Verdacht veel stuk in korte tijd ..

Pagina: 1
Acties:

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56
Ik begin me nu een beetje zorgen te maken over de toestand van me pc .. :( de afgelopen maanden gaat me pc telkens stuk .. ik heb geen idee hoe het komt allemaal verschillende onderdelen geven de geest vlak achter elkaar .. telkens als me pc weer gefixd is gaat er wat anders stuk.
Ik begin me af te vragen hoe dat in gods naam kan .. het zijn namelijk niet alleen oudere onderdelen maar nu ook nieuwe ..

wat is er stuk gegaan :

2 x DFI infinity 1x bios dood 1x geheugen bank kapot
1 x 512 mb Bh5 Corsair door moederbord :'(
1x 40 gb 7200 rpm maxtor
1x 160 gb 7200 rpm maxtor
1x 9800 pro sapphire
1x qtec 450 watt voeding :r

dit in +- 4 maanden tijd de 160 gb was nieuw 1 maand oud de 9800 was nieuw 2 weken oud .. waren de mosfets van doorgebrand .. de maxtor boot soms en soms is het id van de schijf helemaal scrambled bij het opstarten ( normaal iets van **160po oid ( dat maxtor type ) en dan is het helemaal %]1o6Po oid .. helemaal verneukt en dan krijg ik een bericht dat ik op een toets moet drukken om van een ander medium ofzo te booten ( soort bericht als dat je je floppy in je pc laat zitten waar ie niet van kan booten .. maar ik heb niet eens een floppydrive en dat staat dus ook uit in me bios ) 8)7

Mijn huidig systeem hier onder :

Yeong Yang 0430 zwart Super Cube Server Case O+
Antec True Control 550W :9
Dfi Lanparty
xp 2500+ mobile
512 mb CH5 Corsair LLPT
GF2 MX 200
2x 120 GB Maxtor SATA RIAD 0
1x 160 GB Maxtor ATA
Nec 1300 DVD Fikker
Pioneer 106 DVD speler
2 fancontrollers

Gecooled door :
Dangerden RBX 13mm
Dangerden Z blokkie 13mm
Dangerden Maze 4 + Tec ( hangt er los naast ) <- overkill voor koelblokloze mx200
tec niet aangesloten
Airplex EVO 240 met 2x Enermax 120mm
Hydor L30

Temps altijd goed ..

Het enige wat ik me kan bedenken is dat het alles op een enkele stopcontact zit die niet geaard is .. op dat stopcontact zit :

Me pc
Me Versterker onkyo TSX-SR500E ( trekt behoorlijk wat )
19" Nec MultiSync FP950 B)
17" Compaq :X MV720
OUD tvtjuh
paar lampjes

op 1 stopcontact met plaats voor 2 stekkers .. ik weet niet hoe het met de groepen in het huis zit maar als boven op zolder het licht aan gedaan wordt ( 6 tl buizen ) dan dimt me licht in mijn kamer voor een ms ..

heeft iemand een idee waarom alles stuk gaat ?? kan toch bijna geen toeval meer zijn 8)7 8)7 :'( :'(

• PIELEPOYE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
Heb je ook een overspannings beveiliging er tussen zitten?

want door die tl lampen op zolder kan het ook komen als je voornamelijk inductieve lampen of capacitieve lampen hebt hangen (capi is met een onstorings condensator)
Of je versterker kan ook zeer inductief zijn door de spoelen die er inzitten in combo met de tl is het mogelijk dat je rare dingen krijg en je boel kapot gaat

veel succes met zoeken en eventueel een andere groep zoeken zowiezo

We bring the light and Sound to the party. www.mm-licht-geluid.nl

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-05 23:47

Syzzer

Prutser

Niet geaard is natuurlijk nooit goed, maar het hoeft niet voor problemen te zorgen...

Ik zit hier ook op 1 ongeaard stopcontact mijn mijn hele computermeuk (incl. waterchiller), sterker nog, heel mijn kamer haalt zijn stroom uit 1 enkel stopcontact.

Daarnaast zit ik hier op dezelfde groap als de keuken, de douche en de kamer van me broertje. Dat betekent dat dus ook de vaatwasser, koelkast, wasmachine en droger op dezelfde groep zitten. Zolang de vaatwasser en masmachine/droger niet te gelijk aanstaan levert dat geen problemen op.

Dat bij het aanzetten van de TL buizen jouw licht veen dimt zal komen door het vermogen dat de starters van de TL buizen wegtrekken bij het aanzetten ervan. Of dat wel kwaad kan zou ik zo snel niet durven zeggen, maar het lijkt me sterk dar daardoor mosfets op je videokaart (bijvoorbeeld) doorbranden. Deze zitten ten eerste achter je voeding, die al een hele hoop op zou moeten vangen en ten tweede lijkt mij dat door het 'vermogentekort' dat je zou hebben als de TL buizen worden ingeschakeld dat het voltage eerder omlaag dan omhoog gaat.

Een aardlijn leggen naar je kamer is zowiezo een goed begin, dat ben ik ook al een tijdje van plan om te doen, maar het komt er niet van tot nog toe.

Verder zou je kunnen kijken of het (makkelijk) mogelijk is een extra groep aan te leggen voor jouw kamer.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je noemt al 1 punt dat ik zeer zeker zou aanpassen en dat is de wandcontadoos vervangen en een aarde draad gaan trekken. Er zitten niet voor niets randaarde aan de stekkers van computers, monitoren, etc.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

heb je je voltages gecheckt? ik neem aan val maar ach... ;)

overclock je? versjouw je je case vaak? lekt je WC niet?

Verwijderd

Dat van die gescramble hd id plus eventuele crc-errors komt zeer waarschijnlijk door een defecte ultra dma kabel.

• Maku
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 19:05:
Dat van die gescramble hd id plus eventuele crc-errors komt zeer waarschijnlijk door een defecte ultra dma kabel.
kan m vervangen .. zal eens proberen .. thanx ..

• Maku
Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 19:00:
heb je je voltages gecheckt? ik neem aan val maar ach... ;)

overclock je? versjouw je je case vaak? lekt je WC niet?
voltages prima .. truecontrol he :P
case is niet te versjouwen en doe ik dus ook niet ( 40 kg )
wc lekt niet ;)

• Maku
Niemand verder ??

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:38
Klinkt i.d.d. erg als mijn computer terwijl ze een halve straat verderop aan 't bouwvakkeren waren met een brakke paddestoel :X, waarschijnlijk stroom dus, zoals de rest al aangeeft.
Scoor eens zo'n overbelastingsstekkerdoos. Iedere PC shop heeft wel zoiets, met veel TL's in de buurt is een klein UPS'je misschien een idee, maar misschien ook wel wat overdone, hangt van je budget ed. af lijkt me. Als een vriend/bekende als electricien werkt -> die bedrijven hebben vaak apperatuur om netspanning te loggen. Vraag of je eens een (weekend)dagje zo'n vehikel kan lenen, of probeer bij de locale electricien iets met kratjes bier te regelen (op vrijdagmiddag binnenlopen werkt vaak heel aardig :*) ). Met zo'n ding zie je vrij vlot of er iets aan de hand is en zo ja, wat.

[ Voor 14% gewijzigd door onkl op 31-05-2004 15:27 . Reden: Net wakker ]

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 00:46
Zelf ook wel 's gehad dat van één PC, de intern dingen vlotjes na elkaar kapot gingen en veel blauwe schermen gezien.

Bleek dat het m'n voeding brak was en op de 5V voorzien was van spannings pieken.

Gewone volt meter op de voeding gaf alles strak weer, trace-scoop er op en jawel elke 2 à 3 min piekerderpiekpiekpiek. Bleek dat een elco dus stond te vibreren.

Mocht dit van een vuile 220V (beter is eik 230V) komen, kan een oude UPS als 'filter' goed werken. Zelf heb ik er ook. Soms zijn die dingen wel voor een prikje te koop op beurzen.

P.s. meten van de voeding, zonder belasting werkt(e) niet. De voeding moet belast worden. Met alleen een oude schijf, zag ik nog niets, Vervolgens met 6 oude schijven en een 'oud' moederbord, zag ik af en toe spikes.

Suc6

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• Maku
ik ken wel iemand die electricien is ... maar ik denk dat ik zowiezo maar zo'n surgemaster ding ofzo ga halen .. ik heb alleen eigenlijk niet zo veel geld nu ( x800xt aangeschaft en moet nog 1gb kitje ocz 3500EB halen omdat ik anders met een incomplete pc zit .. )

de pc staat nu thuis test te draaien met de oude ata kabel .. ziet er naar uit dat het nu goed werkt .. kan dus een kabelbreuk zijn ..

een ups is btje duure oplossing ben ik bang .. en er mogen van mij geen fannetjes in zitten want dan is me pc stil maar me ups niet .. :(

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

UPS Duur? Een nieuwe x800xt en 1GB OCZ 3500EB, da's pas duur! :?

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:49

ralpje

Deugpopje

Is die voeding het laatste wat stuk ging?
Misschien dat die wel al langer aan het stuk gaan was en wat rare voltages gaf, waardoor de rest naar z'n grootje ging?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Pagina: 1