Canon IXUS 400: Automatische rotatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-02 20:28
Op mijn Canon IXUS 400 zit een sensor, die voelt hoe de camera is gedraaid. Als je de foto's bekijkt, is de foto ook gedraaid. Erg handig.
Als ik de foto's dan op de computer zet, dan zien Windows zelf (Explorer --> Miniatuurweergave) en IrfanView niet dat de foto geroteerd is. Dit in tegenstelling tot Photoshop CS, waar de foto's wel direct gedraaid zijn zoals ik dat wil.
Als ik nu in IrfanView of Windows de foto's draai, dan zijn ze ook weer gedraaid als ik ze in Photoshop open.
De foto's zijn dus nooit goed gedraaid in alle programma's die ik gebruik.
Zelf denk ik dat dit misschien komt omdat de Exif-data niet overal goed wordt uitgelezen, maar dat weet ik niet zeker. Wat kan ik eraan doen, behalve de rotate-functie op mijn camera uitzetten?

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Ik heb hetzelfde met mijn D70. Nikon View ziet dat ze gedraaid zijn, de camera zelf ook. ACDSee ziet dat niet en PSCS dus weer wel...

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• ernstblaauw
Acid_Burn schreef op 01 juni 2004 @ 18:02:
Ik heb hetzelfde met mijn D70. Nikon View ziet dat ze gedraaid zijn, de camera zelf ook. ACDSee ziet dat niet en PSCS dus weer wel...
Jij hebt er dus ook geen oplossing voor?

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Nee, niet echt.. je zou ze kunnen roteren in ACDSee bijvoorbeeld.. dit kan je doen zonder te hercomprimeren.. Alleen als je dan gaat editen in CS moet je em weer roteren.. maar aangezien je dan toch gata bewerken lijkt me die ene extra bewerking geen bezwaar.

Als ik me niet vergis kan ik deze optie wel uitzetten in mijn camera. Ik meen zoiets te hebben gelezen in de handleiding. Dus als die IXUS dat ook heeft, waarom niet uitzetten.. Je kan die andere programma's niet dwingen het wel/niet te roteren.

[ Voor 39% gewijzigd door Acid_Burn op 01-06-2004 20:02 ]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:50

Floor-is

5.2

Mijn oplossing is een hotkey voor rotate in PS zetten. Ik werk niet met de zoombrowser, want dat vind ik walgelijke software. O-)

Voor RAW-imports gebruik ik overigens C1DSLR, wat wel roteert, maar dat mag ook wel voor dat geld. :X

Bericht hierboven

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

PSCS importeerd ook NEF hoor...de juiste plugin daarvoor kan je bij adobe gewoon downloaden
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2460

[ Voor 26% gewijzigd door Acid_Burn op 01-06-2004 20:40 ]

• Klippy
  • Laatst online: 22:19

Klippy

Still Game

heb dat ook op mijn G5, maar denk dat gewoon die optie oit in windows of ACDSee etc moet worden gemaakt wil dat ooit werken.

Ik heb ooit een image rotate ding van Powertoys geïnstalleerd, waarmee je snel kan draaien via explorer, maar kan dat niet meer vinden op de powertoys site.. :?

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• ernstblaauw
Bij mij is het probleem niet zozeer dat ik het in een programma opnieuw moet roteren. Het is alleen, dat als ik iets wil doen met een foto, ik dus altijd opnieuw moet roteren. Maak ik in IrfanView een webpagina? Dan moet alles geroteerd worden? Wil ik een batch conversion doen in PSCS? Weer roteren. Het probleem is dus dat de handeling zich blijft herhalen. (Als je roteert met IRfanView, roteert de foto ook vrolijk mee in PSCS. Recht in PSCS is dus verkeerd in IrfanView en omgekeerd.)
Is er geen programma die de EXIF data leeggooit en daardoor de verschillen wegneemt tussen de evrschillende programma's? Een beetje kwaliteitsverlies is niet erg,

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:14
Probeer Attribute Magic Pro eens. Hiermee kun je ruwe EXIF data bekijken en kan je achterhalen waar genoteerd staat dat de foto gedraaid is. Als je ze dan eerst recht zet met IrfanView of een ander lossless JPEG rotate tool, kun je daarna alle EXIF rotatie attributen op dezelfde waarde zetten. Kwestie van twee foto's maken en uitproberen lijkt me.

[ Voor 15% gewijzigd door DaCoTa op 02-06-2004 08:59 ]

• The hunting Hunter994
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03-2023
Het afschuwelijke programma ZoomBrowser EX roteert bij de downloaden de foto zelf (lossless) en slaat ook de nieuwe EXIF data op. In alle programma's staat de foto dan goed. Nadeel is wel dat je de foto's van de camera moet halen met ZoomBrowser...

Love is difficult to find, easy to lose and hard to forget.

• ernstblaauw
The hunting Hunter schreef op 02 juni 2004 @ 17:07:
Het afschuwelijke programma ZoomBrowser EX roteert bij de downloaden de foto zelf (lossless) en slaat ook de nieuwe EXIF data op. In alle programma's staat de foto dan goed. Nadeel is wel dat je de foto's van de camera moet halen met ZoomBrowser...
Ik heb het net gedaan via ZoomBrowser. De Verkenner geeft nu wel direct goed de foto weer, maar Photoshop CS niet.
Als het origineel '>' is, dan wordt door de EXIF data de foto '^'. In Photoshop is de foto nu '<', dus een slag te ver gedraaid.
(Hierbij wil ik hem dus als '^' zien)

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-02 10:22

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Ik heb dat probleem niet met Corel Photopaint, die houdt 'm (nadat Zoombrowser de foto's gedownload heeft) op de juiste rotatie. Foutje van jouw prog?

En ik snap trouwens niet waarom er zo gescholden wordt op Zoombrowser. Die doet 't toch prima???

Make music, not war

Pagina: 1