Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

paralelle poort eigen hardware aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een apparaat dat drie signalen produceert, nu wil ik deze op mijn computer aansluiten zodat ik de data kan opnemen en later weer terug op de lijn kan zetten.

de drie singalen zijn:
- een klok puls
- een data signaal
- ene clear to send signaal.

het apparaat levert spanningen tussen de + en - 4 volt, dus dit zou perfect op een parallele poort moeten kunnen.

nu is alleen mijn vraag, hoe sluit ik dit aan op de poort en hoe het werkt het met het uitlezen van die data in verhouding tot de klok puls.

is er dan ook software waarmee ik de data kan uitlezen, opnemen en weer afspelen op de lijn ?

ik heb al overal gezocht maar de meeste artikelen zijn te technisch voor me.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

+4 ok
maar -4 volt op je lpt weet ik niet of het verstandig is.

je seriele poort zou imho geschikter zijn

cts clear to send
rd recieve data -> data signaal
cts ofzo misbruik je dan voor de klok ofzo

lijkt wel errug veel op een serieel singaal. ;)
als je achter de baudrate en stopbits etc kan komen vermoed ik dat je het zo met hyperternimal kan opnemen.

Aleen met die clock die hoort niet thuis op een nornaal serieel singaal ....
Daar moet je met versturen mischien wat me trucken ..

maar vertel wat ben je van plan ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
9 pin    25 pin     Wire Name            Comments
shell     1         Protective Ground
3         2         TD                  Serial data from host to mouse (only for power)
2         3         RD                  Serial data from mouse to host
7         4         RTS                 Positive voltage to mouse
8         5         CTS
6         6         DSR
5         7         Signal Ground
4         20        DTR                 Positive voltage to mouse and reset/detection

RTS = Request to Send   CTS = Clear to Send
DSR = Data Set Ready    DTR = Data Terminal Ready

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 30-05-2004 18:09 ]

Iperf

Verwijderd

die +4 zal de paralelle poort geen problemen mee hebben, maar die negatieve
wel. Hier zal je dus wat aan moeten doen door middel van convertor (misschien is alleen een diode al voldoende). Voor zover ik weet zijn er geen programmaatjes die de paralelle poort kunnen opnemen en weer afspelen. Ook weet ik niet op welke frequentie jou apparaat werkt en of de paralelle poort dit aan kan...

Edit: zoals fish aangeeft is de serieele poort misschien een betere optie (alleen als dat apparaat met start/stop bits werkt :+ )

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2004 18:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
weten jullie hoe het dan werkt met het klok signaal, ik heb dus een apart signaal op een pin staan, deze is de klok.
is er software, of gaat dit standaard zo die kijkt wat de klokpuls is om de frequentie uit te lezen. om zo de data om te zetten naar binaire informatie.

zo ja, op welke pin van de seriele of parallele poort moet ik dit dan aansluiten

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ongeacht je met start/stop bits werkt

.. de poort is er elektrisch voor geschikt

je zal mischien de datalijnen met het handje moeten lezen .. na ja .. dan moet ie wat programmeren toch. (net als die voor de lpt had moeten doen)

edit:
als je nou een wat meer veteld over dit project wat het is bijvoorbeeld

edit2:
mijn kristalen bol is stuk dus ik kan niet zien wat voor singalen jij hebt en wat ze precies doen

geef bijv eens een schema

[ Voor 36% gewijzigd door Fish op 30-05-2004 18:14 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat is wel met een parallele poort moet werken, omdat ik geen start of stop bits heb zoals bij serieel.

hoe ga ik dan verder te werk ? op welke pinnen van de poort zou ik de signalen moeten hangen om aan de hand van de klokpuls de data uit te lezen ?

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

Ik zou zeggen dat sowieso een serieel signaal is, en dat je dat heel makkelijk kunt uitlezen op je seriele poort. Als het een apparaat is dat je wilt uitlezen dan is het enige wat je moet doen de Clear to send lijn 1 hoog maken, zodat het apparaat in kwestie weet dat de terminal er klaar voor is, en dat ie mag beginnen te zenden. Je clock signaal hoef je niet ergens mee te verbinden, en je data uitgang zet je gewoon op de RXD aansluiting. Ik zou even met een oscilloscoop kijken wat de frequentie is van je clockpulse, zodat je je baudrate van je seriele poort erop kunt aanpassen.
Ik weet dat vroeger de 8250 UARTS een externe clock in konden ontvangen, zodat je alsnog synchrone seriele verbindingen kon maken.

Wat is het voor apparaat als ik vragen mag?
edit:

Als de meeste artikelen te moeilijk voor je zijn vergeet het dan maar lekker en zoek een ander project om je knutseldrang op te botvieren.

[ Voor 10% gewijzigd door Corn op 30-05-2004 18:19 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 18:16:
ik denk dat is wel met een parallele poort moet werken, omdat ik geen start of stop bits heb zoals bij serieel.

hoe ga ik dan verder te werk ? op welke pinnen van de poort zou ik de signalen moeten hangen om aan de hand van de klokpuls de data uit te lezen ?
ga jij m'n post eens even lezen ... :(

[ Voor 84% gewijzigd door Fish op 30-05-2004 18:18 ]

Iperf

Verwijderd

ik heb een soort gelijk probleem. :'(

Ook voor mij staat de vraag bestaat er paralelle software die de clock pulse kan bepalen. En vervolgens de data stroom kan capturen.

En zo ja hoe ik deze 3 signalen zoals BOFH ze beschijft aan sluit op de juiste pinnentjes op een LPT connector.

Heb hier destijds geringe tijd naar gezocht en geen antwoord gevonden....
Maar de vraag is wie heeft het juiste antwoord wel???? _/-\o_

• qbix
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-11 20:14
parallele poort is toch RS-232C dus +3>+25 is ŽspaceŽ -3>-25 is ŽmarkŽ dan zal -4 volt geen probleem mogen zijn dit word als een logische Ž1Ž gezien.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 18:44:
ik heb een soort gelijk probleem. :'(

Ook voor mij staat de vraag bestaat er paralelle software die de clock pulse kan bepalen. En vervolgens de data stroom kan capturen.

En zo ja hoe ik deze 3 signalen zoals BOFH ze beschijft aan sluit op de juiste pinnentjes op een LPT connector.

Heb hier destijds geringe tijd naar gezocht en geen antwoord gevonden....
Maar de vraag is wie heeft het juiste antwoord wel???? _/-\o_
Op een of andere manier lijken zowel jijzelf als de TS niet duidelijk te kunnen maken wat ze uiteindelijk willen met dit systeem. Nog een keer, de seriele poort werkt asynchroon en heeft dus niet zoiets als een clock pulse nodig om te werken.
Als je per se je clock eruit wil halen (al zou ik niet weten waarom) zou je dat waarschijnlijk het makkelijkst kunnen doen door een hele aparte interface te bouwen voor gebruik op de parallele poort, namelijk een serieel naar parallel converter, en die dingen hebben heel vaak een clockingang. Als je dit soort schakelingen zoekt dan verwijs ik je graag door naar de zomernummers van Elektuur van het jaar '80-'82, maar ook op internet moet je er genoeg over kunnen vinden.
Ik snap echter nog steeds de toepassing van dit alles niet, kan iemand iets ophelderen?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inmiddels begrepen dat de klok puls niet nodig is als je de baudrate maar hoog houdt. ik heb een klok puls van 25000 Hz dus als ik genoeg samples neem is het altijd goed ?, hoeveel baud moet de seriele poort dan zijn ?

ik heb dan nog maar twee signalen, de data en een controller signaal, deze wordt eventjes nul wanneer een nieuwe data reeks begint. dus ik moet een programma hebben dat op een pin kijkt wanneer deze even nul wordt en dan de data van de andere pin opneemt totdat het controller signaal weer 1 is.

weet iemand hiervoor een oplossing en kan dit dan met de seriele poort ?
ik moet het signaal dat ik opneem ook weer kunnen versturen, er moet dan door de pc wel weer naar het controller signaal gekeken worden, er moet dus gewacht worden tot de ene pin weer nul is voordat het signaal wordt verzonden op de andere pin.

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
dan ga je toch zelf een loopje schrijven die je seriele poort uitleest ?

kan je zelf helemaal bepalen hoe en wat je met de data wil doen, opslaan in een database? schrijven naar een logfile?
converteren naar human-readable-ascii?

je kan het allemaal zelf programmeren ...

Het probleem namenlijk met die programma's die je "zoekt" is dat ze hoogstwaarschijnlijk informatie op een bepaalde manier binnen willen hebben komen.

misschien dat je hier wat aan hebt ofzo..... geen idee..

http://www.epanorama.net/circuits/lptpower.html

staan denk ik sowieso wel interessante dingen op epanorama, bedenk me net dat ik die site vaker ben tegen gekomen op zoek naar hmmmmmmm SP/DIF naar TOSlink converters..

Verwijderd

Topicstarter
komakeef schreef op 31 mei 2004 @ 12:26:
dan ga je toch zelf een loopje schrijven die je seriele poort uitleest ?

kan je zelf helemaal bepalen hoe en wat je met de data wil doen, opslaan in een database? schrijven naar een logfile?
converteren naar human-readable-ascii?

je kan het allemaal zelf programmeren ...

Het probleem namenlijk met die programma's die je "zoekt" is dat ze hoogstwaarschijnlijk informatie op een bepaalde manier binnen willen hebben komen.

misschien dat je hier wat aan hebt ofzo..... geen idee..

http://www.epanorama.net/circuits/lptpower.html

staan denk ik sowieso wel interessante dingen op epanorama, bedenk me net dat ik die site vaker ben tegen gekomen op zoek naar hmmmmmmm SP/DIF naar TOSlink converters..
kan je me anders even mailen ? dan kunnen we misschien via e-mail of MSN een oplossing bedenken, waarschijnlijk is het probleem niet zo ingewikkeld.... als je wat verstand hebt van electronica .
mijn E-mail adres is bart_jager@hotmail.com
Pagina: 1