Toon posts:

Wetenschapsfilosofie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk dat ik af en toe tekortschiet in de kennis van de wetenschapsfilosofie en wat specifieker sommige begrippen in het algemeen. Welke boeken gebruikt de bezoeker hier bij zijn of haar studie?

Mijn studie heeft helaas geen algemeen wetenschapsfilosofie vak. Ik heb al wel op BOL.com gekeken maar ik durf niet zonder meer een boek te kopen zonder dat ik enig idee heb hoe goed het is. De schrijvers zelf komen me ook niet bekend voor.

Verwijderd

Ik heb het boek "Het verschijnsel wetenschap: een inleiding tot de wetenschapsfilosofie" van Herman Koningsveld aangeraden gekregen door een docent. Het was voor mij, gammastudent zijnde, een heldere, begrijpelijke en informatieve introductie.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Voor mijn studie gebruikte ik 'Filosofie van de natuurkunde' van P.A. Kroes, maar daar ben ik niet zo heel erg over te spreken. Glashelder vond ik 'What is this thing called science' van A.F. Chalmers; het boek dat ze gebruik(t)en in de propedeuse van filosofie in Leiden (er is ook een vertaling van te verkrijgen).

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:55
Ik heb "Wetenshap of Willekeur - wat is wetenschap" van A.A.Derksen moeten lezen (binnen de studie Economie). Beetje droog geschreven maar met 200 bladzijden makkelijk door te werken om wat basisstromingen op te pikken.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik vind dit grappig en opmerkelijk dat iemand hierom vraagt. Ik heb me dit ook wel eens afgevraagt en rondgekeken. Inmiddels ben ik 5 jaar geleden gepromoveerd en dus een Doctor of phylosophy geworden. Maar dit terwijl je dus geen ene minuut aan wetenschapsfylosofie gedaan/onderwezen hebt/bent. Ik merk wel dat je in de loop der jaren een eigen visie daarop ontwikkeld.

Ik zal daarom de bovengenoemde titels eens bekijken :)
edit / misschien ben ik toch te beta?

[ Voor 5% gewijzigd door superduper op 01-06-2004 21:40 ]

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Een goede, heldere inleiding - wordt in Utrecht bij wijsbegeerte gebruikt bij het vak 'wetenschapsfilosofie' - is "Introduction to the Philosophy of Science" van Salmon, Earman et al.

Mocht je je er vervolgens verder in willen verdiepen dan is "Philosophy of Science: The central issues" van Curd en Cover zeer aan te raden. Dit is een bundel waarin tientallen van de belangrijkste wetenschapsfilosofische artikelen van de 20e eeuw zijn opgenomen, gerangschikt per thema, met inleidende stukken en utigebreid commentaar. Heel erg goed.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

"De ontwikkeling van wetenschap" van Gerard de Vries (wolters-noordhoff, isbn: 90-01-92359-3)

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02-2025
P. Kroes - Ideaalbeelden van wetenschap.

Mja, 2x een 5 gehaald ervoor. :s Mag volgend jaar opnieuw opdraven. Op zich wel een aardig boek.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Verwijderd

Topicstarter
Confusion schreef op 31 mei 2004 @ 16:22:
Glashelder vond ik 'What is this thing called science' van A.F. Chalmers; het boek dat ze gebruik(t)en in de propedeuse van filosofie in Leiden (er is ook een vertaling van te verkrijgen).
Ik was toevallig vorige week in de bibliotheek en ik heb die nu geleend (ze hadden alleen de NL vertaling). Ik ben er nog niet echt aan toegekomen (tentamens) dus kan er nog weinig over vertellen. Hoofdstuk 1 las i.i.g. prettig weg.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 01:16 ]

Pagina: 1