Bestanden wijzigen in het netwerk

Pagina: 1
Acties:

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Het is soms handig als iemand een bestand in mijn mappen kan toevoegen. Om dat te doen moet ik ze echter toestemming geven mijn bestanden te wijzigen. Dat wil ik niet.

Is het niet mogelijk om alleen toestemming te geven betanden naar mijn mappen te uploaden maar niet wat er staat te wijzigen (lees wissen) ?

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Meer info AUB... Welke OS gebruik je?

Verwijderd

Je kunt dit niet standaard doen met share-rechten binnen Windows, maar wel met NTFS-rechten.

Maar, zoals Double J zegt, hoe kunnen wij je in godsnaam helpen zonder dat je ons vertelt hoe je iets up wilt loaden (FTP, SMB, NFS etc.) en welke OS er betrokken zijn.

• koekeeghan
Sorry, van de onvolledige info.

Ik wil het gewoon met winXP doen. Ik heb alleen NTFS op al mijn partities. De bedoeling is dus dat huisgenoten intern op het netwerk mijn bestanden mogen lezen (dat is al het geval) en ook bestanden mogen uploaden naar een map (eventueel met beperking tot 3 Gb ofzo), en dat dus absoluut 'onmogelijk' is mijn bestanden te wissen.

[ Voor 54% gewijzigd door koekeeghan op 01-06-2004 18:26 ]

Verwijderd

Dat moet je inderdaad bij de NTFS machtigingen instellen. (Alles allowen behalve modify en Full control). Beperkingen voor de hoeveelheid die iemand in een map kwijt mag zul je denk ik met quota's moeten regelen.

Verwijderd

Wat kanariepietje zegt. Voor die quota kun je de eigenschappen van je partitie oproepen in Explorer en dan het tabje Quota aanklikken.

• koekeeghan
Ok, dat vermoedde ik al maar ik kan niet vinden waar ik dat in kan stellen. Bij computerbeheer leek mij, maar ik zie het niet. Als ik rechtermuis op de map doe kan ik alleen instellen dat het een gedeelde map is, en of gebruikers wel of niet mogen wijzigen.

Kan het te maken hebben met de 'eenvoudig bestanden delen' optie? Ik kan me herinneren dat ik het bij mijn ouders op W2000 namelijk anders deed. Maar mijn eigen pc heeft alleen mij als gebruikers account ingesteld. Moet ik dan gebruikersaccounts aanmaken voor iedereen op het netwerk of kan het eenvoudiger?

Ik zie het tabblad 'beveiliging' ook niet als ik rechtermuis op de betreffende map doe.

[ Voor 9% gewijzigd door koekeeghan op 01-06-2004 19:23 ]

Verwijderd

Eigenschappen van een map of bestand. En dan niet het tabblad "Sharing" maar "Security".

Voor de duidelijkheid: wat je dus doet is de rechten voor die map in het algemeen aanpassen, niet alleen de rechten voor de share die aan de map hangt.
Je moet dus de usernames waarmee gebruik gemaakt gaat worden van die map wel lokaal als users hebben en díe afwijkende rechten geven bij de beveiliging van de map zelf.

Edit2: je ziet geen "Security"? Ben je wel als Administrator ingelogd? Weet je 100% zeker dat het een NTFS-drive is?

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2004 19:24 ]

• koekeeghan
Ik ben zeker Admin en ik heb ook zeker NTFS op ALLE schijven.

Hoe kan het zijn dat ik dan het tabblad beveiliging niet zie? Ik kan me inderdaad herinneren dat bij mijn ouders wel te hebben ingesteld.

Ik vermoed dat het te maken heeft met de optie 'eenvoudig bestanden delen'.

[ Voor 65% gewijzigd door koekeeghan op 01-06-2004 19:33 ]

Verwijderd

Als ik jou was zou ik eenvoudig bestanden delen inderdaad uitzetten mits je dat nog niet gedaan hebt. Dit doe je door bijvoorbeeld naar de verkenner te gaan, Extra, Mapopties, tabblad Weergave en zorgen dat erg GEEN vinkje staat bij eenvoudig delen van bestanden.

• koekeeghan
Nou dat heb ik nu gedaan anders zie je inderdaad het tabblad beveiliging niet.
Goed dat was dat.

Het volgende is nu het geval. Ik kan niet het vinkje bij schrijven op toestaan zetten en wijzigen op weigeren (dan gaan alle vinkjes ineens naar weigeren). Hoe stel in nu in dat iemand wel iets op mijn schijf mag zetten maar niks mag wissen?

En welke gebruikersgroep moet ik dan aanpassen?

[ Voor 8% gewijzigd door koekeeghan op 01-06-2004 19:39 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kom op zeg, probeer zelf ook eens iets in plaats van bij elke venstertje te vragen om weer aan het handje geholpen te worden.

Tijd voor een nieuwe sig..

• koekeeghan
Zit wat in. Maar ik ben er al uit.
In ieder geval bedankt voor de hulp iedereen (ook mopper-Koffie die niet helpt en wel klaagt ;) )

Pagina: 1