lage leessnelheid promise RAID0

Pagina: 1
Acties:

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
mijn specs (andere pc dan in sig):

Asus P4C800 Deluxe
P4 2.8 HT
Asus Geforce FX 5600 256MB
2x noname 512MB RAM (dual channel)
2x Maxtor 80GB 7200rpm schijven (waarop een C: en D: partitie) op de onboard promise raid.
Ik draai onder Windows XP Home SP1, de schijven zijn NTFS geformatteerd.

momenteel draait dit overgeklokt op een 884MHz (FSB), 2x221MHz (mem) en 3.1GHz (cpu)
niet overgeklokt is het probleem precies hetzelfde.

Het probleem (de screenshot zegt al genoeg)
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/eelkehagen/atto.JPG
(bij de grootste blocksize ligt de leessnelheid op 50MB/s, en de write op 85MB/s)

ik heb de search al gebruikt en op het IDE RAID0 config langzaam topic uitgekomen. echter wordt hier geen oplossing gegeven.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-03 10:09

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Heb je S-ATA schijven, of zitten ze allebei op de Paralelle aansluiting als Master en Slave?

PSN-id: Chrasher

• bigfoot1942
  • Niet online
allebei ATA, als master en slave
(stom dat ik dat vergeten ben te zeggen)

Edit:
en dan op dezelfde IDE kabel, er zit maar 1 IDE aansluiting op de Promise controller :(

[ Voor 41% gewijzigd door bigfoot1942 op 31-05-2004 23:39 . Reden: toevoeging ]

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:28

Sjaak_Afhaak

Bleh!

je edit was net te snel... :)

[ Voor 82% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 31-05-2004 23:41 ]

Hier staat tekst

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Ik heb hier exact dezelfde schijven (alleen op een ASUS P4P800E-Deluxe) op die Promise controller zitten met dezelfde resultaten. Die twee schijven op 1 kanaal is helaas niet de allerbeste oplossing.

Heb eergisteren twee S-ATA -> P-ATA converters besteld, zodat ik beide schijven op een apart S-ATA kanaal kan aansluiten. Eventueel kan ik ze daarnaast nog verplaatsen naar de Intel ICH5 RAID-controller als de snelheid zo laag blijft. Dan heb ik in ieder geval een mooie vergelijking tussen de twee RAID-controllers.
Ik laat hier nog wel een bericht achter als ik die converters binnen heb. :)

Maar mischien zijn er al Tweakers die exact dezelfde testen hebben uitgevoerd.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:39
raid 0 met 2 disks over 1 IDE kabel kan nooit erg snel worden (eerder trager dan een enkele disk) zoals Chrasher ook al zei ben ik bang dat dat je probleem is ...

Repareren doe je zo.

• bigfoot1942
  • Niet online
ja maar het maakt voor een IDE kabel niet uit of er nu lees- of schrijfacties uitgevoerd worden, dus 85MB/s leessnelheid zou qua kabel geen probleem zijn ;)
[off-topic]crasher zei trouwens helemaal niet dat dat mijn probleem zou zijn, alleen dat het niet de allerbeste oplossing is :P[/off-topic]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:39
In de kabel moet je het ook niet zoeken ..

Maar als je 2 schijven aan een kabel hangt moet de data om beurten naar schijf 1 en 2, terwijl dit met met 2 apparte controllers tegelijk kan..

En wat dat voor invloed heeft op een read/write ? geen idee ...

Repareren doe je zo.

Verwijderd

bigfoot1942 schreef op 01 juni 2004 @ 03:45:
ja maar het maakt voor een IDE kabel niet uit of er nu lees- of schrijfacties uitgevoerd worden, dus 85MB/s leessnelheid zou qua kabel geen probleem zijn ;)
[off-topic]crasher zei trouwens helemaal niet dat dat mijn probleem zou zijn, alleen dat het niet de allerbeste oplossing is :P[/off-topic]
De controller kan maar 1 schijf tegelijk benaderen over 1 IDE kanaal. Dus als je 2 schijven aan 2 kanaal tegelijk wilt benchen met zo'n ATTO-test dan gaat dat niet erg mooi worden.

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Als die schijven ieder een eigen kanaal hebben (bijv: 1x S-ATA en 1x P-ATA of 2x S-ATA) op die Promise controller dan vermoed ik dat de leessnelheid bijna verdubbeld ten opzichte van de huidige resultaten. :)
De schrijfsnelheid zal niet zoveel meer toenemen vanwege die write-cache.
Promise heeft voor die write-cache een aparte driver geïnstalleerd: "ptipbmf.dll", zet deze maar eens uit (msconfig) en je zal zien dat de schrijf-snelheid ongeveer naar dezelfde waarden zakt als de leessnelheid.

Heb zelf nog even wat benches uitgevoerd:

Atto zonder extra Promise driver:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/hermanie/jpg/promise2.jpg

Atto met Promise driver:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/hermanie/jpg/promise1.jpg

HDTach:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/hermanie/jpg/promise3.jpg

Ik zie vooral dat met die extra Promise-driver de lees en schrijfsnelheden constanter zijn. Vooral met kleinere bestandjes is hij een stuk soepeler. Ben benieuwd wat die S-ATA converters gaan doen?

[ Voor 35% gewijzigd door Chrasher op 01-06-2004 08:26 ]

• bigfoot1942
  • Niet online
mijn 1e screenshot was met de cache op write-through.
dit is de benchmark op write-back:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/eelkehagen/atto-writeback.JPG
en dat is dus met de promise driver zoals die op www.asus.com.tw te vinden is
(driver 1.00.1.37).

@crasher
Welke driver heb jij gebruikt? de "extra promise driver"?
ik heb op www.promise.com gezocht, maar als ik daar wat downloadde en installeerde, kreeg ik een blauw scherm bij de reboot. Klaarblijkelijk de verkeerde driver.
Dus welke moet ik hebben?

en wat me verder opvalt: jij haalt tijdens het schrijven 20MB/s minder dan mij, en bij het schrijven ongeveer dezelfde snelheden? (correctie: soms gaat schrijven bij mij ook 15MB/s sneller ;) ) Ik ben benieuwd hoeveel verschil die sata convertors zullen maken.

[ Voor 9% gewijzigd door bigfoot1942 op 01-06-2004 12:56 ]

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Ik gebruik hier ook die 1.00.1.37 driver van de Asus site. Daarin zit die extra dll bij die ik mij niet kan herinneren bij mijn oude Promise TX2000 controler op mijn oude mobo.
Ik heb mijn stripesize op 16Kb staan (stond nog zo vanuit mijn andere Promise controler), en heb daar dus verder niets aan veranderd. vermoedelijk geeft dat die mindere doorvoer bij het schrijven op dit moment.
Het kan natuurlijk ook aan de specifieke chipset van ons mobo liggen.

Waar verander jij trouwens de cache van write-through naar write-back en wat gebruikte jij in je eerste post als driverversie ?

[ Voor 7% gewijzigd door Chrasher op 01-06-2004 13:04 ]

• bigfoot1942
  • Niet online
driverversie is gelijk gebleven (ik kon geen nieuwere werkende driver vinden)
En voor die write-through/write-back instellingen moet je PAM installeren.
Promise Array Management, staat op http://www.promise.com/su...M%20Build%203.00.0.36.zip

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Heb nu 1 P-ATA -> S-ATA adapter binnengekregen (2e was nog niet op voorraad) en heb nu dus 1 van de schijven op een Promise S-ATA kanaal gezet.
Onderstaande bench is dus met 1 schijf op de P-ATA aansluiting en 1 schijf op een S-ATA wat nog niet een perfecte situatie is. (promise channel 3 en channel 1)

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/hermanie/jpg/promise4.jpg

Zoals je ziet zijn mijn snelheden behoorlijk omhoog gegaan t.o.v. de vorige situatie. :)
Nu nog even wachten op die tweede adapter, dan heb ik een nog betere situatie en kan ik het ook nog eens testen op de S-ATA aansluitingen van de Intel ICH5 RAID controller.

• bigfoot1942
  • Niet online
_/-\o_ geweldig
de leessnelheid bijna 2x zo hoog _/-\o_ _/-\o_

edit:
maareh... waar haal je die dingen vandaan?

[ Voor 29% gewijzigd door bigfoot1942 op 03-06-2004 21:04 ]

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Ze zijn niet zo makkelijk te krijgen, mijn dealer moest ze bestellen, maar ze zijn hier op voorraad.

Als ik dat eerder had geweten had ik ze daar gehaald, maar ik wacht wel op die tweede.

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-03 09:57
Toevallig zat ik er ook aan te denken 2 maxtor S-ATA schijven in een RAID0 array te draaien, maar ik twijfelde nog. Maar hieruit blijkt dus dat het toch wel de moeite waard is.....
Ff die shop hier in de buurt bellen of ze nog 2 schijven op voorraad hebben :D

Maar zijn er misschien nog dingen waar ik op moet letten, of zijn er nog tips (dit word de eerste keer dat ik iets met RAID ga doen)?

[ Voor 21% gewijzigd door Morax op 04-06-2004 10:50 ]

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Verwijderd

Morax schreef op 04 juni 2004 @ 10:50:
Toevallig zat ik er ook aan te denken 2 maxtor S-ATA schijven in een RAID0 array te draaien, maar ik twijfelde nog. Maar hieruit blijkt dus dat het toch wel de moeite waard is.....
Ff die shop hier in de buurt bellen of ze nog 2 schijven op voorraad hebben :D

Maar zijn er misschien nog dingen waar ik op moet letten, of zijn er nog tips (dit word de eerste keer dat ik iets met RAID ga doen)?
RAID FAQ

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Heb nu mijn 2e adapter binnen maar uiteindelijk is er geen echt verschil meer te zien op de Promise cotroller. Het maakt dus niet uit of ik een RAID-0 heb met :
1x S-ATA + 1x S-ATA of 1x P-ATA + 1x S-ATA
als beide schijven maar op een apart kanaal zitten.

Als ik allebei de schijven op het P-ATA kanaal zet, dan is de snelheid een stuk langzamer (zie mijn eerste reply met benchmarks)

Ik zou nu die schijven nog kunnen testen op de Intel ICH-5 RAID controller, maar dan moet ik alles opnieuw instellen en installeren. Met de laatste Promise performance ben ik best wel tevreden, dus ik laat het zo even zitten. Tot slot nog even een HDTACH (versie 3) test van de laatste situatie: 1xP-ATA en 1x S-ATA. Vooral die "CPU-Utilisation" van maar 2% vind ik prima zo. :)

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/hermanie/jpg/promise6.jpg

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Was toch wel nieuwsgierig naar de resultaten van mijn schijven op de Intel ICH5 controller, dus na een image van mijn systeem te hebben gemaakt heb ik die twee WD 80GB JB 8Mb schijven allebei overgezet op de Intel controller via 2 P-ATA -> S-ATA adapters/converters.

Netjes alle bios-instellingen daarop aangepast en een nieuwe RAID0 combinatie gemaakt met een 16kb stripesize. Daarna XP opnieuw geïnstalleerd (met SP1) en meteen gaan testen. :P

Helaas vielen de resultaten nogal tegen. :/ Ook na installeren van recentere drivers en ook nog de Intel RAID Aplication accelerator bleef ik ongeveer dezelfde resultaten behouden:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/hermanie/jpg/intelraid.jpg

Ik heb op het moment geen idee waar dit aan gelegen heeft (heb toch wel wat ervaring met RAID-configuraties). Mischien is het de combinatie met die adapters die roet in het eten gooit?
Het systeem "voelde" wel goed aan, maar die resultaten zijn wel behoorlijk minder dan met de Promise controller.

Ben nu dan ook weer terug naar de oude situate, waar ik zeer tevreden over was. :)

• bigfoot1942
  • Niet online
je hebt wel je oude prestaties terug? (al gebenched?)

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Ja hoor. :) Alles draait weer zoals in mijn post van 8 juni 21:15H.

• pling
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-01 21:44

pling

Lekker Kepjoeteren

Wat je ook moet meenemen in je bench is het installeren van alle windows updates na sp1.

Ik heb gebenched (met ATTO) na het installeren van sp1. En na het installeren van alle updates.

(twee raptor 36GB RAID0 onboard promise contoller, MSI MB).

Na SP1:
lezen +/- 100MB/s, schrijven +/- 80MB/s

Na Sp1 + meest recente updates:
lezen +/- 80MB/s, schrijven +/- 80MB/s

Wat nou de oorzaak is van die terugval in het lezen is mij een groot raadsel...

[ Voor 3% gewijzigd door pling op 12-06-2004 11:27 ]

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
pling schreef op 12 juni 2004 @ 11:23:
Wat je ook moet meenemen in je bench is het installeren van alle windows updates na sp1.

Ik heb gebenched (met ATTO) na het installeren van sp1. En na het installeren van alle updates.

(twee raptor 36GB RAID0 onboard promise contoller, MSI MB).

Na SP1:
lezen +/- 100MB/s, +/- 80MB/s

Na Sp1 + meest recente updates:
lezen +/- 80MB/s, +/- 80MB/s

Wat nou de oorzaak is van die terugval in het lezen is mij een groot raadsel...
Ik heb hetzelfde probleem met de VT8237 S-ATA RAID controller op mijn moederbord, prestaties na SP1 + alle updates zijn flink lager... :(
Pagina: 1