3COM heeft er niet veel zin in

Pagina: 1
Acties:

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb een 3COM '3c905c' netwerkkaart en die geeft me problemen.

Mijn gegevens:
- moederbord: Asus P2B-VT
- RAID: Promise U100 TX2
- video: Asus Riva TNT2-Vanta 32MB AGP
- harde schijf: Maxtor 80GB HD Ultra ATA100
- CD: HP CDRW 9100 8x/4x/32x

Als ik de 3COM niet gebruik, maar een superoud ISA-netwerkkaartje van Intel (welke alleen 10Mbit ondersteund :X) werkt alles echt perfect. Als ik de 3COM erin steek, krijg ik diverse problemen:
- PC start niet meer op;
- Promise heeft er geen zin meer in;
- PC hangt als het netwerk belast wordt.

Wat simpel 'probeerwerk' heeft opgeleverd dat de 3COM en de videokaart iedere keer hetzelfde IRQ-adres willen delen. Beide zitten of op 10 of op 11. In de BIOS heb ik wat geprobeerd, maar daar kan ik niet veel instellen (ik kan bv. niet instellen dat aan een PCI-slot een IRQ-adres toegewezen moet worden). Voorts ben ik nog bij het programma windiags.exe van 3COM uitgekomen; die stond op de site. Met dit programma kan ik enkele instellingen veranderen, maar niet het IRQ-adres.

Iemand enig idee hoe ik het IRQ-adres van deze 3COM kan wijzigen? Of is er misschien een andere oplossing voor dit probleem?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Steek hem in een andere PCI slot.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• pven
  • Niet online
Dat heb ik ook geprobeerd; dat heeft tot gevolg dat de PC niet meer start of de Promise rare dingen begint te doen. Ik heb met beide kaarten alle mogelijkheden al geprobeerd qua PCI-sloten.

Verwijderd

Microkid schreef op 30 mei 2004 @ 19:50:
Steek hem in een andere PCI slot.
:X Isa kaartje... word lastig ;)

heb je die isa kaart op PnP staan of is het een nog ouder model ?

misschien een idee om je promise kaart in een ander slot te prikken..

edit:

met een driverdisk van 3com kan je je instellingen aanpassen.
tool heet 3c5x9cfg.exe

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 19:54 ]

• pven
  • Niet online
Ff voor de duidelijkheid: dat ISA-kaartje werkt goed, maar de 3COM-PCI-kaart dus niet.

Ik ga 3c5x9cfg.exe zoeken en proberen; laat het zo weten. Thx!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien is ie gewoon kapot? :?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

pven schreef op 30 mei 2004 @ 19:55:
Ff voor de duidelijkheid: dat ISA-kaartje werkt goed, maar de 3COM-PCI-kaart dus niet.

Ik ga 3c5x9cfg.exe zoeken en proberen; laat het zo weten. Thx!
uh mijn fout... lees niet goed |:(

voor een 3com 905 kaart moet je de 3c905cfg.exe/3c9x5cfg.exe hebben

maar dan weet ik niet of je zomaar je irq kan aanpassen... volgens mij moet je dat in de bios van je pc regelen..

overigens het eerste PCI slot onder de videokaart heeft bij een BX chipset altijd het zelfde IRQ als het AGP slot

• pven
  • Niet online
Dat programma is niet makkelijk te vinden ... maar ik zoek verder en laat het zo weten.

Update:
EINDELIJK heb ik met veel gedoe de IRQ weten te veranderen, maar nu is mijn probleem nog niet opgelost. :'(

Dat IRQ-adres is dus niet de oorzaak; iemand enig idee wat een andere oorzaak zou kunnen zijn?

Ik begin steeds meer te geloven dat het kaartje echt niet lekker is.

[ Voor 64% gewijzigd door pven op 30-05-2004 20:28 ]

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07-2025
In bios PnP uitzetten.
Tis een ISA kaart right?
bij "Pnp/PCI configurations" resources controlled by [auto] op manual zetten.
Zet dan een interrupt op isa/legacy bijv. 05,07,09,10,11,12 welke je maar vrij hebt/wilt maken.
Download de 3com drivers voor dos op ftp://ftp.3com.com/pub/nic/3c90x/3c90x2.exe
Hier zit dat config utility in.
Dan stel hiermee de PnP functie van de kaart uit en zet de kaart manually op het IRQ dat je hierboven gereserveerd hebt.
Als het goed is moet het nu werken.
Zo niet probeer een ander interrupt of gebruik 09.
Netwerkkaarten schijnen hiermee te kunnen werken, maar alle andere apparaten in je systeem blijven hier vanaf.
Mocht je interrupten tekort komen, disable dan de COM2 poort in bios.
Kun je namelijk interrupt 03 gebruiken.
Of indien nodig COM1 ook, is namelijk interrupt 04

Suc6

[ Voor 44% gewijzigd door ^Ripper op 30-05-2004 20:37 ]

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Kaartje anders gewoon RMA-en naar 3Com, krijg je netjes een "nieuwe".
Heb ik ook gedaan bij een PCMCIA kaartje.

And The Only One

• pven
  • Niet online
@ Ripper5555 :
Mijn BIOS is enigzins beperkt; de enige mogelijkheden die ik heb zijn 'Available' of 'Reserved' ; iets anders is er niet. Ik heb het programma geprobeerd wat je aangeeft. Helaas kan ik daar niet veel mee veranderen: ik heb niet de optie om de PnP-functie uit te zetten en als ik de IRQ wil wijzigen krijg ik de melding 'This is not a configurable item. This is for display only.'.
(Het is overigens een PCI-kaartje.)

@ Diamon:
Dan moet ik natuurlijk wel zeker weten dat het aan het kaartje ligt.

Zou een BIOS-upgrade verstandig zijn in dit stadium?

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Byte merge in je bios uitzetten, dat veroorzaakt problemen met 3comkaarten :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• pven
  • Niet online
Ook die optie heb ik niet in mijn BIOS ... ;(

Iemand enig idee of ik van die site die ik hierboven heb gegeven veilig een BIOS-update kan downloaden voor mijn moederbord? (Wat dus geen P2B is maar een P2B-VT.)

Ik heb 'een echt' P2B-VT-bios gevonden die een maandje nieuwer is dan de huidige; die ga ik proberen.

De BIOS-update voor de P2B-VT meldt me dat ik geen juist moederboard heb ... :?

[ Voor 34% gewijzigd door pven op 30-05-2004 23:34 ]

• pven
  • Niet online
Iemand een idee of een nieuwe netwerkkaart mijn probleem op kan lossen? (10Mbit is errug traahaag als de rest 100Mbit is)

• pven
  • Niet online
Ik heb dit probleem 'opgelost' door er een super-cheap netwerkkaartje van Sweex in te doen (9 EUR bij de MediaMarkt :)). De PC staat nu enkele uren succesvol te draaien.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Gefeliciteerd met uw aankoop. ;)

Zit er zo'n BC001 chip op, van US 'nogwat'?

Zijn fijne kaartjes. B)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08-2025
Zal wel een RTL8139C zijn :)

• DanielB
Toch raar eigenlijk? Dat zou betekenen dat Sweex op het moment twee verschillende NICs op de markt heeft onder dezelfde naam :?

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-03 20:44
Let je er even op dat die 3Com kaarten altijd graag als Busmaster op willen treden. Dit levert vaak nogal wat problemen op zeker als ie irq's met voornamelijk je videokaart gaat delen. 'k Weet zo niet welke instelling je moet wijzigen in je bios, maar meen mij te herinderen dat het zetten van pci config van auto naar manual al voldoende kan zijn.

• pven
  • Niet online
De PC doet het nog steeds niet lekker ... :( ... Gisteravond ging het urenlang achter ellkaar goed, maar vandaag is het weer prijs: na een paar minuten hangt de PC.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

KewlKiddo schreef op 07 juni 2004 @ 08:30:
Toch raar eigenlijk? Dat zou betekenen dat Sweex op het moment twee verschillende NICs op de markt heeft onder dezelfde naam :?
Erg verwarrend voor leken die die kast niet open kunnen/willen maken, als het echt onder dezelfde naam is....

Wat betreft het probleem, ik denk dan toch dat je het probleem ergens anders moet zoeken.... BIOS op Fail-Safe zetten eens proberen.

• pven
  • Niet online
Prutz0r schreef op 07 juni 2004 @ 22:45:
[...]

Erg verwarrend voor leken die die kast niet open kunnen/willen maken, als het echt onder dezelfde naam is....
Het wordt steeds meer verwarrend: op de chip van de kaart staat dat het een RTL8319D; op de doos wordt geen letter aan het einde genoemd.
Wat betreft het probleem, ik denk dan toch dat je het probleem ergens anders moet zoeken.... BIOS op Fail-Safe zetten eens proberen.
Die optie heb ik niet of die kan ik niet vinden.

• DanielB
Prutz0r schreef op 07 juni 2004 @ 22:45:
[...]

Ze verkopen een versie met WOL en ééntje zonder WOL. De versie met WOL is de Realtek 8139, de versie zonder WOL is een vaag chippie die als 100/10 Ethernet Adapter wordt aangeven door Windows Hardware. Het was naar mijn mening gewoon slim om die RTL8139 alleen maar aan te bieden... Aangezien die 100/10 Ethernet Adapter bij mij niet altijd goed heeft willen installeren. Bij de RTL8139 heb ik nooit probs gehad :)

• pven
  • Niet online
Hmz ... als ik de nieuwe netwerkkaart eruit trek, dan hangt de PC nog steeds zeer regelmatig ... Het lijkt er sterp op dat ik in [rml][ RAID] Wat doe ik verkeerd?[/rml] verder moet met mijn probleem. :/

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
KewlKiddo schreef op 07 juni 2004 @ 22:57:
[...]

Ze verkopen een versie met WOL en ééntje zonder WOL. De versie met WOL is de Realtek 8139, de versie zonder WOL is een vaag chippie die als 100/10 Ethernet Adapter wordt aangeven door Windows Hardware. Het was naar mijn mening gewoon slim om die RTL8139 alleen maar aan te bieden... Aangezien die 100/10 Ethernet Adapter bij mij niet altijd goed heeft willen installeren. Bij de RTL8139 heb ik nooit probs gehad :)
die National Semiconductor kaartjes ( target heb die oa ) zijn ook errug nice :)

onder unix/bsd varianten is die gewoon SIS900/905 based :)

404 Signature not found

Pagina: 1