 15 watt ) heb ik bij 2 uitgezette functies die ik nooit gebruikt al 30 watt gespaard, tis mischien niet super veel,maar beter dan aan laten staan :Y)

Verwijderd

Gigabit-Lan kun je in de bios uitzetten, alleen zal het daar gewoon Lan heten of de naam van het merk controller hebben (hier heet het Nvidia, 3Com en Broadcom in de bios). Uitzetten via Windows heeft niet hetzelfde effect als in de bios.

10-20 Watt zal zelfs een meeste positieve schatting zijn (dat zou 4 Ampere @ 5V zijn) - ik denk dat je eerder in miliAmperes moet rekenen, dus effectief zo'n 0,250 á 1 Watt per device.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2004 20:28 ]

Pagina: 1