Toon posts:

lan party 50+ clients

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
De bedoeling is dat ik een lan party ga organiseren met een aantal vrienden van mij die me gaan mee helpen..

opzich ben ik wel aardig op de hoogte van alle netwerk gebeuren en instellingen.. maar ben me aan 't voorbereiden wat voor problemen dat ik kan tegen komen..
ik ben bekent met stroom problemen en packet loss..

ben nieuwschierig wat er allemaal nog meer fout kan gaan, wat makkelijk te voor komen is.. er zal tussen de 50 en 70 clients op komen.. en wa 8)7 arschijnlijk ook een internet mogelijkheid.. :)

ik zat er aan te denken om 1 hoofd 1Gbit 8/16/24p switch met 10 - 20 onder 100Mbit switches van elk 4/8p en deze naar elke client. (groepen van 4 of 8 pc's)

Hopelijk mensen die tips kunnen geven..

Het zal in centrum Heerenveen gehouden worden.. en meer informatie is aan te vragen via mijn email.. _/-\o_

Greets. Benedictus.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 20:38 . Reden: (typ foutjes) ]

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Het worst case scenario dat ik kan bedenken is dat er tijdens de lan-party een blaster/sasser achtig virus uitbreekt waar de virusscanners nog niet tegen beschermen. Als het een beetje evil }) virus is, zit iedereen op een gegeven moment windows te installeren (behalve de linux gamers dan, maar die zijn er niet zoveel ;) ).

Hou verder de broadcasts in de gaten. Ik heb niet zo'n verstand van de huidige games, maar ik kan me voorstellen dat er een hoop gebroadcast gaat worden, dan moet je misschien je netwerk in een aantal segmenten opdelen. Maar zoals ik al zei heb ik hier niet zo'n verstand van (Ik ben niet zo'n gamer :) ).

Probeer verder de boel zo veel mogelijk te distribueeren, laat niet alles van 1 server/switch/router/enz. afhangen, als er dan wat fout gaat kan niemand meer wat doen.

Too many people, making too many problems

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

LeX-333 schreef op 30 mei 2004 @ 20:57:
Het worst case scenario dat ik kan bedenken is dat er tijdens de lan-party een blaster/sasser achtig virus uitbreekt waar de virusscanners nog niet tegen beschermen. Als het een beetje evil }) virus is, zit iedereen op een gegeven moment windows te installeren (behalve de linux gamers dan, maar die zijn er niet zoveel ;) ).
Lekkere tweaker ben jij :/

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk aan IP's dat die dubbel in je netwerk zitten, dus ik zou dat inregelen met een DHCP servertje of zo...

Mensen zonder CD's of iets, dus een FTP-servertje met updates voor games zou ook wel handig zijn denk ik...

Hou trouwens ook wat reserve switches achter de hand, er kan er altijd 1 (of met pech meerderen) uitvallen

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 30-05-2004 21:15 ]

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Toen der tijd dat ik met de -2f2f- clan een lan party zelf organiseerde,

Gaven we iedereen een handmatig ip adres.
De organisatoren liepen af en toe rond, of er eventuele netwerk problemen waren.
Inderdaad was er 1 gast met een virus op zijn pc, die het hele netwerk verziekte.
Toevallig had 1 persoon een fix tool bij zich dusz dat ging wel volgens plan.

Denk aan stroom (op verschillende groepen)
zoek een sponsor voor 1 op 1 utp of cross utp.

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:07

Sjod

Ik ben goed luisterend

ik zat er aan te denken om 1 hoofd 1Gbit 8/16/24p switch met 10 - 20 onder 100Mbit switches van elk 4/8p en deze naar elke client. (groepen van 4 of 8 pc's)
Opstelling is goed, zorg alleen dat je de dedicated servers op de 1Gbit switch hebt zitten, anders krijg je alsnog een zooi broadcast op bepaalde 100mbit switches.

En zorg voor goede CAT5E kabels. (en natuurlijk teste van te voren)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:19
over dat segmenten heeft hij wel gelijk, maar dit kan alleen als je ROUTERS hebt niet met SWITCHES... veel mensen weten het verschil niet maar een switch kan niet tussen verschillende netwerken werken... een router wel. dus als je het beetje goed wil doen doe je 3 routers kopen (3 x 24) die deel je op in segmenten
dit wil alleen maar zeggen dat je ze een aparte ip range geeft dus bv:

routertje 1:
192.168.0.1 - 192.168.0.254

routertje 2:
192.168.1.1 - 192.168.1.254

routertje 3:
192.168.2.1 - 192.168.2.254

als je ook echt in subnetten wil gaan opdelen
(logischer wijs uitdelen van ip's e.d. wat nogal wel us gebeurt in grote bedrijven )kan ik je op zich wel verder mee helpen maar is nogal een pokke lang stuk om hier te blaten. en kan ik je beter even doorverwijzen naar een netwerkexpert.

als je het zo doet blijven er 3 netwerkjes over en heb je waarschijnlijk minimale last van broadcasts...

Even niets...

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

matinez schreef op 30 mei 2004 @ 21:15:
Inderdaad was er 1 gast met een virus op zijn pc, die het hele netwerk verziekte.
Toevallig had 1 persoon een fix tool bij zich dusz dat ging wel volgens plan.
Dat zijn eigenlijk ook dingen, waar je rekening mee moet houden, dus removal tools van sommige (worm)virussen zou ik dan ook downloaden, en dan op die FTP zetten... Anders moet iedereen altijd zoeken, of een ander een removal er voor heeft, terwijl in de tussentijd naar een volgend slachtoffer zoekt... ;)

EDIT voor de post boven mij:
Er zijn ook manageable-switches, zijn wel wat duurder, maar die kunnen dus ook het netwerk opsplitsen in segmenten... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 30-05-2004 21:33 ]

• funkflex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-12-2008

funkflex

The real funkflex !

gewoon 3x 3com/cisco/extreme/(of welk merk je ook zint) 24 poortjes met elk 2x1gbit uplink met elkaar stacken. Aprate lijnen voor ftpservers hoeft niet, is je lan simpelweg t eklein voor en DC++ is een aanrader voor leechen btw ;) Is alles verdeeld en sneller verspreid over je netwerk.

Zorg er ook voor dat je van alle BELANGRIJKE onderdelen reserves voor hebt, kijken hoe anderen lannen zuigt :p

Veelplezier, en als je in de buurt woont zou ik graag meehelpen evt. in de toekomst ook wel :)Kheb ervaring :P

MCP/MCSE/MCTS + ITILV3 Work in Progress: VCP/ IBM System X

Verwijderd

thijs_cramer schreef op 30 mei 2004 @ 21:16:
over dat segmenten heeft hij wel gelijk, maar dit kan alleen als je ROUTERS hebt niet met SWITCHES... veel mensen weten het verschil niet maar een switch kan niet tussen verschillende netwerken werken... een router wel. dus als je het beetje goed wil doen doe je 3 routers kopen (3 x 24) die deel je op in segmenten
dit wil alleen maar zeggen dat je ze een aparte ip range geeft dus bv:

routertje 1:
192.168.0.1 - 192.168.0.254

routertje 2:
192.168.1.1 - 192.168.1.254

routertje 3:
192.168.2.1 - 192.168.2.254

als je ook echt in subnetten wil gaan opdelen
(logischer wijs uitdelen van ip's e.d. wat nogal wel us gebeurt in grote bedrijven )kan ik je op zich wel verder mee helpen maar is nogal een pokke lang stuk om hier te blaten. en kan ik je beter even doorverwijzen naar een netwerkexpert.

als je het zo doet blijven er 3 netwerkjes over en heb je waarschijnlijk minimale last van broadcasts...
uhuh en hoe wil je in godsnaam een dubbele gigabit connectie (richting clients en andere routers) gaan routen?? Ik ben het met je eens wb de broadcasts, maar hiervoor heb je best flinke bakken nodig of een brute cisco, enz. Erg erg duur :)

Misschien is het een idee om een layer3 switch als hoofdswitch proberen te regelen (http://www.pronetworks.nl/ of gameparty.net ). Die kan van zichzelf routen, en die trekt dat echt wel :)

edit: Daar hebben ze een aantal leuke dingen onder de backbone-switches staan. Een foundry, summit, enz zijn echt hele brute dingen. Mocht je die foundry een weekend huren voor €100,- dan heb je nog maar twee client switches nodig van 24 poorten. Op die foundry zit al 1 blade met ethernetpoorten.

edit2:
De kosten

24-72 poorten:
Gameparty steunt lanparties tot 72 poorten geheel gratis. Dit is voldoende voor een lanparty van circa 50 tot 60 man. Mocht de crew van Gameparty ook langskomen, dan wordt er vanuit Gameparty gezorgt voor gratis netwerkpoorten voor de crew van Gameparty. Voorwaarde is dat je zelf de switches komt ophalen en terugbrengt op onze locatie in Vessem Noord-Brabant. (bij Eindhoven).

72-432 poorten:
Voor elke netwerkpoort vragen we een bedrag van 1 euro per poort. Dit bedrag is inclusief een gigabit backbone en fiberkabels. Het type backbone dat je kunt lenen hangt af van de grote van de lanparty. Tot 375 man zal in de meeste gevallen de Cisco 4912G ingezet worden. Speciaal voor lanparties tussen de 200 en 375 man heeft Gameparty een aanbieding. Voor 35 Euro extra wordt de Cisco 4912G vervangen door de 3Com CoreBuilder 9000, waardoor je over ruim 100 extra (enkel voor CREW of SERVERS) netwerkpoorten beschikt. Standaard moet je de apparatuur zelf op komen halen op onze locatie in Vessem (Eindhoven), tegen een vergoeding kunnen we het ook afleveren en weer ophalen.
Met andere woorden: Gameparty.net aanschrijven! :) Zij geven je advies en je kan het gratis gebruiken, beter kan je het bijna niet hebben :)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 22:15 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als je jezelf ertoe zet een LAN-Party te organiseren lijkt het me dat je zelf ook een plan-van-aanpaque kunt schrijven voor het netwerken-gedeelte ervan.

We gaan je dus niet helpen met dit soort algemene vragen, en al helemaal niet in Professional Networking & Servers ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.