Het bedrijf waarbij ik stageloop is kortgeleden verhuisd. Omdat tijdens de verhuizing toch nog gebruik te kunnen maken van een netwerk en internet heb ik een tijdelijke (enkele) server geconfigureerd. Zover ik het heb voor elkaar gekregen, heb ik zwevende profielen, een aantal printers geshared, een inbelverbinding, een stuk of wat shares en een scriptfile in elkaar geknutseld om automatisch een aantal drives naar shares te mappen.
Het geheel zover het nu draaid heeft meer gebruiksgemak dan de vorige situatie in het oude pand, daar was geen zwevend profiel ingesteld enz.
De vraag vanuit het bedrijf aan mij is nu, omdat de vorige servers ook meeverhuisd zijn, deze servers ook opnieuw te configureren en hier een aantal functies aan toe te voegen.
Mijn opleiding gaat zeer zeker niet te diep in op het W2K server verhaal en daarom zou ik eigenlijk een beetje meer informatie of tips willen hebben hoe dit aan te pakken.
De situatie in het oude pand was:
------------------
Internetverbinding:
ADSL verbinding via Versatel met 8 IP-adressen
De ADSL modem verbonden met een Cisco PIX 515E Firewall
------------------
"Root"-server:
Verbonden via de Firewall met het interne netwerk en het internet (via een DMZ)
Hierop draaide:
W2K Server
MS Exchange server
Terminal Server
DNS
------------------
"Term"-server:
Verbonden via Cisco 2950 switch met het interne netwerk en internet
Hierop draaide:
W2K Server
Virusscanner
Veritas Backup Exec + bijbehorend backupmedium
De eisen vanuit het bedrijf in de nieuwe situatie zijn:
1.) Via GSM+laptop(GPRS)/thuis-PC(breedband) moet kunnen worden ingebeld/ingelogged op de server, via VPN neem ik aan dat dit goed te verwezelijken is.
2.) Via willekeurige PC moeten alle e-mailberichten kunnen worden ingezien en kunnen verzonden op afstand, met een IMAP4 server zou dit me wel mogelijk te maken lijken. Dus een webinterface en Outlook clients die met de IMAP-server verbinden.
3.) Zwevende profielen, zodat iedereen op elke PC z'n eigen documenten en instellingen heeft, ook op de laptops.
4.) Remote admin op de server
5.) Backup inbelverbinding die on-demand in moet bellen als breedband verbinding wegvalt
6.) Webserver voor het hosten van de website
7.) FTP Server voor het kunnen downloaden van manuals en documenten
Graag zou ik willen weten hoe ik het beste de servers/firewalls zou kunnen configureren. Hoe en waar de firewall te plaatsen en de 2 servers. Dus ook op welke server ik welke programma’s moet laten draaien en hoe dit precies met koppelen van domein controllers ed zit.
Het geheel zover het nu draaid heeft meer gebruiksgemak dan de vorige situatie in het oude pand, daar was geen zwevend profiel ingesteld enz.
De vraag vanuit het bedrijf aan mij is nu, omdat de vorige servers ook meeverhuisd zijn, deze servers ook opnieuw te configureren en hier een aantal functies aan toe te voegen.
Mijn opleiding gaat zeer zeker niet te diep in op het W2K server verhaal en daarom zou ik eigenlijk een beetje meer informatie of tips willen hebben hoe dit aan te pakken.
De situatie in het oude pand was:
------------------
Internetverbinding:
ADSL verbinding via Versatel met 8 IP-adressen
De ADSL modem verbonden met een Cisco PIX 515E Firewall
------------------
"Root"-server:
Verbonden via de Firewall met het interne netwerk en het internet (via een DMZ)
Hierop draaide:
W2K Server
MS Exchange server
Terminal Server
DNS
------------------
"Term"-server:
Verbonden via Cisco 2950 switch met het interne netwerk en internet
Hierop draaide:
W2K Server
Virusscanner
Veritas Backup Exec + bijbehorend backupmedium
De eisen vanuit het bedrijf in de nieuwe situatie zijn:
1.) Via GSM+laptop(GPRS)/thuis-PC(breedband) moet kunnen worden ingebeld/ingelogged op de server, via VPN neem ik aan dat dit goed te verwezelijken is.
2.) Via willekeurige PC moeten alle e-mailberichten kunnen worden ingezien en kunnen verzonden op afstand, met een IMAP4 server zou dit me wel mogelijk te maken lijken. Dus een webinterface en Outlook clients die met de IMAP-server verbinden.
3.) Zwevende profielen, zodat iedereen op elke PC z'n eigen documenten en instellingen heeft, ook op de laptops.
4.) Remote admin op de server
5.) Backup inbelverbinding die on-demand in moet bellen als breedband verbinding wegvalt
6.) Webserver voor het hosten van de website
7.) FTP Server voor het kunnen downloaden van manuals en documenten
Graag zou ik willen weten hoe ik het beste de servers/firewalls zou kunnen configureren. Hoe en waar de firewall te plaatsen en de 2 servers. Dus ook op welke server ik welke programma’s moet laten draaien en hoe dit precies met koppelen van domein controllers ed zit.
Speed kills, but beauty lives forever...