[Apache/Ensim] Mod_rewrite om vhosts te simuleren *

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 10:19
Ik heb 2 domeinen die naar dezelfde fysieke locatie verwijzen. Dit is opgelost mbv van PHP; ik heb de volgende code in mijn index.php:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<? 
if ($HTTP_HOST=="www.A.net") 
{ 
   header("Location: index_A.php"); 
} 

elseif ($HTTP_HOST=="www.B.com") 
{ 
   header("Location: http://www.B.com/forum/index.php"); 
} 
?>

alles prima, dat werkt ook uitstekend.
maar niet met searchengines..

als ik naar mijn eigen domein (B.com) ga zoeken met google dan krijg ik als resultaat helemaal onderaan:

www.B.com/
Gelijkwaardige pagina's

Er staan dus helemaal geen keywords, geen titel, geen verklaring niets. Alleen de link. En daarmee kom je dus ook überhaupt niet hoog in de zoekresultaten. Alleen als je zoekt naar de naam van de site :{
Zoals je kunt begrijpen ben ik daar niet zo blij mee.

Is er een manier om dit alsnog te referen, maar dan wel de zoekmachines duidelijk te maken dat ze voor keywords en de titel moeten kijken op de doorverwezen link?

PS A.net is ouder dan B.com en die stond al in Google, ik ben bang dat als Google zijn cache refreshed ik de zoekresultaten voor A.net ook kwijt raak :{

(A.net en B.com zijn dus even fictief, voor de duidelijkheid)

[ Voor 8% gewijzigd door ScuL op 01-06-2004 10:33 ]

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Waarom de n**k doe je dit niet met virtual hosts?!? :?

Professionele website nodig?

• ScuL
wat zijn dat .. hehe.
volgens mij ondersteund ENSIM dat niet

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-08 21:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

-ScuL- schreef op 01 juni 2004 @ 10:43:
wat zijn dat .. hehe.
Je weet niet wat het zijn maar je weet wel dat ENSIM het niet ondersteunt? :?

*click*

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:26
Virtual hosting
Virtual hosting is a method that web servers use to host more than one domain name on the same computer and IP address.

With web browsers that support HTTP/1.1 (as most do), upon connecting to a webserver, they send the address that the user typed into their browser's address bar (the URL). The server can use this information to determine which webpage to show the user.
Het idee is dus om de webserver lekker te laten uitzoeken welke files bij welk domein horen.

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Op zich maakt het helemaal niet uit dat er via een redirect word gewerkt. Google is zo slim om die gewoon te volgen volgens mij is er wat anders aan de hand...

Maar probeer anders eens met een meta redirect?

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• ScuL
NMe84 schreef op 01 juni 2004 @ 10:45:
[...]

Je weet niet wat het zijn maar je weet wel dat ENSIM het niet ondersteunt? :?

*click*
Ja. Want ik heb zo'n beetje alle functies van ENSIM wel 's uitgeprobeerd en/of doorgelopen en virtual hosts ben ik nooit tegengekomen.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:26
Een meta redirect werkt waarschijnlijk wel, omdat dan op de pagina zelf keywords staan. Als je op www.foo.com alleen een redirect doet, is het logisch dat Google niet bij www.foo.com keywords opslaat.

Je kunt trouwens ook nog overwegen om direct die forum/index.php te includen. Je hebt dan wel een 'volwaardige' pagina op je indexpagina staan. Denk er dan wel aan om je base URL aan te passen in je HTML code.

[ Voor 35% gewijzigd door Soultaker op 01-06-2004 10:50 ]

• ScuL
Meta redirect wilde ik eigenlijk liever niet omdat je dan de afhandeling van het probleem aan de client over laat.
En die vertrouw ik niet ;)

Daarom heb ik in 1e instantie voor PHP als oplossing gekozen.

[ Voor 19% gewijzigd door ScuL op 01-06-2004 10:50 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:34

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Is er een manier om dit alsnog te referen, maar dan wel de zoekmachines duidelijk te maken dat ze voor keywords en de titel moeten kijken op de doorverwezen link?
Puur strict gezien is het correct dat die pagina leeg is. Je geeft een "object moved" terug en een nieuwe locatie. Deze nieuwe locatie is echter niet hetzelfde als www.a.com , maar zal iets zijn als www.a.com/index_a.php . Deze laatste kan hij wel indexeren; het is dus correct dat hij geen omschrijving / keywords pakt bij het hoofddomein.

Alleen omdat het een onderliggende pagina is, zal hij deze een lagere ranking geven dan de hoofdpagina.

Maar daarmee is je probleem nog niet opgelost; include anders eens het bestand ipv redirecten. Moet waarschijnlijk het probleem oplossen.

[ Voor 11% gewijzigd door gorgi_19 op 01-06-2004 10:54 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08 15:16
Vraag me ook af hoe je met een META-redirect op de referrer zou willen checken. Dat zou dan weer met Javascript oid moeten, brrr...

Maar goed, de head() functie in PHP doet precies hetzelfde hoor als een META-redirect tag: het stuurt gewoon ook diezelfde header als die je bovenaan een HTML kan zetten.

• ScuL
Morrar schreef op 01 juni 2004 @ 10:53:
Vraag me ook af hoe je met een META-redirect op de referrer zou willen checken. Dat zou dan weer met Javascript oid moeten, brrr...
daarom :X ;)
gorgi_19 schreef op 01 juni 2004 @ 10:53:
[...]

Puur strict gezien is het correct dat die pagina leeg is. Je geeft een "object moved" terug en een nieuwe locatie. Deze nieuwe locatie is echter niet hetzelfde als www.a.com , maar zal iets zijn als www.a.com/index_a.php . Deze laatste kan hij wel indexeren; het is dus correct dat hij geen omschrijving / keywords pakt bij het hoofddomein.

Alleen omdat het een onderliggende pagina is, zal hij deze een lagere ranking geven dan de hoofdpagina.

Maar daarmee is je probleem nog niet opgelost; include anders eens het bestand ipv redirecten. Moet waarschijnlijk het probleem oplossen.
Hmm. Bedankt, dit is een doordachte bijdrage.
Wat dat betreft heb je gelijk. Misschien dat een include het probleem wel oplost. Daar heb ik niet eens aan gedacht. :)
Punt is alleen dat het misschien niet goed gaat met domein B. Want B moet naar een submap, en ik denk dat als ik die include de paden helemaal de mist in lopen.
(index B = een PHPBB2 forum).

[ Voor 12% gewijzigd door ScuL op 01-06-2004 10:58 ]

• curry684

curry684

-ScuL- schreef op 01 juni 2004 @ 10:43:
wat zijn dat .. hehe.
ENSIM is gewoon een layer op Apache die al sinds dag 1 virtual hosts ondersteunt hoor? :? Doe asjeblieft niet zo moeilijk en los dit op op de manier waarop heel het internet het doet (het HTTP 1.1 protocol is er niet voor niets schijnbaar).

• ScuL
Ik heb net al gezocht, je moet voor virtualhosts wijzigingen gaan maken in /etc/httpd/httpd.conf.
Dat bestand is voor mij niet bereikbaar omdat ik niet de eigenaar ben van de server.
Ik 'huur' alleen maar ruimte en 2 domeinnamen. Ik kan dus onmogelijk virtual hosts in de config van Apache configureren.

Heb wel 's vaker verzocht bij mijn hostingbedrijf of er geen andere forwardingmogelijkheden waren maar ze willen het alleen op deze manier doen. Dus ik heb nu 2 domeinen die naar 1 fysieke map wijzen.. Kan ik niets aan veranderen. Zelfs 1 domein forwarden naar de submap (forum) zou al een oplossing zijn. Maar dat doen ze niet.

Dus ik moet het anders oplossen.

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Morrar schreef op 01 juni 2004 @ 10:53:

Maar goed, de head() functie in PHP doet precies hetzelfde hoor als een META-redirect tag: het stuurt gewoon ook diezelfde header als die je bovenaan een HTML kan zetten.
Javascript???

code:
1
2
3
4
if domain = a then
  echo meta redirect to domain file a
else 
  echo meta redirect to domain file b

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

-ScuL- schreef op 01 juni 2004 @ 11:14:
Ik heb net al gezocht, je moet voor virtualhosts wijzigingen gaan maken in /etc/httpd/httpd.conf.
Dat bestand is voor mij niet bereikbaar omdat ik niet de eigenaar ben van de server.
Ik 'huur' alleen maar ruimte en 2 domeinnamen. Ik kan dus onmogelijk virtual hosts in de config van Apache configureren.
Misschien wat met .htaccess? *clicky*

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

-ScuL- schreef op 01 juni 2004 @ 11:14:

Heb wel 's vaker verzocht bij mijn hostingbedrijf of er geen andere forwardingmogelijkheden waren maar ze willen het alleen op deze manier doen. Dus ik heb nu 2 domeinen die naar 1 fysieke map wijzen.. Kan ik niets aan veranderen. Zelfs 1 domein forwarden naar de submap (forum) zou al een oplossing zijn. Maar dat doen ze niet.

Dus ik moet het anders oplossen.
Heb je geen toegang tot je .htaccess file? Daar kan je via mod_redirect werken.

[edit]
zie NMe84

[ Voor 3% gewijzigd door LuCarD op 01-06-2004 11:19 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

-ScuL- schreef op 01 juni 2004 @ 10:49:
Meta redirect wilde ik eigenlijk liever niet omdat je dan de afhandeling van het probleem aan de client over laat.
En die vertrouw ik niet ;)

Daarom heb ik in 1e instantie voor PHP als oplossing gekozen.
Tjah.. je hebt zelf wel door dat dit wat raar klinkt? Het versturen van een Location header is toch ook echt iets dat client-side afgehandelt zou moeten worden; en het feit dat jij hier PHP voor gebruikt betekent geen enkele extra veiligheid ('ignore redirect headers' optie in IE anyone?)

Maargoed; zoals al aangegeven is de oplossing die je nu doet gewoon een houtje-touwtje wat door Google correct wordt afgehandelt :) Heb je trouwens gekeken of je wat met een htaccessfile zou kunnen doen? En waarom maakt je hosting provider niet twee goede domeinen aan; inplaats van deze beiden naar dezelfde map te laten verwijzen?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• reddevil001
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:41
Waarom include je niet op basis van het domein de correcte pagine. Dan redirect je dus gewoon niet, maar toon je de pagina die hoort bij het domein.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<? 
{ 
   include("index_A.php"); 
} 
{ 
   include ("forum/index.php"); 
} 
?>

None

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

reddevil001 schreef op 01 juni 2004 @ 11:28:
Waarom include je niet op basis van het domein de correcte pagine. Dan redirect je dus gewoon niet, maar toon je de pagina die hoort bij het domein.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<? 
{ 
   include("index_A.php"); 
} 
{ 
   include ("forum/index.php"); 
} 
?>
Omdat ie net heeft uitgelegd waarom dat problemen geeft. Leuk dat je een topic helemaal doorleest voor je wat post. 8)7 .htaccess is hier gewoon veel beter voor, als je host dat ondersteunt.

• ScuL
NMe84 schreef op 01 juni 2004 @ 11:18:
[...]

Misschien wat met .htaccess? *clicky*
Die moet toch gewoon in je root folder staan :?
Ik ga proberen of ik er wijs uit kan worden ..
Spider.007 schreef op 01 juni 2004 @ 11:20:
[...]

Tjah.. je hebt zelf wel door dat dit wat raar klinkt? Het versturen van een Location header is toch ook echt iets dat client-side afgehandelt zou moeten worden; en het feit dat jij hier PHP voor gebruikt betekent geen enkele extra veiligheid ('ignore redirect headers' optie in IE anyone?)

Maargoed; zoals al aangegeven is de oplossing die je nu doet gewoon een houtje-touwtje wat door Google correct wordt afgehandelt :) Heb je trouwens gekeken of je wat met een htaccessfile zou kunnen doen? En waarom maakt je hosting provider niet twee goede domeinen aan; inplaats van deze beiden naar dezelfde map te laten verwijzen?
Hm. Ik was in de veronderstelling dat de header server-side werd opgebouwd en dan de hele pagina naar de client stuurde. Ik weet dat het houtje-touwtje is en daarom wil ik het ook veranderen.

Waarom ze het niet aanmaken weet ik ook niet. Als ik extra domeinnamen bij ze koop dan maken ze alleen een 'mirror' van het originele domein.
Ik kan bijv. ook geen subdomeinen aanmaken bij het 2e domein.
reddevil001 schreef op 01 juni 2004 @ 11:28:
Dat werd al eerder aangegeven. Ik kan het proberen, maar weet alleen niet of het goed gaat met domein B gezien de subfolder. (Dan raakt de forumsoftware in de war).

Als het met een omweg (via htaccess / virtualhosts) kan dan ben ik ook geholpen en heb ik het PHP deel toch helemaal niet meer nodig :?

[ Voor 3% gewijzigd door ScuL op 01-06-2004 11:33 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

-ScuL- schreef op 01 juni 2004 @ 11:32:
Die moet toch gewoon in je root folder staan :?
Nee. :)
Waarom ze het niet aanmaken weet ik ook niet. Als ik extra domeinnamen bij ze koop dan maken ze alleen een 'mirror' van het originele domein.
Ik kan bijv. ook geen subdomeinen aanmaken bij het 2e domein.
Waarom mail je niet even of ze het voor je willen aanpassen? Zouden ze gewoon moeten doen, je betaalt er toch voor? :?
Als het met een omweg (via htaccess / virtualhosts) kan dan ben ik ook geholpen en heb ik het PHP deel toch helemaal niet meer nodig :?
.htaccess en virtualhosts zijn geen omweg, das de normale manier hoor. En nee, dat stukje PHP uit je startpost heb je niet meer nodig. :)

• ScuL
Waar dan..?

Ja ik betaal ervoor, ik heb het 2 maal gevraagd. 1x bij aanvragen en naderhand nog 1x via de helpdesk maar ze doen het niet.. mja ik weet het het is een budget-hosting maar ik ben er verder tevreden mee.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

.htaccess mag overal staan, in jouw geval zal het gewoon je root zijn ja. Maar hij moet niet in de root. ;)

• ScuL
Hmm ik heb net ff zitten lezen & zoeken. Moet het perse met mod_rewrite in de .htaccess :?
Ik word er nu al 8)7 van .. :X

• ScuL
Vraag:
volgens een aantal tutorials van mod_rewrite moet je bij RewriteRule [R] gebruiken voor referer.

Volgens de tutorial gebeurt er dan dit:
[R] (force Redirect)
Redirect the URL to a external redirection. Send the HTTP response, 302 (MOVED TEMPORARILY).
Ben ik nou gek of is dat precies hetzelfde wat mijn bovenstaande PHP code doet :?
Die doet namelijk ook een 302 MOVED TEMPORARILY.
Als dat identiek is dan krijg ik met de zoekmachines toch hetzelfde resultaat.. :{

Ik had nu het volgende geprobeerd:

code:
1
2
3
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www.b.com$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.b.com/forum/$1 [R,L]

Maar dat ging niet goed. .. Kreeg een 403.
Feit is wel dat de .htaccess en mod_rewrite methode in ieder geval werkt! Dus die modules zijn aanwezig op het systeem.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

-ScuL- schreef op 01 juni 2004 @ 12:28:
code:
1
2
3
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www.b.com$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.b.com/forum/$1 [R,L]
Volgens mij wil dat uitroepteken zeggen dat alles wat niet van www.b.com komt wordt geredirect, maar ik kan het mishebben, ben zelf nog maar een n00b op dit gebied. :)

• ScuL
Dat zou je zeggen, maar toen ik www.b.com intikte ging hij wel naar de 403, dus hij reageerde er wel degelijk op

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

-ScuL- schreef op 01 juni 2004 @ 12:40:
Dat zou je zeggen, maar toen ik www.b.com intikte ging hij wel naar de 403, dus hij reageerde er wel degelijk op
Hij reageert daar volgens mij op omdat hij nu juist niet de URL rewrite. Haal dat uitroepteken voor de lol eens weg. ;)

• ScuL
Maakt geen verschil.. Is er iemand anders die misschien wel kaas van mod_rewrite gegeten heeft :? :o

[ Voor 66% gewijzigd door ScuL op 01-06-2004 12:51 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

misschien een domme opmerking, maar als je die rewrite gebruikt dan wordt die toch ook toegepast op de "rewrited" url? of zie ik dat verkeerd?

• curry684

curry684

Omdat het nu pure Apache/htaccess configuratie betreft gaat ie met een rename naar Software Algemeen. Tip: in de SA-FAQs staat een htaccess en mod_rewrite tutorial ;)

[edit]

[rml][ Howto] Apache, PHP, MySQL, .htaccess & Virtual Hosts[/rml] dus :)

En voor regexen zelf: P&W FAQ - Regular expressions

[ Voor 30% gewijzigd door curry684 op 01-06-2004 14:16 ]

• ScuL
In de door jou aangedragen FAQ staat een hoop over Apache maar niets over mod_rewrite hoor ;)

• ScuL
Vergeet het met mod_rewrite.. het gaat niet goed.

Om meerdere redenen:

1: Kennelijk is er in httpd.conf iets ingesteld waardoor iedere subdomain redirect geldig is voor het volledige domein, want als ik iets op subdomain-niveau probeer te rewriten dan krijg ik bij het intikken van het volledige domein een refused access 403.

2: Ik ben erachter dat je met modrewrite de URL vervangt. Dus www.b.com/forum wordt dan www.b.com .. da's nie wat ik wil. Ik wil gewoon dat als je www.b.com intikt je bij www.b.com/forum uitkomt.. door middel van iets serverside.

3: Ik ben bang dat het eigenlijk zo goed als onmogelijk is om voor mij die redirects goed aan te maken. Ik zal nogmaals verzoeken bij het hostingbedrijf of ze niet bereid zijn om virtualhosts aan te maken in de httpd.conf want dit gerommel is eigenlijk gezeur om niks.

Deze code heb ik gebruikt
code:
1
2
3
4
5
RewriteEngine On
RewriteCond   %{HTTP_HOST}    ^www.forum.b.com$ [OR]
RewriteCond   %{HTTP_HOST}    ^forum.b.com$
RewriteCond   %{REQUEST_URI}  !^/forum/
RewriteRule   ^(.*)           http://%{HTTP_HOST}/forum/$1