Toon posts:

configureren 2e DNS op 2e DC

Pagina: 1
Acties:
  • 76 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik ben bezig met een school project waarbij we 2 domain controllers moeten hebben. Op beide servers moet DNS goed geconfigureerd zijn, dit vanwege network reduncancy. Daarnaast maken we gebruik van DFS, dat terzake.

Wat is nu het probleem we? Tijdens het configureren van de eerste Domain Controller waarbij het domain, forest aan worden gemaakt wordt ook automatich DNS server geconfigureerd. Natuurlijk zijn de netwerk instellingen voor tcp ip protocol op dc 1 en 2 al geconfigureerd. Na het volledig af te hebben geconfigureerd van DC1 is DC2 geconfigureerd. Daarop draait AD, welliswaar haald deze de dns instellingen uit DC1, zie hieronder.

NIC instellingen DC1
IP 10.10.0.2
Subnet 255.255.255.0
Gateway 10.10.0.1
Pri DNS 10.10.0.2
Sec DNS 10.10.2.3 (ingesteld na het maken van secondary server test)

NIC instellingen DC1
IP 10.10.0.3
Subnet 255.255.255.0
Gateway 10.10.0.1
Pri DNS 10.10.0.2
Sec DNS 10.10.2.3 (ingesteld na het maken van secondary server test)

Beide Window Server 2003 std.

Nu hebben we DNS server handmatig geinstalleerd op DC2 maar nog niet geconfigureerd. Dit gedaan als volgt, we hebben geprobeerd door middel van een secondary dns server via new zone een replica te maken van dc1. Dit is gelukt door middel van zone transfers alleen het werkt voor geen meter wanneer dcs ff voor de test uit de lucht is. Sterker nog de 2e dns server weigert ook na het terug kmen data te repliceren.

Daarnaast is het zo dat op een secondary server je alleen objecten kan lezen. Het lijkt mij toch ook zo dat je op een 2e ns server en zeker in AD op meerdere servers dns instellingen kan maken.

Dus met andere woorden hoe krijg ik een goede 2e dns server geconfigureerd?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2004 01:17 . Reden: OS erbij gezet ]

• declan001
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-01-2023
hoi,

het is niet mogelijk om in een secondary dns server wijzigingen aan te maken in de dns zone, dit omdat de secondary een slave is en dus niet repliceert naar de master toe.

chance favors the prepared mind

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe zit dit dan met mocht DC1 (met de pri DNS) er de brui aan genen, dan begrijp ik goed dat je dus zonder goede DNS zit als je de server 1 niet meer up krijgt? :?

Wat is dan de recovery procedure?
Wat is de goede manier om een 2e DC met DNS op de 2e server te configgen??

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 22:06

SED

Je instellingen zijn twee keer hetzelfde dat zal wel niet kloppen neem ik aan?
beide servers heten dc1 en hebben dezelfde ip adressen.. even aanpassen lijkt me in de post..

Copyright and left by SED...

• declan001
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-01-2023
ik heb het nog eens beetje uitgezocht, als je primary crashed beyond repair kan je gewoon een andere bak pakken en deze weer als primary configureren, het enige wat je dan moet doen is de zone overnieuw maken en alle records worden dan gekopieerd vanaf de slave naar je primary toe.
en idd die ip instellingen kloppen niet helemaal in de startpost.

chance favors the prepared mind

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
Je geeft wel warrige info. Het makkelijkste is om je DNS-zones op te slaan in de active directory. Als je dan een tweede DC opzet en hier DNS op installeert vindt de replicatie automatisch plaats. Je hebt dan ook niet meer te maken met primairy en secondary zones.

Verwijderd

Topicstarter
ja sorry IP adressen van servers zijn niet hetzelfde heb copy paste gedaan, vergeten te wijzigen.

Nogmaals wat ik wil gewoon een 2e DC waarop ook DNS draait voorin het domein.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

PNS -> NT

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet ik die 2e DNS server configureren?
En wat moet ik doen als recovery procedure mocht DC1 niet meer opkomen (ooit mocht er iets fout gaan)?

gr.

Chris

Verwijderd

declan001 schreef op 30 mei 2004 @ 20:03:
ik heb het nog eens beetje uitgezocht, als je primary crashed beyond repair kan je gewoon een andere bak pakken en deze weer als primary configureren, het enige wat je dan moet doen is de zone overnieuw maken en alle records worden dan gekopieerd vanaf de slave naar je primary toe.
en idd die ip instellingen kloppen niet helemaal in de startpost.
Dat zegt declan001 dus net.

Ik vind dat je érg weinig eigen initiatief laat zien. Dit soort dingen zijn voor een deel gewoon met wat lezen op microsoft.com wel te vinden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.