Toon posts:

[Linux] Control Panel Rechten *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Een tijdje geleden was ik begonnen met het bouwen van een control panel voor web enz. Niet zo makkenlijk als ik dacht.

Ik heb het hele setupscript in BASH afgemaakt (het wordt een linux control panel)

Nu moet ik het web gedeelte! Ik heb ervaring met zowel php als perl.

Mijn probleem is, hoe moet ik dit aanpakken met de rechten. Als ik bijv. de server wil rebooten, of een service wil herstarten? (Ik was eerst van plan met Cronjobs maar werkt niet zo heel fijn... als ik de server wil rebooten heb ik geen zin om daar 5 minuten op te moeten wachten)

Ik heb daar tot nu toe niet zoveel verstand van.... het moet wel veilig zijn!

Dus als iemand wat weet roept u maar!

Alvast bedankt.

Groeten Ruben

Verwijderd

sudo

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb system("su") geprobeerd, dan krijg ik dus een invul mogenlijkheid en typ ik het root password in. Maar het probleem is dat het perl script er mee nokt!

ik zal sudo eens proberen!

Verwijderd

zelf hebben we het ooit gebouwd op basis van een als root-draaiend server gedeelte (in dit geval java) en een PHP frontend.
PHP insert acties in een database en de Java server checkt elke x seconde de table voor nieuwe rows..

Werkte best netjes en safe.. alleen voorgedefinieerde acties zijn uit te voeren (een gehackte frontend betekend niet dat je rm -rf / kan uitvoeren)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 12:51

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Was er ooit niet al zo'n project op Sourceforge gestart? Ze probeerden volgens mij webmin in PHP om te bouwen, kweet eigenlijk niet hoe het daarmee afgelopen is...

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik met een "Su" of "Sudo" opdracht root rechten krijgen, zodat het password van root in de commandline staat? Anders kan ik niet inloggen via het script!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2004 16:18 ]

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:48

JaQ

Verwijderd schreef op 01 juni 2004 @ 16:17:
Hoe kan ik met een "Su" of "Sudo" opdracht root rechten krijgen, zodat het password van root in de commandline staat? Anders kan ik niet inloggen via het script!
log eens in als root op je machine en klop in visudo. verder man sudo. (oftewel: configureer je sudo zo dat je geen wachtwoord hoeft op te geven. Erg af te raden overigens, maar dit is wel wat je vraagt).

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 14:17
Verwijderd schreef op 31 mei 2004 @ 11:52:
Mijn probleem is, hoe moet ik dit aanpakken met de rechten. Als ik bijv. de server wil rebooten, of een service wil herstarten? (Ik was eerst van plan met Cronjobs maar werkt niet zo heel fijn... als ik de server wil rebooten heb ik geen zin om daar 5 minuten op te moeten wachten)
Hoe vaak reboot je een bak nou? Alleen na kernel upgrades, die je toch handmatig doet. Het systeem wat ik draaiend hebt doet het wel via deze manier. Werkt naar mijn mening gewoon het beste en het veiligste. Stel je MySQL is down, je - dan wel - oude config draait nog wel gewoon (er van uitgaande dat je een database gebruikt). Je moet er gewoon voor zorgen dat MySQL alleen benaderbaar is vanaf je eigen range en uiteraard goed beveiligd is.

zeroxcool.net - curity.eu

Pagina: 1