Toon posts:

Super 2d en 3d met Ati 9600pro & Matrox G450 in 1 systeem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik een systeem met een Matrox G550 AGP grafische kaart.
Ik gebruik mn pc voornamelijk voor 2d vormgeving en werk dagelijks intensief met Photoshop en Illustrator.

Nu lijkt het me eigenlijk wel cool om af en toe vet te kunnen gamen. Nou ja vet, we're talking FIFA here.

Qua prestaties voor 2d wil ik er absoluut niet op achteruit gaan en de 2e monitor voor mn tools is over 2 weken een feit. Dus kick ass dual head is ook een vereiste. Logischerwijs zou je dus zeggen: "Don't touch that G550!" :( 8)7
Maar ja, ik wil het beste van 2 werelden. Dus,...

Question:
Is het slim om die Matrox G550 in te ruilen voor een Matrox G450 PCI en er een extra grafische kaart bij te plaatsen? Ik zat te denken aan de Ati 9600pro (standaard in een Mac G5, dus dat zal ook wel ok zijn, toch?).

En hoe werkt dat in de praktijk? Stel de G450 is mn primaire beeldkaart en de 9600pro mn secundaire beeldkaart. Moet ik de G450 dan disablen als ik wil gamen?

Of is een upgrade in mijn geval geldverspilling omdat een G550 en een 9600pro niet voor elkaar onderdoen qua 3d presaties?

Een matrox P650 is natuurlijk ook nog een optie. Alhoewel die blijkbaar ook zwaar tegenvalt op 3d gebied.

BTW: Geforce en Matrox schijnt wel goed te werken.

Zijn er toevallig menschen die met zo'n configuratie werken?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2004 18:07 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gewoon kijken of die kaart het fijn doet in het spel. Zoniet dan kijk je verder naar een andere kaart voor spelletjes te spelen.

* Admiral Freebee vindt dat het simpel is :)

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-08 19:14

HeepH

Dope Rapper

daar heeft ie niks aan...

wat je moet ''onderzoeken'' (Zelf geen ervaring mee) is of die ati en die matrox geen driver/irq/pci conflict gaan geven...denk van niet maar je weet nooit

ik denk dat die 9600 pro fifa wel aan kan,maar zou toch voor 200 euro een 9800 pro kopen....die zijn net wat sneller....en niet zo veel duurder

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
HeefStan schreef op 01 juni 2004 @ 18:43:
daar heeft ie niks aan...

wat je moet ''onderzoeken'' (Zelf geen ervaring mee) is of die ati en die matrox geen driver/irq/pci conflict gaan geven...denk van niet maar je weet nooit

ik denk dat die 9600 pro fifa wel aan kan,maar zou toch voor 200 euro een 9800 pro kopen....die zijn net wat sneller....en niet zo veel duurder
Heb het meteen ff opgezocht en een 9800pro ipv 9600pro scheelt 100 euro. De specs van die eerste zijn idd veel beter. In ieder geval ook geschikt voor heavy duty videobewerking. Wat handig kan zijn voor de toekomstige grafische experimenten.

Ik hoop echter dat er al iemand is die ervaring heeft met een Matrox-ati combinatie. Want een "uitprobeersel" van 200 euro blijft natuurlijk wel een dure grap.

Thnx 4 yor advice!

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

kheb het ff voor je geprobeerd ( kheb zelf 9800 en een matrix (geen id pci ding :S))

maar dat werkt....

Verwijderd

Topicstarter
HeefStan schreef op 01 juni 2004 @ 21:11:
kheb het ff voor je geprobeerd ( kheb zelf 9800 en een matrix (geen id pci ding :S))

maar dat werkt....
Sehr vet, thanx! Welke Matrox heb je?

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

ja uh...geen id...*zoekt* hmm, g400 ofzo ? kan dat ? maar tis een pci dingetje dus het zal wel ongeveer hetzelfde zijn als de jouwe...

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 15:39
Ik draai al een half jaar zonder problemen met een Ati Radeon 9500 en een Matrox G200. Daarvoor draaide ik met een G550 en die G200, ook zonder problemen.

Ik heb overigens ook een tijd mijn G550 willen inruilen voor een G450 PCI, maar uiteindelijk tochmaar niet gedaan omdat ik die G550 nog wel kon gebruiken. Ook vond ik een nieuwe G450 PCI een beetje duur, zeker omdat die G200 nog prima draait.

Moet dus makkelijk kunnen ;)

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

ze gebruiken dezelfde drivers enzo...ik voorzie iig geen problemem....

Verwijderd

Topicstarter
pimlie schreef op 01 juni 2004 @ 21:53:
Ik draai al een half jaar zonder problemen met een Ati Radeon 9500 en een Matrox G200. Daarvoor draaide ik met een G550 en die G200, ook zonder problemen.

Ik heb overigens ook een tijd mijn G550 willen inruilen voor een G450 PCI, maar uiteindelijk tochmaar niet gedaan omdat ik die G550 nog wel kon gebruiken. Ook vond ik een nieuwe G450 PCI een beetje duur, zeker omdat die G200 nog prima draait.

Moet dus makkelijk kunnen ;)
Now we're talking!

Gebruik je die Ati voor het gamen of ook voor grafische vormgeving of i.d.?
Misschien een beetje onnozele vraag, maar hoe werkt dat in de praktijk? Moet je die Matrox disablen als gaat gamen?

Er is vast wel een goedkoop 2ehands G450 te vinden. Ik begin een Matrox/Ati combi iig een zeer interessante optie te vinden.

Thanx!

Verwijderd

Topicstarter
HeefStan schreef op 01 juni 2004 @ 21:48:
ja uh...geen id...*zoekt* hmm, g400 ofzo ? kan dat ? maar tis een pci dingetje dus het zal wel ongeveer hetzelfde zijn als de jouwe...
Bijna goed! ;)
Ik heb een g550 AGP. Eigenlijk wel zonde dus want de G450 is blijkbaar minder goed.

Review G450: http://www.tweakers.net/reviews/190/6
Review G550: http://www.tweakers.net/reviews/243/4

Hm,..da's wel matig. Wil niet achteruit qua 2d kwaliteit, maar dat is toch onvermijdelijk als ik de reviews moet geloven.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik ben zelf met niets anders dan beeldbewerking bezig (illustrator/photoshop). Maar gewoon een Radeon voldoet echt prima. Het is ook niet voor niets dat bv in de nieuwe Apple G5 of een GeForce, of ATI Radeon zit.

Dat hele Matrox is leuk, vroeger ook altijd gehad. Maar ze zijn sloom en achterhaald. Kunt maar 1 kaart als primairy instellen dus dat wordt een enorm dom geklooi en daarbij denk ik dat Photoshop ook continu de prefs van de palletten wist (weet niet of je meerdere monitors gebruikt).

Als ik jou was zou ik gewoon een 9800Pro kopen, kun je prima mee gamen en 2D is ook dik in orde. Gebruik hier nu een 9800Pro in combinatie met een PCI Geforce ding (3 monitors) op mijn werk heb ik in mijn PC een Radeon 9600Pro zitten en in de G5 op mijn werk zit een GeForce.

Matrox heeft de beste tijd gehad en persoonlijk ben ik wel zo kotsmisselijk van hun zuig-support (mbt marvel G400) dat Matrox er ook nooit meer in komt.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
OzBoz schreef op 01 juni 2004 @ 23:26:
Ik ben zelf met niets anders dan beeldbewerking bezig (illustrator/photoshop). Maar gewoon een Radeon voldoet echt prima. Het is ook niet voor niets dat bv in de nieuwe Apple G5 of een GeForce, of ATI Radeon zit.

Dat hele Matrox is leuk, vroeger ook altijd gehad. Maar ze zijn sloom en achterhaald. Kunt maar 1 kaart als primairy instellen dus dat wordt een enorm dom geklooi en daarbij denk ik dat Photoshop ook continu de prefs van de palletten wist (weet niet of je meerdere monitors gebruikt).

Als ik jou was zou ik gewoon een 9800Pro kopen, kun je prima mee gamen en 2D is ook dik in orde. Gebruik hier nu een 9800Pro in combinatie met een PCI Geforce ding (3 monitors) op mijn werk heb ik in mijn PC een Radeon 9600Pro zitten en in de G5 op mijn werk zit een GeForce.

Matrox heeft de beste tijd gehad en persoonlijk ben ik wel zo kotsmisselijk van hun zuig-support (mbt marvel G400) dat Matrox er ook nooit meer in komt.
Idd. ik heb zelf een tijdje een laptop gehad met een Ati beeldkaart en dat was ook al niet verkeerd. Dat is ook de reden waarom ik nieuwsgierig ben geworden naar Ati. En dat Apple ze in hun G5's duwt heeft ook wel meegeholpen.

Zo te horen werk je ook professioneel met Photoshop en Illustrator dus neem ik aan dat je eveneens hoge eisen stelt aan je 2d weergave.

Eigenlijk bevestig je hiermee wat ik hoopte. Namelijk dat Ati een perfect alternatief is en ook nog eens veelzijdiger. Zoals ik al zei is binnen 2 weken is mn 2e monitor een feit en daar stel ik ook hoge eisen aan. Maar als ik jou zo hoor is de dualhead van Ati ook dik in orde.
Beter!

En zo komen we dankzij GoT steeds dichter bij "Het licht"

Verwijderd

Fijne topic. Heb zelf ook meteen een vraag. Ik zie twee kaartjes van ATI, nl. XpertVision 9200SE en 9600SE. Is er verschil in 2D beeldkwaliteit tussen die twee en zou er verschil merkbaar zijn met 9800Pro kaarten?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 17:16:
Fijne topic. Heb zelf ook meteen een vraag. Ik zie twee kaartjes van ATI, nl. XpertVision 9200SE en 9600SE. Is er verschil in 2D beeldkwaliteit tussen die twee en zou er verschil merkbaar zijn met 9800Pro kaarten?
Bij de huidige kaarten van ATi en nVidia zit er geen merkbaar 2D kwaliteitsverschil tussen de budget en de snellere kaarten :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 17:16:
Er is duidelijk een verschil. De SE kaarten zijn een stuk langzamer. Ik denk dat je het meeste hebt aan een 9800 pro/xt.
Vooral de 9200SE is baggertraag voor games trouwens.

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

ja maar er zit geen verschil in de 2d kwaliteit..3d natuurlijk wel..dat zie je ook aan de prijs :P

Verwijderd

HeefStan schreef op 02 juni 2004 @ 17:26:
ja maar er zit geen verschil in de 2d kwaliteit..3d natuurlijk wel..dat zie je ook aan de prijs :P
Soms toch wel! Er is een tijd geleden een test geweest en de 2D kwaliteit verschilde dus wel! Niet alleen tussen goedkoop en duur, maar ook tussen dezelfde kaarten van andere fabrikanten.

edit:
Ik moet er ook even wat zinnigs bijzeggen :P

Je kunt het beste veel reviews lezen, hier op tweakers maar ook bij Toms Hardware. Dan kom je vanzelf genoeg info tegen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 17:32 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:44
Als ik jou was zou ik het ook eerst eens proberen met gewoon één Radeon kaart (waar je tegenwoordig allemaal wel twee monitoren op aan kunt sluiten), de 2D suprematie van Matrox is niet meer zo vanzelfsprekens als dat 'ie geweest was namelijk :)
Overigens, wat voor schermen en resoluties ga je draaien? Mijn ervaring (en dit zie ik ook terug in fatsoenlijke reviews) is dat de secundaire uitgang van de meeste kaarten het t/m 1280*1024 prima doen maar twee maal 1600*1200 wordt al snel een drama, dan geven twee kaarten veelal beter beeld.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toegvoeging daar nog bij:

Een van de redenen dat Matrox lange tijd een bijna onaantastbare reputatie hebben is dat ze hun kaarten zelf maakten en altijd zeer goede filtercomponenten gebruikten. Andere fabrikanten zijn dat ook gaan doen, maar het is belangrijk op te bedenken dat nVidia en ATi niet (meer) hun eigen kaarten maken. Wie de chip bakt zegt dus veel minder over beeldkwaliteit dan wie de kaart in elkaar zet.

Koop daarom geen wokkietokkie, zorg dat er reviews en ervaringen zijn die ingaan op de 2D kwaliteit van specifiek de kaart die je van plan bent te kopen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 02 juni 2004 @ 17:46:
Als ik jou was zou ik het ook eerst eens proberen met gewoon één Radeon kaart (waar je tegenwoordig allemaal wel twee monitoren op aan kunt sluiten), de 2D suprematie van Matrox is niet meer zo vanzelfsprekens als dat 'ie geweest was namelijk :)
Overigens, wat voor schermen en resoluties ga je draaien? Mijn ervaring (en dit zie ik ook terug in fatsoenlijke reviews) is dat de secundaire uitgang van de meeste kaarten het t/m 1280*1024 prima doen maar twee maal 1600*1200 wordt al snel een drama, dan geven twee kaarten veelal beter beeld.
Dat is in ieder geval precies wat ik ga doen.
Afgaand op wat ik gelezen heb lijkt een Ati 9800pro me een prima alternatief.
En mocht het niet werken dan gaat die G550 er weer gewoon terug in.
(of misschien toch nog een experiment met een 2ehands G450 pci in combinatie met die Ati)
Maar ik heb goede hoop. Bij Apple, toch HET merk voor de grafische branch, zullen ze ook niet over een nacht ijs zijn gegaan bij de keuze voor de 9600-/9800pro's in de G5's.

BTW. Abbadon, die searchfunctie van GoT werkt idd perfect.. ;)

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 10:23:
[...]

Maar ik heb goede hoop. Bij Apple, toch HET merk voor de grafische branch, zullen ze ook niet over een nacht ijs zijn gegaan bij de keuze voor de 9600-/9800pro's in de G5's.
Krijg je geen spijt van, die 9800Pro is nog snel zat voor de huidige games. En hij is erg in prijs gezakt in vergelijking met toen ie net uit kwam. Kun je je geen buil aan vallen.
Verwijderd schreef op 01 juni 2004 @ 23:43:
[...]
Zo te horen werk je ook professioneel met Photoshop en Illustrator dus neem ik aan dat je eveneens hoge eisen stelt aan je 2d weergave.
Jup al jaren. Wat veel meer uit maakt is de monitor tegenwoordig. Heb hier op het werk een enorm fijne (ook qua dot pitch) monitor van Sony. Prijzig maar wel erg fijn. Aan de G5 hangt een Lacie. Sony vind ik wat lekkerder, is ook een stukkie duurder. Tweede monitor maakt me verder niet zoveel uit, das meer voor de palletjes etc.

Verwijderd

Topicstarter
OzBoz schreef op 03 juni 2004 @ 11:33:
[...]

Krijg je geen spijt van, die 9800Pro is nog snel zat voor de huidige games. En hij is erg in prijs gezakt in vergelijking met toen ie net uit kwam. Kun je je geen buil aan vallen.

[...]

Jup al jaren. Wat veel meer uit maakt is de monitor tegenwoordig. Heb hier op het werk een enorm fijne (ook qua dot pitch) monitor van Sony. Prijzig maar wel erg fijn. Aan de G5 hangt een Lacie. Sony vind ik wat lekkerder, is ook een stukkie duurder. Tweede monitor maakt me verder niet zoveel uit, das meer voor de palletjes etc.
En welke types zijn die Sony en die Lacie? Maar wat belangrijker is: wat kosten ze?
Off topic: kijk weet je wat het is, ik ben beeldend kunstenaar en doe best veel grafische dingen (posters, flyers, tshirts, cd's, af en toe een simpel siteje etc) maar het is niet mn core business.
Ik probeer daarom een goede, redelijk betaalbare configuratie samen te stellen waar heel goed op te werken is. En ik denk dat ik aardig in de buurt kom van wat ik wil.(a lot thanx to GoT btw) Een machine van bv 5000 euro is wel leuk natuurlijk en waarschijnlijk ook monsterlijk goed, maar voor mij eigenlijk een uitgave die way over the top is. Want als ik moet kiezen tussen een DTP- en "verf en penseel" opdracht, dan gaat mijn voorkeur uit naar de laatste.
Maar nogmaals, dat neemt niet weg dat ik frustratieloos wil kunnen werken.

Back on topic.
Voor mij is de keus duidelijk. Het wordt een Ati Radeon 9800pro.
Welke fabrikanten leveren de beste kaarten met deze chipset? Ik zat zelf te denken aan de Club 3D kaart. Afraden mag. Wel met onderbouwing graag.

Verwijderd

Club3D/PowerColor is zo'n beetje het budgetmerk - als kwaliteit je lief is zou ik persoonlijk voor Sapphire kiezen ivm goede componenten/filtering ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 13:27:
Club3D/PowerColor is zo'n beetje het budgetmerk - als kwaliteit je lief is zou ik persoonlijk voor Sapphire kiezen ivm goede componenten/filtering ;)
Ik las al dat de koelers van Club waardeloos schijnen te zijn.
Wel a bit odd dat die Club bijna overal duurder is. :?

Bedankt voor de tip.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

mijn club3d kaart doet het prima. Volgens mij is sapphire en club3d lood om oud ijzer. Tuurlijk is het en budgetmerk, maar daarom betaal je ook minder dan bij andere merken.

Ik kan je dus alleen zeggen dat wel tevreden ben over Club3d, maar ja, dat is weer bij iedereen anders.

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 13:21:
[...]
En welke types zijn die Sony en die Lacie? Maar wat belangrijker is: wat kosten ze?

Back on topic.
Voor mij is de keus duidelijk. Het wordt een Ati Radeon 9800pro.
Welke fabrikanten leveren de beste kaarten met deze chipset? Ik zat zelf te denken aan de Club 3D kaart. Afraden mag. Wel met onderbouwing graag.
Ik heb zelf de Hercules-versie. Maar Sapphire is volgens mij ook prima.

Ik heb de Sony GDM-F520 (€ 1082,-) en de Lacie Electron Blue IV (€ 950,-). Overigens is die 22"inch van Lacie leuk bedacht, maar is de 21" Sony netto groter.

Sony heeft erg fijne dotpitch en ik ben niet echt kapot van de kleur van Lacie schermen. Maar die Sony is een model wat nu niet meer gemaakt wordt dus je moet een beetje geluk hebben wil je er ergens nog 1 vinden. Maar ze zijn niet goedkoop voor een CRT. Aan de andere kant.. geen TFT die dezelfde kwaliteit geeft.

Verwijderd

Topicstarter
OzBoz schreef op 04 juni 2004 @ 15:10:
[...]

Ik heb zelf de Hercules-versie. Maar Sapphire is volgens mij ook prima.

Ik heb de Sony GDM-F520 (€ 1082,-) en de Lacie Electron Blue IV (€ 950,-). Overigens is die 22"inch van Lacie leuk bedacht, maar is de 21" Sony netto groter.

Sony heeft erg fijne dotpitch en ik ben niet echt kapot van de kleur van Lacie schermen. Maar die Sony is een model wat nu niet meer gemaakt wordt dus je moet een beetje geluk hebben wil je er ergens nog 1 vinden. Maar ze zijn niet goedkoop voor een CRT. Aan de andere kant.. geen TFT die dezelfde kwaliteit geeft.
Dat zijn inderdaad prijzen die niet misselijk zijn. Om de een of andere reden vind ik dat in mijn geval een beetje too much voor een monitor. Don't get me wrong, een monitor is tres, tres importante, maar liever koop ik dan een izgst verkerend topmodel van een paar jaar oud.

Zo, got myself a nieuwe 9800pro en een leuke 2ehands Eizo 21" F930 met hele vette specs. Je suis happy! Ik ga vandaag es ff met mn nieuwe spullen aan de slag.

Hoewel ik nu toch wel flink off topic ben geraakt (combi van matrox en Ati is geen issue meer) post ik later nog wel mn bevindingen.

Bedankt voor uw aller info!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2004 18:17 ]

Pagina: 1