[Router] Problemen met Virtual Servers

Pagina: 1
Acties:

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Hallo allemaal...

Ik heb nu al sinds dat ik mijn router kocht problemen met het beestje (afgelopen zomer), en nu wil ik dat eens proberen op te lossen.

De specs
Router: Q-tec 773WR 4 Port Wireless Network Router (ik gebruik DHCP)
PC1: Zit met een 15 meter lange UTP kabel aan de router.
PC2: Via W-LAN aangesloten op de router.
W-LAN adapter: Nexair UR012i 802.11b

Beide systemen draaien XP Pro SP1 met alle updates.

Nou weet ik dat ik een verschrikkelijk slechte router heb :*) maar mijn ouders wilden geen gaten boren in de betonnen vloer, en ik mocht het ook niet doen.
Ik moest dus een draadloze router kopen, en dat werd een Qtec vanwege mijn budget destijds. (Zomer 2003)

Het probleem
Voor DC++ moet poort 1412 geforward worden naar mijn interne IP, dus dat heb ik netjes bij Virtual Servers ingesteld. In principe werkt dat (Active mode).
Echter, soms stoppen opeens alle downloads en uploads bij DC++.
Ik heb het idee dat dit gebeurt op het moment dat er op de andere pc op MSN wordt ingelogd.
Als mijn pc de hele nacht aanstaat om te downloaden is er geen probleem, komt mijn broertje op MSN.. stopt de hele meuk ermee.

Als ik dan inlog bij mn router zie ik dit:
(Bij portfiltering hetzelfde verhaal, en public IP heb ik ff gewist)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/intelsucksamdrulez/Router.JPG

Daar klopt dus iets niet :P
Geen enkele poort die daar geforward is, heb ik zelf ingesteld.
Bovendien is mijn instelling om poort 1412 (DC++) te forwarden verdwenen :?
Dat 42193 geforward wordt is natuurlijk niet vreemd, maar die anderen wel.
Het is trouwens iedere keer het IP van de pc van mn ouders/broertje/zusje.

Wel vreemd trouwens dat voor mijn pc geen poort geforward hoeft te worden om MSN te kunnen gebruiken, ook audioconversaties enzo werken prima

Wat ik geprobeerd heb

Ik dacht meteen aan een trojan/virus/whatever dus ik liet Norton en AVG er op los.
Op het moment dat Norton aankwam bij c:\System volume information vloog de pc uit (van mn ouders), dus ik dacht dat daar iest verkeerd zat. (verder niets gevonden)
Heb uiteraard ook op spyware gescand op beide pc's, en bij die van mn ouders vond hij een hoop, maar loste het niets op.

Mijn broertje bezoekt "bepaalde" sites :P

Ik heb die pc toen maar geformatteerd, maar het probleem bleef.
Dezelfde dag had ik ook mijn eigen pc voor de zekerheid maar geformatteerd, maar dat hielp ook niets. (mijn pc wilde ik zowieso al formatteren ;))

Ik ging dus opzoek naar een andere oorzaak, dus kwam ik bij de firmware terecht.
Die wilde ik updaten maar mijn goede vrienden *kuch* bij Qtec brengen om de een of andere reden geen updates uit :(
"Sorry, no firmware available" was het antwoord op een mail van mij over het afwezig zijn van firmware updates op de site.

Dat is allemaal al een tijdje geleden, maar nu ben ik het gezeur met die router zat.

Mijn vraag
Heeft iemand een idee wat hier het probleem veroorzaakt?

Zelf denk ik aan een rotte firmware (+router ;)) en een constante verzameling spyware en trojans op de pc van mn ouders. Kan dit kloppen?

Voor de lolbroek die met "Koop een nieuwe router" aankomt..
Ja heel intelligent :P
Dat zou ik kunnen doen ja, heb er zelfs geld voor, maar dat wil ik liever niet aan een router besteden..

Ik heb uiteraard de search gebruikt, google en de handleiding doorgelezen.
Maar dat levert me niets op.

Leave only footprints, take only memories

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-05 21:44
En wat gebeurt er als je MSN op je eigen pc opstart? Stopt het dan ook?

ennuh...

KOOP EEN ROUTER :+ Sorry :P

[ Voor 24% gewijzigd door Oguz286 op 30-05-2004 21:30 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Ik kan er naast zitten, maar wellicht kan de cheapass router het aantal connecties niet aan. Probeer trouwens eens met vaste IP's.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Laurenz
Oguz286 schreef op 30 mei 2004 @ 21:27:
En wat gebeurt er als je MSN op je eigen pc opstart? Stopt het dan ook?

ennuh...

KOOP EEN ROUTER :+ Sorry :P
Dan heb ik nergens last van..

Nee, jouw Sweex routerje is kwaliteit ;)
PcDealer schreef op 30 mei 2004 @ 21:36:
Ik kan er naast zitten, maar wellicht kan de cheapass router het aantal connecties niet aan. Probeer trouwens eens met vaste IP's.
Zou kunnen, maar is het dan niet een beetje vreemd dat dan automatisch poort 1 t/m 9 voor MSN geforward worden?

Vaste IP's kan ik niet instellen ivm WLAN (denk ik?) of dat normaal is weet ik niet..
Maar deze router wil het in ieder geval niet..
Voor de pc die met een kabel aangesloten is kan ik ook geen vast IP instellen, beetje vreemd opzich |:(

Overigens moet ik ook wel eens de stekker van de router eruit trekken, omdat DHCP (neem ik aan) dan vastgelopen is, en er geen netwerk meer is.
Maar dat is niet op hetzelfde moment als dit gezeur met die poorten, dat is gewoon op een random tijdstip. Soms een hele week niet, dan opeens 2x op een dag.
Maar ik heb niet het idee dat dit iets met het poorten-probleem te maken heeft, is gewoon brakheid van de router :P

[ Voor 8% gewijzigd door Laurenz op 30-05-2004 21:44 ]

• Laurenz
* schop *

Verwijderd

msn messenger gebruikt die porten zowieso niet die porten, dus je kan ze weghalen :)

je zal vast in je dhcp opties static mappings kunnen maken. gewoon je mac invullen en welk ip je wilt krijgen...

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2004 14:58 ]

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-05 12:04
Lijkt erop dat je router upnp ondersteunt en dat msn die poorten zelf openzet... je kan in messenger ergens geavanceerde informatie over je verbinding bekijken (bv. asymmetrische NAT-router). Wat staat daar? Dan weet je iig waarom die poorten openstaan... Misschien kan je met een upnp sniffer eens nagaan welke berichten er mbt upnp over het netwerk vliegen (Intel heeft een aardige op de site staan... zoek maar eens bij google)

• Laurenz
Verwijderd schreef op 01 juni 2004 @ 14:56:
msn messenger gebruikt die porten zowieso niet die porten, dus je kan ze weghalen :)

je zal vast in je dhcp opties static mappings kunnen maken. gewoon je mac invullen en welk ip je wilt krijgen...
Ik haal ze ook iedere keer weg, maar ze komen iedere keer weer terug :+ 8)7

Ik kan bij de opties voor DHCP niets als "static mappings" vinden eigenlijk.
De DHCP opties bestaan uit enable/disable en het instellen van het IP Pool starting & Ending adress.
Verder is er ook nergens een tabblad te vinden om vaste IP's in te stellen, ook niet onder de advanced opties.

Ik weet niet of dit gewoon niet mogelijk is met deze router..
Maar dat lijkt me opzich vreemd, want je kan hem ook als 4 Port switch gebruiken, en dan zijn vaste IP's wel zo makkelijk.
Ik zal op het moment dat niemand internet nodig heeft eens kijken of ik wel vaste IP's in kan stellen als ik DHCP uitschakel :)
JeroenG33 schreef op 01 juni 2004 @ 15:01:
Lijkt erop dat je router upnp ondersteunt en dat msn die poorten zelf openzet... je kan in messenger ergens geavanceerde informatie over je verbinding bekijken (bv. asymmetrische NAT-router). Wat staat daar? Dan weet je iig waarom die poorten openstaan... Misschien kan je met een upnp sniffer eens nagaan welke berichten er mbt upnp over het netwerk vliegen (Intel heeft een aardige op de site staan... zoek maar eens bij google)
Ik zal eens bij Messenger en MSN messenger kijken, thnx :)

• Laurenz
Goed ik ben net even bezig geweest met de router..

Wat ik gedaan heb:
- Vast IP ingesteld (tenminste, zo lijkt het, of het echt zo is vraag ik me af..)
Ik heb namelijk DHCP uitgeschakeld op de router, en op beide pc's een vast IP ingesteld, met bijbehorende Gateway, submask en DNS servers.
Ik heb nu internet, en er staat dat het handmatig geconfigureerd is.
Mja dat is in windows, hoe mijn router daarover denkt weet ik niet :P
Maar dat zullen we vanzelf wel merken, als ik hem binnenkort weer moet resetten omdat DHCP vastgelopen is dan weet ik genoeg ;)

- Portmapping instellingen weer netjes opnieuw ingesteld, een download bij DC++ aangezet en naar de pc beneden gegaan. Daar ben ik op MSN ingelogd, resultaat:
Alle portmapping instellingen verdwenen, op MSGR - 42193 op IP van mijn ouders na!
Dat het dus met MSN te maken heeft is nu wel duidelijk.

- Bij de advanced connection information gekeken:
"You are connected to the internet through a non-UPnP port restricted NAT."
Ik heb nog wel even met die UPnP sniffer van Intel geklooid, maar daar kwam ik niet echt ver mee :/

Bij de Specs van mijn router staat "Universal Plug and Play".
Dus UPnP wordt blijkbaar ondersteund?

Wat wel vreemd is dat nu opeens niet meer automatisch poort 1 t/m 9 voor Msnmsgr worden gemapped.
Maargoed, het lijkt dus wel verdacht veel op wat PcDealer al zei.. dat de router het aantal connecties niet aankan.

Het rare is dat ik met geen enkel P2P programma problemen heb, en voor geen van de programma's die ik geprobeerd heb hoefde ik poorten te mappen.
Voor DC++ echter wel, omdat ik graag de Active Mode wil gebruiken, en dan verdwijnt die instelling dus steeds.

In de passive mode heb ik nergens last van, dan hoef ik ook geen poorten te mappen.

Confusing 8)7

• Oguz286
Wat ik niet snap is dat MSN geen extra poorten nodig heeft. Hoe kunnen al je instellingen verdwijnen als MSN aan wordt gezet? Je router kan toch niet geconfigureerd worden door een programma? Daarvoor moet je verbinden met je router en alles handmatig instellen...

Ik denk dat het aan de firmware ligt, en laten ze die nou net niet vernieuwen :P
Enige oplossing lijkt mij een andere router... helaas

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-05 12:04
Oguz286 schreef op 03 juni 2004 @ 22:21:
Wat ik niet snap is dat MSN geen extra poorten nodig heeft. Hoe kunnen al je instellingen verdwijnen als MSN aan wordt gezet? Je router kan toch niet geconfigureerd worden door een programma? Daarvoor moet je verbinden met je router en alles handmatig instellen...
Met upnp kan een programma dus wél je router configureren en poorten open en dicht zetten. Mijn router zou dat ook ondersteunen, maar MSN Messenger geeft vrolijk aan dat ik een niet upnp-router gebruik. Ook bij mijn router vind ik in de configuratie allerlei msnmsgr.exe mappings. Maar messenger geeft een grotere naam mee voor de mapping dan mijn router aankan, dus bij mij loopt upnp op de router vast. Beetje brakke router dus :) Gelukkig werkt alles als ik handmatig instel wel gewoon.

• Oguz286
JeroenG33 schreef op 04 juni 2004 @ 12:52:
[...]

Met upnp kan een programma dus wél je router configureren en poorten open en dicht zetten. Mijn router zou dat ook ondersteunen, maar MSN Messenger geeft vrolijk aan dat ik een niet upnp-router gebruik. Ook bij mijn router vind ik in de configuratie allerlei msnmsgr.exe mappings. Maar messenger geeft een grotere naam mee voor de mapping dan mijn router aankan, dus bij mij loopt upnp op de router vast. Beetje brakke router dus :) Gelukkig werkt alles als ik handmatig instel wel gewoon.
Ah zo, dan kan dat het dus zijn... aangezien het volgens mij toch wel een upnp-router is. Misschien dat Mafkeez kan checken :?

• Laurenz
Oguz286 schreef op 04 juni 2004 @ 16:19:
[...]

Ah zo, dan kan dat het dus zijn... aangezien het volgens mij toch wel een upnp-router is. Misschien dat Mafkeez kan checken :?
Ik kan nergens iets van UPnP vinden, behalve dan in de specs op de Qtec site..
(Zie een paar posts hierboven)

Maar ik zal zo de handleiding eens opzoeken, wie weet staat daar wat in :)

Pagina: 1