Hoe speakers aansluiten??

Pagina: 1
Acties:
  • 662 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:42
Ik zit een beetje in de klem met mijn speakers, ik heb:

1x jamo compact 70 2-weg bass reflex speaker
-rated power 70w
-music power 90w
-IEC 35w
-Impedance 8 Ohm

2x Jamo Compact 90 3-weg bass reflex speaker
-rated power 90w
-music power 120w
-IEC 45w
-Impedance 8 Ohm

2x Sony SS-A950 3-weg speakersysteem
-Power handling capacity :music 70W
-Impedance 6 ohm

Dit moet worden aangesloten op een phillips XO-950W versterker, deze versterker heeft slchts 2 kanalen die 6-16 Ohm aankunnen. Het zijn van die klem-aansluitingen dus ik kan meerdere kabeltjes erin stoppen.

Wat is nu de beste manier om dit aan te sluiten?? Geld voor een nieuwe versterker is er niet.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Dekaasboer
Op internet is niet te vinden hoe sterk die versterker nu eigenlijk is, moet wel behoorlijk zijn want er zit ook nog eer stekker output op die tot 100 watt kan hebben.

Verwijderd

Dekaasboer schreef op 31 mei 2004 @ 11:56:
Op internet is niet te vinden hoe sterk die versterker nu eigenlijk is, moet wel behoorlijk zijn want er zit ook nog eer stekker output op die tot 100 watt kan hebben.
dat heeft er niets mee te maken, zegt alleen wat over de voeding, wat die kan leveren. in jouw theorie zou het betekenen dat het aansluiten van een extra apparaat op de 100W socket ten koste zou gaan van het (speakeroutput-)vermogen van de versterker. En dat lijkt me sterk.

Wat wil je eigenlijk precies? zoveel mogelijk speakers, zo`n hard mogelijk geluid, de beste geluidskwaliteit?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 12:07 ]

• Dekaasboer
Ik zou het liefst alle speakers aan willen sluiten, maar ik weet niet of ik dan die versterker opblaas.

Voor de kwaliteit zou ik natuurlijk alleen beide 3-weg speakers moeten nemen.

Verwijderd

Hoe die enkele Jamo speaker aangesloten moet worden weet ik niet zo gauw.

Maar die andere 2 moet je in iedergeval in serie zetten om niet onder je weerstand van 6 ohm uit te komen (serie 8+6 = 14 ohm en parralel 8*6/(8+6)=3,4 ohm)

+versterker -> +speaker1
-speaker1 -> +speaker2
-Speaker2 -> -versterker

en dat voor links en rechts

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Ten eerste is het natuulijk onzin om te stellen dat 2-weg speakers per definitie slechter klinken dan 3-weg.

Wat het aansluiten betreft: Hier is het niet zozeer om een combo te vinden die past voor je amp. Probleem is meer dat je geluidskwaliteit gewoon achteruit gaat. Vooral de bass heeft te leiden omdat je door het in serie zetten de Q van de bassdrivers verandert. Dit naast het feit dat je een slecht stereobeeld krijgt met meer dan twee speakers.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Dekaasboer
Ik heb nu die 2x jamo 90 op het linkerkanaal gezet en die 2x sony op rechts. Het schijnt goed te werken.
Dat stereo effect boeit me niet echt want daar staan ze toch voor in een verkeerde opstelling.

Ik heb alleen nog een vraagje, ik heb nu die 2 bass reflex speakers bovenop elkaar gezet, kan dat geen kwaad??

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Dekaasboer schreef op 31 mei 2004 @ 12:47:
Ik heb nu die 2x jamo 90 op het linkerkanaal gezet en die 2x sony op rechts. Het schijnt goed te werken.
Dat stereo effect boeit me niet echt want daar staan ze toch voor in een verkeerde opstelling.

Ik heb alleen nog een vraagje, ik heb nu die 2 bass reflex speakers bovenop elkaar gezet, kan dat geen kwaad??
Links en rechts andere speakers :X 8)7 |:( . Verdeel ze netjes: links & rechts: jamo 90 + sony is veel beter (zet ze dan wel in serie, parallel als je amp dat wil trekken).

Op elkaar zetten kan geen kwaat op zich, tenzei je nu natuurlijk de BR kanalen afdenkt... Maar aangezien je stereo al niet boeit, maakt dat ook nog maar weinig uit lijkt me :'(

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 31-05-2004 12:56 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1