Toon posts:

Abit NF7-S V2.0 valt telkens uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Abit NF7-S bord met een Athlon XP 2000+, wat al een 9 maanden perfect heeft gedraaid op 9.5*215 . Nooit geen problemen gehad met het ding. Nou heb ik een Zalman Northbridge koeler (blauwe, grotere dus) ter vervanging van de actieve koeler (nou ja, dat ding is de naam niet eens waard...) erop gezet.

Ik start m'n systeem: Niks... Vreemd, bios reset. Ja daar kwam hij tot leven. Na 40 seconden: Knal uit. En dat ging zo maar door.

Inmiddels heb ik hem weer draaien op de standaard snelheid, en hij is stabiel. Maar op het moment dat hem weer ga OC'en, dan gaat het mis: hij start gewoon domweg niet op.

De Zalman wordt wel warm, dus hij maakt contact. Dat heb ik ook nog gecontroleerd toen ik hem erop zette, dus dat zal het denk ik niet zijn... Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn?

Waar ik trouwens ook nog achter ben gekomen is dat van de voltagemetingen van die NF7 geen zak klopt. 11,73 gaf hij aan op de 12V. Ik pak m'n multimeter: 12V strak...

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:29
En het koelblok die er voorheen opzat was die actief of passief ?

Ik denk dat het een raadsel is wat niet te achterhalen is maar misschien wel op te lossen, door weer vanaf het begin elke keer een Mhz'je erbij te krikken.

Ik snap zelfs ook helemaal niets van mijn systeem de afgelopen 2 dagen loopt het constant vast, teruggeclocked maar maakt niets uit.. Misschien het warme weer ofzo :?

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Topicstarter
dat blokje wat er op zat was een actieve, maar dat was de naam koelblok eigenlijk onwaardig. En die zalman wordt ook amper warm, ik schat een graadje of 25-30. Hij voelt licht lauw aan... :)

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 23:45

bille

Don't call me Buff

hmjah een NB kan behoorlijk warm worden, dus als die zalman vrij lauw blijft.. dan zal ie toch niet goed contact maken. Misschien heb je er iets anders tussen gesmeerd dan geleidende pasta?

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

Topicstarter
bille schreef op 31 mei 2004 @ 18:38:
hmjah een NB kan behoorlijk warm worden, dus als die zalman vrij lauw blijft.. dan zal ie toch niet goed contact maken. Misschien heb je er iets anders tussen gesmeerd dan geleidende pasta?
Ik heb er het spul tussen gesmeerd wat ook bij de Zalman geleverd zat: Koelpasta ;)

Maar ik kan zo eens proberen om mijn arctic ertussen te doen, heel misschien dat dat dan helpt...

aan de andere kant draait tie nu al een half uur 100% stressed op de standaard snelheid. Zou die NB dan zo ook niet een crash moeten laten zien?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 18:41 ]

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 08:36

DSK

boeiend...

misschien vergezocht maar kan kan het niet aansluiten van die koeler invloed hebben op je voltage lijnen?

Door de verkeerde uitlzeing die je al aanhaalde kan het zijn dat er iets mis met die sensor.
-> te hoge uitlezing van cPU temp = beveiliging

Probeer die eens uit te zetten.

probeer ook eens door je actieve koeler er terug op te zetten en of je dan terug hoger geraakt...

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Topicstarter
cpu temp beveiligingen staan op het maximum, 120 graden. En dat wordt hij volgens MBM bij lange na niet. Hoewel hij warmer wordt dan normaal, 52 graden full-stressed op stock-speed, loopt hij op de standaard snelheid wel stabiel.

Echter begint Nero opeens heel vreemd te doen, het lijkt erop of er ook wat mis is met de ide-controller... De buffer van de brander gaat telkens helemaal leeg, daarna weer niet, enz... Nog _nooit_ gehad... Dus ik vrees dat ik terug moet met die plank

edit:

Ok die plank is wat mij betreft gewoon fucked, alles weer standaard en nog steeds no-go... Koeler van abit zit er weer op, geen effect. Hele zooitje gereset, ook geen effect. Helaas helaas, morgen terug naar de shop.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2004 00:12 ]

Verwijderd

Het lijkt er op dat je Clock niet stabiel meer is, aangezien je ook problemen hebt met je controllers enzo..
Mischien stof probleempje, ff boardje eruit, alles schoonmaken (blazen zuigen)
tis nog steeds electronica he.
Of defect ide app? zou wel de spanningsval kunnen verklaren, gewoon ide apps (cd) loshangen en weer ietsie oc-en als test.
En al ander mem geprobeerd? gaat praktisch alles doorheen he.
suc6 :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik word nu dus echt gek:
Nieuw moederbord
geheugen getest bij vriend van me
nieuwe processor
andere voeding
dvd brander los gehaald
hd's losgehaald
fanbus los gehaald
geluidskaargt eruit

Men starte het systeem:
*klik* uit

Wat kan dit in godsnaam zijn??

edit: Het laatste onderdeel vervangen, de videokaart, nog steeds no go....

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 16:27 ]

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Probeer eens om het moederbord buiten de kast te booten (op een houten vloer of op een tafel, niet op vloerbedekking), dan weet je iig zeker dat ie nergens kortsluiting maakt. Dus mobo, met daarop proc + koeler en geheugen, videokaart erin, voeding eraan en booten. Komt ie door de bios? HDD eraan. Zit je in windows? ff stresstesten.

success ermee.

Verwijderd

Topicstarter
Oke we hebben ietwat voortgang. Het lijkt erop dat hij nu in de bootsequence blijft draaien, mits mijn delta op 7000 toeren draait. Op 7V dan begint het temperatuuralarm te loeien, terwijl de cpu verre van warm is. Shutdown when cpu-fan fails staat uit.

We gaan het nou eens verder uitbouwen en kijken of we het kunnen isoleren.

*weer plat ook op 7000rpm delta. Het lijkt op een koelingprobleem, maar de cpu wordt totaal niet warm en zit goed gemonteerd. Another try...*

Oke dit wordt maandag onmiddelijk weer terug naar de Funprice, die me overigens tot nu toe jofel hebben geholpen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 23:23 ]

Verwijderd

toch wel fatsoenlijk gemonteerde cpu koeler met pasta en alles?

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:20
je kan in je bios de functie "shut down when cpu fan fail" uit zetten, had ik ook last van, hoor je in een keer sirene en dan valt hij uit. en over die zalman nb47j, die heb ik er ook op zitten....nergens last van. nb volt van mij staat op 1,7V

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 14:54:
toch wel fatsoenlijk gemonteerde cpu koeler met pasta en alles?
Uhm vulcano 7 met een delta 60HP @ 7V lijkt me heel goed te doen voor duron op stock-speed :) Dat ding trok op 7V me athlon @ 2045mhz * 2V.
Dr Pro schreef op 05 juni 2004 @ 15:05:
je kan in je bios de functie "shut down when cpu fan fail" uit zetten, had ik ook last van, hoor je in een keer sirene en dan valt hij uit. en over die zalman nb47j, die heb ik er ook op zitten....nergens last van. nb volt van mij staat op 1,7V
Stond al uit zie ^^

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2004 16:47 ]

Pagina: 1