Hallo allemaal...
Ik heb nu al sinds dat ik mijn router kocht problemen met het beestje (afgelopen zomer), en nu wil ik dat eens proberen op te lossen.
De specs
Router: Q-tec 773WR 4 Port Wireless Network Router (ik gebruik DHCP)
PC1: Zit met een 15 meter lange UTP kabel aan de router.
PC2: Via W-LAN aangesloten op de router.
W-LAN adapter: Nexair UR012i 802.11b
Beide systemen draaien XP Pro SP1 met alle updates.
Nou weet ik dat ik een verschrikkelijk slechte router heb
maar mijn ouders wilden geen gaten boren in de betonnen vloer, en ik mocht het ook niet doen.
Ik moest dus een draadloze router kopen, en dat werd een Qtec vanwege mijn budget destijds. (Zomer 2003)
Het probleem
Voor DC++ moet poort 1412 geforward worden naar mijn interne IP, dus dat heb ik netjes bij Virtual Servers ingesteld. In principe werkt dat (Active mode).
Echter, soms stoppen opeens alle downloads en uploads bij DC++.
Ik heb het idee dat dit gebeurt op het moment dat er op de andere pc op MSN wordt ingelogd.
Als mijn pc de hele nacht aanstaat om te downloaden is er geen probleem, komt mijn broertje op MSN.. stopt de hele meuk ermee.
Als ik dan inlog bij mn router zie ik dit:
(Bij portfiltering hetzelfde verhaal, en public IP heb ik ff gewist)

Daar klopt dus iets niet
Geen enkele poort die daar geforward is, heb ik zelf ingesteld.
Bovendien is mijn instelling om poort 1412 (DC++) te forwarden verdwenen
Dat 42193 geforward wordt is natuurlijk niet vreemd, maar die anderen wel.
Het is trouwens iedere keer het IP van de pc van mn ouders/broertje/zusje.
Wel vreemd trouwens dat voor mijn pc geen poort geforward hoeft te worden om MSN te kunnen gebruiken, ook audioconversaties enzo werken prima
Wat ik geprobeerd heb
Ik dacht meteen aan een trojan/virus/whatever dus ik liet Norton en AVG er op los.
Op het moment dat Norton aankwam bij c:\System volume information vloog de pc uit (van mn ouders), dus ik dacht dat daar iest verkeerd zat. (verder niets gevonden)
Heb uiteraard ook op spyware gescand op beide pc's, en bij die van mn ouders vond hij een hoop, maar loste het niets op.
Mijn broertje bezoekt "bepaalde" sites
Ik heb die pc toen maar geformatteerd, maar het probleem bleef.
Dezelfde dag had ik ook mijn eigen pc voor de zekerheid maar geformatteerd, maar dat hielp ook niets. (mijn pc wilde ik zowieso al formatteren
)
Ik ging dus opzoek naar een andere oorzaak, dus kwam ik bij de firmware terecht.
Die wilde ik updaten maar mijn goede vrienden *kuch* bij Qtec brengen om de een of andere reden geen updates uit
"Sorry, no firmware available" was het antwoord op een mail van mij over het afwezig zijn van firmware updates op de site.
Dat is allemaal al een tijdje geleden, maar nu ben ik het gezeur met die router zat.
Mijn vraag
Heeft iemand een idee wat hier het probleem veroorzaakt?
Zelf denk ik aan een rotte firmware (+router
) en een constante verzameling spyware en trojans op de pc van mn ouders. Kan dit kloppen?
Voor de lolbroek die met "Koop een nieuwe router" aankomt..
Ja heel intelligent
Dat zou ik kunnen doen ja, heb er zelfs geld voor, maar dat wil ik liever niet aan een router besteden..
Ik heb uiteraard de search gebruikt, google en de handleiding doorgelezen.
Maar dat levert me niets op.
Ik heb nu al sinds dat ik mijn router kocht problemen met het beestje (afgelopen zomer), en nu wil ik dat eens proberen op te lossen.
De specs
Router: Q-tec 773WR 4 Port Wireless Network Router (ik gebruik DHCP)
PC1: Zit met een 15 meter lange UTP kabel aan de router.
PC2: Via W-LAN aangesloten op de router.
W-LAN adapter: Nexair UR012i 802.11b
Beide systemen draaien XP Pro SP1 met alle updates.
Nou weet ik dat ik een verschrikkelijk slechte router heb
Ik moest dus een draadloze router kopen, en dat werd een Qtec vanwege mijn budget destijds. (Zomer 2003)
Het probleem
Voor DC++ moet poort 1412 geforward worden naar mijn interne IP, dus dat heb ik netjes bij Virtual Servers ingesteld. In principe werkt dat (Active mode).
Echter, soms stoppen opeens alle downloads en uploads bij DC++.
Ik heb het idee dat dit gebeurt op het moment dat er op de andere pc op MSN wordt ingelogd.
Als mijn pc de hele nacht aanstaat om te downloaden is er geen probleem, komt mijn broertje op MSN.. stopt de hele meuk ermee.
Als ik dan inlog bij mn router zie ik dit:
(Bij portfiltering hetzelfde verhaal, en public IP heb ik ff gewist)
Daar klopt dus iets niet
Geen enkele poort die daar geforward is, heb ik zelf ingesteld.
Bovendien is mijn instelling om poort 1412 (DC++) te forwarden verdwenen
Dat 42193 geforward wordt is natuurlijk niet vreemd, maar die anderen wel.
Het is trouwens iedere keer het IP van de pc van mn ouders/broertje/zusje.
Wel vreemd trouwens dat voor mijn pc geen poort geforward hoeft te worden om MSN te kunnen gebruiken, ook audioconversaties enzo werken prima
Wat ik geprobeerd heb
Ik dacht meteen aan een trojan/virus/whatever dus ik liet Norton en AVG er op los.
Op het moment dat Norton aankwam bij c:\System volume information vloog de pc uit (van mn ouders), dus ik dacht dat daar iest verkeerd zat. (verder niets gevonden)
Heb uiteraard ook op spyware gescand op beide pc's, en bij die van mn ouders vond hij een hoop, maar loste het niets op.
Mijn broertje bezoekt "bepaalde" sites
Ik heb die pc toen maar geformatteerd, maar het probleem bleef.
Dezelfde dag had ik ook mijn eigen pc voor de zekerheid maar geformatteerd, maar dat hielp ook niets. (mijn pc wilde ik zowieso al formatteren
Ik ging dus opzoek naar een andere oorzaak, dus kwam ik bij de firmware terecht.
Die wilde ik updaten maar mijn goede vrienden *kuch* bij Qtec brengen om de een of andere reden geen updates uit
"Sorry, no firmware available" was het antwoord op een mail van mij over het afwezig zijn van firmware updates op de site.
Dat is allemaal al een tijdje geleden, maar nu ben ik het gezeur met die router zat.
Mijn vraag
Heeft iemand een idee wat hier het probleem veroorzaakt?
Zelf denk ik aan een rotte firmware (+router
Voor de lolbroek die met "Koop een nieuwe router" aankomt..
Ja heel intelligent
Dat zou ik kunnen doen ja, heb er zelfs geld voor, maar dat wil ik liever niet aan een router besteden..
Ik heb uiteraard de search gebruikt, google en de handleiding doorgelezen.
Maar dat levert me niets op.
Leave only footprints, take only memories