[XP] 100% CPU bij venster opbouw

Pagina: 1
Acties:

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Probleem:
Gisteravond viel het mij op dat het opbouwen van een scherm wat langer duurde. Hoewel het tijdens internetten weinig opvalt (maar wel merkbaar en irritant is), is het echte verschil goed merkbaar bij het slepen van een venster. Mét het weergeven van de inhoud gaat het helemaal schokkerig, zonder het weergeven van de inhoud gaat het kader vloeiend over het scherm. Tijdens het slepen met inhoud van het venster is de CPU usage constant 100%, terwijl die normaal rond de 0-5% ligt. Taakbeheer schrijft de CPU usage toe aan het programma dat ik sleep.
Van traagheid bij het opbouwen van het scherm heb ik niet alleen last tijdens het slepen van een scherm, maar ook bij gewoon scrollen, met zowel het muiswiel als de scrollbar. Dat is zowel in Internet Explorer, als in MSOffice (2003), als in kladblok.

Ik gebruik WindowsXP met 'windows klassiek' thema en oud start-menu. Ik maak geen gebruik van sidebars ed, maar heb die er ooit wel opgehad.

Wat gaat wel snel:
- scrollen door software (configuratiescherm)
- de muiswijzer
- minimaliseren (gaat bij mij NIET geanimeerd)
- window op de achtergrond activeren (alt-tab of onderaan via start-balk)
- scherm resizen

Wat is traag:
Een leeg kladblok venster slepen (met inhoud) gaat met ongeveer 5fps, een leeg internet explorer venster met 2fps

Specs:
Windows XP Professional SP1 (en alle verdere updates)
AMD AthlonXP 2500+
512MB pc2700 (waarvan tijdens het testen meer dan 50% vrij)
MSI GF4 Ti4200 - 128MB RAM (doet het prima met games)
Ik heb een uurtje prime95 gedraaid om te kijken of het geen groot stabiliteitsprobleem was. Er kwamen geen errors.

Wat ik heb geprobeerd:
Ad-aware geupdate en gedraaid
HijackThis gedraaid en alles waar ik niet 100% zeker van wist dat het goed was erafgegooid
Bij taakbeheer naar rare processen gezocht
Verschillende thema's in XP uitgeprobeerd: WindowsXP en Windows klassiek
Gescanned op virussen (Norton AV - nieuwste updates)

Bij google gezocht:
drag window slow
venster slepen schokkerig

[ Voor 8% gewijzigd door GlowMouse op 01-06-2004 11:07 . Reden: definitie traag toegevoegd ]

Verwijderd

Heb je al eens geprobeerd om het in Veilige Modus te proberen, zo kan je namelijk software uitsluiten die misschien iets veroorzaakt..

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07-05 18:09
Ik denk dat je je videodrivers even moet herinstalleren, of mobo-drivers (AGP).

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Heb je al eens geprobeerd om het in Veilige Modus te proberen, zo kan je namelijk software uitsluiten die misschien iets veroorzaakt..
Even geprobeerd, helpt niet.

Maar na een reboot deden spellen het ook niet meer. En de slaapstand was ook weg. Toen:
zetje01 schreef op 01 juni 2004 @ 11:22:
Ik denk dat je je videodrivers even moet herinstalleren, of mobo-drivers (AGP).
Mobodrivers bleken te werken, bedankt _/-\o_