Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 22:14

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik had hier al een topic over lopen enkele maanden geleden, maar dat kan ik in de search niet vinden :'( vandaar dat ik een nieuwe open. Als de oude er nog is wil ik met deze post als quote wel in die ander verdergaan.

Mijn t68i in combinatie met Orange is nu definitief netwerk kwijt. Wat nu?

• De telefoon is net 1 jaar en 2 maanden oud, en de SonyEricsson garantie verloopt na 1 jaar.
• De telefoon kan een upgrade krijgen, maar omdat dit buiten de garantie valt kost dit minimaal 65 euro. Garantie dat het probleem daarmee verholpen is heb ik dan niet.
• Orange kan mij niet aan een telefoon helpen aangezien de garantie verlopen is.
Het kan wel, maar dan tegen fikse reparatiekosten.
• Ik weet niet of de telefoon het met andere netwerken wel zal doen
- zelf van netwerk veranderen kan niet, ik moet nog tot Maart 2005 abbo aan Orange betalen
- ik kan hem verkopen aan iemand zonder Orange, maar er kleven wat nadelen aan;
-- de telefoon heeft een kleine beschadiging, namelijk het volumeknopje is afgebroken
-- op Marktplaats heb ik al gekeken, daar krijg je voor een t68i in nieuwstaat nog zo'n 70 euro. Te weinig om een nieuwe van te kopen.
-- doosje en bijbehorende spullen heb ik allemaal nog, aankoopbon etc.
• Ik ben verzekerd, maar niet tegen 'inherente mechanische schade'?
• Ik ben ook niet verzekerd tegen mechanische of electronische schade
• Ik ben wel verzekerd tegen schade aan het toestel zelf, echter, als ik het telefoontje opstuur om het volumeknopje, krijg ik dan dezelfde terug of een nieuwe? (die nog niet dichtgeslibt is zeg maar)
• Ik kan de telefoon opgeven als gestolen, maar dan moet ik dit ook bij de politie melden, en dit is simpelweg fraude. If it's the only way out... :{
• Ik moet voor de verzekering met een rond verhaal komen, de ene dag opbellen voor een defect en de volgende dag melden dat hij 'bruutweg geroofd is' doet bij hen een belletje rinkelen.
pogingen tot fraude bespreek ik graag niet hier trouwens.
• Ik heb op dit moment een vervangende Philips Fisio (had ik nog liggen) maar die werkt totaal niet zoals ik dat wil. Ik wil hem zo snel mogelijk weer kwijt.
• Het liefste wil ik een vervangende Ericsson t68i mét softwareupgrade of een nieuwer model, maar hoe krijg ik dat voor elkaar?
• Op 20 december 2004 mag ik een nieuw model telefoon uitzoeken mits ik bij Orange blijf. Dat doe ik wel, dus daar leef ik naar toe :P
• Zou er een manier zijn om het contract open te breken, en misschien naar Free 30 te gaan (ik heb nu 20 maar da's krap aan) en dat ik dan met bijbetaling een nieuwe telefoon uit kan zoeken? Of zal Orange daar geen brood in zien?

Misschien is er iemand die mij hierin kan adviseren?

[ Voor 6% gewijzigd door Dark Blue op 31-05-2004 17:54 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Volgens mij schrijft de wet voor dat je tegenwoordig 2 jaar garantie hebt. Men mag zich dus niet verschuilen achter een of ander vaag papiertje waar nog 1 jaar garantie op staat. Ofwel: gewoon terug naar de leverancier en gratis reparatie eisen.
Zelfs buiten garantie hoef je niet alles te betalen. Je mag van een GSM toch wel verwachten dat ie 5 jaar mee gaat. Na 2 jaar zou je dan maar 2/5 van de reparatiekosten hoeven te betalen (aldus de consumentenbond)

[ Voor 31% gewijzigd door Microkid op 31-05-2004 17:56 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 22:35

MBV

Jij hebt alle recht op garantie of een nieuw toestel. De fabrieksgarantie is verlopen, niet de garantieverplichting van de winkel t.o.v. de consument. De winkel heeft een telefoon aangeboden icm een abbonement voor 2 jaar. Dat geeft aan dat de te verwachten levensduur langer is dan 1 jaar, en je dus recht hebt op garantie.
Voor die garantie moet je echter niet bij orange, niet bij sony/ericsson of wie dan ook zijn, maar bij de winkel waar je hem hebt gekocht. Dat is gewoon de wettelijke verplichting zoals die in nederland geldt.
maar stond dat niet al in honderd topics?

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Dat zou helemaal niet gek zijn!
Maar mij is nu dus al honderd keer verteld dat mijn garantie verlopen is, moet ik bruutweg terugbellen en ze vertellen dat ik nog wél garantie heb? Staat dat ergens zwart op wit?

Topic mag natuurlijk ook, maar ik kan er gewoon geen vinden! :'(

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Microkid

Microkid

Smile

Dark Blue schreef op 31 mei 2004 @ 17:58:
Dat zou helemaal niet gek zijn!
Maar mij is nu dus al honderd keer verteld dat mijn garantie verlopen is, moet ik bruutweg terugbellen en ze vertellen dat ik nog wél garantie heb? Staat dat ergens zwart op wit?

Topic mag natuurlijk ook, maar ik kan er gewoon geen vinden! :'(
Ja, gewoon naar je leverancier gaan en garantie eisen. Je hebt gewoon 2 jaar wettelijke garantie, en daar moet de leverancier zich aan houden. Pas wel op dat de leverancier het niet afschuift op SonyEricson of Orange, HIJ is verantwoordelijk want HIJ heeft jouw het ding verkocht. Hoe hij het oplost is niet relevant, zolang ie het maar oplost.
En als ze moeilijk doen, gewoon de woorden "burgerlijk wetboek" en "consumentenbond" en "consumentenbescherming" gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 31-05-2004 18:01 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Hiero btw...
http://www.justitie.nl/pu...D=10538&SourcePageID=5073

Dit artikel heb ik er vorig jaar ook al bij gehad toen ik mijn Philips Fisio wilde terugbrengen, dat pokkeding verloor zijn tijd en datumnotering bij elke keer dat ie aan/uit ging. Nog meer van dat soort fratsen. Ik heb me toen onder tafel laten lullen door de Modern Electronics verkoper, meen ik.

Het probleem is dat ik nu rechts van Arnhem woon, en dat ik de telefoon gekocht heb in Den Haag. En daar kom ik niet meer zo vaak...

Verwijderd

Microkid schreef op 31 mei 2004 @ 17:59:
[...]

Ja, gewoon naar je leverancier gaan en garantie eisen. Je hebt gewoon 2 jaar wettelijke garantie, en daar moet de leverancier zich aan houden. Pas wel op dat de leverancier het niet afschuift op SonyEricson of Orange, HIJ is verantwoordelijk want HIJ heeft jouw het ding verkocht. Hoe hij het oplost is niet relevant, zolang ie het maar oplost. En als ze moeilijk doen, gewoon de woorden "burgerlijk wetboek" en "consumentenbond" en "consumentenbescherming" gebruiken.
erm... een winkel kan er niks aan doen dat dat ding na net een jaar niet meer werkt, dat ligt toch echt aan de fabrikant (sony ericsson in dit geval), zij maken het produkt en de winkel verkoopt alleen. ook binnen het jaar, als jij beroep wil doen op je garantie, sturen zij hem naar de fabrikant hoor!

• MBV

MBV

Ik ben te lui om zelf op te zoeken welk artikel uit de vele wetboeken het was :), dat moet echt ergens op dit forum rondzwerven. Zoek eens op 'garantie' en 'wet' of zoiets. Belangrijkste is dat je niet wordt weggestuurd, en je niet laat wegsturen, door de winkel waar je hem hebt gekocht. Niemand anders dan die winkel moet zorgen dat jij een vergelijkbaar toestel krijgt, hetzij door reparatie, hetzij door een nieuw toestel (met eventuele 'gebruiksvergoeding' of hoe dat ook heet), hetzij een totaal andere creatieve oplossing die voor jouw bevredigend is.
Winkels verschuilen zich vaak veel te gemakkelijk achter regeltjes die volgens de wet niet kunnen (dat bordje 'eigen risico' bij de garderobe, anyone? :) )

edit:
ik moet weer te veel zeggen, en sneller leren typen :) @gobbles: dat is hoe de winkel erover denkt. Dat is echter alleen de fabrieksgarantie, helaas is dat in europa niet meer genoeg om de wettelijke garantietermijn te halen. Daarna mag de winkel het idd opsturen naar de fabrikant, maar moeten ze zelf gaan dokken voor de reparatie. Eigen schuld, hadden ze maar betere afspraken moeten maken met de leverancier....

[ Voor 29% gewijzigd door MBV op 31-05-2004 18:08 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 18:03:
[...]

erm... een winkel kan er niks aan doen dat dat ding na net een jaar niet meer werkt, dat ligt toch echt aan de fabrikant (sony ericsson in dit geval), zij maken het produkt en de winkel verkoopt alleen. ook binnen het jaar, als jij beroep wil doen op je garantie, sturen zij hem naar de fabrikant hoor!
Niks mee te maken. De wet geeft aan dat de verkopende partij verantwoordelijk is voor een deugdelijke werking van het apparaat. De consument doorsturen naar de fabrikant MAG NIET. Simpel. Wat de leverancier zou kunnen doen is de GSM zelf doorsturen naar SonyEricson, maar de consument hoeft dat niet te doen, en heeft alleen te maken met de leverancier. Desnoods wordt je boos, dump je de GSM op de toonbank, vraagt een ontvangstbewijs en verzoekt ze het maar op te lossen.

edit:
offtopic: zo zie ik ook veel websites waarin doodleuk wordt vermeld dat als je product van merk X defect is, jezelf contact moet opnemen met fabrikant X. Dit is niet toegestaan en in strijd met de wet. De webwinkel is en blijft verantwoordelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 31-05-2004 18:12 ]

Verwijderd

Microkid schreef op 31 mei 2004 @ 18:10:
[...]Wat de leverancier zou kunnen doen is de GSM zelf doorsturen naar SonyEricson, maar de consument hoeft dat niet te doen, en heeft alleen te maken met de leverancier.
dat zeg ik ook. maar ik maak uit jouw verhaal op dat de leverancier de "oorzaak" is van het kapot gaan buiten garantie en dat is natuurlijk onzin.

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 18:12:
[...]

dat zeg ik ook. maar ik maak uit jouw verhaal op dat de leverancier de "oorzaak" is van het kapot gaan buiten garantie en dat is natuurlijk onzin.
Hmm, dat haal ik niet uit mijn tekst. ;) Maar goed, we begrijpen elkaar :)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 21:45

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Microkid schreef op 31 mei 2004 @ 18:13:
[...]
Ik haal het ook niet uit jouw tekst.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

gelukkig maar :P

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Microkid schreef op 31 mei 2004 @ 18:13:
[...]

Wow. Ja, ik vind je plan heel goed. Maar er zijn wat dingen waar ik over twijfel.

- Ik kan naar Den Haag reizen, en demonstreren dat mijn telefoon echt niet meer werkt. Echter, in de randstad wil hij het sporadisch nog wel eens doen, wat nou als ik bij die winkel sta en hij belt gewoon? Kan ik niets bewijzen :{
Zodra ik weer in Arnhem en omstreken ben (waar overigens ook genoeg bereik is) ben ik weer netwerkloos. 'Ja mevrouw u woont vast in een slecht bereikbaar gebied'...
- Willen ze hem niet aannemen vanwege de 'verlopen garantie' dan sta ik daar, hartje andere kant van het land, wat dan? Telefoon achterlaten, SIMkaartje natuurlijk mee terug, ontvangstbewijs erbij en dan maar afwachten? Ze kunnen die telefoon daar na mijn vertrek net zo goed in een kastje leggen, met de woorden 'zo nu ze weg is kan ze barsten, we doen of we hem vergeten zijn'.
Dan kan ik na een half jaar nog eens opbellen en met mijn deel van het ontvangstbewijs zwaaien, maar ik gok dat ze daar dan weinig waarde aan hechten. Dat wordt écht vechten tegen de bierkaai dan.

garantietermijn en recht

Dit topic heb ik gevonden. Ik ben blij te zien dat de search het weer doet :Y)
Ik wil echter dat van de wet wel zwart op wit hebben, ik lees overal 'een telefoon moet het redelijkerwijs 2-3 jaar doen' en 'met een contract van 2 jaar mág je toch ook verwáchten dat hij...' Ja, maar ik kan hoog springen, laag springen, maar die man zegt '1 jaar, staat HIER op het papiertje!' wat jij verwacht, kan mij niet schelen!

Iig, als ik ga, volgende week want deze week kan ik niet, laat ik me onder geen beding wegjagen. De vorige keren dat ik bij de Orange shop was waren ze uiterst vriendelijk tegen me, maar als je niet lief komt doen, zijn ze vaak ook niet zo meegaand in ene keer...

Hier vind ik dit:
Verwijderd in "tel. accu staat bol, hoe garantie E.D.?"
Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 20:38:
Er is sinds kort (d8ik) ook een algemeen geldende regel (in de EU), dat ieder electronisch apparaat een garantie termijn heeft van 2 jaar.

Vaak als je belt naar een instantie om je hierop te beroepen zullen ze zeggen dat er maar een jaar (of half ofzo) garantie op zit, maar je zal merken dat als je erop aandringt en vermeld dat je bekend bent met deze regel (waarover de meeste helpdesk medewerkers niet eens geinformeerd zijn), je nogal eens wat kan bereiken.

Ik weet niet hoe dit zit met componenten, maar ik spreek uit ervaring. (Werk zelf namelijk ook bij een dergelijk bedrijf die dit soort lollige praktijken hanteerd.)

Gewoon proberen bij ericsson zelf! :>
Morgen bellen met Orange dan maar? Ik wil echt zeker weten dat er op electronische appz 2 jaar zit. Rot dat ferry ook zo weg is gestuurd met een smoesje, ik weet dat als ik naar D'H ga, ze dat net zo hard gaan proberen, ... maar de vraag is, blijf ik staan of laat ik me wegjagen. Ik denk dat ik daar gewoon demonstratief een slaapzak uitspreid voordat ik mijn verhaal begin...

[ Voor 26% gewijzigd door Dark Blue op 31-05-2004 18:31 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Verdiep je eens in de nederlandse wet, die overigens iedere nederlander geacht wordt te kennen >:)

Er staat niet in dat je in dit geval een termijn van twee jaar garantie kunt proberen te krijgen, maar wel iets over redelijkerwijs de gebruiksperiode. Als ze dan dat toestel met een abonnement verkopen van twee jaar, mag jij er redelijkerwijs van uit gaan dat je toestel het in ieder geval twee jaar uit houdt. (als je er normaal mee omgaat).

Dan kan een verkoper zeggen dat hij maar één jaar garantie heeft gegeven, maar diezelfde verkoper (lees winkel) heeft zich ook aan de wet te houden. Jij hebt een (koop)overeenkomst met hem, en niet met Ericson.

Leg hem de juiste wetteksten voor, blijf vriendelijk, en geef duidelijk te kennen dat je hier een oplossing voor wil.

Wil hij dat niet, dan kun je juridische stappen ondernemen.
Als je je laat afschepen heb je dat aan jezelf te wijten, aangezien de wet redelijk duidelijk is in dit soort gevallen.

Hierover staat meer dan zat te lezen. Consumentenbond, kassa, radar dat soort sites. Doe je huiswerk zelf ook een beetje.

[ Voor 4% gewijzigd door aZuL2001 op 31-05-2004 18:38 ]

Abort, Retry, Quake ???

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Dank voor de rest van de info, Azul. Dan ga ik inderdaad mijn huiswerk doen, en dat is het opzoeken van de wettelijke informatie en morgen met Orange bellen. Ik wil wel weten waar ik mijn treinkaartje aan uitgeef. Morgen meer!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 00:17
je kan sowieso je orange abo opzeggen nu er een tariefsverhoging is!
Dan kun je overstappen op een operator waarbij je telefoon (misschien :o) wel werkt...

• MBV

MBV

marteltor schreef op 31 mei 2004 @ 19:27:
je kan sowieso je orange abo opzeggen nu er een tariefsverhoging is!
Dan kun je overstappen op een operator waarbij je telefoon (misschien :o) wel werkt...
Heb ik toen met Ben niet gedaan, omdat ben zo lief was mijn oude abbo te blijven berekenen :)

edit:
sorry voor de zwaar offtopic reactie.
Ik begrijp dat TS geholpen is. Laten we hopen dat meer consumenten in hun recht gaan staan. Ook de werkgever van ondergetekende heeft de officiele regel dat er 1 jaar garantie wordt geleverd, de wet noemen ze coulance. Als meer mensen in hun recht gaan staan, moeten winkels wel wettige garantie verlenen.

[ Voor 35% gewijzigd door MBV op 31-05-2004 19:39 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
MBV schreef op 31 mei 2004 @ 19:36:
[...]

Heb ik toen met Ben niet gedaan, omdat ben zo lief was mijn oude abbo te blijven berekenen :)

edit:
sorry voor de zwaar offtopic reactie.
Ik begrijp dat TS geholpen is. Laten we hopen dat meer consumenten in hun recht gaan staan. Ook de werkgever van ondergetekende heeft de officiele regel dat er 1 jaar garantie wordt geleverd, de wet noemen ze coulance. Als meer mensen in hun recht gaan staan, moeten winkels wel wettige garantie verlenen.
Verontschuldig je niet, want ik vind je reactie helemaal niet offtopic; Orange heeft mij ook al verteld dat het opzeggen van het abbo gewoon nu nog niet kan, en om welke reden dan ook, ik zal tot 20 Maart 2005 elke maand 20 eurootjes naar hen over moeten blijven maken ook al wil ik van het abonnement af. :{

Goed, met dank aan Ginz heb ik nu wat meer informatie:

[rml][ Orange] Nieuwe tarieven?[/rml]

In dit topic staat dat ik mijn abbo met Oranje best op kan zeggen op grond van de verhoogde (sms) tarieven. Aangezien dat voor mij best opgaat (ben toch vrouw he :P ) lijkt het mij gewoon een goede manier, goed tijdstip, om op te zeggen.

Ik ga hem omzetten naar PrePaid en daarna naar een andere provider.
Ik wil eigenlijk Vodafone, die is volgens mij vrij goedkoop en heeft ook goed bereik. Daarvoor ga ik nog even peilen. Morgen eerst even met iemand overleggen... :)

[ Voor 26% gewijzigd door Dark Blue op 31-05-2004 21:44 ]

• aZuL2001
Hier staat ook nogal wat aan juridische info, in mindere mate over garantie, maar wie weet steek je er wat van op ;)

[rml][ Recht] Mobiel niet gerepareerd, geen acceptabel alternatief[/rml]

Abort, Retry, Quake ???

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Dankje! :*

Verwijderd

Je zegt in je openingspost dat je volumeknopje het niet meer doet door beschadiging. Waadoor is deze beschadiging ontstaan? En waneer is dat gebeurt? Kan het feit dat hij geen netwerk meer vind iets te maken hebben met dat volumeknopje? ( iets te hard gestuiterd ;) )

Ik wil tegen je zeggen, hoop vooral niet teveel op een gratis reparatie, aangezien je garantie is verlopen. De winkel waar je je telefoon hebt gekocht gaat immers echt niet opdraaien voor schade die ( misschien) door jezelf is veroorzaakt. Vooral als je de telefoon wilt repareren buiten de garantietermijn van 1 jaar. Er staat nergens geschreven dat de minimale garantie 2 jaar is, het moment dat jij een aankoop doet zoals dit, met deze garantievoorwaarden, ga je er immers mee akkoord dat je 1 jaar garantie hebt. En als je een abbo van 2 jaar afsluit betekent dat dus ook niet dat je telefoon 2 jaar garantie heeft.

Over het veranderen van abbonement of het opzeggen hiervan is een verhoging van de sms-tarieven niet genoeg. Dit staat er in de ALGEMENE VOORWAARDEN van Telfort ( kon orange niet vinden, maar algemene voorwaarden zullen niet verschillen)
6.3. Telfort mag de tarieven wijzigen. Als de tarieven hoger worden, dient Telfort de Contractant
hiervan tijdig op de hoogte te stellen. Een uitzondering hierop zijn de roaming tarieven, die
veelal worden vastgesteld door de lokale operator. Voor de beschikbaarheid en de tarieven in
het buitenland dient men de internet site van Telfort of de klantenservice te raadplegen.
Dus eerlijk gezegd lijkt het mij simpel; het abbonement blijft doorlopen tot dit is afgelopen, en voor jou is er geen manier om er onder uit te komen, het contract is immers ondertekent. Ik adviseer je om ergens goedkoop een T68i op de kop te tikken, of de jouwe te laten repareren. Uiteindelijk zal je waarschijnlijk toch zelf voor de kosten moeten opdraaien. :/

• aZuL2001
@ Rick_e86 :

Je kunt in algemene voorwaarden zetten wat je wil, maar ze vallen toch vrijwel altijd onder het nederlands recht.

En dat is wat sterker dan willekeurige voorwaarden.
Passages die niet kunnen zijn dan simpel niet geldig, of het hele contract kan zo op de helling komen te staan.

Over het algemeen zal een verkoper zich altijd op de algemene voorwaarden beroepen, en proberen de klant te overbluffen.

Het loont zeer zeker de moeite om je rechten er op na te kijken en deze proberen te krijgen.

Wat niet wegneemt dat je opmerking over de beschadiging een erg goede is.

[ Voor 9% gewijzigd door aZuL2001 op 02-06-2004 00:42 ]

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

aZuL2001 schreef op 02 juni 2004 @ 00:40:
@ Rick_e86 :

Je kunt in algemene voorwaarden zetten wat je wil, maar ze vallen toch vrijwel altijd onder het nederlands recht.

En dat is wat sterker dan willekeurige voorwaarden.
Passages die niet kunnen zijn dan simpel niet geldig, of het hele contract kan zo op de helling komen te staan.

Over het algemeen zal een verkoper zich altijd op de algemene voorwaarden beroepen, en proberen de klant te overbluffen.

Het loont zeer zeker de moeite om je rechten er op na te kijken en deze proberen te krijgen.

Wat niet wegneemt dat je opmerking over de beschadiging een erg goede is.
@ azul2001,
meestal zijn de algemene voorwaarden gebaseerd op het wetboek en komen ze overeen, immers geen enkel bedrijf zal algemene voorwaarden hebben als dit toch gebakken lucht is, toch? of zijn wij consumenten dan zo stom |:( 8)7
Het moment dat je een contract ondertekent over een abbonement, ga je akkoord met de kosten, de garantie, het toetsel en de algemene voorwaarden. Daar kan je dan niet meer onderuit komen, je bent er immers zelf mee akkoord gegaan.
Het moment dat er een overeenkomst is gesloten, ga je akkoord met alles dat deze overeenkomst inhoudt, jij hebt de plicht te betalen en het recht op belminuten etc, orange heeft de plicht om te leveren en het recht op betaling.
Als een van de partijen niet voldoet in zijn plichten kan het uitlopen op een rechtzaak, maar aangezien orange hieraan voldoet, lijkt het me simpel wie de zaak zal verliezen.

Verwijderd

Wat betreft de wetgeving is het zo dat de fabrikant zich gewoon mag beperken tot het geven van 1 jaar garantie. echter heb jij niks te maken met een fabrikant, maar met een verkopende partij. Die laatste heeft sinds 1 januari 2002 de plicht om alle consumenten aankopen te garanderen voor minimaal 2 jaar. Men mag zich zoals eerder al gezegd, niet verschuilen achter de kortere garantie van een fabrikant want dit is het probleem van de winkelier, niet de klant.

Verwijderd

Is het niet zo dat de verkoper eigenlijk alleen een tussenpersoon is tussen de fabriek en provider, en de consument?
Je kan als winkelier toch moeilijk opdraaien voor kapotte apparaten? Die dingen worden standaard teruggestuurd naar de fabriek. In de garantieperiode is dit gratis en hierna moet de winkel ervoor betalen, en jij dus ook.
Echter de garantieperiode voor de telefoon is de garantieperiode van de fabriek.
Een defect aan het product
Als een product na aanschaf defect gaat, dan de koper de verkoper in bepaalde gevallen voor het defect aanspreken. Het moet wel gaan om een defect dat op het moment van aflevering aanwezig was, ook al openbaarde het defect zich pas later.

Openbaart zich binnen zes maanden na aanschaf een defect, dan wordt vermoed dat dit het gevolg is van een gebrek in het product, dat reeds bij aflevering bestond. De verkoper zal moeten aantonen dat hiervan geen sprake is. Deze regel geldt niet indien dat niet past bij het type product, zoals bijvoorbeeld bij bederfelijke levenswaren of feestballonnen.
De verkoper is eveneens aansprakelijk indien hij het uitblijven van het defect heeft gegarandeerd;
Zonder een dergelijke garantie gaat het om de vraag of de koper mocht verwachten dat het defect zich in deze periode zou kunnen openbaren. Het is dus zeker niet zo dat de verkoper voor elk defect kan worden aangesproken. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van het product, bijvoorbeeld of het een merkartikel is, de prijs, de intensiteit van het gebruik en andere factoren. Van een goedkoop horloge mag bijvoorbeeld niet dezelfde levensduur worden verwacht als van een kostbaar horloge. Bovendien kan het defect veroorzaakt zijn door een verkeerd gebruik van het product door de koper.
Dit heb ik gevonden op www.justitie.nl

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2004 10:04 ]

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:47

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Is het niet zo dat de verkoper eigenlijk alleen een tussenpersoon is tussen de fabriek en provider, en de consument?
Je kan als winkelier toch moeilijk opdraaien voor kapotte apparaten? Die dingen worden standaard teruggestuurd naar de fabriek. In de garantieperiode is dit gratis en hierna moet de winkel ervoor betalen, en jij dus ook.
Volgens mij niet, de koper sluit een contract af met de verkoper. Je gaat dus eigenlijk altijd naar de verkopende partij terug asl er iets mis is.
Echter de garantieperiode voor de telefoon is de garantieperiode van de fabriek. Het werkt net zoals met verzekeringen. Als ik schade ondervind doordat mijn vliegtuig het niet doet (ik noem maar wat) dan klaag ik KLM aan. Dat KLM op zijn beurt weer de vliegtuig fabrikant aanklaagt heb jij niks mee te maken. (beetje vaag voorbeeld, maar ok)

Verwijderd

Volgens mij niet, de koper sluit een contract af met de verkoper. Je gaat dus eigenlijk altijd naar de verkopende partij terug asl er iets mis is.
Echter de garantieperiode voor de telefoon is de garantieperiode van de fabriek. Het werkt net zoals met verzekeringen. Als ik schade ondervind doordat mijn vliegtuig het niet doet (ik noem maar wat) dan klaag ik KLM aan. Dat KLM op zijn beurt weer de vliegtuig fabrikant aanklaagt heb jij niks mee te maken. (beetje vaag voorbeeld, maar ok)
Hahaha ik wou net zeggen; wat heeft een vliegtuig er nou mee te maken? Ga je op vakantie ofzo :9
On-topic: Het contract wordt niet afgesloten met de verkoper maar met de provider, de verkoper regelt het alleen maar voor je, je zou het net zo goed op internet kunnen doen. Of heb jij ooit minuten/beltegoed of een telefoon rekening van je verkoper gehad? Lijkt me sterk ;)
En het werkt niet precies hetzelfde als het vliegtuigvoorbeeld, immers zou je zelf net zo goed rechtstreeks naar de fabrikant kunnen gaan met je kapotte apparaat. Dat je naar de verkoper gaat is eigenlijk alleen een omweg omdat het fijn is dat die er dan voor zorgt.

Verwijderd

Probeer anders is om het toestel niet in de winkel maar desnoods zelf of bij een unlocker te laten maken.
Scheelt je meestal veel geld en ze kunnen net zoveel (sommige nog wel meer) dan ze bij zon servicecenter kunnen

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:50
zonder het topic compleet gelezen te hebben, teveel rechtszooi om door te ploegen
Ik kan je vertellen dat het euvel in je t68(i) niet opgelost kan worden, ik heb mijn telefoon tot 2x toe ter reparatie opgestuurd, waarna het na een week of 2-3 weer terug naar boven kwam. Dit betrof het T-Mobile netwerk, maar er waren destijds ook enkele Orange gevallen. De laatste software flashen, zend- en ontvangstgedeelte fixen, het heeft allemaal niet geholpen. Daarna heb ik contact opgenomen met SE (via telefoon) en het probleem uitgelegd, dat ik al 2x mijn telefoon buiten garantie had laten repareren etc. SE is toen erg coulant geweest en heeft mij (na wat subtiel pushen) een destijds gloedjenieuwe T610 ter vervanging opgestuurd via het servicepoint waar hij ook gerepareerd was, Evic. Ik denk dat je het daar dan ook moet zoeken.

Let wel, dit gaat om een specifiek probleem dat je kunt herkennen aan een 'no access' melding ipv de providernaam.

Er is een gigantische thread over dit probleem: Ben/T-Mobile & T68i

[ Voor 10% gewijzigd door P5ycho op 02-06-2004 11:51 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 10:24:
[...]

Hahaha ik wou net zeggen; wat heeft een vliegtuig er nou mee te maken? Ga je op vakantie ofzo :9
On-topic: Het contract wordt niet afgesloten met de verkoper maar met de provider, de verkoper regelt het alleen maar voor je, je zou het net zo goed op internet kunnen doen. Of heb jij ooit minuten/beltegoed of een telefoon rekening van je verkoper gehad? Lijkt me sterk ;)
En het werkt niet precies hetzelfde als het vliegtuigvoorbeeld, immers zou je zelf net zo goed rechtstreeks naar de fabrikant kunnen gaan met je kapotte apparaat. Dat je naar de verkoper gaat is eigenlijk alleen een omweg omdat het fijn is dat die er dan voor zorgt.
Lt. Marx heeft het bij het rechte eind. Je hebt de telefoon gekocht bij een winkel die je vervolgens korting geeft op het toestel als je tegelijkertijd via hun een abbonnement afsluit bij een provider. Doe provider stort die korting vervolgens weer terug aan de verkoper met misschien nog een afsluitpremie. Dat houdt in dat als je telefoon kapot gaat je als eerste je verkoper moet aanspreken. Die moet vervolgens weer zijn leverancier aanspraken. Die vervolgens weer zijn leverancier enz. Tot de fabrikant. Dat de fabrikant toevallig een regeling heeft waarvan jij gebruik kan maken doet niet terzake. (Wel handig, scheelt vaak een hoop geblaat tegen de verkoper.

Ik begrijp nl. dat jij je telefoon 1 jaar en twee maanden geleden heb gekocht, begin april 2003 dus. Toen was de ten uitvoering van de hierbovengenoemde richtlijn 99/33EG nog niet in werking getreden. Dit geberude pas op 1 mei 2003. Op grond van die nieuwe wet had jij wel een rechtstreekse vordering naast de vordering op je verkoper

Als de fabrikant slechts 1 jaar garantie geeft, maakt voor jou niet uit. Jij bent alleen gebonden aan hetgeen jij met jouw verkoper hebt afgesproken. Ook voor algemene voorwaarden met daarin een beperking (de 1 jaarsgarantie) geldt dat jij ermee akkoord moet gaan. (N.b. Meeste mensen gaan er stilzwijgend mee akkoord. Daar staat dan weer tegenover dat als jij niet met de algemene voorwaarden akkoord gaat er geen koop plaatsvindt.)

Waneer in de voorwaarden die de telecomwinkel hanteert staat dat er een garantie wordt gegeven van 1 jaar betekent dat alleen dat de verkoper jou garandeert hetgeen in die garantie staat. Buiten die periode geldt gewoon hetgeen jij op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten (art. 7:17 BW), nl een werkende telefoon die het in ieder geval langer doet dan 1 jaar en 2 maanden. Normaliter is het zo dat als de economische levensduur van een telefoon 5 jaar is dat je na een jaar 20% van de reparatiekosten voor jou rekening neemt. Na 3 jaar 60 % van de kosten, enz. Ik weet overigens niet wat de gemiddelde levensduur is van een telefoon.

Probleem is dat de meeste verkopers deze regel (de wet dus) niet kennen of de instructie hebben gehad om te doen alsof ze de regel niet kennen. Je zou in ieder geval een brief moeten schrijven en soms reageren ze goed.

Overigens geldt na 1 mei vorige jaar dat je de producent van de telefoon ook kan aanspreken voor gegeven garantie of reclame

Verwijderd

Ok je hebt een punt, maar ik vraag me nogsteeds af Dark Blue; hoe kom je aan die schade, wees wat duidelijker is dat ding gevallen ofzo? Dan kan je al helemaal fluiten naar je geld natuurlijk.
Bovendien zeg je zelf, upgrade kost €65 zonder garantie dat hij t doet, en op Marktplaats worden ze zo goed als nieuw aangeboden voor € 70, ik zou zeggen trek je conclusies. :Y) :X

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:24

WouterG

Dit is geen ondertitel

Waarom repareren ze jou telefoon tegen hoge reparatiekosten bij orange? Toen mijn telefoon defect ging hebben ze voor 20 euro een nieuwe geregeld. En dat was buiten de garantie!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 juni 2004 @ 16:54:
Ok je hebt een punt, maar ik vraag me nogsteeds af Dark Blue; hoe kom je aan die schade, wees wat duidelijker is dat ding gevallen ofzo? Dan kan je al helemaal fluiten naar je geld natuurlijk.
Bovendien zeg je zelf, upgrade kost €65 zonder garantie dat hij t doet, en op Marktplaats worden ze zo goed als nieuw aangeboden voor € 70, ik zou zeggen trek je conclusies. :Y) :X
Lees het topic eens, vriend. :) Ik heb niks met die telefoon gedaan, hij is amper 1x gevallen ofzo, het netwerk schijnt er gewoon uit weg te zijn geëbd alsof er een pantser omheen is gegroeid. Het was niet zo van 'poef netwerk weg' het was 'op steeds meer plaatsen netwerk weg' ...
Dat hij 1x gevallen was en dat er toen een geluidsknopje vanaf is gesprongen, is gewoon pech, daarvan is de telefoon verder niet qua bereik beschadigd want dat was toen al aan het verminderen.

Goed. een update. Middels de verhoogde tarieven actie heb ik mijn abbo weten af te sluiten.

Ik betaal en gebruik nog tot eind juni, en daarna moeti k overgaan op prepaid kaartjes. Nu wil ik naar een ander netwerk, het liefst met die telefoon, maar nou is mijn vraag:
zal mijn telefoon het op een ander netwerk weer doen, of is hij definitief dichtgeslibt?
(zie ook de reactie van P5ycho)

Anders wil ik een abbonement nemen bij een provider die sowieso goede dekking heeft in dit achterland - ik ga over enkele maanden naar Enschede en daar moet het bereik helemaal goed zijn, ik wil niet daar met een sporadisch bellend mobieltje zitten. :P

Ik heb gekeken naar Vodafone, T-Mobile, KPN, ik kan mijn keus niet maken.
* welke telefoon lijkt qua bediening het meest op de T68i?
Ik heb de opvolger, die vierkante zwart/zilver, die zo shiny gepolijst is, gezien, een vriend van me heeft m, maar er schijnen nogal snel krassen op te komen.
Ook het menu stak anders in elkaar, maargoed, het blijft SE, dus dat is te leren.
* welke provider geeft goede dekking in Gelderland/Overijssel, richting Duitse grens?
Als iemand weet waar ik dat kan opzoeken, gerne... :*
De klantenservice van elke provider zal wel roepen dat ze prima bereik hebben overal, maar van Orange geloof ik dat al niet meer. Nu met mijn tijdelijke Philipsje heb ik ook af en toe op Zwolle geen bereik. Foute boel dus.

Alvast bedankt. Dingen die ik gemakkelijk zelf kan vinden, roep maar gewoon een vriendelijke STFU,... ik zit hier even op mijn werk en kan niet zoeken, maar vanavond wel. :) doe niet teveel moeite voor mij als ik het ook prima zelf met Google etc. kan!

Verwijderd

Ok gellukig voor jou dat je je abbonement hebt kunnen opzeggen, als ik jou was zou ik gaan voor het Vodafone netwerk, het is ietsie duurder maar het is de beste, je hebt zeker overal bereik.

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:53
Over de dekking in Gelderland in de buurt van Arnhem:
In principe hebben alle netwerken hier een goede dekking. Op Vodafone en KPN kan je altijd vertrouwen, zelfs op de Veluwe hebben die op de meeste delen bereik.

Zelf heb ik al met Telfort, Orange, T-Mobile en Telfort gelopen. Ik heb wel gemerkt dat Telfort, T-Mobile en Ben soms minder bereik hebben, maar echt wegvallen gebeurd niet veel. (Richting Ede vallen ze trouwens allemaal even weg vlakbij het station).

Naarmate je meer richting de grens van Duitsland gaat zie je dat de kleinere netwerken eerder wegvallen en overschakelen op de sterkere Duitse zenders, iets waar je erg mee moet oppassen ivm hoge rekeningen ;)

Wat je altijd kan doen is kijken op de sites van de providers, maar die zullen toch aangeven landelijke dekking te hebben terwijl dat natuurlijk nooit voor 100% waar is (wat dan op atmosferische omstandigheden wordt afgewenteld).

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 14:10:
Ok gellukig voor jou dat je je abbonement hebt kunnen opzeggen, als ik jou was zou ik gaan voor het Vodafone netwerk, het is ietsie duurder maar het is de beste, je hebt zeker overal bereik.
Geen enkel netwerk heeft overal bereik! En volgens het onderzoek van de consumentenbond, die met alle vijf de netwerken door het hele land hebben getest, zijn er buitenshuis geen significant verschil is tussen de netwerken. Natuurlijk kan het ene netwerk een witte vlek hebben op de ene plaats, maar de andere netwerken hebben dan weer op een andere plaats witte vlekken. De omvang en het aantal van de witte vlekken is dus voor alle netwerken hetzelfde. Dus TS: voor je blindelings Vodafone neemt, vraag in je (toekomstige) omgeving even rond, en niet hier op GoT, waar je dan misschien hoort dat je (bv) vooral geen Telfort moet nemen, van iemand die bij wijze van spreken Limburg nooit uitkomt, terwijl jij nooit in Limburg bent.

Wat betreft je telefoon: de economische levensduur van een telefoon kan volgens de wet wel 5 jaar zijn, denk er ook aan dat dit niet voor de batterij geldt. Als een telefoon 5 jaar mee kan gaan, wordt daarbij wel redelijkerwijze vanuit gegaan dat je ergens halverwege een nieuwe batterij of 2 koopt, afhankelijk van het gebruik. Aangezien telefoons door de kortingen van dealers bij aanschaf of verlenging van een abonnement vaak goedkoper zijn dan een batterij, is de economische levensduur van een telefoon in de praktijk veel minder. Ik zou je dus aanraden om een abonnement aan te sluiten met een nieuwe, (bijna) gratis telefoon, want stel dat je weer een jaar vast zit aan een abonnement en je half gare T68i valt echt definitief uit. Dan zit je weer met je Fisio, of moet je een dure losse telefoon kopen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

GFM schreef op 16 juni 2004 @ 14:24:
Wat je altijd kan doen is kijken op de sites van de providers, maar die zullen toch aangeven landelijke dekking te hebben terwijl dat natuurlijk nooit voor 100% waar is (wat dan op atmosferische omstandigheden wordt afgewenteld).
Landelijke dekking is volgens de officiële definitie:
tenminste 98% van de bevolking kan op zijn huisadres buitenshuis bellen en
tenminste 95% van de oppervlakte van het land heeft buitendekking

Daaraan voldoen alle netwerken in Nederland al sinds 2001.
100% dekking is onmogelijk, o.a. door het verbod op zendmasten in natuurgebieden, het vergunningsstelsel voor zendmasten en plaatselijke bestemmingsplannen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Ik zit zelf diep in de achterhoek en ben aan de noord, oost en zuidkant omringd door duits landgoed, en heb prima bereik met mijn telfort, ook kpn en vodafone doen het bij ons goed .. de rest gaat al snel over naar een duits netwerk...

Verwijderd

Vodafone heeft in ieder geval wel t meeste bereik en de minste uitval, ik heb sinds kort Telfort, en ben daarover tot nu toe tevreden, maar ik woon in Amsterdam dus over de rest van NL kan ik weinig zeggen.
Echter wou ik laatst bellen en kreeg ik de waarschuwing, netwerk bezet, en dat heb ik in 2 jaar VodaFone nog nooit meegemaakt. Vodafone heeft het grootste netwerk ter wereld lijkt me sterk dat niet heel NE is gedekt door Vodafone.

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:56

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Canaria schreef op 16 juni 2004 @ 14:43:
[...]

Landelijke dekking is volgens de officiële definitie:
tenminste 98% van de bevolking kan op zijn huisadres buitenshuis bellen en
tenminste 95% van de oppervlakte van het land heeft buitendekking

Daaraan voldoen alle netwerken in Nederland al sinds 2001.
.
Helaas is dit niet waar. Alleen Vodafone en KPN hebben ECHT landelijke dekking. Orange zit er heel dicht bij en T-mobile en Telfort komen daarna.

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 07:31

sjaakaq

It might get loud

Wat ik met Orange heb gemerkt is dat ze wel overal bereik hebben, maar redelijk zwak. Binnen nog wat zwakker.

leoaq.fm // Jeune Loop

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 07:31

sjaakaq

It might get loud

Kickje: DB, ik weet niet of je al een nieuwe hebt maar ik bezorg folders en ik zag dat de It's (electronicazaak ;) ) deze week een T68i met €10,- beltegoed heeft voor €24,95. Provider: T-Mobile.

Als je je oude GSM inruilt krijg je €25,- korting (dus dan krijg je em gratis :o )

leoaq.fm // Jeune Loop

• Maeslant
  • Laatst online: 10:49
Oww .. das veel
Pagina: 1