Toon posts:

[Raid] Combinatie Software+Hardware

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nu het volgende staan:

P4 3.2C Ghz
GigaByte 8KNXP
2x512Mb Buffalo DDR400
Geforce FX5900Ultra 256Mb
2x Maxtor 80Gb SATA RAID 0 (Systeem en Games)
1x Maxtor 200Gb U133 Single (Data)
En dat alles draait op Xp Prof

Nu ben ik nogal een snelheidsduivel en heb ik eens na zitten denken over m'n RAID.

Als ik m'n bestaande RAID0 (gecontrolled door mn onboard sata raid controller (Intel 82801ER)) in twee partities verdeel (2x80Gb) en deze met de software RAID van Win XP weer in een RAID0 zet, zit ik dan op ongeveer dezelfde snelheid als een hardware-RAID opstelling met 4 fysieke schijven?

Al gezocht en de FAQ gelezen uiteraard maar niets gevonden over dit specefieke "probleem".

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 14:48 . Reden: Typo's :) ]

Verwijderd

Ik zie het nut er niet van om het zo ingewikkeld te doen. Zet em gewoon hardwarematig in RAID0+1 RAID0 zet heb je striping en 1*160gb partitie datgene wat je wilt volgens mij.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 14:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 14:52:
Ik zie het nut er niet van om het zo ingewikkeld te doen. Zet em gewoon hardwarematig in RAID0+1 RAID0 zet heb je striping en 1*160gb partitie datgene wat je wilt volgens mij.
Ik snap je niet helemaal. Ik wil een RAID0 met vier schijven, terwijl ik er maar twee heb O-)

Dit wil ik dus oplossen met software raid maar de vraag is of dat de moeite waard is qua snelheid.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 15:01 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 14:59:
[...]

Ik snap je niet helemaal. Ik wil een RAID0 met vier schijven, terwijl ik er maar twee heb O-)

Dit wil ik dus oplossen met software raid maar de vraag is of dat de moeite waard is qua snelheid.
RAID0 kan je gewoon met 2 schijven doen. De snelheid word bepaald door je controller dus 2*150mb/s dus 300mb/s hoger kan je niet halen of je moet meerdere schijven erop aansluiten. Een harde schijf kan niet sneller worden dan ie is dus of je nu RAID0 met 2 fysieke of met 4 virtuele schijven maakt. Ik denk eerder dat als je met hardware en software RAID gaat werken het geheel weer trager wordt. Hou het maar op RAID0 met 2 fysieke schijven. Als je nou nog 80gb van je 120gb schijf erbij gooit met software RAID dan zal je RAID-config wel sneller werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 15:17 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:24
Twee fysieke disken blijven twee fysieke disken! Met software kun je hier echt geen vierdisks stripe performance uit halen natuurlijk 8)7

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 14:47:
Als ik m'n bestaande RAID0 (gecontrolled door mn onboard sata raid controller (Intel 82801ER)) in twee partities verdeel (2x80Gb) en deze met de software RAID van Win XP weer in een RAID0 zet, zit ik dan op ongeveer dezelfde snelheid als een hardware-RAID opstelling met 4 fysieke schijven?
Zeker niet. Sterker, het zal er zelfs trager van worden. Want de lees/schrijfkoppen van de disken moeten nu als een gek heen en weer switchen tussen de softwarematig gestripte partities :)

• Sander0105
  • Laatst online: 12-03 12:29
klein subtiel kickje omdat een nieuw topic openen overbodig lijkt:

Ik heb de volgende situatie:

2x maxtor 160GB SATA
2x Samsung 160 GB SATA
2 onboard SATA raid controllers (mogelijk dus 2x apart raid 0 helaas niet 1 grote raid 0 met 4 HDs)

Nu heb ik 3 opstellingen waar ik uit kan kiezen:

gewoon 2x raid 0 met de onboard controllers

Afbeeldingslocatie: http://sander0105.bigasp.net/bignblack/images/specs/raid.jpg

Hetzelfde als optie 1 maar dan met SW-RAID0 of 1 verdeelt over de 2 HW-RAID0 opstellingen.
Bij de SW-RAID 1 configs moeten er uit elke HW-RAID0 een hd uitvallen wil de data verloren gaan. In mijn ogen een aanvaardbaar risico

Afbeeldingslocatie: http://sander0105.bigasp.net/bignblack/images/specs/raid2.jpg

geen HW RAID maar een SW-RAID 0 over 4 losse hd's

Welke optie is nou het snelst? :?

tja...

• Abbadon
't Is maar net hoe je je bak gebruikt. In mijn geval ben ik er vlot achter gekomen dat twee kleinere stripes in de praktijk sneller werken dan één grote stripe van vier, vijf disken. Met name wanneer je grote bestanden aan 't rippen, bewerken en weer verplaatsen bent (b.v. DVD's en-/transcoden) en je tegelijkertijd nog andere dingen doet heb je meer aan twee afzonderlijke drives/stripes. Maar wat let je gewoon het een en ander te proberen, doe ik ook altijd :)

• Sander0105
  • Laatst online: 12-03 12:29
dus in jou geval optie 2?

echt veel proberen kan helaas niet omdat er nog 100 gb aan data op staat.

[ Voor 61% gewijzigd door Sander0105 op 10-07-2004 16:22 ]

tja...

• Abbadon
In mijn geval optie één ;) Want met optie twee combineer je d.m.v. de software weer één grote array of verschillende array's welke een niveau lager elkaar weer in de weg zitten.

Maar als je zoveel data hebt, hoe wil je dan überhaupt nieuwe array's aanmaken? Anyway, er is niet zomaar een eenduidig antwoord te geven, met dit soort zaken komt het er echt op aan zelf het een en ander uit te proberen (maar gewapend met de nodige kennis hoef je gelukkig niet álles uit te proberen)

Pagina: 1