Geluid van de versterker valt iedere keer uit.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42323

Topicstarter
Een paar weken geleden heb ik zwaardere boxen en een subwoofer gekocht voor me stereo installatie, ik heb alleen het probleem dat me versterker de laatste tijd iedere keer uitvalt, het gebeurt als ik muziek heb aanstaan maar het gebeurt ook als ik helemaal geen geluid afspeel.
Me versterker blijft dan wel aanstaan, alleen geeft ie geen geluid meer.
hiervoor met orginele speakers had ik dit probleem nog niet, ik heb me vanmiddag laten vertellen dat het komt doordat me speakers verschillende ohm's hebben, dat klopt wel, me versterker leverd 6 ohm, me subwoofer heeft 4 ohm nodig, en me frontspeakers werken op 8 ohm.
en zo zijn ze aangesloten:
Versterker frontspeaker uitgangen 6 ohm -> subwoofer 4 ohm -> 2 frontspeakers 8 ohm, dus waarschijnlijk dat dat niet helemaal lekker samen gaat, en dat de impedancies niet kloppen.
Weet iemand wat ik hieraan kan doen, eigenlijk zouden de subwoofer en frontspeakers op 6 ohm moeten gaan werken, maar ik weet niet of dat kan, en als het kan dan weet ik niet hoe dat kan, want ik heb geen verstand van natuurkunde.
Weet iemand mischien een oplossing voor dit probleem, ik koop liever geen nieuwe versterker want de versterker die ik nu heb is nog gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

je impedantie is nu veels te laag! namelijk 2,83 ohm, terwijl het minimaal 6 moet zijn. Zo gaat het dus niet werken :)

Impedantie veranderen van je speakers kan niet, ook in serie schakelen gaat in jouw geval niet werken omdat het hier om 2 verschillende speakers gaat (subwoofer en gewone luidspreker).

[ Voor 45% gewijzigd door MM op 31-05-2004 22:56 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 10:15

MBV

lastig probleem heb je nu. Ik zie niet in waarom het niet in serie zou kunnen, maar zo te zien is het niet parallel: in jouw schetsje sluit je de speakers aan op de subwoofer (uitgang?). Of doe je de draadjes gewoon 'op' elkaar, zodat je ze toch parallel hebt. Bij sommige subs is het zo dat de speakers na het filter worden aangesloten, wat de subwoofer niet nodig heeft gaat dan naar de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Is het een doorlus situatie, dus van je versterker, de sub in en dan vanuit de sub verder naar je speakers (Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van eventuele filters in de sub.)
of ga je vanuit je versterker meteen gesplitst naar je sub en de speakers?

In het onderste geval is de impedantie van de aangesloten speakers bij elkaar opgeteld inderdaad veel te laag.
Dat is op zich niet zo'n probleem, het probleem komt pas als daardoor je eindtrap warmer word dan anders en wellicht overbelast raakt. Je forceert hem nu namelijk om bijna 3x zo veel vermogen te leveren dan waar ie oorspronkelijk voor gemaakt is.
Oplossing? tja... minder speakers aansluiten of echte spullen kopen denk ik.

voor mijn bovenbuurman hier, MBV:
In serie kan niet omdat de onderlinge impedanties verschillen, zo gaat de ene speaker alles verbruiken en de ander krijgt niets meer.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben vanmiddag een tijd bezig geweest met me pa, die had er meer verstand van dan ik dacht.
Hij heeft bij me versterker 2 kabels aan elkaar gekoppeld en heeft er 2 8ohm boxen extra op aangesloten.
Me versterker kan nu veel harder zonder dat ik knetterend geluid door me speakers krijg, en me versterker valt nu ongeveer 1x in de 3 uur uit, ipv om het half uur.
Maar dat kan wel kloppen, hij zei dat het nu beter is maar nog niet helemaal goed.
Het zit nu zo op elkaar aangesloten allemaal:
Afbeeldingslocatie: http://www.t1anime.com/temp/installatie.GIF

Ik weet niet of er nu verder veel aan te doen is, het is wel balen, het zijn gewoon goede spullen allemaal, ik heb de boxen van een kennis kunnen overkopen, ik had er alleen geen rekening mee gehouden dat de ohm's verschillend waren van de boxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114995

Je hebt 4 frontspeakers of hoe moet ik die tekening bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115273

Ja, hij heeft nu 4 voorspeakers, da's op zich geen probleem, maar ik denk dat als je hier lang plezier van wil hebben, dat je dan toch een nieuwe versterker moet gaan kopen, want meestal is het uitvallen van een versterker het eerste teken van het overlijden.

zou je verder trouwens even het vermogen van de versterker, en het vermogen van de boxen kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bewegen de membranen van de speaker units nog terwijl je niets hoort? En waarom gebruik je 4 fronts als ik de schets bekijk heeft het in jouw situatie meer nadelige dan voordelige gevolgen. Ik neem aan dat de 4 fronts niet 100% identiek zijn, dus waarom 2 paar luidsprekers die verschillend zijn combineren :? , de kwaliteit gaat er eerder op achteruit ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 114995 schreef op 02 juni 2004 @ 12:06:
Bewegen de membranen van de speaker units nog terwijl je niets hoort? En waarom gebruik je 4 fronts als ik de schets bekijk heeft het in jouw situatie meer nadelige dan voordelige gevolgen. Ik neem aan dat de 4 fronts niet 100% identiek zijn, dus waarom 2 paar luidsprekers die verschillend zijn combineren :? , de kwaliteit gaat er eerder op achteruit ;) .
Nee de membramen bewegen dan niet.
Die 2 extra speakers waren ervoor om de impedancies beter te krijgen, ik zie eigenlijk geen nadelen ten opzichte van de vorige opstelling, het geluid kan harder zonder dat het gaat knetteren, de hoge tonen klinken beter, en me versterker valt minder snel uit.

Me versterker valt ongeveer om de 3 uur uit, maar zo lang luister ik bijna nooit achter elkaar, ik laat het zo wel een tijdje staan totdat ik weer wat geld over heb voor een betere versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat je tegen die tijd dan ook nieuwe speakers kunt gaan kopen, je vergt nu gewoon teveel van je versterker, waardoor deze kan gaan clippen. Uiteindelijk zul je behalve de versterker ook je luidsprekers gaan beschadigen, dat is waarschijnlijk nu al het geval.
Nee de membramen bewegen dan niet.
Alle energie wordt omgezet in warmte waardoor je drive units van je speaker kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 10:15

MBV

waarom kan je niet een weerstandje ertussen koppelen? Ik neem aan dat dit probleem vaker voorkomt, en dat daar speciale electronica voor is om dat op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als men alles volgens het boekje doet zal je geen last van clippen krijgen, liever een versterker met reserves dan een met te weinig vermogen ;) .
Pagina: 1