Toon posts:

[ACCES] NULL waarde niet meenemen in query

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een database met een aantal queries daarin.
Nu zit ik met het volgende probleem.
In 1 query stel ik meerdere criteria's op.
De criteria's zijn gebaseerd op invoervelden van een formulier.
Nu kan het ook zijn dat 1 van de in te voeren velden onbekend is...
In dit geval wordt er dus ook een NULL-waarde naar de query gestuurd, waarna vervolgens de query weer gaat zoeken naar een NULL waarde in het overeenkomstige veld waar die waarde voor bedoeld was.
Nu is dit niet de bedoeling...
Ik wil dat als de query een NULL-waarde tegen komt dat hij dit hele criterium vergeet en niet meeneemt met de rest van de query.
Ik heb dit al geprobeerd met de functie IsNull(expressie) maar dit werkt ook niet...

Iemand suggesties?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Laat je exacte code eens zien dan? Kun je geen gebruik maken van een simpele ifstatement? Wat heb je zelf al geprobeerd?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
ja misschien kan ik dat wel doen, kweet alleen niet wat ik daar neer moet zetten...
ik maak gebruik van acces 2003 en me query ziet er zo uit...
Afbeeldingslocatie: http://www.tbs-tuning.nl/tbs-site/query2.JPG

Zoals je ziet staat er nu IsNull voor.
Verdere andere ideeen heb ik niet, ik hoopte dat jullie me verder konden helpen...

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-08 15:42

Glabbeek

Dat dus.

Kan je deze query als SQL posten? Dat is wat beter leesbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Glabbeek op 30-05-2004 20:31 ]

En zo is het maar net.

Verwijderd

Topicstarter
ok, komt ie...

code:
1
2
3
SELECT eigenaar.POSTCODE, eigenaar.HUISNUMMER, eigenaar.NAAM, eigenaar.EIGENAARNR, fiets.MERK, fiets.FRAME, fiets.KLEUR, fiets.SOORT, aangifte.REGNR
FROM fiets INNER JOIN (eigenaar INNER JOIN aangifte ON eigenaar.EIGENAARNR = aangifte.EIGENAARNR) ON fiets.FIETSNR = aangifte.FIETSNR
WHERE (((eigenaar.POSTCODE)=IsNull([Forms].[rapportaanvraag]![Tekst1])) AND ((fiets.MERK)=IsNull([Forms].[rapportaanvraag]![Tekst6])) AND ((fiets.FRAME)=IsNull([Forms].[rapportaanvraag]![Tekst12])) AND ((fiets.KLEUR)=IsNull([Forms].[rapportaanvraag]![Tekst8])) AND ((fiets.SOORT)=IsNull([Forms].[rapportaanvraag]![Tekst16])));

Ik heb hier niet zoveel kaas van gegeten, ik hoop dat jullie het begrijpen....

Verwijderd

iff(isnull([field1]);"*";[field1])

zoiets zal het moeten worden

Verwijderd

Topicstarter
in de SQL of gewoon in dat eerste plaatje?

Verwijderd

dat vul je in in de grafische SQL opbouw, het makelijkste is om het met de expresionbuilder te maken, dan klopt je invoer altijd.

Verwijderd

Topicstarter
dus....

iff(isnull([Forms].[rapportaanvraag]![Tekst1]);"*";[Forms].[rapportaanvraag]![Tekst1])

invullen in de grafische omgeving is goed....

Verwijderd

idd

Verwijderd

Topicstarter
ongeldig

u heeft bijvoorbeeld een operant opgegeven zonder operator

edit: dit was een foutje, de melding is...
in de expressie die u heeft opgegeven ontbreekt een haakje sluiten, een vierkant haakje of een sluisteken
maar alles wordt afgesloten lijkt mij

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 21:15 ]

Verwijderd

Like IIf(IsNull([Forms]![rapportaanvraag]![Text1]);'*';[Forms]![rapportaanvraag]![text1])

let op een ! tussen forms etc en geen .

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

We zijn hier niet om voor jou te debuggen.. Ik zou zeggen steek de volgende keer wat meer tijd in je vraag dan kom je er vanzelf uit :) Ik kan mij niet voorstellen dat bovenstaande niet allemaal in de handleiding staat of ergens anders te vinden is :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.