73 GB 10K Raptor schijf in G5... how about koeling?

Pagina: 1
Acties:

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Hallo,

Ik ben van plan om mijn G5 een upgrade te geven door er een lekkere snelle schijf in te stoppen. De Raptor serie van Western Digital lijken mij hier voor geschikt.

Maar hoe zit het met de koeling wanneer ik een extra schijf (waarvan ik ga booten) in mijn G5 zet? Moet de koeling gekalibreerd worden? Zo ja, kan ik dat zelf of heb je daar een of andere toel voor nodig?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:08

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Het ding kan 2 schijven bevatten. Moet kunnen. De raptor wordt niet echt veel warmer dan andere hd's naar mijn weten.

Zolang er maar een windje over gaat is er niets aan de hand. Lijkt me.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:14
Q schreef op 31 mei 2004 @ 20:20:

Zolang er maar een windje over gaat is er niets aan de hand. Lijkt me.
Ze worden wel warm, maar door het grote oppervlakte is het inderdaad met een klein "windje" al goed te koelen.

Oftewel: Wel koelen, maar niet ectreem.

• Q
  • Laatst online: 19:08

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Xandrios schreef op 31 mei 2004 @ 20:33:
[...]

Ze worden wel warm, maar door het grote oppervlakte is het inderdaad met een klein "windje" al goed te koelen.

Oftewel: Wel koelen, maar niet ectreem.
http://www.barefeats.com/swift.html

Ik zie hier zelfs dat je er nog 3 bij kunt gooien zonder dat ze spreken over extra koeling......

Beetje offtopic omdat het niet geheel de aan beschreven situatie voldoet maar:
When I tested the Swift, the only concern I had was the effect the drives "invading" the CPU bay might have on the temperature control system of the G5. The fan that blows air over the CPUs now sucks air over the three drives. How will those drives affect air flow? Will drives heat up the air being blown over the CPUs? I used to ThermographX to monitor the 7 temperature probes in the G5. The temperature readings were not significantly affected by the presence of the extra drives.
Daarom denk ik dat 1 raptortje toch geen probleem moet zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door Q op 31-05-2004 20:58 ]

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
De huidige G5 heeft een probleem met een sensor die fout geplaatst zijn. Hierdoor slaan de fans bij het storage compartiment amper meer aan. De harde schijven, dit komt alleen maar voor bij 2 harde schijven, worden te warm en overlijden na een tijdje.

Ik lees net dat dit verholpen is in 10.3.3. :) Maar het geld natuurlijk nog steeds als je iets lager draait dan 10.3.3. Dus voor diegene die dat niet hebben, klik!

Dus inderdaad, je kan die HD er gewoon zo bij pluggen. Geen probleem! :)

kleurbleur.nl

• Xandrios
  • Laatst online: 21:14
Q schreef op 31 mei 2004 @ 20:55:
[...]

http://www.barefeats.com/swift.html

Ik zie hier zelfs dat je er nog 3 bij kunt gooien zonder dat ze spreken over extra koeling......
Wat ik bedoel is, dat er in ieder geval enige airflow nodig heeft. Of Apple dat nu goedkeurt of niet....aangezien een Raptor zonder enige koeling gewoon TE heet wordt. :)

Maargoed, ik begrijp dus dat er dmv een ingebouwde fan een airflow is...dus zal het niet echt een probleem zijn lijkt me :)

Verwijderd

Ik heb er een 160 GB 7200 toeren schijf in EN een Raptor 36 GB. Nooit hitteproblemen mee gehad, ook niet na vele dagen continue renderen en HD activiteit. YMMV maar hier gaat het goed. (single 1.8 G5)

• Willem
  • Laatst online: 11:18
Weet niet hoe dat in die G5's zit, maar als je een 5'25" bay over hebt kun je een CoolDrive III of IV van CoolerMaster overwegen. Dingen koelen als een jekko. In mijn PC systeem koel ik op deze manier ook 2x SCSI.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:09

Maximus

There is no substitute

willem169 schreef op 05 juni 2004 @ 01:32:
Weet niet hoe dat in die G5's zit, maar als je een 5'25" bay over hebt kun je een CoolDrive III of IV van CoolerMaster overwegen. Dingen koelen als een jekko. In mijn PC systeem koel ik op deze manier ook 2x SCSI.
lees eerst ff de specs door van de G5 of iig kijk even naar een intern plaatje want dit is geblaat.

Je hebt 1x een 5,25 drive en verder 2 drives om je SATA hdd's aan te sluiten

Afbeeldingslocatie: http://itc.ua/img/ko/2003/26/powermac_g5_2.jpg

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Maximus schreef op 05 juni 2004 @ 06:18:
[...]

lees eerst ff de specs door van de G5 of iig kijk even naar een intern plaatje want dit is geblaat.

Je hebt 1x een 5,25 drive en verder 2 drives om je SATA hdd's aan te sluiten

[afbeelding]
Nou nou nou, waarom nou geblaat? Hij wou ook helpen...

Binnenkort bestel ik de raptor en stop er direct even 1 GB ram bij in :)

• botoo
  • Laatst online: 20:16

botoo

💀 too old to die young

Uit het Power Mac G5 Tech Overview (PDF):
. . .The Power Mac G5 has two Serial ATA hard drive bays . . .
Als je er dus met het Swift systeem: 'nog 3 bij kunt gooien zonder dat ze spreken over extra koeling......', dan ben je met een behoorlijke aanpassing van je systeem bezig, en je plaatst de hdd's in ee andere 'thermal zone' (n.l. die van de cpu).

Het is imho voorbarig om op basis van die uitspraak te stellen dat je dan geen extra koeling nodig hebt. Hdd's overlijden niet onmiddelijk als ze te warm worden, dat duurt meestal wel een poosje, dus de noodzaak voor extra koeling komt misschien later in beeld.

Als je de hdd update van 10.3.3 (zie reactie sage ^^^ :)) hebt gedaan, zou je voldoende airflow moeten hebben om op de normale plaats je Raptor te plaatsen :).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik weet niet of er ruimte is voor zoiets in de G5?

Afbeeldingslocatie: http://www.new-generation.nl/media/zalman_ZM-2HC1.gif

Zalman ZM-2HC1 Hard Disk heatpipe cooler

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
botoo schreef op 05 juni 2004 @ 11:07:
Uit het Power Mac G5 Tech Overview (PDF):

[...]

Als je er dus met het Swift systeem: 'nog 3 bij kunt gooien zonder dat ze spreken over extra koeling......', dan ben je met een behoorlijke aanpassing van je systeem bezig, en je plaatst de hdd's in ee andere 'thermal zone' (n.l. die van de cpu).

Het is imho voorbarig om op basis van die uitspraak te stellen dat je dan geen extra koeling nodig hebt. Hdd's overlijden niet onmiddelijk als ze te warm worden, dat duurt meestal wel een poosje, dus de noodzaak voor extra koeling komt misschien later in beeld.

Als je de hdd update van 10.3.3 (zie reactie sage ^^^ :)) hebt gedaan, zou je voldoende airflow moeten hebben om op de normale plaats je Raptor te plaatsen :).
Het is zo dat de HD's voor de intake fan's van de G5's zitten. De hete lucht word daar dus weggezogen richting de G5's en daarachter zitten ook weer twee fan's die vervolgens daar ook weer de lucht wegzuigen en vervolgens de kast uitblazen. Ik denk dus dat het geen probleem vormt ivm hitte.

Wat eerder een probleem is, hoe kom je aan die Swift? ;)

kleurbleur.nl

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

MahRain schreef op 06 juni 2004 @ 17:41:
Ik weet niet of er ruimte is voor zoiets in de G5?

[afbeelding]

Zalman ZM-2HC1 Hard Disk heatpipe cooler
Nope. Niet in de drive bays iig.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1