Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] ledjes knipperen raar

Pagina: 1
Acties:

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:36
Hey tweakers.

ik sta hier echt voor een raadsel.
ik heb een 2de voeding in mijn pc zitten en die geven alleen stroom aan de ledjes en een aantal fan's. nu doen de ledjes ontzettend vaag. er zit gewoon 1 schakelaartje tussen die ze aan en uit schakelt. hoe kan ie nou knipperen als ie aan staat? op andere schakelaars doet ie dit niet. wat het niet kan zijn is dat draadjes los zitten. dat heb ik al gedubbelcheckt. de schakelaar zie ik als probleem oorzaker maar hoe kan dat nou?? weet iemand wat er gebeurt kan zijn of wat het kan zijn waardoor ze knipperen. de ledjes deden het in het begin altijd al goed.

They who buy the dip, deserves the rip.

Verwijderd

Is de voeding voldoende belast?
Om wat voor (soort, merk, model, nr. etc) voeding gaat het?
Hoe zitten de ledjes/fans aangesloten?
In welke frequentie knipperen de leds?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 15:33 ]

• Danjel
Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 15:33:
Is de voeding voldoende belast?
Om wat voor (soort, merk, model, nr. etc) voeding gaat het?
Hoe zitten de ledjes/fans aangesloten?
In welke frequentie knipperen de leds?
de voeding voldoende belast? bedoel je daarmee dat ie minimaal zoveel amp moet geven? euhm de voeding is een oude AT. seasonic staat erop. maar wat ik raar vind is dat ie het eerst wel goed deed en nu niet. en als ik de 12V direct eruit pak dan doen ze het wel gewoon zonder te knipperen. de fans zitten aangesloten op een molex die naar een schakelaar gaat en zo naar de ledjes.
de ledjes knipper erg onregelmatig.

Verwijderd

Door de trilling van de kast en een kapotte schakleaar mischien?

• Danjel
Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 15:39:
Door de trilling van de kast en een kapotte schakleaar mischien?
wat kan er kapot aan zijn?
ik vind et maar een raar geval. want hij staat nu ong 10 min aan en hij knippert nu niet meer. maar als ik em dan uitzet en daarna weer aan dan knippert ie weer. en af en toe als ie tijdje aanstaat dan knippert ie heel af en toe nog eens.

Verwijderd

kapotte schakelaar

• Danjel
shit man.

iig bedankt.

Verwijderd

Dus je hebt een soort 5/7/12 baybus gemaakt met leds, en die leds knipperen? Hoe zit die baubus schematisch in elkaar? Hoe zitten de leds aangesloten? Bedrading en schakelaars doorgemeten?

Over die voedingsbelasting: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 15:45 ]

• Danjel
Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 15:44:
Dus je hebt een soort 5/7/12 baybus gemaakt met leds, en die leds knipperen? Hoe zit die baubus schematisch in elkaar? Hoe zitten de leds aangesloten? Bedrading en schakelaars doorgemeten?

Over die voedingsbelasting: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]
5/12 baybus met leds. die zitten alleen op de 12 V en de GND (logisch).
schematje heb ik en zal ik nu meteen ff uploaden. minuutje geduld.

edit:
http://home.mjdsl.nl/~cxl/pc/mapske/Schema.gif
die vierkantjes in het midden zijn de kroonsteentjes.

[ Voor 11% gewijzigd door Danjel op 31-05-2004 15:58 ]

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 13:59
Veel voedingen hebben een minimale belasting op de 12V en / of 5V lijn nodig om goed te kunnen werken. Dat ie het na een tijdje wel redelijk doet heeft te maken met warmteontwikkeling of stabilisering van de gevraagde stroom (instelpunt netaan bereikt).

Als ie raar doet, probeer eens een autolamp op de 5V aan te sluiten, als het dan wel werkt is de belasting het probleem, probeer m ook even op de 12V.

• Danjel
Benadski schreef op 31 mei 2004 @ 18:01:
Veel voedingen hebben een minimale belasting op de 12V en / of 5V lijn nodig om goed te kunnen werken. Dat ie het na een tijdje wel redelijk doet heeft te maken met warmteontwikkeling of stabilisering van de gevraagde stroom (instelpunt netaan bereikt).

Als ie raar doet, probeer eens een autolamp op de 5V aan te sluiten, als het dan wel werkt is de belasting het probleem, probeer m ook even op de 12V.
dankje ik zal het meteen even gaan proberen zodra ik een autolampje vind 8)7

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

of gooi er eens een oude harde schijf aan, net zo makkelijk.

Nooooh! Stahp!

• Danjel
maakt dus niet uit zolang ie maar belast word?
maar wat ik dan raar vind is dat als ik em rechtsstreeks op de 12V lijn aansluit dat ie het dan niet doet. ook op andere schakelaars die voor de fan's bedoeld zijn doet ie het ook niet.

[ Voor 74% gewijzigd door Danjel op 31-05-2004 18:30 ]

• Benadski
Geen idee hoe het komt... Het schema wat je hebt gebruikt ziet er zo wel goed uit. Tenminste als je weerstandjes voor de LEDs hebt gezet mag er geen probleem zijn. Doet ie ook raar als je alle fans op 12V laat draaien en dan de voeding aan zet?

EDIT: Inderdaad, een harde schijf doet het vaak ook al goed als belasting (IDE hoef je niet aan te sluiten).

[ Voor 19% gewijzigd door Benadski op 31-05-2004 18:59 ]

• Danjel
Benadski schreef op 31 mei 2004 @ 18:58:
Geen idee hoe het komt... Het schema wat je hebt gebruikt ziet er zo wel goed uit. Tenminste als je weerstandjes voor de LEDs hebt gezet mag er geen probleem zijn. Doet ie ook raar als je alle fans op 12V laat draaien en dan de voeding aan zet?

EDIT: Inderdaad, een harde schijf doet het vaak ook al goed als belasting (IDE hoef je niet aan te sluiten).
nope verder doet hij nergens raar. hij doet ook raar met een HD eraan. kheb er maar meteen ff 3 aangehangen. dan doet ie het ook. de fan's hebben nergens last van. ledjes zitten wel weerstandjes voor.
ik denk dat het em dan toch bij die schakelaar ligt. ik zal em strax ff omsolderen.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dat je 12volt lijn het wel goed doet, is niet zo raar als je een beetje begrijpt hoe zo'n voeding in elkaar steekt.
Je 5 volt en 12 volt (en wat dat betreft alle spannings lijnen) worden appart gegenereerd. Je hebt dus niet, zeg, een 15 volt lijn, waarvan met 780x de goede spanningen worden gemaakt, maar er wordt voor elke spanning vanaf de hoogfrequent lijn een apparte schakeling gemaakt.

Vaak heeft de 12 volt lijn een lager vermogen (met name bij de oude AT voedingen), waardoor deze dus ook eerder zijn minimale belasting bereikt. De enige manier dat jij kan zorgen dat je 5 volt stabiel wordt, is door een hogere belasting te genereren. Dat kan je doen met een stevige weerstand, of met een apparaat op 1 van de connectors (een oud hd of iets dergelijks)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Misschien een rare vraag, maar wat is de functie van die ledjes? Als ik je schema volg heb je de ledjes met een schakelaar op de 12v aangesloten. Het nut van die ledjes ontgaat mij dan ook, aangezien ze op generlei weergeven wat de fans aan het doen zijn.

• Benadski
Ik denk caseverlichting ofzo of niet?

Persoonlijk zou ik namelijk ook eerder LEDs nemen dan een CCFL, gewoon omdat de kleur strakker is...

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-11 21:32
de fans zouden ervoor kunnen zorgen dat de leds raar doe probeer het eens als de fans uitzijn :)

• Danjel
met of zonder fan's maakt niet uit. de ledjes zijn indd ook voor case verlichting. ccfl vind ik wat te fel. en een echte casemodder zet er ledjes in die ze zelf soldeert enz die dus geen kant en klare ccfl's erin douwt.

en ik ben gewoon gek van led's ik maak er van alles mee.

[ Voor 15% gewijzigd door Danjel op 31-05-2004 21:29 ]

Pagina: 1