[Debian] twee netwerkkaarten dhcp

Pagina: 1
Acties:

• the-hell
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02 16:17
Ik ben bezig mijn server over te zetten naar linux, maar zit met een probleem. Ik heb twee netwerkkaarten erin, beide Realtek (8139too). eth1 zit keurig op het home-netwerk, en die werkt ook. Maar eth0 krijg ik niet aan de praat, hij krijgt geen dhcp request terug van mijn modem. (De kaart krijgt wel een IP adres als ik hem aansluit op het home-netwerkt)

Maw: beide kaarten werken, maar eth0 krijgt geen IP van mijn modem.

Interfaces file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
auto lo eth0 eth1

iface lo inet loopback

iface eth0 inet dhcp

iface eth1 inet static
        address 192.168.0.5
        netmask 255.255.255.0

Modules.conf
code:
1
2
3
alias eth0 8139too
alias eth1 8139too
options 8139too io=0xdc00,0xe000 irq=10,11

Ook als ik eth1 uitzet werkt hij niet, ook modem resetten doet het niks.

Het lampje van de netwerkkaart brand niet als de internetkabel erin zit. En wel bij de netwerkkabel.
De internetkabel werkt perfect in mijn andere PC.

Kernel: 2.4.25

Als ik ifup eth0 doe krijg ik ongeveer dit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
eth0: link down (terwijl hij er echt inzit)
knip
Listening on LPF/eth0/00:40:f4:82:31:99
Sending on   LPF/eth0/00:40:f4:82:31:99
Sending on   Socket/fallback/fallback-net
DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67
DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 3
(en de laatste regel gaat 7 keer door, daarna:
No DHCPOFFERS received.

Alvast erg bedankt voor het antwoorden.

Verwijderd

Gaat de autosensing wel ok?
Ik heb in het verleden een realtec gehad die op 10MB HD moest staan anders ging me adsl niet werken.

• the-hell
autosensing? hij negeerd de kabel gewoon. Normaal geeft hij link up, als er een kabel in zit, maar nu geeft hij niks weer, alleen link down.

Ik weet alleen dat hij het eerst wel gedaan heeft, zal wel iets veranderd hebben, maar heb geen idee wat. Heb nu etherconf weer gedraaid, zal dus straks even kijken wat dat opleverd (nu is hij de hd aan het checken, bsod in windows :( )

Verwijderd

Als je de netwerkkabels van eth0 en eth1 met elkaar verwisselt, hoe gaat het dan? Als het probleem zich dan bij eth1 voordoet in plaats van bij eth0, dan denk ik dat je een zogenaamde cross-cable (o.i.d. ik weet de officiële naam niet) hebt.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:05
Staat het volgende in je dhclient.conf:
interface "eth0" {
send host-name "CCxxxxxx-A/B/C";
script "/etc/dhcp3/dhclient-script";
}
Dan zou het modem een IP- adres moeten krijgen.

Als dat niet werkt, surf dan eens naar je modem toe (http://192.168.100.1) en kijk Waar allemaal geen 'done' staat.

Trouwens, een topic wat hierop lijkt: [rml][ Debian2.4] @Home + Motorola Dhcp problemen[/rml]. Ik heb daar ongeveer hetzelfde gevraagd, misschien kun je wat met de suggesties daar.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 14:52
Het zou in je modem kunnen zitten. Uit ervaring weet ik dat sommige modems een maximum aan mac adressen onthoudt. Ben je door deze voorraad heen dan wil ie met een ander mac niet connecten met je modem, zelfs de status lampjes lichten niet op. De enige remedie is de lijst met Known/learned mac adressen leeg te maken. Bij sommige modems kan dit door een simpele reset van het modem.

Ik zelf had het bij een adsl modem van bbeyond aan/uit, reset knop hield niets uit. Enige optie was netwerkkaart gebruiken met mac adres wat ie kende daarmee kon ik dan verbinding maken en de lijst mac adressen leeg maken.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 21:41
Sommige modems vereisen een 10Mbit link. Je zal dan even moeten instellen dat je netwerkkaart op 10Mbit wordt gezet. Met mii-diag kun je het e.e.a. regelen.

• the-hell
na een extra run met etherconf, dat scriptje toevoegen, en een tijdje power van de modem af gaf hij nu wel een link, en ook een IP, vaag. Heb zelfs meteen internet delen aan de praat gekregen, nu alleen alles nog omzetten naar ext3 ;)

thanks

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Papillon

Spring 's in the Air...

Omzetten met tune2fs uiteraard !?

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• the-hell
ik zal daarvoor eerst de HD leeg maken, en daarna ff op internet zoeken, bedankt voor de tip iig ;)
Pagina: 1